Ga naar inhoud

Castratie van 10 jaar oud konijntje.


Jopvang

Aanbevolen berichten

De titel zegt het eigenlijk al.

Kan je een rammetje van 10 jaar nog castreren?

Ik kan namelijk een 10 jarig rammetje overnemen, ik weet eventueel nog wel een voedster waaraan hij dan gekoppeld kan worden (+-8 jaar). Maar is de narcose niet te zwaar voor hem?

Anders kan hij gewoon in mijn slaapkamer komen wonen met nachthok goede verzorging en veel speeltjes, maar een vriendinnetje is natuurlijk het allerleukst.

Het voedstertje krijgt trouwens sowieso een vriendje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat van de gezondheid van het mannetje afhangt. Is hij nog helemaal fit? Dan lijkt het mij dat het nog wel kan. En dan het liefst dmv gasnarcose, die is bij mijn weten het veiligste en het makkelijkste op te heffen. Maar ik zou het ook eens aan je dierenarts vragen.

Ik heb een voedster op 8 jarige leeftijd nog laten opereren aan haar baarmoeder, dus op zich lijkt het mij dat het wel kan. Maar ik ben natuurlijk geen dierenarts ;) en narcose blijft altijd een risico, ook bij jongere dieren, alleen is dat dan wat kleiner dan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het wel doen. Natuurlijk bij een kundige dierenarts en niet bij een konijn dat op instorten staat (mijn rammetje van ongeveer negen nee die zou ik niet meer laten castreren...... maar zo zijn ze lang niet allemaal op die leeftijd) maar dat moet prima kunnen. Wellicht kun je nog plaatselijke verdoving overwegen, anders sowieso gasnarcose. Ik zou het zelf het risico wel waard vinden.

Als je het echt niet wil zou ik persoonlijk nog overwegen hem aan een gesteriliseerde voedster te koppelen. Werkt niet altijd, maar heb het in de zeldzame gevallen dat we het geprobeerd hebben in de opvang toch redelijk vaak zien slagen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wat is erg ;) beestje is waarschijnlijk niet anders gewend, maar aan de andere kant kan hij ook nog weer helemaal opleven en bloeien als ie een vriendinnetje heeft. Lastige keuze, ik zou het inderdaad even met de dierenarts overleggen, kijken wat die ervan zegt. Die heeft toch meer ervaring met narcose en "oude" dieren dan wij denk ik :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een ram van 12 en een van 9, beiden in goede gezondheid. Als een van hun om wat voor reden ook onder narcose moet zou ik het gewoon doen. Castratie is geen hele zware ingreep, en als de ram goed fit is, waarom niet? Wie weet kan hij nog een paar jaar gelukkig samenzijn met een leuke dame! Misschien denkt de dierenarts er anders over, de kans dat een koppel op die leeftijd nog vruchtbaar is is klein. Maar ik weet niet hoe hitsig een ram op die leeftijd nog is, hij moet de voedster ook niet lastig vallen. En alhoewel op leeftijd, het blijven konijnen, alles is mogelijk. In overleg met de dierenarts zou ik toch voor castratie kiezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder plaatselijke verdoving zou het helemaal geen probleem zijn,de dierenarts van onze opvang castreert alle rammen onder plaatselijke verdoving,en ook wij hebben inderdaad een paar keer een ram van 10 jaar laten helpen en die hebben het prima doorstaan...en zijn daarna nog heerlijk gaan genieten van een dame waar ze heerlijk tegen aan kropen...zo schattig 2 van doe ouddjes die nog zo van elkaar genieten...ik weet niet waar je woont maar de dierenkliniek in Ermelo en een dierenkliniek in Den Bosch castreert onder plaatselijke verdoving....als je van ver komt kun je dat aangeven en mag het ventje daarna gelijk mee naar huis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vergeet nog wat maar als het een rustig ventje is kun je het proberen met een gesteriliseerde voedster, dat wordt bij oudjes wel vaker gedaan,maar als hij erg gaat wippen moet hij als nog gecastreerd worden...bij AA&Hunze zit Debby van 9 jaar die is geholpen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .