Ga naar inhoud

Vuil oog -> pasteurella -> hoe lang AB?


Rian

Aanbevolen berichten

Pluis heeft al een tijdje viezigheid uit 1 oogje. Het gekke is dat het dan weer een dag weg is en er niks te zien is, en dan weer zit haar oogje dicht en zit er allemaal pus-achtig wit spul rond haar oog. Vandaag vond ik het oogje wel erg vies, dus nu even dit topic aangemaakt.

Ik las dat het mogelijk pasteurella kan zijn. Hoop het niet. In de winter dachten we wel eens "wat heeft ze soms toch een vies neusje", maar dat is nu al een aantal maanden helemaal over. Alleen dat ene oogje dus. Ze snottert niet, niest niet, heeft verder nergens last van.

Kan de DA uit een kweekje van de pus halen welke bacterie het is?

Kan ik alvast starten met enrofloxoral om te kijken of dat aanslaat? Heb het hier nog liggen. Helpt dit ook bij andere ooginfecties?

Hoe lang zou ik daarmee door moeten gaan, mocht het pasteurella zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik gewoon even naar de dierenarts gaan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik heel veel medicatie zelf in huis heb en in veel gevallen zelf het probleem oplos, maar mijn grens ligt wel bij antibiotica. Maar dat is mijn idee hoor.

Los daarvan vraag ik mij af hoe groot de kans is dat het inderdaad om pasteurella gaat. Dat kan overigens inderdaad wel bevestigd (of uitgesloten) worden met een kweekje. Problemen met de oogjes kunnen bijvoorbeeld ook door problemen bij de kiezen veroorzaakt worden. Of een lichte beschadiging aan het oog die op blijft spelen. Soms is er geen aanwijsbare oorzaak van dit soort dingen. Daarbij zou ik de voorkeur geven aan duplocilline bij pasteurella.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kreeg de DA zelf aan de lijn.

Hij vond het erg onwaarschijnlijk dat het om pasteurella zou gaan. Hij gaf aan dat je dan toch vaak meer verschijnselen ziet, vooral aan beide ogen.

Wat het wel kan zijn kon hij zo niet zeggen, dus we zullen even met haar langs moeten gaan als het niet over gaat. Ik ga dan toch maar niet meteen met AB aan de slag, is ook weer zo'n aanslag op haar lijfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eufrasie heeft het ook eens gehad. We dachten toen dat het door (de toen gedachte) doorgegroeide kieswortels kwam.

Om eerst te proberen of het niet 'eenvoudig' op te lossen was, heeft de DA éénmalig de traanbuis doorgespoeld met fluimicil. Het is toen helemaal verdwenen. De DA zei toen ook dat als het een probleem is van de kiezen die het traankanaal afsluiten, ze dat vaak ook kan voelen omdat ze dan erg veel weerstand voelt bij het doorspuiten.

Het ziet er wel nogal eng uit...ik schrok wel een beetje. Maar uiteindelijk is het één van de minst invasie dingen om te proberen.

Ik zal even een linkje posten...daarin staan een foto van de behandeling (bijna helemaal onderaan): http://users.skynet.be/ithas/konijnen.htm

Vanop afstand is het natuurlijk moeilijk te zeggen of het infectieus is, een verstopte traanbuis,...

Maar ik wou je deze info toch even geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan het niet komen doordat er haartjes in haar oog komen Rian? Het is wel een langharig konijntje natuurlijk en een haartje in je oog kan flink irriteren.

Daar is het inderdaad mee begonnen! Ik heb toen heel radicaal alle haren rondom haar oogje die irritatie op konden wekken,(behalve haar wimpertjes, want die beschermen juist ook weer tegen vuil en ze groeien niet naar binnen, haar oogje in) weggeknipt. Toch bleef het viezig.

Ik moet zeggen dat ik het verhaal van Loes wel een hele goeie vind, een verstopte traanbuis.

Vrijdag gaan we even met haar naar de DA. Voor de zekerheid. Ik moet steeds denken aan dat nijntje bij Iris met dat ontstoken oog dat uiteindelijk verwijderd moest worden, bbrr.... stel je voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update, Pluis heeft inmiddels een DA bezoekje achter de rug en hij constateerde dat ze een ontstoken oogje had. Hij liet ons de verschillen zien tussen het ontstoken oog en het gezonde oog, je zag het heel duidelijk, zowel aan de binnen als aan de buitenkant van de oogleden was het rood en gezwollen en dan natuurlijk die rommel in het ooghoekje. Hij deed zo'n stokje onder haar ooglid om het te laten kleuren. Ze had ook wat ieniemienie korstjes op haar neusje, die begonnen even te bloeden toen de DA eraan kwam, maar die zijn inmiddels ook al weg.

Haar kiesjes waren goed en ook haar onderkant was niet afwijkend (hij noemde syfillis en de symptomen, dat was het gelukkig niet) Dus... nu zalven we al een aantal dagen 2x daags (aureomycine 5 gram) en het gaat heel goed, je ziet het elke dag beter gaan. Als we geen roodheid en zwelling meer zien aan de binnenkant moeten we nog 2 dagen doorgaan met zalven en dan stoppen.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig dat je toch gegaan bent.

Ik doe bij een beginnend ontstoken oogje ze altijd schoonmaken met een gaasje met kamillethee.

Maar als ze echt ontstoken zijn is het toch beter dat je even naar de dierenarts gaat zoals jij deed.

Sterkte en Knuffels belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze vind het prima gelukkig. Ze laat zich makkelijk optillen (in tegenstelling tot de andere 5... wat een hel moet dat zijn als een van hen iets aan een oog heeft :-P ) en op tafel mag ik zo de zalf onder haar ooglidje doen en haar oogje even dichtmaken.

@belleke wij maakten haar oogje ook schoon met afgekookt water maar het hielp niet...ben blij dat de zalf zijn werk doet :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .