Ga naar inhoud

Jackson en nu ook Cleo eten niet:(


Cleo en Jackson

Aanbevolen berichten

Mijn lieve konijntjes eten niet..

Sinds donderdagochtend eet Jacks niet en heb ze toen beide bij de DA gebracht.

Gister kon ik ze weer ophalen zonder diagnose en met intensief contact met de DA.

Ze eten en drinken niet.

Worden bijgevoerd met spuitje critical care, krijgen medicatie maar er is nog niets gevonden..

Mssn hier baasjes met zelfde problemen rond deze periode en weten wel welk virus of wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 165
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als ze sinds donderdag niet eten, zou ik er echt werk van maken. Ze moeten dan echt heel goed gevoerd worden.

Ik heb verder ook geen idee wat het kan zijn... Beterschap!

Ik antwoord even voor mijn beurt: Cleo en Jackson krijgen al meds en dwangvoeding i.v.m. niet eten. Maar dat is symptoombestrijding, om het probleem op te lossen moet de oorzaak gevonden worden..

Ik duim voor Cleo en Jackson!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt idd Iris.

Ze hebben verder alleen anti coccidiose gehad, omdat de darmen niet goed werken.

Verder is er niets vreemds.. De Da heeft natuurlijk onderzoek gedaan. En idd maak ik er werk van.

Gister hebben ze een infuus gehad, omdat ze ook niet drinken.

Eten waar ze normaal een moord voor doen.. hoeven ze ook niet:( Ze hebben liggen: witlof, andijvie, wortel, wortelloof, SS, Trovet(ook maar meteen meegenomen bij de da)

Ze hebben net hun porties bijvoer gegeten(critical care) ze willen het niet (beide) jacks was t zelfs echt zat en at wat in zn bekje gespoten werd niet op(slikte niet) maar ze hebben beide een redelijke hoeveelheid binnen. en de cisaral, primperid is binnen en jacks heeft ivm verhoging (hij hadgister hoge temperatuur) ook een druppel pijnstilling. Gelukkig was mn papa om te helpen er!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets is inderdaad beter dan niets. Ik hoop dat de pijnstilling misschien wat gaat werken en als ze ietsje eten en drinken komt alles misschien ook weer een beetje meer op gang en stimuleert het weer.

Wat heeft de DA gezegd? Weet je al wat meer? Succes vandaag hoor, fijn dat je vader er is zeg!

Aan jouw zorgen zal het niet liggen, je doet er echt alles aan, super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dierenarts vind het een goed teken dat ze weer iets willen eten..

Verder ook dat ik ze gewoon door heb bijgevoerd etc.

Maar nu is het even afwachten met hoe t loopt ga om 4 uur weer bellen.

Cleo dronk net wat:D (hoe blij kun je zijn!)

GEzien ze lange aardbeibladstelen eten en wat andere gedroogde kruiden is er verbetering.

Vanmiddag 2 uur weer bijvoeren en medicatie en dan hoop ik dat vanaaf nog een keer goed te kunnen doen met mijn papa.

Ben blij dat jullie zo meedenken en meeleven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kleine hapjes is een verbetering, heerlijk. Op BB hier ergens staat ook een lijst met kruiden en de werking ervan. Zo geef ik de groep altijd peterselie omdat dat rustgevend werkt. misschien een ideetje om even te kijken. Misschien heb je dat allang gedaan hoor.

Succes vandaag met alle zorgen en het bijvoeren en medicatie. Het klinkt wel weer een stukje beter trouwens!:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...lastig.

Eerst even een paar vragen.

Denk je dat Cleo niet eet omdat Jackson niet eet (ik heb hier zo'n koppeltje gehad) of omdat er met haar ook duidelijk iets aan de hand is?

Zijn ze recent geënt?

Ze hebben echt niks vreemds/verkeerds kunnen eten?

Heeft de DA hun buikjes beluisterd met een stethoscoop?

Heeft hij geprobeerd om naar hun kiezen te kijken met een otoscoop (je kan niet alles zien, maar wel iets)?

Is er iets van keutel onderzoek gedaan?

Heeft Jackson nog steeds verhoging? Anders moet er ergens toch iets van ontsteking zitten...

Ze krijgen niet continu pijnstilling hé?

Wat je soms kan proberen bij konijnen met verdenking van haakjes is hen een dosis pijnstilling geven, een halfuur tot een uur later hun lievelingshapje voorhouden en kijken hoe ze reageren. Dit is GEEN accurate methode. Hij bevestigd alleen dat ze pijn hebben (die natuurlijk ook ergens anders vandaan kan komen) en dan moet je weer verder kijken. Je hebt ook konijnen met haakjes die ondanks pijnstilling nog niet terug beginnen eten.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm...lastig.

Eerst even een paar vragen.

Denk je dat Cleo niet eet omdat Jackson niet eet (ik heb hier zo'n koppeltje gehad) of omdat er met haar ook duidelijk iets aan de hand is?

Zijn ze recent geënt?

Ze hebben echt niks vreemds/verkeerds kunnen eten?

Heeft de DA hun buikjes beluisterd met een stethoscoop?

Heeft hij geprobeerd om naar hun kiezen te kijken met een otoscoop (je kan niet alles zien, maar wel iets)?

Is er iets van keutel onderzoek gedaan?

Heeft Jackson nog steeds verhoging? Anders moet er ergens toch iets van ontsteking zitten...

Ze krijgen niet continu pijnstilling hé?

Wat je soms kan proberen bij konijnen met verdenking van haakjes is hen een dosis pijnstilling geven, een halfuur tot een uur later hun lievelingshapje voorhouden en kijken hoe ze reageren. Dit is GEEN accurate methode. Hij bevestigd alleen dat ze pijn hebben (die natuurlijk ook ergens anders vandaan kan komen) en dan moet je weer verder kijken. Je hebt ook konijnen met haakjes die ondanks pijnstilling nog niet terug beginnen eten.

Succes!

De antwoorden:

Ik weet niet of zij niet eet omdat hij niet eet.. maar ze is ook slomer en dat is niet goed!

ze zijn niet recentelijk geent dat zou komende of de week daarna pas weer gebeuren.

De bekjes zijn bekeken met otoscoop: hier was heel lichtjes haakvorming te zien. En dit kan mssn het probleem zijn maar gezien de verhoging mag hij niet onder narcose om het verder te onderzoeken. En ze zijn beiden beluisterd met stetoscoop. Slijmvliezen zijn schoon(neusjes oren, etc)

Keutelonderzoek is niet gedaan (zo ver ik weet)

Of jackson vergoging heeft is lastig te zeggen, gister toen hij naar huis ging wel. Ik hoop maandagochtend weer een onderzoek te krijgen(denk ik wel) maar de vergoging kan ik zelf niet opmeten.

Cleo krijgt uberhaubt geen pijnstilling.. Jackson ivm verhoging 1 druppel metacam 2xdaags

aangepast door Cleo en Jackson
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij beiden lichte haakvorming?

Sommige konijnen stoppen in dat stadium al met eten. ( De haakvorming kan natuurlijk ook al erger zijn, aangezien je zonder narcose onmogelijk alle kiezen goed kan zien).

Heb je zelf een gewone thermometer in huis? De temperatuur van een konijn nemen is opzich niet zo moeilijk.

Hmm... ik neig persoonlijk toch een beetje naar een dosis pijnstilling geven en kijken hoe ze het dan doen. Mss kan je dit even met je DA overleggen. Soms beginnen ze dan gewoon te eten en is de stress van het dwangvoeden er ook af.

Sommige konijnen zijn ook gewoon slomer als ze pijn hebben. Als je opmerkelijke verbetering ziet na pijnstilling, weet je al zeker dat ze pijn hebben.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm k snap wat je bedoeld.

Jackson heeft lichte haakvorming van Cleo weet ik dat niet(weet wel dat dat er half jaar geleden ook was:()

maar dat kan het idd zijn maar gezien de verhoging is dat dan weer beetje vreemd.

daarom moest ik nu zo aankijken van de Da en dan denk ik dat we anders ze alsnog onder narcose moeten bekijken.. maar beide haakjes in 2 dagen is zo vreemd icm verhoging van jackson..

Ze eten beide nu wel lange stelen van de gedroogde aardbeiblad, wat dan weer vreemd is met haakjes.. Pfff Denken, malen etc!

Bij Jackson zag ik niet echt verbetering na de pijnstilling, meer alles bij elkaar.. LASTIG!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd lastig.

De verhoging duid idd op een ontstekingsreactie ergens in het lichaam...

Dat kan mogelijk in de mond zijn, maar daar kan je nu alleen maar naar gissen.

Het feit dat ze gestopt zijn met eten/ minder eten is sowieso niet zo goed voor konijnen met lichte haakvorming. Dus of het nu de oorzaak is of niet, die zal je goed in de gaten moeten houden.

Ik heb het hier ook wel eens gezien hoor. Dat mijn konijntjes ondanks lichte haakjes bijna stopten met eten maar nog wel af en toe gedroogde kruiden aten. Dus ik zou het niet helemaal uitsluiten.

Ik ben zometeen de hele dag weg. Maar ik ga er zeker verder over nadenken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend zeg, wat ik nog wil toevoegen op de tips is dat ik wel een ontlasting onderzoek zou laten doen op wormen, cocidiose en clostridium voor de zekerheid.

Haakjes kan, maar de ontsteking en het slome kan ik niet plaatsen van allebei de konijnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thx voor het meedenken en de tips:)

Het gaat vandaag niet echt beter maar ook niet echt slechter ze eten wat wortelloof en gedroogde kruiden, de rest hoeven ze niet en ik heb ze weer bijgevoerd(crititcal care & cisaral & primperid)

Het ging in mn eentje nog aardig goed en ze hebben gelukkig de mediceinen in zn geheel en het meeste van de critical care gehad. Ga rond 16 uur de DA weer bellen.

Jackson is iig actiever dan gisteravond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel lastig want van wie zijn welke keutels maar neem er gewoon veel mee;) of ik moet ze toch even apart gaan zetten vanavond. (morgen) denk dat lab maandag weer onderzoeken kan doen.. Zal even overleggen. Wat is trouwens clostridium Aniek?

Krijg mijn DA nog niet te pakken. Maar dat komt vast ook wel weer goed, vanmorgen belde hij ook terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke de coccidiose word idd al behandeld. (voor het geval dat) met baycox. Verder is het afwachten hoe en wat het weekend gaat.. BLijft het zo zullen we in de loop van de week waarschijnlijk nog verder gaan onderzoeken & eventueel een roesje om de tandjes te bekijken en bij te vijlen.

De wormpjes verwacht hij niet gezien we die pas nog weer hebben behandeld met panacur.

maar kunnen we eventueel ook weer onderzoeken.

Hij was blij dat ik zo goed meedacht (en jullie dus ook bedankt!)

Ik moet vanavond en morgen even smsje sturen hoe en wat en verder gewoon doorgaan met de behandeling zoals nu is. (pijnstilling jacks, en beide primperid en cisaral).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .