Ga naar inhoud

Sterilisatie echt altijd beter?


Jolien_1999

Aanbevolen berichten

Ik zie dat hier wel bij Wortel en Radijs. Vooral Wortel is aan de flinke kant. Ze krijgen al evenveel biks als de kleinere nijnen, en verder eigenlijk veel hooi, groente, kruiden en minimaal suikers (wortel, gedroogde appel of banaan) en genoeg lichaamsbeweging. Tja. Is toch moeilijk, ze goed op gewicht houden! Jeroen zegt "het is het ras" (Duitse hangoor oogt al gauw wat bollig) maar ik denk daar anders over haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hier twee geholpen mannen en twee intacte voedsters.

Nu is het moeilijk vergelijken, want de ene ram is een hangoor met een vel dat tien maten te groot is (misschien is dit eigen aan hangoren?) en de andere is een halfwildje. En de twee voedsters zijn zusjes, maar konden eveneens niet meer verschillen qua grootte, kleur en vachttype. Maar ze zijn allevier perfect op gewicht. Ze staan sowieso al drie jaar (min of meer) op hetzelfde gewicht, wat al een goede aanwijzing is, en ook de dierenarts vind hun gewicht/type ideaal.

Nochtans doe ik niets speciaals qua eten. Eén maal per dag een bakje korrels (niet eens afgewogen :$) die in het hok worden gestrooid zodat iedereen kan eten, en verder groenten en hooi. Ieder eet wat hij kan en wil, al eten de vluggeren uiteraard meer dan de trageren. Maar dat is hier dus geen probleem. Ze schijnen zichzelf te reguleren. :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nochtans doe ik niets speciaals qua eten. Eén maal per dag een bakje korrels (niet eens afgewogen :$) die in het hok worden gestrooid zodat iedereen kan eten, en verder groenten en hooi. Ieder eet wat hij kan en wil, al eten de vluggeren uiteraard meer dan de trageren. Maar dat is hier dus geen probleem. Ze schijnen zichzelf te reguleren. :mdr:

Hier wordt ook niet afgewogen... ieder konijn een klein handje biks. Nou zijn de handjes van Jeroen wat groter, dus als hij voert gaat de trommel wat sneller leeg....:party:

Eetbakjes hebben we ook niet. Gewoon lekker op een hoopje in het hok. Behalve Woody, hij heeft zijn eigen piratenvoerbak :he:

En weer ontopic -->

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel mijn hangoren (rasloze dame en NHD ram) als mijn staande oren (rasloze dame en Tan heer) zijn prima op gewicht :P allen geholpen, op Bram na dan. Duitse Hangoren zijn inderdaad wel wat forser en boller qua bouw, hoewel je dat wel wat anders is dan overgewicht natuurlijk. Maar ze kunnen wel sneller dik ogen. Ik raad mensen (bijv. die hier een konijn komen halen) persoonlijk wel altijd aan om het één keer af te wegen en daarna telkens (ongeveer) die hoeveelheid te geven, indien nodig bijstellen. Je geeft echt al gauw meer dan je denkt en overgewicht is zo zonde.

Ik vind het zo jammer dat er zo weinig onderzoek naar is gedaan, want inderdaad wat eerder gezegd werd over de melkklieren dat is gewoon niet te onderbouwen. Het is overigens niet zo dat, zoals eerder door iemand aangehaald werd, alles gebaseerd is op één onderzoek onder één ras van één fokker. (Dat laatste is wel vaak het geval bij proefdieren, je wilt immers wel zeker weten dat als je verschillende reacties ziet dat dat niet komt doordat de konijnen genetisch gezien verschillen.) Evengoed zijn de onderzoeken wel beperkt omdat je (zoals gelukkig ook vaak het geval is als het om proefdieren gaat..) nu eenmaal niet duizenden dieren kan en mag gebruiken. Ook zijn de onderzoeken inderdaad wel merendeels gedaan in Engeland zoals gezegd werd en zijn ze ook nog eens niet erg recent.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .