Ga naar inhoud

Kanker bij voedsters, castreren?


iertje

Voedster van 2,5 laten castreren?  

19 leden hebben gestemd

  1. 1. Voedster van 2,5 laten castreren?



Aanbevolen berichten

Hi!

Mijn lieve voedster heb ik eergister moeten laten inslapen omdat ze een groot kankergezwel in haar buik had. Nu zei de arts dat men voedsters ook moet laten castreren om dit te voorkomen en dat het veel voorkomt bij voedsters en vooral vanuit de baarmoeder. Ik zag in een oud forumbericht hier dat 80% van de voedsters kanker krijgt. Mijn vorige voedsters zijn hier niet aan overleden. Nu heb ik gister een nieuwe voedster uit een asiel gehaald en zij is nu 2,5 ongeveer. Zal ik haar laten castreren? Ze is ongeveer even groot als een NHD maar dan een slank type dus best een klein meisje. Maar kleine konijnen kunnen best oud worden (mits geen ziektes). Ik vind het wel lastig want het is best een flinke ingreep als ze de baarmoeder eruit moeten laten halen en misschien krijgt ze het wel niet.. Maar als ze het later wel krijgt dan voel ik me schuldig dat ik haar niet heb laten castreren.. Heeft iemand tips? En ervaringen hiermee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het alleen gaat om preventief castreren zodat ze geen baarmoederkanker krijgt, zou ik het denk ik niet doen. Maar dat is heel persoonlijk. Ik zou het raar vinden om in een kerngezond en happy konijntje te gaan snijden.

Ik heb zelf mijn voedster wel laten castreren, ook toen ze ongeveer 2,5 jaar was. Dit heb ik gedaan omdat ze erg last had van haar hormonen. Ze zat steeds op mijn ram te rijden en bouwde zo'n beetje elke week wel een nestje. Haar hormonen zaten haar zo in de weg, zelf haar vriendje leed eronder.

Dat is voor mij de reden geweest om haar te laten castreren. Dat ze daardoor geen baarmoederkanker meer kan krijgen, zie ik als een bijkomend voordeel.

Maar zoals ik al zei, dat is heel persoonlijk en daar verschillen de meningen heel erg over, ook hier op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe groot de kans wél is dat een voedster baarmoederkanker (of andere problemen, een ontsteking is bijv. ook erg gevaarlijk) krijgt is nauwelijks te zeggen, maar is wel heel waarschijnlijk dat die kans geen 80% is. Desalniettemin komt het wel voor en heb ik nu al een aantal voedsters met problemen (verdikte baarmoeders, cysten, ontstekingen) gehad. Dat bleek pas tijdens de castratie, aan de konijnen zelf merkte je niks. In de meeste gevallen was het ook pas in een beginstadium.

Zelf laat ik in elk geval mijn eigen voedsters allemaal castreren, omdat ik vind dat er naast het gezondheidsaspect ook andere voordelen aan zitten. Met opvangkonijnen probeer ik het ook zo veel mogelijk. Ik vind zelf dat de ingreep erg mee valt, ja het is een zware operatie, ja er zitten risico's aan. Maar op zo'n 20-30 voedsters heb ik nog geen noemenswaardige problemen met de nazorg gehad, geen voedsters verloren aan de narcose, geen problemen met bijvoorbeeld herkoppelen aan hun maatje. (Hoewel ik ze ook niet uit elkaar haal over het algemeen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel laten doen denk ik, niet alleen omwille van de kans op kanker maar ook omwille van de hormoontjes. En indien het zou gaan om een buitennijntje dat ik hier in mijn huidige woonplaats zou huisvesten zou ik het ook doen, dit wegens de kans op bevruchting door een van de wilde konijntjes hier. Het risico op halfwildjes lijkt mij toch echt te groot.

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zelf niet doen als de voedsters niet heel veel last heeft van haar hormonen. Ik heb zelf namelijk een slechte ervaring met gedragsveranderingen van mijn voedster na haar castratie. Maar ik kan mij ook voorstellen dat mensen de keuze maken om het wel te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: sterkte met het verlies.

Ik heb op "nee" gestemd omdat ikzelf niet in een gezond konijn wil laten snijden tenzij het noodzakelijk is. Bv een voedster die zodanig last heeft van haar hormonen dat er gewoon niks meer mee te beginnen valt.

Maar dat is ieders eigen keus natuurlijk. Ik kan me heel goed voorstellen dat jij wel je konijn wilt laten helpen, vooral na de diagnose van je overleden konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een voedster alleen laten castreren als ze veel last heeft van haar hormonen. Een kerngezond en vrolijk konijntje zo'n zware ingreep laten ondergaan dat enkel alleen ter verkoming van terwijl het helemaal niet zeker is dat ze het ook daadwerkelijk krijgt, staat mij persoonlijk erg tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dames zijn wel geholpen , 1 was perongeluk gedekt en de ander stond stijf van de hormonen. Na de ingreep ze binnen bij hun maatje gezet , ging gewoon goed. Al zou ik deze ingreep niet zomaar bij een verder gezond konijn uit laten voeren , ben ook een voedster verloren maar niet de drang om ze daar allemaal.voor te behoeden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten castreren (ze was 2), omdat zij zichzelf en haar vriendje ontzettend in de weg zat met haar hormonen. Als dat niet het geval was geweest had ik haar niet laten opereren. Het is een beslissing die je alleen zelf kunt nemen. Ik kan me voorstellen dat je met jouw ervaring preventief wilt castreren. Het is wel zo dat baarmoederkanker erg vaak voorkomt (hoewel cijfers hierover niet echt betrouwbaar zijn), dus preventief castreren is in mijn ogen zeker niet onzinnig. Mijn ervaringen met castratie zijn goed. Mijn voedster had wel even wat moeite om er bovenop te komen de eerste 2 dagen, maar is daarna snel hersteld. Ze is verder nog helemaal dezelfde, alleen het gerij en gesproei is afgelopen. Je moet er wel rekening mee houden dat castratie soms het gedrag in positieve zin kan veranderen, maar soms ook in negatieve zin. Ik heb niet gestemd, omdat aan alle kanten wat mitsen en maaren zitten. Ik zou als je het wilt doen sowieso niet te lang wachten. Ze is nu jongvolwassen en sterk, waardoor er minder risico's bij de operatie komen kijken dan als ze wat ouder is.

aangepast door Eefje
Tikfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet voor preventief laten castreren, het kan nl ook mis gaan, gedrag kan veranderen terwijl daar bijvoorbeeld niks mis mee is en het is een zware ingreep. Ik vind het onnodig om in een gezond konijn te laten snijden.

Alleen om baarmoederkanker te voorkomen zou ik er niet voor kiezen, als een voedster echt last heeft van haar hormonen o.i.d. en ik zou daar mee kunnen helpen door middel van castratie zo ik het wel overwegen. Het is een heel persoonlijke keus en hier op het forum zijn er voor maar ook tegenstanders, met hun eigen argumenten om het wel of niet te doen.

Het is niet zo dat 80% van de voedsters overlijdt aan baarmoederkanker. Wel heel vervelend dat het jouw konijn is overkomen, ik wil je veel sterkte wensen!

aangepast door Anjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst sterkte met het verlies van je konijntje!

Ik heb ook op nee gestemd. Heb zelf ook lang met het dilemma gezeten met mijn voedster maar zij heeft 0,0 last van hormonen dus ik vond het voor die reden onnodig. Puur voor het preventieve ben ik niet genoeg overtuigd dat de kans echt zo groot is dat ze baarmoederkanker krijgt om aan een gezond konijntje te gaan opereren. Komt nog bij dat mijn voedster ook best wel klein is en ik narcose dan ook wel eng vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ja gestemd. Ik heb mee mogen maken dat mijn vorige voedster melkkliertumoren had, kwaadaardig ook nog, het heeft mij ontzettend veel geld gekost en twee operaties en uiteindelijk had het allemaal geen zin. En dit alles had ik kunnen voorkomen als ik Draakje had laten castreren... Ze was 4 jaar toen ze deze tumoren kreeg. Sindsdien laat ik al mijn voedsters castreren, preventief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster was reeds gecastreerd door vorige eigenaars toen ik haar uit de opvang haalde maar ik zou haar zelf hebben laten castreren moest dat nog niet gebeurd zijn omwille van het risico op kanker. Nu vele mensen zeggen dat je niet preventief in een gezond beestje moet snijden maar onze rammen castreren we toch ook allemaal. katers en kattinnen worden ook allemaal gecastreerd/gesteriliseerd.

los van het feit dat we op die manier kanker kunnen voorkomen zitten we ook met een konijnenoverschot en daarom lijkt het me ook interessant om van opvangen uit vrouwtjes te castreren, je hoopt dat ze in een goed thuis terechtkomen maar je bent nooit 100% zeker dat alles goed verloopt. je lees het zo vaak op het forum bv. dat kinderen zomaar konijnen bij elkaar zetten en ze opeens een paar weken later met een nestje zitten. ik denk dat castratie van voedsters op die manier wel een beetje kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn voedster was reeds gecastreerd door vorige eigenaars toen ik haar uit de opvang haalde maar ik zou haar zelf hebben laten castreren moest dat nog niet gebeurd zijn omwille van het risico op kanker. Nu vele mensen zeggen dat je niet preventief in een gezond beestje moet snijden maar onze rammen castreren we toch ook allemaal. katers en kattinnen worden ook allemaal gecastreerd/gesteriliseerd.

los van het feit dat we op die manier kanker kunnen voorkomen zitten we ook met een konijnenoverschot en daarom lijkt het me ook interessant om van opvangen uit vrouwtjes te castreren, je hoopt dat ze in een goed thuis terechtkomen maar je bent nooit 100% zeker dat alles goed verloopt. je lees het zo vaak op het forum bv. dat kinderen zomaar konijnen bij elkaar zetten en ze opeens een paar weken later met een nestje zitten. ik denk dat castratie van voedsters op die manier wel een beetje kan helpen.

De castratie van rammen dient een heel ander doel... dat is zodat er een leuk koppel kan ontstaan zonder ongewenste nestjes. Mijn voedster zit in een hok waar onmogelijk een ander konijn bij kan komen dus vanwege de voortplanting hoef ik haar echt niet te castreren. Ik vind niet dat je kan zeggen we castreren rammen allemaal dus moeten we voedsters ook allemaal castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarbij is de ingreep bij rammen ook veel minder zwaar dan bij voedsters, dus de stap bij voedsters is al wat groter.

Katers en poezen worden lang niet allemaal gecastreerd helaas, er ontstaan nog altijd veel half wilde nestjes. Er zijn zelfs mensen die hun ongecastreerde kater lekker buiten laten, heel apart als je het mij vraagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

....los van het feit dat we op die manier kanker kunnen voorkomen...

Het is niet bekend of konijnen die gesteriliseerd zijn langer leven. Misschien gaan ze wel eerder dood aan iets anders. Bij mensen is oestrogeen ook beschermend tegen ouderdomsziekten. Of dit bij konijnen zo is, is niet bekend. Ook weten we niet of de buikoperatie bijvoorbeeld een grotere kans geeft op verklevingen en daardoor verstopping.

Daarbij is het percentage dieren dat baarmoederkanker krijgt onderzocht in slechts 1 populatie. Of het bij alle dieren zo vaak voorkomt is onbekend. Er wordt vaak melding gemaakt van al aanwezige gezwellen bij een routine operatie, maar of dat echt kwaadaardig is/wordt weet ook niemand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er is maar onderzoek uitgevoerd op 1 populatie daarvan ben ik op de hoogte maar zolang er geen uitgebreider onderzoek wordt verricht laat ik liever mijn voedster castreren dan dat ze heel misschien baarmoederkanker krijgt en ik voor de komende jaren de hele tijd met de gedachte zit had ik het toch maar gedaan..

bovendien vind ik het nog steeds iets dat vanuit opvangen zou moeten worden georganiseerd als onderdeel van een globale aanpak om iets te doen aan het konijnenoverschot en pretnestjes.

In Belgie castreren/steriliseren vele asiels bovendien katten om daar het overschot en pretnestjes tegen te gaan. Het gebeurt inderdaad niet overal maar ik vind wel dat we naar zoiets moeten evolueren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het konijnen overschot zou ik het nog wel willen overwegen. Het is helaas niet voor alle asiels mogelijk dit te bekostigen. En ik denk dat ook niet iedereen de meerwaarde van sterilisatie inziet en er veel meer voor wil betalen. Bij ons in Groningen denk ik dat we dan toch moeilijker gaan plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh je werkt bij een opvang? is het verschil in prijs van castratie groot tussen voedsters en rammen ook voor opvangen?

ja ik begrijp wel dat niet iedereen er de meerwaarde van inziet maar ik denk dan ook dat het iets is dat langzaam moet groeien bij misschien 1 opvang die hier het voortouw in neemt en het dan geleidelijk aan tot een mentaliteitsverandering komt zoals nu bezig is bij katten.

10 jaar geleden was dit niet iets dat automatisch gebeurde bij katten en als je nu naar de da gaat met je kitten of kat die nog niet gesteriliseerd is geeft die je al meteen een datum mee voor wanneer castratie/sterilisatie het best zou plaatsvinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ook een opvang betaalt een stuk meer voor een voedster dan voor een ram. Wel wat minder dan een particulier gelukkig, maar het is wel duurder. Wij doen het alleen bij gedragsproblemen of bij een medische oorzaak. Meer zit er gewoon niet in. (nog los van mijn mening, dat ik het zelf dus niet standaard zou doen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het bij konijnen uiteindelijk ook wel zal komen. Ik heb zelf nog weinig problemen ervaren met plaatsen van gesteriliseerde voedsters, maar wil om de reden die Christa geeft niet alles steriliseren want een aanzienlijk aantal mensen heeft het er niet voorover, om wat voor reden dan ook. Terwijl het vaak wel goede baasjes zijn en een goed plekje bieden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .