Ga naar inhoud

Konijn loopt mank


JipenTeun

Aanbevolen berichten

Mijn vlaamse reus van 1,5 loopt al best een tijdje mank. We zijn 2 weken geleden met hem naar de dierenarts geweest. Toen dacht hij dat hij een ontstoken gewrichtje had. dus pijnstiller en antibiotica. De antibiotica heeft hij gehad tot afgelopen woensdag. Ik heb het toen nog even afgekeken want ik dacht ik moet hem wel even de tijd geven om beter te worden (en hij eet, drinkt en keutelt verder gewoon goed)

Maar hij loopt dus nog steeds niet goed (lees: helemaal niks beter!)

Vandaag weer gebeld. Moest ik hem toch nog even laten kijken. Dus we gaan donderdag even met hem terug.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee met wat dat kan zijn? (hij heeft in zijn nachthok zaagsel met stro liggen en buiten gewoon stenen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik was daar ook al aan het denken, maar weten jullie misschien hoeveel zoiets kost? Misschien een hele stomme vraag maar dan kan ik me daar vast op voorbereiden haha!

Maar als het gebroken is zou de dierenarts dat dan niet al gevoeld moeten hebben? Of voel je dat niet?

Volgens mij voel je dat niet. De huisarts heeft ook een keertje van mijn zoontje beweerd dat er niets aan de hand was. Toen hij weken later nog steeds pijn had, hebben we een foto laten maken en bleek zijn grote teen gebroken te zijn. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een breuk hoef je niet altijd te voelen. Voor een foto hoeven ze niet onder narcose.

Het kost hier tussen de 40 en 100 euro, maar echt aan te raden. Ik heb pas een konijn laten opereren met gebroken poten en in het verleden had ik een konijntje met een abces in de poot, heel raar.. hij dacht juist gebroken, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Met de juiste antibiotica duplociline is het genezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, volgens mij heeft hij dat niet, ik heb namelijk (nog) geen wondjes gezien!

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het tot een operatie komt! Ik hoop dat hij gewoon een andere antibiotica meekrijgen die we wel rechtstreeks in de mond doen dit keer en dat het dan allemaal weer goed komt!

Zou het daar ook mee te maken kunnen hebben? Ik vond het zo vreemd dat ik de baytrill door zijn drinkwater moest doen. Vooral omdat teuntje gewoon van hetzelfde water drinkt. Dit kon helemaal geen kwaad volgens de dierenarts. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baytrill door zijn water doen, heb ik nog nooit van gehoord. Het lijkt me niet handig, omdat je dan niet weet hoeveel hij er precies van binnen krijgt. Ik ben voor rechtstreeks in zijn bekje. Ik zou nog eens overleggen met je dierenarts of eens bellen met een andere dierenarts. Als blijkt dat de antibiotica verkeerd is toegediend, heeft het waarschijnlijk zijn werk niet naar behoren gedaan, dus zou een ontsteking nog niet uitgesloten zijn. Anders zou ik toch voor een röntgenfoto gaan, want de kans dat er iets gebroken is bestaat ook al kan je het aan de buitenkant niet voelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je dierenarts is niet erg konijnkundig

AB is een aanslag op de darmflora dus om een gezond konijn gewoon zomaar AB binnen te laten krijgen

Is erg raar

Oke, volgens mij heeft hij dat niet, ik heb namelijk (nog) geen wondjes gezien!

Ik hoop eerlijk gezegd niet dat het tot een operatie komt! Ik hoop dat hij gewoon een andere antibiotica meekrijgen die we wel rechtstreeks in de mond doen dit keer en dat het dan allemaal weer goed komt!

Zou het daar ook mee te maken kunnen hebben? Ik vond het zo vreemd dat ik de baytrill door zijn drinkwater moest doen. Vooral omdat teuntje gewoon van hetzelfde water drinkt. Dit kon helemaal geen kwaad volgens de dierenarts. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Pieter heeft een gebroken poot gehad en liep in het begin alleen op z'n tenen. Hij was gevonden toen z'n poot al gebroken was en deels geheeld, er is dus verder niks mee gedaan.

na een tijdje liep hij steeds beter en werd het gewricht soepeler.

Voel je niks aan z'n poot?? een verdikking ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vond dat inderdaad ook al raar. Dit is ook de eerste dierenarts bij die praktijk die dat voorstelde. Normaal heb ik altijd hele goeie ervaringen met deze praktijk! Ik weet wel dat deze dierenarts er donderdag niet is en dat er 2 hele konijnkundige dierenartsen werken. Hier zal ik donderdag dus ook zeker naar vragen (donderdag ga ik op spreekuur de vorige keer had ik een afspraak gemaakt dus dan kan je niet zomaar switchen). Ik voel zelf niks aan zn pootje. Ik heb wel het idee dat het vandaag al iets beter ging dan eerst. Maar misschien raakt hij ook wel een beetje 'gewend' aan het pijnlijk gevoel in zn pootje? Ik ben heel benieuwd, ik hoop dat hij er snel vanaf is!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal hier nog even neer zetten hoe het is afgelopen! Jip liep donderdag ineens verrassend goed! Hij ging zelfs alweer een klein beetje op zijn achterpoten staan om rond te kijken. Ik heb toen even telefonisch overleg gehad met de dierenarts. Hij vond dat ik toch maar even langs moest komen. Hij voelde dat het gewricht nog iets verdikt was maar niet zo heel veel meer. Ik heb daarom een ander medicijn gekregen wat hij rechtstreeks in zijn bekje moet, genaamd carprofen. Hij krijgt dit nu 2x per dag 3,5 mL. En na het weekend zou hij al helemaal goed moeten lopen! Dus gelukkig geen enge rare dingen! Nou kan ik weer gerust slapen haha!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrok me vanmorgen kapot! Ik ging net na ik dat berichtje had gestuurd jip zn medicijnen geven samen met mama. En we keken dus ook nog ff naar zn pootje. Ook ff vergelijken met zn andere pootje. Wat denk je, zit er bloed op zn andere pootje! Hij heeft een heel klein wondje aan zn andere pootje. Dus ik dacht al, onee toch sore hocks want aniek had gezegd. Dus ik al met mama afgesproken dat er dadelijk weer een laag zand in het buitenhok komt te liggen als papa thuis is. Maar nu was ik even aan het zoeken op internet wat ik nog meer kon doen er tegen en toen zag ik dat het ook kon komen door arthrose. Want daardoor hadden ze een verkeerde houding. Ik denk nu dus dat Jip op zn andere poot een wondje heeft door dat hij zn ene poot steeds omhoog heeft gehouden en dus op de andere poot heeft gelopen. Dus nu is zn ene poot bijna beter, heeft hij weer last van de andere. Ik hoop dat als dit wondje nu mooi geneest ( ik wou er calendulan spray op doen, is dit verstandig?) hij er verder niet vaker last van zal hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de huid nog heel is kun je Paw Wax gebruiken omdat het voor een beschermlaagje zorgt zodat de huid niet kapot gaat. Bij open wonden moet je het niet doen omdat het dan juist averechts werkt, het sluit de wond af zodat vocht (en eventueel pus) er niet uit kan. Calendulan spray kun je er wel op doen.

Ik denk niet dat Jip arthrose heeft want hij is pas 1,5 en dat is wel erg jong voor zo'n kwaal. Volgens mij heb je wel gelijk dat je konijn het pootje waar nu het wondje op zit zwaarder heeft belast door het probleem met z'n andere pootje. Hopelijk is het snel over, hij heeft nu toch geen last meer van het manke pootje en hij loopt toch weer normaal?

aangepast door Miffy1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee arthrose denk ik ook niet hoor! Maar ik bedoelde daarmee te zeggen dat ik daardoor op het idee kwam dat dat wondje er waarschijnlijk zit doordat hij bijna 2 weken al zn gewicht op dat pootje heeft gezet! Want ik had ergens gelezen dat sore hocks bij konijnen met arthrose veel voor komt, door hun slechte houding. Dus toen dacht ik: hee slechte houding, dat heeft jip nu natuurlijk ook gehad!

Het wondje wat jip had was zo klein dat t nauwlijks te zien was maar het bloedde een klein beetje daardoor zag ik het! Ik heb gistermiddag weer zand in het hok gelegd (over de hele stenen) En wonder boven wonder heeft mijn konijnenmeisje teuntje het allemaal laten liggen!!:mdr: Dus mijn streng toespreken heeft geholpen haha:bounce:

Vanmorgen bloedde het wondje al niet meer en kon ik t ook niet echt meer vinden, dus ik denk dat het helemaal goed gaat komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .