Ga naar inhoud

Konijnentuintje


kb1988

Aanbevolen berichten

Ik heb nu dit jaar dus met valkparkietenzaad een onkruidtuintje voor het konijn. Echter vind ik het wel een beetje rommelig worden en wil het volgend jaar iets leuker maken, door bijvoorbeeld allemaal planten te zaaien, die goed voor een konijn zijn. Deze staan al op mijn verlanglijstje:

- Goudsbloemen

- Boerenwormkruid

- Wortel

- Afrikaantjes

- Zonnebloemen

- Jonge appelbomen (voorgezaait vanuit pit)

- Eventueel paardenbloemen

Welke zijn nog meer aan te raden om te zaaien? Het moet mooi en nuttig zijn. Ik heb elders ook planten toegankelijk voor het konijn, die toch zijn gaan bloeien. Daarom wil ik het toch eens proberen, maar op zeer grote schaal!

aangepast door kb1988
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilg! Wilgentakjes in water stekken, in de grond zetten, binnen een jaar heb je verschillende nieuwe wilgentakjes.

Peterselie, aardbei, sla, andijvie, en verder kan je lekker onkruid laten staan zoals paardebloem, brede weegbree, smalle weegbree, zuring, vogelmuur etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze dol op kamille. En ik weet niet of je courgette lust? Dit staat ook op de veilige lijst en 1 plant is genoeg voor jezelf en je nijnen erbij, want ik kom om in de courgettes. :D Aardbeienplantjes kun je ook overwegen. Aardbeien behoort tot de "snacks" ivm suikers, maar de bladeren vinden konijnen vaak ook erg lekker (die van mij tenminste wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn ze dol op kamille. En ik weet niet of je courgette lust? Dit staat ook op de veilige lijst en 1 plant is genoeg voor jezelf en je nijnen erbij, want ik kom om in de courgettes. :D Aardbeienplantjes kun je ook overwegen. Aardbeien behoort tot de "snacks" ivm suikers, maar de bladeren vinden konijnen vaak ook erg lekker (die van mij tenminste wel).

Ben even gaan googelen omdat ik altijd dacht dat konijnen geen courgette mogen, maar het staat op een giftige lijst maar ook op een paar veilige lijsten.

We hebben een courgette plant hier, maar hier heb ik nog nooit wat van gegeven. Mogen ze het nu wel of niet?? En de plant??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afrikaantjes van het lijstje verwijderd!

- Goudsbloemen

- Boerenwormkruid

- Wortel

- Zonnebloemen

- Citroenmelisse

- Basilicum

- Peterselie

- Munt

- Kamille

- Valeriaan (twijfel, maakt dit hem niet te rustig? Of zeg maar saai)

- Bruidssluier (tegen het gaashek aan?)

- Wilgenstekjes

- Jonge appelbomen (voorgezaait vanuit pit)

- Eventueel paardenbloemen

Nogmaals, dit is mijn konijnentuintje en hij heeft ten alle tijden toegang tot deze! Ik zal de zaden van deze planten door elkaar husselen en in de lente zaaien, wellicht de zaden die niet vanaf maart kunnen later zaaien. Wilgen en appelbomen doe ik uiteraard apart, met name omdat appelpitten giftig zijn. Op dit moment heb ik blijkbaar ook peterselie in de tuin, nooit gedacht dat dit nog op kwam. (Kreeg dit zaad perongeluk in huis, vraag niet hoe... Dus zaaide ik het daar)

Zijn alle planten op bovenstaande lijst veilig? Ik twijfel of ik de bruidssluier wel wil.

aangepast door kb1988
Link naar reactie
Delen op andere sites

Valeriaan is inderdaad misschien tƩ rustgevend als hij er elke dag van gaat eten. Misschien krijg je er inderdaad wel een slaperig en suf konijn van, dat zal aan de hoeveelheden liggen denk ik.

Alle planten zijn veilig verder.

Bruidssluier vinden ze hier ook erg lekker maar het groeit behoorlijk snel, dus ik kan me je twijfel voorstellen of je die wel wilt hebben. Ik heb er hier ook een die aan een niet zo stevige schutting groeit, de wind staat er pal op en de bruidssluier maakt alles zo zwaar dat met wind de schutting iedere keer scheef gaat hangen dus we gaan hem er ook uit halen.

Niet aan beginnen als je twijfelt, het is niet een klein plantje in een hoekje wat je zo uitgespit hebt als het je niet bevalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar moet je voorzichtig mee zijn, je moet het met mate geven want het kan anders gas veroorzaken.

Ik heb expres klaver laten staan in de tuin maar het groeit zo hard dat je binnen 2 maanden een paar vierkante meter klaver hebt terwijl je konijnen er maar weinig van mogen. Ik vin dat dus niet opschieten om voor die 3 blaadjes per dag zoveel tuin op te offeren.

Of je moet het regelmatig inperken zodat het niet gaat woekeren maar dan heb je er veel onderhoud aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn tuin (ontoegankelijk voor konijn) heb ik klaver vier, wat hij erg lekker vind als hij de kans krijgt. Ik probeer hem er echter weg te houden. In het wel toegankelijk voor konijn deel heb ik klaver drie, dat best groot wordt. :o Geloof dat het dezelfde klaver is, maar groter. Het kwam er voordat het gras daadwerkelijk was ontkiemt. Inmiddels is er ook gras daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee, maar zorg dat Kiddo niet onder je schutting door kan graven..

Afrikaantjes en Rode klaver zijn inderdaad giftig. Paardenbloem.. ik weet niet of je dat wel wilt.. Het verspreid zich dmv zaden, dus je komt er nooit meer vanaf en het komt overal..

Bepaalde kruidensoorten gaan ook woekeren, zoals munt en citroenmelisse. Daarom plant ik deze kruiden altijd in zo'n plastic bekertje waar ik dan de bodem uit knip (gratis bij de kassa van een tuincentrum te vinden).

Veilige groente/fruit:

Aardbei -beperkt ivm suikers (plant mag wel onbeperkt)

Appel -beperkt ivm suikers (boom mag wel)

Andijvie

Banaan -weinig ivm suikers, en mogelijk verstoppend bij grotere hoeveelheden (plant mag wel)

Bleekselderij

Braam -weinig ivm suikers (plant zonder prikkers mag wel)

Courgette

Druif -weinig ivm suikers (plant mag wel)

Frambozen + blaadjes

Kers -weinig ivm suikers (struik mag wel)

Kiwi -weinig ivm suikers (plant mag wel)

komkommer

MaĆÆs -(alleen gedroogde of verse vorm) (maĆÆs moet geplet zijn, het kan anders lijden tot verstoppingen) weinig ivm suikers (plant mag wel)

Mosterdblaadjes

Peer -weinig ivm suikers (boom mag wel)

Peterselie -weinig ivm calcium

Radijsjes + blaadjes

Rapen

Raapstelen

Rode bieten (met mate, kan rode urine veroorzaken)

Rode -en zwarte bes -(ribes sylvestre & ribes nigrum)

Rozenblaadjes & bloemblaadjes

Rucola

TaugƩ

Tamme kastanjes -niet te verwarren met wilde!!!

Tomaten -zonder de groene stukjes, tomaat moet

goed rijp zijn!

Veldsla -weinig

Venkel

Viooltjes

Warmoes

Waterkers

Witlof

Wortel + loof

Zwarte bessen & takjes

Veilige kruiden en planten:

aardbeiplant

akkerkool

basilicum

bijvoet -(vers, hooi)

boerenwormkruid -onbeperkt; voorkomt wormen, spijsverteringsproblemen

bruidsluier

citroenmelisse

dille

fatsia japonica - (ook wel vingerplant)

gele ganzebloem

heide

hennepnetel

herfstleeuwetand -(vergelijkbaar met paardebloem)

herderstasje

herik/knopherik

hosta

kamille -echte/valse

kervel

kleefkruid -(vers)

koriander

kromhals - (vers)

melkdistels -(ruwe/gewone)

munt

paardebloemen - blad onbeperkt, steel en bloemen mogen ook

peterselie

rozemarijn

rozen

salie

spurrie

thrincia -(vergelijkbaar met paardebloem)

tijm

tuinkers

varkensgras

vergeet-me-nietjes

vingerplant

viooltjes

vogelmuur

vrouwen mantel -(alchemilla mollis)

weegbree -(smal, breed, ruig) onbeperkt; darmfunctie regulerend, goed voor de slijmvliezen

wilde peen

zilverschoon -(hooi en vers)

zonnebloemsoorten

Veilige takken/bomen:

appeltakken

bamboe

berken -vooral jong schot

beuken, zowel haagbeuk als beukenhaag

braam -doornloze struiken

eik

els

framboos

kersen

krul -en kronkelhazelaar -onbespoten takken

perentakken

wilg (krulwilg, knotwilg, treurwilg, enz)

Veilige bladeren:

Druivenstruik -(gedroogde bladeren)

Hazelaarblad

Het loof van de hazelaar wordt door de konijnen graag gegeten. Het eiwitgehalte is echter niet zo hoog en het gehalte aan ruwe celstof neemt bovendien in de loop van de zomer sterk toe, waardoor de voedingswaarde afneemt. Daarom kunnen de bladeren beter zo vroeg mogelijk geoogst worden.

Populierenblad

Het loof van de populier levert over het algemeen een goed veevoer. De bladeren van de zwarte populier zouden een eterische olie bevatten en daardoor niet graag worden gegeten.

Vlinderstruik -(gedroogde bladeren)

Veilige boomvruchten:

Amerikaanse vogelkers (Prunus serotina C.)

Vruchtvorm: zwarte, sappige, niet openspringende steenvrucht.

De vogelkersbomen behoren tot de pruimenfamilie. De vruchten zijn glanzend zwart en smaken bij de gewone wilde vogelkers zeer wrang. De bessen van de gekweekte, maar ook wel verwilderd voorkomende Amerikaanse vogelkers smaken daarentegen, vooral in sommige jaren, flauw-zoet. Deze bomen leveren in de herfst een grote hoeveelheid bessen, die gemakkelijk afvallen, zodat de grond onder de bomen bezaaid ligt met bessen. Het is opgevallen, dat enkele loslopende konijnen er geregeld van kwamen eten. Uit onderzoek is gebleken dat, hoewel het ene konijn de bessen beter eet dan het andere, ook deze bessen gebruikt kunnen worden in de voeding van onze konijnen. Ze dragen bij tot het rijke en gevarieerde menu van onze konijnen

Meidoornbessen

(Crataegus Oxyacantha L.) en (Crataegus monogyna Jacq.)

Vruchtvorm: rode bolvormige steenvrucht.

De Meidoorn of Hagedoorn is algemeen bekend als struik voor heggen. Gesnoeide vormen bloeien niet en dragen geen vrucht. De rode bessen moeten van ongesnoeide bomen worden verzameld.

Het is bekend, dat de vogels, vooral de lijsters, er een speciale voorkeur voor hebben maar ook wilde konijnen schijnen de bessen met graagte te eten.

Info van knagers.net en de meeste onveilige dingen verwijderd. Let er wel op dat planten en bomen ed vaak bespoten worden en dan niet goed zijn voor je konijn..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Het is misschien een megabump, maar het moment van het aanzaaien zit er langzaam aan te komen. (Jaja, vroege lentekriebels) Houdt dus in, dat ik binnenkort naar een tuincentrum huppel om het boodschappenlijstje af te werken:

- Goudsbloemen

- Boerenwormkruid

- Wortel

- Zonnebloemen

- Citroenmelisse

- Basilicum (geen prioriteit)

- Peterselie (reeds aanwezig en overwinterd waarschijnlijk)

- Munt (heb een enkel zakje, geen prioriteit)

- Kamille

- Wilgenstekjes (waar haal ik deze?)

- Jonge appelbomen (voorgezaait vanuit pit)

- Eventueel paardenbloemen

Tevens heb ik sinds kort venkelzaad in huis, had het willen gebruiken om door het eten te doen, maar dat was dus echt niet lekker. Heb dus al enkele zaden weggegooid bij de planten en ze blijken nog kiemkrachtig.

Is Venkel schadelijk voor konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn wel hele vroege lentekriebels! Hier ligt sinds vandaag een dik pak sneeuw haha! Wel echt super leuk dat je zo een tuintje maakt voor kiddo! Als ik ooit op mezelf woon vind ik dat ook wel een heeeel goed idee!

Ben je niet bang dat hij de plantjes eruit gaat graven? Of laat je het helemaal ontkiemen totdat het groot is en mag hij er dan pas in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .