Ga naar inhoud

tips metacam oraal toedienen


S.RAM

Aanbevolen berichten

hoi allemaal

ik dien mijn konijn metacam toe met een injectie, hij wilt het namelijk niet oraal in nemen. ik heb alles al geprobeerd. ik vind het geven van injecties gewoon niet prettig, ik vind het toch een beetje ongemakkelijk om mijn konijn te prikken, daarbij gaat het niet altijd gemakkelijk. orale metacam is ook wat voordeliger dus ik zou graag willen overstappen. door zijn artrose zal hij voor lange tijd aan de pijnstilling moeten. via dwang toedienen is geen optie, hij is een FH die heel sterk is, daarbij woon ik alleen dus gaat dat mij niet lukken

graag tips! alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je hem al geprobeerd in een handdoek te wikkelen? Zo deed ik het met mijn FH toen ik medicatie moest geven. Zij is ook erg sterk en druk, maar doordat ik haar in een handdoek had en vastgeklemd tussen mijn knieeen kreeg ik de medicatie erin! Koste me wel wat spuitjes, want ja de tandjes kun je niet inwikkelen :he:

Heb namelijk hetzelfde probleem als jou, woon ook alleen, dus zit ook altijd met die problemen om ze goed te kunnen hanteren bij zulke dingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toen mijn konijnen snot kreeg ik hier de tip om een perenprutje te maken en daarin dan de medicatie. ik gaf het ze dan elke ochtend elk om de beurt op een bordje en dat werd dan ijverig op gelikt. ze vonden het zo lekker dat ze er om begonnen bedelen, misschien dat je hier wat mee kan ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eet hij het bananenprutje zo wel op? Zonder medicatie dus? Zo ja, dan is het niet voldoende verdund geweest. Hier gaat de smerige medicatie met een perenprutje super naar binnen, als een delicatesse. Ik heb dat prutje dan wel eerst aangeboden zonder medicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier vanaf het begin af aan perfect heeft gewerkt was de medicatie door wat stukjes verse banaan heen mengen. De restjes die overbleven gaf ik met wat verse peterselie en basilicum. Dit was de enige manier om de medicijnen zonder stress bij mijn voedster naar binnen te krijgen. Fruit uit een potje wou ze absoluut niet hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat het je niet lukt om hem via allerlei wegen die metacam te geven.

Ik dacht ook op iets doen wat hij lekker vind.

Zelf heb ik mijn konijn toen wel via injecties die Metacam gegeven. Hij voelt er niets van.

Maar ja niet iedereen vind dit fijn om te doen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik in de opvang nog wel eens doe is op mijn knieën zitten met het konijn tussen de benen in geklemd en dan de medicatie geven. Een handdoek bij een groot konijn gaat gewoon niet werken...

Dat doe ik ook ja.

Maar in dit geval zou ik het bij de injecties houden. Jammer van de prijs maar komt de kwaliteit van leven denk ik wel ten goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is waarschijnlijk iets wat je uit moet proberen. Eerst zorgen dat hij 'pijnvrij' is, dan heel langzaam afbouwen en in de gaten houden hoe hij het er op doet. Het kan best zijn dat je het om de dag moet geven, maar wie weet is één keer in de vijf dagen ook wel genoeg. Dat verschilt enorm per konijn. Succes met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef mijn medicatie tegenwoordig als het moeilijk gaat op een stukje gedroogd bruinbrood...het is niet het beste spul om te geven..maar een heel klein stukje is vaak al genoeg..dan laat je het opzuigen in het brood en dat gaat erin als snoep... probeer het zo klein mogelijk te laten dat brood... want het kan wel voor wat verstopping geven en tis niet supergezond.. maar klein stukje kan vaak niet zoveel kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

iedereen bedankt voor de tips! ik heb net mijn DA gesproken, ik had vandaag hem de laatste metacam injectie gegeven en ik moet nu kijken hoe hij het zonder pijnstilling doet. als hij toch te veel pijn heeft moet ik eerst weer oraal proberen toe te dienen en als dat niet lukt moet ik weer bellen. dan gaan we kijken of ik het inderdaad om de dag moet geven. dus precies wat jij zegt Dollie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .