Ga naar inhoud

Koppel met groot gewichtsverschil, hoe eet elk genoeg biks?


Volucria

Aanbevolen berichten

Zoals jullie misschien weten heb ik met Duke en Leonidas een koppel waarvan de ene helft 4.2kg weegt en de andere helft een stuk minder, ik schat 1.5kg. Leonidas zou dus logischerwijs net niet de helft van Dukes hoeveelheid SS moeten krijgen.

Nu is het probleem: Leonidas valt alles wat eetbaar is aan als een uitgehongerde wolvin en eet ook een stuk sneller dan Duke. Duke daarentegen eet op z'n dooie gemak wat korrels en gaat na een derde à de helft van z'n bakje liever iets anders doen. Je kan wel raden wat er gebeurt als ik niet bij hen blijf zitten tot ze allebei hun biks hebben opgegeten! Samen eten doen ze graag, maar dit kan simpelweg niet omdat mijn kleine pluisje anders minstens even veel biks eet als mijn Franse hangoor. Straks heb ik zo een kleine dikkerd en een grote bonenstaak.

Voorlopig blijf ik dus wachten en hou ik Duke en Leonidas tijdens het eten liefst van elkaar gescheiden. Maar ik ben op zoek naar een andere oplossing voor het probleem. In augustus ben ik namelijk een dikke week weg en verzorgt mijn moeder de konijnen twee weken lang (net daarvoor ga ik nl met m'n vriend samenwonen, de konijnen volgen twee weken later om het aantal autoritten te beperken). En zij heeft gewoon geen tijd om elke dag een half uur bij de konijnen te zitten niksen omdat ze anders elkaars voer gaan pikken. Wat kan ze dan doen om er toch voor te zorgen dat Leonidas niet te veel biks eet en Duke tegelijk niet te weinig?

- Duke apart op een ander tijdstip biks bijvoeren is niet echt een optie, dan wordt Leonidas razend. Tenzij zij tegelijk groente krijgt, maar dan zit je dus weer met het probleem dat ze achteraf ook nog eens de helft van Dukes groentjes opeet.

- De twee een uur ofzo in gescheiden rennen zetten werkt ook niet. Duke raakt zoals gewoonlijk na een half potje biks de interesse kwijt, op dat tijdstip is Leonidas klaar met eten, en dan gaan ze allebei met een vraagteken boven hun kop aan de scheiding zitten wachten tot ze weer bij mekaar kunnen. Achteraf zit je nog steeds met die halve pot biks van Duke, en in tussentijd zitten beide konijnen zich alleen maar te ergeren aan die scheiding.

Ik heb al gedacht om voor hen allebei zo'n bal te kopen waar aan de zijkanten hooi en in het midden biks in kan:

Bunny%20Toy.jpg

Maar dan duurt het misschien nog langer eer Duke al z'n biks op krijgt... Weet iemand nog een andere oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ballen had ik nog nooit gezien. Ik zou ook geen oplossing weten. Enigste wat ik kan bedenken is inderdaad apart voeren. Maar dat is gene optie zo te lezen. Ik hoop dat er mensen met tips komen. Ik houd dit topic wel in de gaten want ik heb straks denk ik hetzelfde probleem als de koppeling gaat lukken.

Want een van mijn konijnen eet slecht en de rest vreet hahahaha.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor gevoerd wordt Duke met de hand bijvoeren.

Van de winter vond ik Bliksem dunner worden. Normaal geeft ik HF en heb hem toen een tijdje met de hand wat SS bijgevoerd. De dames snoepte ook wel mee maar zo kon ik er iig voor zorgen dat ik een minimale portie bij 'm binnen kreeg. Koste hooguit een minuutje of 2.

En natuurlijk voldoende hooi op voorraad, zelf wat meer dan ze normaal eten zodat daar altijd nog van lag voor een ieder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is er ook een te dik en een te dun?? Is de een ook kleiner als de ander??

Hier eten ze ook samen terwijl de voedsters 1 kilo wegen en de ram 2,5 kilo. Ze zijn allemaal goed op gewicht, alleen Puk is wat aan de dunne kant.

Slof (de ram) eet gewoon veel sneller en krijgt dan meer binnen, maar omdat hij een stuk groter is heeft hij dat ok nodig. Dan is het dus ook niet erg dat hij veel meer eet.

Puk loopt net als jou konijntje ook weg als ze biks krijgen. Zij is dus ook een beetje aan de dunne kant. Ik strooi de biks ook door de ren heen aangezien Puk graag wandelt onder het eten. :he: Zo eet ze dus meer, want ze gaat als ze een paar biksjes op heeft niet speciaal naar boven in het hok om te eten. Verder geef ik haar steeds een biksje als ik langs de ren kom lopen. Ze snapt het helemaal en gaat al tegen het gaas aan staan als ze me ziet. Zo voer ik haar een beetje bij om op gewicht te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

let wel op dat zo'n kleintje vaak veel actiever is en dus naar verhouding veel meer biks moet hebben dan een franse hangoor die vaak lomper zijn en minder bewegen. Als ik mijn vlamen 25 gram per kg zou geven dan zou ik nu ongeveer 300 gram biks moeten geven. Ze krijgen hier samen 150 gram biks en dat is ruim voldoende. Hopelijk komt er nog uitbreiding dit of volgend jaar maar dan zal ik waarschijnlijk als het allemaal volwassen is ongeveer 200 gram biks gaan geven. Hun grootste hobby is slapen, ze hebben 5 dolle minuten per dag en voor de rest is het rustig huppen van de ene slaapplaats naar de andere haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zij een beetje te veel eet is niet echt mijn grootste zorg, van een grotere portie biks zal ze geen overgewicht krijgen (denk ik toch). Ik vrees alleen dat Duke zo te weinig voer zal eten en tekorten gaat ontwikkelen oid.

Te veel biks is nummer één oorzaak van overgewicht, dus als zij echt te veel eet zal zij daar zeker wel te dik van kunnen worden. Maar dat gebeurt niet in twee weken, net als dat Duke ook niet in twee weken extreem veel af zal vallen o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de één of andere manier lost het hier tot nu toe altijd op.

Bart, Lotharinger van 6 kilo en Vanessa, kleurdwerg van 1 kilo zitten samen, krijgen hun portie biks en eerst vallen ze allebei aan waarna Bart al vrij snel stopt met eten en Vanessa fanatiek door gaat. Ik blijf er niet bij, laat het gewoon en volgende ochtend is alles op. Vanessa is niks te dik en Bart mooi op gewicht en dit gaat al een half jaar prima.

Mijn eigen groep Lotharinger en Vlaamse Reus zo'n 7 kilo, tan zo'n 2,5 kilo, pluizebol zo'n 2 kilo en hangoordwerg zo'n 1,6 kilo krijgen in 2 grote bakken hun portie biks. Allemaal vallen ze aan als het eten komt en de 1 stopt eerder dan de ander en 's ochtends is alles op. Allemaal zijn al jaren keurig op gewicht, ik denk dat ze zichzelf daar heel goed in aanpassen. Gelukkig ook geen van de konijnen te dik en ze bewegen veel :) Misschien is het gewoon is kijken hoe de reactie er op is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .