Ga naar inhoud

Oud konijn in de winter


Evee

Aanbevolen berichten

Hij is niet het oudste konijn wat ik heb zitten, maar hij is wel de enige aan wie je het merkt. Zwartje word mager en sloom. Hij zit nu in een ruime ren met 3 dames. Ze kunnen er graven en er staat een hondenhok in als schuilhok. Vroeger zat hij altijd onder het hok in gangenstelsels die hij zelf maakte, nu zit hij lekker in het hondenhok, waar natuurlijk een lekkere laag stro in ligt. Medisch gezien mankeert hij niets. Hij wordt gewoon oud. Hij is nu 9,5 jaar oud. Ik twijfel wat ik moet doen deze winter.

We hebben drie opties:

Ik kan hem naar binnen halen (in de keuken, onverwarmd). Maar dan zou hij alleen komen te zitten of dan moet ik mijn viertal opbreken, wat ik eigenlijk allebei niet graag doe.

Het laten zoals het nu is. Hij heeft het wel goed naar zijn zin met zijn drie dames. Eventueel kan ik met een panelenren een stukje afzetten voor tijdens het voeren, zodat hij niet bij de drukte van de dames zit dan en ik hem wat extra kan verwennen.

De derde oplossing is een konijnenhok voor Zwartje in de ren te plaatsen. Hij kan zijn dames dan nog steeds zien en contact hebben door gaas, maar zit in zijn eigen hokje. Eventueel kunnen we hem nog een paar uur per dag bij de dames laten. Op die manier weten we zeker dat hij warmte en beschutting opzoekt bij kou en kunnen wij zijn eet- en keutelgedrag goed in de gaten houden.

Ik twijfel heel erg... Wat zouden jullie in dit geval doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit eigen ervaring zou ik kiezen voor naar binnen halen. Maar om een konijn in zijn laatste periode én te verplaatsen én alleen te zetten, m.n. dat laatste, vind ik erg sneu. Daar zou ik wel veel moeite mee hebben. Ik denk dat het 'medisch' gezien beter voor hem is, maar of het ook aangenamer is weet ik niet. Ligt ook aan het konijn en alleen zitten is voor een konijn sowieso minder natuurlijk. Ik begrijp echter ook dat je je dames liever niet uit elkaar haalt. Apart zetten maar buiten laten zie ik persoonlijk het nut niet van in en zou voor mij geen optie zijn. Blijft gewoon laten zoals het nu gaat (zou zelf dan inderdaad wel apart extra voeren) over als optie, met als consequentie dat hij misschien sneller achteruit gaat dan hij binnen zou doen.

Moeilijk zijn zulke dingen. Mijn drietal liep niet zo geweldig meer destijds dus ik was sowieso genoodzaakt de samenstelling te veranderen, plus mijn konijn had wel degelijk medische problemen waardoor er ook niet veel keuze overblijft. Maar persoonlijk voel ik mij daar ook het prettigst bij als een konijn 'minder' wordt. Alleen moet het konijn dan wel graag binnen leven, anders heb ik toch liever dat ik eerder afscheid moet nemen dan dat hij weliswaar langer leeft maar niet gelukkig(er).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar een beetje hetzelfde gehad. 1 van mijn voedsters werd erg dun en stram. Echt een oudje. Ze had verder geen duidelijke medische problemen. Ze was 8 jaar en had de eerste 3 jaar bij een broodfokker gewoond. Ik vond het dus niet gek dat ze met 8 gewoon al stokoud was.

Ik heb ook wel eens getwijfeld wat ik moest als het kouder werd. Ik heb er echter voor gekozen haar gewoon bij de rest te laten. Af en toe zette ik haar met een bakje voer apart, zodat ze wat meer kon eten dan de rest. Verder kon ze gewoon bij de andere konijnen zitten en dat is m.i. waar een konijntje hoort. Toen ze doodging heeft ze 's ochtends nog gewoon met de groep gegeten. 's middags vond ik haar dood in het hok. Ik ben heel blij dat Roos gewoon tot het laatst bij haar vriendjes is geweest. Had ze langer geleefd als ik haar naar binnen had gehaald en ze warmer had gezeten? Misschien wel, maar daar had ze zelf niks aan gehad.

Ik zou dus gewoon kiezen voor een warme schuilplek in de bestaande ren en het konijn zelf te laten kiezen waar hij wil zitten.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je hem dan als je besluit hem buiten in z'n vertrouwde omgeving te laten wel extra dingen geven die je normaal echt niet hoeft te doen voor een konijn. Een warme kruik of Snugglesafe erbij als het gaat vriezen, inderdaad extra bijvoeren, lekker handdoeken in het hok of een deken voor de warmte etc. Een beetje verplegen zeg maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had ook een konijn van 11 en zorgde inderdaad dat hij iets meer at dan de rest en voor meer stro en warmte.

IK denk dat je konijn gelukkiger is samen met de rest. Als de rest druk aan het eten is zou je ondertussen gewoon even iets extra's kunnen voeren. Maar wat vind je zelf het fijnst?

Wat voelt voor jou goed?

Denk dat dat het belangrijkst is.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie meningen en ervaringen :)

Ik heb besloten dat hij voorlopig gewoon lekker in de groep blijft wonen zoals het nu is, en dat ik hem tijdens het voeren even apart neem zodat hij rustig zijn eigen senior brokken kan eten en ik hem wat lekkere extratjes toe kan stoppen. Mocht zijn gezondheid verslechteren kan ik hem altijd nog apart zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, niet onder sedatie, hij eet prima hoor, kwijlt niet, kan alles gewoon nog eten. Hij eet alleen niet meer zo snel als eerst en hij zit in een groep met drie toch wat bijdehante dames. Ik heb niet de indruk dat er echt wat mis met hem is hoor! Hij doet alles gewoon wat meer op zijn gemakje dan vroeger :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 2 bejaarde dames zitten ( eentje van bijna 10 en de ander nog ietsje ouder +/- 12) en eerlijk gezegd, zolang ze medisch niet mankeren of slechter functioneren, laat ik ze persoonlijk lekker in hun eigen omgeving zitten bij hun kereltje. Het hok is goed afgeschermd door golfplaten en plexiglas ( ja er komtnog genoeg lucht binnen :mdr:).

Ze hebben een groot nachthok ter beschikking met lekker stro gevuld, een klein nachthokje met stro gevuld en nog een kleine hondemand waar ze altijd met hun drieën tegen elkaar aan , lekker liggen ook gevuld met stro.

Zou het echt dramatisch koud worden als vorig jaar leg ik een flinke laag stro in het hok zelf ( en dat isoleert uitstekend dan).

Ik denk in mijn geval, als ik ze naar binnen zou halen zou dat averechts werken want de oudste dame is een behoorlijke stress-kip..... Afgelopen winter ging ook super en ze eten allemaal goed, en gewicht houd ik regelmatig in de gaten. Tevens controleer ik , als het echt koud wordt, of hun nekje lekker warm blijft.

Zouden ze minder worden, dan is het geen keuze meer, dan wordt het naar binnen verhuizen maar dan wel alledrie.

Zoals jij al zei, lekker buiten laten met evt wat aanpassingen en als het minder wordt kun je hem nog altijd naar binnen halen toch? :mdr:

aangepast door rabbitmams_miriam
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Zwartje is vandaag samen met Luci naar binnen verhuisd.

Luci niest en snottert en heeft een antibiotica kuurtje van een week gekregen. Zwartje is vandaag ook bij de dierenarts geweest. Met hem is er helemaal niets mis. Hij is alleen wel bijna een kilo afgevallen (van 3.2 naar 2.3). Hij kan gewoon niet meer mee komen in de groep. Door ze apart te zetten in de keuken (onverwarmd, met ramen die overdag open kunnen in het begin) kan ik makkelijker Luci's medicijnen toedienen en ze in de gaten houden. Hopelijk valt het allemaal mee en komt het goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je Zwartje al eens voor EC behandeld? (weet niet in hoeveel tijd hij zoveel is afgevallen?) dat heeft bij Max toen echt heel goed geholpen. Ook gaf ik hem junior voer. Het klinkt raar, bij een oudje junior voer gaan geven, maar er zitten extra eiwitten in zodat ze makkelijker op gewicht kunnen blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik heb hem niet voor EC behandeld, en ik ben dat ook niet van plan zonder verdere aanleiding. Hij heeft verder nergens last van, zijn vachtje glanst en hij is gewoon fit en levendig. Ik ben niet iemand van zomaar medicijnen innemen zonder dat er aanleiding toe is. We gaan eerst eens zien hoe hij het doet als hij uit de competitie van de groep is gehaald. Het is niet zo dat hij in 1 week een kilo is afgevallen, dat is geleidelijk aan gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Zijn tijd was gekomen ja. Hij was al een tijdje echt een oud mannetje aan het worden. Waarschijnlijk heeft hij een hersenbloeding gehad. Om 4 uur vanmiddag was er niets aan de hand, toen mijn vriend om 6 uur thuis kwam lag hij op zijn zij in de ren. Hij heeft er een snugglesafe bij gelegd en mij gebeld, ik zat in de auto. Dus ik naar huis geraced, maar er was niet veel voor zwartje te doen, hij was gewoon op. Om half 7 heb ik de dierenarts gebeld en een afspraak gemaakt om hem in te laten slapen. Zijn hartslag was toen al heel laag en hij was zo weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .