Ga naar inhoud

Fototopic mbt Voer!!


Daniellespring

Aanbevolen berichten

Hier de dagelijkse portie groenten van Funky en Harley. Even ter verheldering van de foto: Funky weegt 1,7 kilo, Harley 2 kilo. Dan kun je de verhouding een beetje inschatten als je kijkt naar het pannetje, ik weeg het namelijk niet echt af, ik vul het pannetje simpelweg :)

IMG_0015.JPG

IMG_0028.JPG

IMG_0039.JPG

IMG_0041.JPG

Pannetje bevat:

- 6 dunne plakjes winterpeen

- Handje bladspinazie uit zak

- Flinke hand andijvie

- 1 stronkje witlof

- Handje vol broccoli (1/3 van de roosjes op de stronk)

Andijvie, witlof en broccoli krijgen ze dagelijks, en dit wordt meestal aangevuld met groenten die wij over hebben van ons eigen avondeten (alleen veilige groenten uiteraard). 2 keer per week meng ik ook nog een half appeltje door hun salade heen. Ik snij alles in stukjes, niet omdat dit nodig is ofzo, maar ik vind het gewoon leuk om naar ze te kijken terwijl ze een beetje moeite moeten doen om hun favoriete groente eruit te pikken :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 141
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hier krijgen ze gemengt voer,

ik heb beaphar gehad, ss en kenner en weet ik het wat allemaal,

toen ik bij de netto konijnenvoer zag, en dat langzaam heb gemengt... ik merk dat mijn konijnen het hier gewoon heel goed op doen , beter als op de ss .. , vind ik dan..

hier krijgen ze ook groentes natuurlijk, vaak worteltje boerenkool, murphy is gek op witlof als dat et niet bij zit, dan kijkt ze aan van je weet ut toch! haha, en een klein stukje brood gescheurt in stukjes... nanny is hier vooral gek op.

dacht altijd dat broccoli niet mocht ? , ivm stikken ofzo ? en mogen alle kleurtjes paprika of alleen de rode ?

kzal mijn groentes es uitbreiden... wortel witlof boerenkool, andijvie en brood is ook zo afgezaagt elke dag hihi

en hooi krijgen ze natuurlijk standaart hun hele dag tot hun beschikking...evenals de brokjes.. die staat ook gewoon hele dag klaar...

murphy en patrick hebben 1 grote bak, die wordt om de dag bijgevuld, en nanny en leroy krijgen elke dag hun brokjes aangevuld, ist op dan hebben ze pech moeten ze wachten en verder hooi eten :D

aangepast door sissydonna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij krijgen ze ook écht hun biks niet non-stop. Ik heb het ooit afgewogen en ik weet nu hoeveel ik moet geven (ongeveer).

De ene keer krijgen ze iets meer (als mijn partner de bakjes vult) dan de andere keer (als ik het doe). En die bakjes zijn altijd binnen 2 minuten op.

Ik denk dat mijn dwerg-grootte konijnen opeens Reuzen zouden worden, als ze continu beschikking hadden tot hun biks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

[...]

Ss kan goedkoper ik betaal voor 1,5 kg 7,95 is euro goedkoper jorieke, k haal bij hornbach.

[...]

Als ik eerlijk ben, maakt het mij niet zo heel erg veel uit.

Bij de ene winkel betaal ik 8,95 en bij de andere winkel 9,95 voor 1,5 kg.

Van die ene euro lig ik niet echt wakker. We hebben er lang plezier van :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik eerlijk ben, maakt het mij niet zo heel erg veel uit.

Bij de ene winkel betaal ik 8,95 en bij de andere winkel 9,95 voor 1,5 kg.

Van die ene euro lig ik niet echt wakker. We hebben er lang plezier van :)

Kdoe er een maand mee. En lig niet wakker van een euro maar ben er wel van dat als ik exact tzelfde goedkoper kan krijgen k dat probeer:-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik inderdaad ook, zeker met vijf konijnen betaal ik liever wat minder.. Een euro per zak lijkt niet zo veel, maar hier gaat zo'n 3,5 kg per maand door geloof ik. Voor wat je dan maandelijks bespaard kun je op jaarbasis nog twee zakken kopen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik bedoel meer: ik ga er niet voor omrijden.

Ik weet waar het 8,95 is en waar het 9,95 is. En als ik in de buurt ben, haal ik uiteraard wel die goedkopere.

Maar als ik er voor moet omrijden, dan ben ik die euro weer kwijt aan benzine en heeft het dus eigenlijk geen zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

nicky, je reactie komt ietsjes negatief op mij over, dan hadden mijn konijnen er ook niet meer geweest ?

nanny en murphy kregen vanaf dat ze van het junior voer af waren gewoon dus voer, met hooi

ik geef voer om de dag, als het op is dan moeten ze wel aan de hooi ( als ik ga voeren, dan gaan ze vaker op de hooibak af dan op het voer )

ze zjin niet dik, ze hebben dan ook de ruimte om te huppelen en buizen en tunnels en zandbakken om in te spelen,

en godzijdank zijn ze nu allemaal weer gezond,

ik doe dit al vanaf jongs af aan, dus ze weten niet beter...

als ik nu heel lang alles ga afwegen, en ze dan in 1 keer weer voer neer ga zetten waar ze de hele dag in kunnen vreten ja, dan krijg je geheid problemen , maar ze wete niet weten

en natuurlijk heb ik leroy en patrick hier aan laten wennen , en heb erg goed op hun keutels en eet gedrag gelet,

ik heb nanny een poosje ss gevoert, dit kreeg ze wel gewogen , ik deed altijd wel iets meer omdat nanny ziek was en niet super dik was,

maar ja iedereen heb hun manier natuurlijk,

mijn katten en honden hebben ook de gehele dag voer staan, dit ook vanaf jongs af aan, dus we vullen eigenlijk ochtends de bak, en als het op is dan tegen het avond eten weer, en om 8 uur word de bak weg gehaald, dus zo gaat het ook bij mijn nijnen, alleen halen we daar de bak niet weg

:D,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het best al lang zo doen, maar soms is het best verstandig om eens terug te kijken en reflecteren of dit wel de juiste manier is.

Dat ze nu nog leven en goed doen op dat snoepgoedvoer, betekent niet dat het gezond is en dat het geen kwaad kan.

Slecht voer heeft wel degelijk negatieve effecten op de langere termijn.

net zoiets als wij gaan leven op snoep, junkfood en energiedrankjes en meer van die rommel. Nee, je valt niet direct dood neer, maar we weten allemaal dat het stilaan je lichaam van binnen flink aantast en dat het helemaal niet gezond is.

Waarom bij dieren dan wel?

Ik heb nog geen supermarktvoer gezien dat een acceptabele samenstelling heeft, of ze vermelden hun belabberde samenstelling niet eens. Ik weet niet hoe dit voer is, maar het kan nooit geweldig zijn.

Overigens is hooi het hoofdvoer, dat moeten ze permanent hebben. Biks is maar een bijzaak en een aanvulling hierop. Bij jou is het duidelijk andersom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijnen kregen ook gewoon het gemengde voer van de supermarkt. Je had daar zakken voor nog geen 2 euro. Dus het leek me lekker goedkoop en makkelijk (je neemt het gelijk even mee tijdens het boodschappen doen).

Wist ik veel!

Pas op dit forum heb ik gezien dat het eigenlijk niet verstandig is om dit goedkope, gemengde voer te geven.

En toen ik terug ging kijken: mijn konijnen pikten inderdaad de "lekkere" dingen er tussenuit en lieten de biksjes liggen.

Wij zijn toen gelijk (zonder eerst te mengen) overgestapt op SS. En ook dat deden we in het begin "verkeerd": we gaven veel te veel.

De vorige konijnen zijn ongeveer 1 jaar geworden. Volgens de dierenarts zijn ze overleden aan de konijnenziekte. Toch heb ik me achteraf heel schuldig gevoeld: lag het niet óók aan het voer? We zullen het nooit weten.

Ze waren blijkbaar gewoon niet gezond (door verkeerde voeding?) én niet ingeënt (want ook dat wisten we niet).

Onze huidige konijnen zijn nu (bijna) 3 jaar (Annie) en exact 2 jaar (Rob, Raf en Eefje zijn morgen jarig! 14 maart).

En als ik eerlijk ben: deze konijnen ogen zó veel gelukkiger en gezonder dan het vorige koppel.

En ook de dierenarts (konijnkundig) is elk jaar bij de inenting (en de algehele check) zeer tevreden. Vorig jaar zei ze: "Ik zie niet vaak konijnen die er zo goed uitzien en mooi glanzen! Mijn complimenten!"

Altijd leuk om te horen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zucht...

ik had het kunnen weten.....

nou geloof lekker verder dat mij konijnen met een jaar dood zijn...

ik ben klaar met dit forum, ik zeg het nu maar gewoon eerlijk....

eeuwige gezeik direct op iedereen wanneer iemand het anders doet,

mijn konijnen zijn gezond en blij en hebben alle wat ze nodig hebben.... en zolang iK hun binkies zie maken dan is dat voor mij een teken datze gelukkig zijn...

ik wens iedereen veel plezier toe op dit forum met al jullie geweldige op gewicht grzonde konijnen

......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was niet de bedoeling om jou aan te vallen, hoor Sissydonna, absoluut niet.

Ik gaf alleen mijn verhaal omtrent het geven van gemengd voer aan mijn (eerste) konijnen. Er is ook nooit bewezen dat mijn konijnen destijds door het voer overleden zijn. Overlijden kwam -volgens de dierenarts- door het niet inenten tegen de konijnenziekte(s).

Als ik kijk naar mijn honden: die krijgen eigen merk van de supermarkt. Dat is namelijk het enige voer dat ze lusten.

Ik heb wel eens duur voer gehaald, maar dat heb ik uiteindelijk weg moeten geven. Ze aten het echt niet.

En ze leven allemaal nog (ik heb 4 honden) en zijn kerngezond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sissydonna: Vat het niet op als een aanval.

Dit topic is naar mijns inzien bedoeld als een topic om elkaar te adviseren, van elkaar te leren en de voordelen en nadelen van verschillende soorten, samenstellingen en hoeveelheden voer te bespreken. Naar mijn idee is dit een redelijk nette 'discussie' waarin ieder zijn eigen mening geeft en onderbouwt met eigen ervaringen. Niet om jou of iemand anders te kleineren, maar gewoon om elkaar behulpzaam te zijn. Het zou zonde zijn als je daarom besluit niet meer op BB te komen. Sta gewoon open voor de mening en adviezen van anderen, en help anderen ook waar het kan met jouw meningen en adviezen, dan kun je hier nog jaren leren en plezier hebben denk ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zucht...

ik had het kunnen weten.....

nou geloof lekker verder dat mij konijnen met een jaar dood zijn...

ik ben klaar met dit forum, ik zeg het nu maar gewoon eerlijk....

eeuwige gezeik direct op iedereen wanneer iemand het anders doet,

mijn konijnen zijn gezond en blij en hebben alle wat ze nodig hebben.... en zolang iK hun binkies zie maken dan is dat voor mij een teken datze gelukkig zijn...

ik wens iedereen veel plezier toe op dit forum met al jullie geweldige op gewicht grzonde konijnen

......

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je zo in de verdediging schiet.. Dit is nergens voor nodig! zoals andere al zeggen is dit forum en dit topic om op een leuke en adviserende manier met elkaar te communiceren. Voordat ik lid was van dit forum had ik een konijntje ' Boefje' dit was mijn eerste konijntje en zij is maar 1,5 geworden. Ik wist bijvoorbeeld niet dat het belangrijk was dat ze niet alleen leven, dat gemengd voer niet goed is, groenvoer ook best belangrijk is en dat hooi eten super belangrijk was. Zo zijn er nog veel meer dingen die ik op dit forum geleerd heb. Ook ik heb weleens kritiek gehad op 1 van mijn berichten. Maar probeer dit te zien als opbouwende kritiek.

Het is volgens mij niet de manier om zo op deze manier terug te reageren, hier help je niemand mee en hier wordt niemand gelukkig van. Dit is zo zonde! Probeer in ieder geval om advies te lezen en er normaal op te reageren, wat je hier uiteindelijk mee doet is jou eigen verantwoordelijkheid en je eigen keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn hier, na het kijken van deze topic, hun koffers aan het pakken.

Ze krijgen hier alleen brokjes, andijvie, witlof en wortel. Soms een stukje appel, of iets anders veiligs wat overblijft, maar verder lang niet zo'n mooie schalen als bij jullie allemaal! Gelukkig eten ze allemaal goed hooi.

hahahhahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik zie bij jullie allemaal behoorlijke schalen groenten bij de konijnen verdwijnen en vroeg me toch een beetje af wat nu een goede hoeveelheid is. Mijn konijn weegt ongeveer 2 kilo (ze wil zich niet laten pakken, dus wegen lukt niet meer). Ze krijgt nu over de hele dag verdeeld 4 schijfjes komkommer & een stukje broccoli of sla, echt een klein stukje. Is dit te weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bij jullie allemaal behoorlijke schalen groenten bij de konijnen verdwijnen en vroeg me toch een beetje af wat nu een goede hoeveelheid is. Mijn konijn weegt ongeveer 2 kilo (ze wil zich niet laten pakken, dus wegen lukt niet meer). Ze krijgt nu over de hele dag verdeeld 4 schijfjes komkommer & een stukje broccoli of sla, echt een klein stukje. Is dit te weinig?

Als je konijn voldoende hooi binnen krijgt, is het niet te weinig. Hooi is het belangrijkste en er zijn mensen die hun konijnen ook alleen maar hooi geven. Dus geen biks en/of groenvoer.

Die van mij (4 konijnen) wegen ook allemaal rond de 1,5 á 2 kilo en krijgen de hoeveelheid die je op de foto ziet 2x per dag (dus 2 van die bakjes 's morgens en 2 van die bakjes 's avonds).

Het is maar net wat ze gewend zijn.

Ik vind het zomers altijd wel fijn om groenvoer te geven. Er zit genoeg vocht in en dan weet je zeker dat ze ook vocht binnen krijgen. Op hete dagen geef ik ook tussendoor nog wel eens wat groente. Niet in een bakje, maar gewoon uit de hand een blaadje witlof of een stukje komkommer en een beetje rucola. Gewoon vanwege de vocht.

Als je het zou willen, kan je het wel opbouwen. Steeds iets meer geven. Geef je iets nieuws? Dan moeten de darmen daar aan wennen. Dus dan begin je met een stukje ter grootte van een postzegel en dat bouw je dan op. Het enige waar je wel aan moet denken, is dat konijnen iedere keer als ze het een tijdje niet gegeten hebben, opnieuw moeten wennen aan de soort groente.

Dus het is wel beter om dagelijks ongeveer dezelfde groente te geven.

Je wil ook niet weten hoe mijn koelkast er van binnen uit ziet: 1,5 plank wordt in beslag genomen door alle groentesoorten van de konijnen... als iemand mijn koelkast open trekt, denkt diegene gelijk dat ik héél gezond leef, haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het zomers altijd wel fijn om groenvoer te geven. Er zit genoeg vocht in en dan weet je zeker dat ze ook vocht binnen krijgen. Op hete dagen geef ik ook tussendoor nog wel eens wat groente. Niet in een bakje, maar gewoon uit de hand een blaadje witlof of een stukje komkommer en een beetje rucola. Gewoon vanwege de vocht.

Ik vind het in de winter altijd nog maar het handigste. Als ze in de zomer water tot hun beschikking hebben drinken ze normaal gesproken wel voldoende, maar als in de winter die flessen steeds bevriezen slaap ik toch een stuk lekkerder als ik weet dat ze door hun groenten al voldoende vocht hebben gehad!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .