Ga naar inhoud

Help! Wel of niet 2 jaar oude voedster castreren??


Jenneke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum, twee jaar geleden heb ik twee konijntjes gekocht Tipsy en Dipsy een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje is al een hele poos geleden gecastreerd.

Nu heb ik een afspraak bij de dierenarts staan om ook het vrouwtje te castreren, echter ik begin enorm te twijfelen. Ze heeft geen last van agressief gedrag ze is een heel lief konijntje die goed met Dipsy kan, ze heeft geen nestdrang dus de enige reden dat ik haar zou castreren is vanwege problemen die in de toekomst zouden kunnen plaats vinden. Is het verstandig om zo'n enorme ingreep prefentief te doen? Na de castratie van het Dipsy is die nooit meer compleet zichzelf geworden hij is redelijk bangig en nooit compleet op z'n gemak als ik er ben, Tipsy heeft hier nog geen last van....

Ze is ondertussen twee dus het is nou of nooit. Heel graag zou ik jullie adviezen willen hebben. (aan de dierenarts had ik vrij weinig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nergens last van heeft is het inderdaad een preventieve ingreep voor baarmoederproblemen. Er zijn genoeg mensen op het forum die hun konijnen preventief laten helpen. Persoonlijk zou ik niet snijden in een gezonde voedster die geen hormonaal gedrag vertoont.

Maar er zijn ook wel wat oudere konijnen die nog onder het mes gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel alle 3 mijn voedsters preventief laten castreren. Omdat ik het mezelf niet kan vergeven als ze straks baarmoederkanker hebben en ik het had kunnen voorkomen.

Maar er zijn ook mensen die het je niet zullen aanraden, heel soms kan het gedrag namelijk veranderen van een voedster na een castratie (in negatieve zin).

Dus het is net waar je je zelf prettig bij voelt en wat jouw beweegredenen zijn om het wel of niet te laten doen.

En ze is trouwens niet te oud voor de ingreep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is inderdaad niet te oud, daar zou ik het niet vanaf laten hangen. Verder is het geheel persoonlijk of je voor zo'n operatie kiest. Mijn dames zijn wel allemaal geholpen. Moet ik zeggen dat twee van de drie ook wel erg veel last van hun hormonen hadden.

Daarnaast laat ik voedsters die drachtig kunnen zijn ook castreren mits ze in goede conditie zijn, maar dan heb je natuurlijk al een heel andere motivatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind het echt zo lastig, dit is de eerste keer dat ik konijnen heb. Ik kan beide kanten duidelijk zien, het probleem is ook dat ik niet weet waar ik me prettig bij voel dus probeer ik het rationeel te benaderen maar voor allebei is iets te zeggen. Het is een vrij klein konijntje (wel het baasje van de twee:D) en ze heeft al vaak klachten aan haar oortjes enzo. Ergens heb ik het idee dat ze een beetje zwakjes is en dat ze gedoemd is om baarmoederhalskanker te krijgen maar aan de andere kant is het de vraag hoe ze op de narcose reageerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Narcose is vaak het probleem niet, maar juist erna. Adequate pijnstilling en soms zelfs dwangvoeding is noodzakelijk. Ik heb het gepland toen ik een week vrij was. Je moet er toch wel 3 dagen zeker voor uit trekken. Steeds eten aanbieden, er mee plagen. Kijken of er keutels komen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts raadde het mij af. Nergens voor nodig.

Er wordt gezegd dat voedsters een extreem hoge kans op baarmoederproblemen hebben, maar dat is gebaseerd op 1 steekproef. Er is niks bekend over de negatieve gevolgen van sterilisatie,. Bij de mens ontstaan er problemen bij een vervroegde overgang of het verwijderen van de eierstokken, dus waarom niet bij konijnen?

Ik zou het zelf niet laten doen als er verder geen reden toe is. Mocht je het toch willen doen (en dan bevind je je in goed gezelschap hier, het wordt toch veel gedaan), dan kan het op deze leeftijd nog net. Oudere dames krijgen meer vet op de buik, met langere en zwaardere operaties als gevolg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben op het moment thuis aan het afstuderen dus een aantal dagen thuis blijven is geen probleem. Ik ga het vanavond nog maar eens met mijn vriend erover hebben.

Want stel dat ik besluit de operatie door te laten gaan en ik haar een aantal dagen binnen zou moeten houden is het dan verstandiger als ik haar beneden hou of op mijn werkkamer waar ze rust heeft maar dus ook alleen zit? (hopelijk kan ik Dipsy snel bij haar laten.) ze is een buiten konijn en dus niet gewend om constant mensen om zich heen te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb mijn voedster van 3,5 jaar net laten castreren. ze verloor ineens helder bloed, na uitgesloten te hebben dat het van haar blaas afkwam heb ik op aanraden van de da haar laten castreren. ze had 2 bloedstolsels in haar baarmoeder, en de baarmoeder was vergroot, dit was dus zo een geval dat ik haar net op tijd heb geholpen, dit had echt heel veel problemen kunnen geven, ontstekingen of zelfs kanker. het was trouwens erg goed gegaan , ze at dezelde dag weer en alles ging vanzelf zonder problemen, paar dagen pijstilling, maar ze leek al snel weer de oude. ben blij dat ik het gedaan heb

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn jasmijn is pas geleden (prefentief) gecasteerd.

Twee jaar geleden een dame van 8 laten opereren vanweg tumoren, dat was erg heftig en wil ik liever niet meer meemaken! Het gaat nu goed met de dame dus was zeker de moeite waard ;)

Maar Jasmijn is een stuk jonger, weet naturlijk niet of het alleen daar aan licht maar operatie en herstel ging erg voorspoedig. Heb haar direct weer samen met Maya kunnen zetten. Wel opletten dat ze niet aan de wond gaat zitten natuuurlijk! jasmijn de eerste avond dwangvoer gegeven, daarna at ze weer zelf.

Mijn ervaring is dat een prefentieve operatie mee valt, maar je moet het natuurlijk wel in de gaten houden.

Overigens is het risico van de narcose ook afhankelijk van het soort dat ze gebruiken. Zoek dus vooral een konijnkundige DA en persoonlijk laat ik me graag advieseren door de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor al jullie reacties. Ik heb al nagevraagd naar de narcose ze krijgt eerst een spuitje en daarna krijgt ze een gasmasker.

Ik heb wel vertrouwen in deze DA.

Ik denk dat ik het risico toch groter acht dat ze baarmoederhals kanker of iets dergelijks krijgt, dus ik denk dat ik de operatie door laat gaan. Ik vind het wel heel spannend ik ga er nog 1 nachtje over slapen want als ik niet wil dat het door gaat moet ik morgen echt bellen, ze staat voor maandag ingepland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel redelijk gegaan. ze hebben alles weghaald is standaard bij deze DA.

Bij de narcose is het bijna mis gegaan ze was wat te ver in slaap en toen is ze even gestopt met ademen dat hebben ze direct verholpen door haar weer iets toe te dienen om der weer een beetje wakker te maken. Toen ik der ophaalde was nog wat slaperig en ze heeft tot nu toe nog niet gegeten en ze wil haar reismandje niet uit. Ik laat haar nog even suffen en als ze zich morgen wat beter voelt komt dipsy even op ziekenbezoek (aan de andere kant van de tralies.) ik heb namelijk het idee dat dat ook wel eens zou kunnen helpen om der aan het eten te krijgen en anders moet ze morgen aan het dwangvoer, maar hopelijk komt het niet zover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh gelukkig is het achter de rug, ik was ook erg zenuwachtig, maar bij ons is alles perfect gelopen, ook gelijk beetjes eten, biks heeft ze zeker een week moeizaam gegeten, maar paardestekken en groente ging best al snel goed, dus alles gegeven wat ze lekker vond, ik vond haar na 2 dagen al heel erg goed, moest natuurlijk nog veel in haar kooi blijven vanwege de wond maar ze was al best snel de oude

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb lekker appeltjes (de grote favoriet) gekocht dus komt denk ik wel goed.

Wel appart was net bij der en toen.was ze nog heel suf, toen was ik echt nog geen minuutje weg en toen ik terug kwam was denk ik de narcose helemaal uitgewerkt want ze was ineens aan het huppelen en op het huisje aan het springen en der nieuwe onderkomen even ontdekken.

Dat is wel een opluchting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze weer lekker levendig is, is een goed teken :)

Heb je pijnstilling & eventueel dwangvoeding mee naar huis gekregen?

Hou haar goed in de gaten de komende uurtjes. Zodra de pijnstilling uitgewerkt is kunnen ze een "terugval" krijgen van stil in een hoekje zitten & niet meer willen eten.

Mij is vertelt dat pijnstilling 12 uur werkzaam is, dus na 12 uur zou je dit weer mogen geven.

Als je merkt dat de eerder last ervan gaat krijgen, mag je gerust eerder pijnstilling geven.

Het belangrijkste is nu dat ze gaat & blijft eten, zodat de darmpjes weer fijn opgang komen & blijven :)

Mijn Elly heb ik vorig jaar laten castreren. Helaas was het bij haar bijna mis gegaan. 1 eierstok konden ze niet verwijderen, omdat deze te diep & de vast zat. Met als gevolg dat ze zou doodbloeden als ze deze zouden verwijderen. Tijdens de operatie hebben ze mij hierover gebeld, waarna ik de keus heb gemaakt om de eierstok te laten zitten. Haar baarmoeder & andere eierstok zijn wel verwijderd. Ze loopt nu geen risico meer om baarmoederkanker te krijgen, maar wel op melkklierkanker, vanwege de achtergebleven eierstok. Ook wordt ze nog wel eens schijnzwanger, maar lang niet zoveel meer als voorheen.

Omdat het een keuze was van leven of dood, was voor mij de keus snel gemaakt om de eierstok te laten zitten.

Maar dit heb ik voorheen nog nooit meegemaakt met andere castraties van voedsters. Daar was het allemaal goed bij verlopen.

Elly was na de ingreep weer snel gaan eten gelukkig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar steriliseren (of eigenlijk castreren) IS het verwijderen van de eierstokken, juist het verwijderen van de baarmoeder is 'optioneel'. In principe heeft het ook geen zin de eierstokken te laten zitten want dan neem de hormonen (en de bron van 'probleemgedrag' en tumoren/ontstekingen) niet weg.

Hoe gaat het nu met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vlugge update. Het gaat goed met der ze eet goed(dus het dwangvoor kan weer terug) dipsy zit nu bij der en dat ging perfect. Ze zijn allebei alleen niet heel blij met hun tijdelijke opvang. Dus ik ga der denk ik morgen weer buiten zetten en dan i.p.v. Zaagsel wel handdoeken neerleggen en vliegengaas voor het hok plaatsen.

Verder waren medicijnen geven een behoorlijke strijd en daar verdien ik haar vertouwen natuurlijk niet mee terug dus dat spuit ik nu op een klein stukje gedroogd brood zodat ze het wel binnen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .