Ga naar inhoud

Mijn zieke Vlaamse reus Rambo


ChloëC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 582
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zo, net van bij de DA na een drukke schooldag... Goed nieuws had ik niet verwacht en heb ik ook niet gekregen. Klaar en duidelijke myxomatose zei Henk... (al kan hij dat niet met zekerheid zeggen zonder bloedonderzoek maar zijn ervaring zei genoeg)

Hij zei me meteen dat er veel gevallen zijn tegenwoordig & er zo goed als niks aan de ziekte te doen valt, iets wat ik dus niet echt meer hoef te horen eigenlijk maar goed, ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik hem nog niet opgeef! Niet nu ik vind dat zijn hoofd en oogjes minder gezwollen zijn, niet nu hij nog zelf eet en drinkt en zich wast, niet nu hij zich elke dag meer verzet tegen zijn verzorging! Hij zei me dan dat dat kon en dat ik dan inderdaad best even afwacht maar als hij bulten op ogen en oren zou beginnen krijgen ik hem best liet inslapen, iets wat ik voor mezelf ook al heb uitgemaakt om het zo te doen. Ook zei hij indien hij beter zou worden dat het tegen eind van de week al wel duidelijk zichtbaar zou moeten zijn.

Metacam heb ik dus meteen meegekregen en ik heb hem dat net (onder veeeel dwang) toegediend. AB mocht de dosis meer dan dubbel zo hoog als mijn vorige DA me had gezegd, ik ben ook extra oogzalf gaan halen deze middag.

Rambo is uitgeput van het dierenarts bezoek, we hebben er anderhalf uur moeten zitten wachten. Voor ons was een blauwe ara aan de beurt die na een lange consultatie de praktijk niet meer is uitgekomen.

De toediening van antibotica aan de andere 2 konijnen zet ik stop. Ze kunnen het niet via Rambo hebben gekregen en de kans dat ze door die zelfde besmette mug gestoken zijn zonder er nu enig symptoom van te vertonen is klein. Als ze dan toch later op een of andere manier ziek zouden worden en nu hebben ze niks dan werkt de AB helemaal niet meer wanneer het moet!

Ik ga een groot muggennet over hun hok buiten hangen dat ik hier nog heb liggen! En dan later laat ik ze vaccineren, dat is zeker.

Gisteren vond ik een mindere dag voor hem, zeker 's avonds zag hij er erg slecht uit... Gelukkig deze morgend aangenaam verrast want hij sprong vrolijk recht toen hij mijn stem nog maar van ver hoorde! Hij wist al dat hij lekkers ging krijgen de haarbal ^^

Ook toen ik van school kwam om half 6 om naar de DA te vertrekken was hij beweeglijk en had flink gegeten vandaag !

Groot contrast met hoe hij er nu bij ligt. Maar zodra ik het licht uit doe hoor ik hem alweer rondneuzen! Ik moet zijn oogjes nog verzorgen, wou dit nu niet allemaal ineens doen want hij lag al heel erg te puffen na zijn Metacam en antibiotica te geven bij de thuiskomst.

Ik hoop zo erg dat hij er op miraculeuze manier toch door komt, niets liever wil ik op deze moment.

Al weet ik dat deze droom waarschijnlijk een illusie zal zijn.

Mijn flinke vechter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw! Het is in ieder geval een geruststelling dat je ook Metacam hebt. Mocht hij onverhoops pijn hebben, dan heeft hij dat nu niet meer of in mindere mate. Het hijgen kan namelijk ook van pijn zijn! Is dat nu minder? Ik weet niet of je met een aanvangsdosis bent begonnen? Dat is 0,4 ml per kg. Metacam-Kat heb ik het dan over. Dus als je konijn 3 kilo weegt dan is dat 1,2 ml. Aanvangsdosis is altijd de dubbele dosis als normaal, daar begin je mee en dat is dus maar 1x. en daarna start je met de normale dosis Maar goed misschien gebruik je 0,2 ml per kg? Ben er wel benieuwd naar wat hij je heeft gezegd om te geven?

En idd als hij bulten krijgt, moet je het loslaten hoe moeilijk het ook is....dat is niet wat je wilt horen. Maar goed ik begrijp dat je zelf daar ook je grens hebt gelegd. En dat je nu voor hem knokt is heel goed, want dat doet hij ook nog!! Hij eet goed en drinkt goed....en is nog beweeglijk. Ja dan zet je door!! Heel veel sterkte meis!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja idd, die metacam wou ik echt absoluut nog hebben! Is idd een geruststelling dat hij zich beter zal voelen aangezien het de zwelling aan zijn neus ook zou wegnemen zei de DA.

Het is Metacam-hond dat ik heb! (Rambo'tje lief weegt dan ook meer dan mijn kleine hond :) ) 4,5kg konijn is het! Ik moet het per gewicht van het dier doseren, 4,5 op de spuit dus gewoon... Denk dat het 0,2ml/kg is! Ik heb het hem daarnet al gegeven... Is het te weinig dan?

Inderdaad, die grens had ik voor mezelf gelegd want nu is er geen bult te zien, als dit wel zou komen wil dit zeggen dat de ziekte lekker doormaait en dat doe ik hem niet aan.

Heb vorige zomer mijn kat moeten laten inslapen door een auto-immuun ziekte. Het beestje maakte antistoffen tegen zichzelf aan in het speeksel en daardoor verteerde ze haar eigen lippen, daarna neus en pootjes door zichzelf te wassen. Het beest kreeg medicatie tegen de pijn die ze al dan niet zou gehad hebben en verder was ze kerngezond! Het was dan ook een vreselijke beslissing om alleen op basis daarvan ze te moeten laten inslapen maar ik heb het toch gedaan. Ze begon te vermageren ondanks ze heeel erg veel at, ze had overal jeuk, was overal ontstonken en had bijna geen neusje meer. Dat was al over de grens. Die fout maak ik niet meer.

Heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha, ik heb die pagina gisterenavond al gelezen! Ik zoek altijd nog heel veel op over myxo, konijnen en hun voeding, weerstand enzoverder voor ik in slaap kan geraken.

Heb speciaal gevraagd aan de dierenarts of ik hem warm moest houden lachte hij met mij en zei: het is nu wel warm genoeg he! Waarop ik zei ja oke maar de volgende dagen wordt het wel aanzienlijk stuk kouder he! Toen zij zei me: nee, alleen binnen zetten en houden is voldoende, verder moet/kan je niks doen! En ook wanneer ik hem vroeg of ik iet kon/mocht toedienen om zijn weerstand wat op te krikken (vitamines/kruiden) zei hij dat dit niet nodig was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben deze morgend heel neerslachtig opgestaan, ik weet niet waarom maar de vechtlust van de vorige 6 dagen lijkt af te nemen. Ook al wil ik dit niet! Waarschijnlijk begint ook de vermoeidheid me parten te spelen, ik doe geen oog dicht + ik had gisteren eigenlijk mijn teen moeten laten naaien nadat die onder de deur heeft gezeten maar dan was ik waarschijnlijk zo lang weg en had ik nog meer pijn de volgende dagen zodat ik niet vollop aan Rambo kan denken!

(ook mss het feit dat mijn stiefvader ferm dwars ligt in zijn verzorging door de venster gisterenavond doodleuk open te zetten in de kamer waar hij zit!!! Hij kan niet meer tegen de stank zegt hij, terwijl ik zijn hokje elke dag of ten laatste om de 2 dagen helemaal schoon maak en er niks te ruiken valt buiten de eucalyptus en de medicatie!)

Ik besef maar al te goed dat zijn kansen zo goed als niks zijn, en vandaag lijkt hij me ook iets minder goed dan gisteren...

Ik zie dat hij moeite doet om zijn groentjes enzo op te eten, hij trekt ze met volle kracht uit mijn handen, maar omdat hij door zijn mondje veel moet ademen is dit niet makkelijk voor hem. Wel springt hij letterlijk vaak op van 'hey, ik zit al zo lang stil' en dan huppelt hij even rond om te snuffelen.

Ik weet 1 ding: Als ik later dierenarts ben laat/zal ik dat myxomatose kl*terijvirus onderzoeken en trachten er iets tegen te vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zou idd mooi zijn. Iemand die dit virus heeft bedacht.....het is namelijk zo dat het bedacht is omdat er konijnenplagen waren. Maar het is uit de hand gelopen en we zitten er nu mooi mee!

Leuke stiefvader heb jij zeg! Grrr vreselijk sommige mensen zullen eens medeleven tonen. Ik snap dat je heel moe bent en uitgeput. Het is ook een oneerlijke strijd. Geef het nog niet op. Zolang hij nog zelf wil leven in ieder geval....ik heb het ook zo met je te doen!

Ik kan alleen maar met je meeleven....en heel erg hopen....sterkte het is emotioneel ook best zwaar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp toch niet helemaal waarom je schrijft, als hij bulten krijgt geef ik het op!?!!?!?!!! Bij myx horen bulten!!!!!! Dus waarom dan opgeven. Joep zit er vol mee........na 1,5 week kwamen die opzetten en nu na ruim 4 weken slinken ze weer wat in. Jij moet niet opgeven , jij moet doorgaan, als Rambo niet meer kan geeft hij dat wel aan......vechten meis.......sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was een verwarrende dag vond ik!

Toen ik hem deze morgend ging verzorgen sprong hij meteen recht bij het horen van mijn stem ( iets wat hij anders pas deed als ik de kooi opendeed) en begon vollop te snuffelen en rond te huppelen! Hij was vandaag duidelijk actiever dan alle voorgaande dagen.

Wel vond ik dat zijn ogen en zijn zwellingen er wat achteruit op gegaan zijn maar dan kan ook liggen aan het feit dat hij zijn haren op die plekken stilletjes aan aan het verliezen is door de verzorging, hierdoor zie je elke zwelling een beetje meer natuurlijk!

Verder niks speciaals, hij eet nog steeds erg goed! (Ben zaterdag een zakje van 700gram gaan kopen, dat is nu helemaal op!) Alleen drinken zal ik wat in het oog houden want heb de indruk dat hij dit een beetje 'vergeet'! Al krijgt hij wel vocht binnen met de groentjes en het fruit dat ik hem dagelijks geef :)

Sinds ik van de 2de DA ben gekomen heb ik gemerkt dat hij een beetje darmrommelingen heeft! Hij heeft een beetje plattere stoelgang gehad gisteren maar vandaag was dit niet meer (komt misschien door de verdubbeling van de AB dosis??)

Ik heb hem nu net verzorgd voor de laatste keer vandaag en merkte op dat zijn oren niet meer gloeien! Ze zijn ook minder dik en niet rood aan het midden & de uiteindes (oorbasis is nog verdikt en rozig)

Hij voelt niet zo extreem heet aan dus ik denk dat de koorts veel minder of weg is terwijl dit elke avond altijd veel slechter was dan overdag!

Wat wil dit zeggen? Is dat een goed teken of wil dat zeggen dat zijn lichaam niet meer vecht?? Heb er een beetje een dubbel gevoel bij omdat ik niet weet wat dit wil zeggen...

Hij liet zijn verzorging wel vrij goed doen vandaag... Maar toch zie ik dat hij vecht!

De DA had me gezegd dat ik hem best liet inslapen als er nog bulten kwamen opzetten terwijl hij zo'n intensieve behandeling krijgt maar ik weet het nu ook niet zo goed hoor! Qua ademhaling is hij naar mijn mening al meerdere dagen stabiel.

Morgen is het al exact 1 week geleden dat ik zijn ziek zijn ontdekt had, de tijd vliegt snel :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik vind het best goed klinken allemaal! Ik denk idd dat hij wat reageert op de AB, hou zijn keutelgedrag maar goed in de gaten!

Het is ook zo, als de haartjes verdwijnen zie je de zwellingen beter. Dus waarschijnlijk is daar niets aan veranderd.

Het kan goed zijn dat de Metacam ook zijn werk gaat doen, fijn dat hij niet zulke hete oren meer heeft, en dat het er beter uitziet,dat is ook een goed teken!

Je bent natuurlijk ook aan het vechten samen met Rambo, en je hebt je angsten, ik kan het mij zo goed voorstellen....Ik vind het zo goed van je dat je niet opgeeft. Het hele verhaal wat je beschrijft, daar heb ik een goed gevoel bij. Hou vol, samen vechten...het kan nog een poosje duren. Geef hem ook wat voor zijn weerstand. Propolis is wat dat betreft een goed middel daarvoor, weerstandverhogend. Google er maar eerst eens op:

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/propolis.html

Aan propolis kunnen de volgende werkingen worden toegeschreven:

• anti-bacteriële werking, doordat het bacteriën doodt of hun groei remt;

• anti-virale werking door groeiremming van virussen;

• remt de groei van schimmels;

• versterkt de werking van antibiotica en remt ontstekingsreacties;

• werkt anti-reumatisch;

• remt slagaderverkalking en trombose, werkt waarschijnlijk bloedverdunnend en stimuleert de bloeddoorstroming;

• werkt tegen pijn en jeuk en is anti-allergisch;

• stimuleert de afweer van het lichaam tegen infecties;

• krampstillende werking op de darmspieren en stimuleert de galafvloed;

• versterkt de werking van vitamine C.

Of anders kan je echinea force erbij geven dat is ook goed voor de weerstand. Ik geef mijn konijnen ook Propolis en zelf slik ik het ook. Heel veel sterkte, fijn dat ik even wat van je hebt gehoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi!!

Joepie had ook vaak de ene dag meer gloeiende oren als de andere dag! Helaas kan ik du sniet zeggen dat het dan beter zou zijn.

Dat hij eet is super en al een week op weg is ook super!!! Je hebt alle medicatie die je nodig hebt in huis....!

Maar meid, bulten horen erbij, daar wil ik je echt even op wijzen. Heb je de foto's van joep gezien?!!

Nu zijn we bijna 5 weken op weg en nu pas vallen er wat korsten af en gaat dat genezen. Het is echt een hele lange weg en de dip zit hem meestal rond de 2de/3de week! En dat klopte bij joep ook! Rond dag 20 ging het wat beter en bleef hij meer stabiel en daarna heeeeeeel langzaam elke dag een ministapje vooruit! En dat is nog steeds zo....het gaat heeeeeel langzaam!

Heel veel sterkte meid....je doet het goed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt jullie hoor, ik haal erg veel steun uit jullie posts, echt waar!!!

Oke ik zal maar met mn voetjes op de grond blijven dan! Was heel erg blij met het gedacht dat het nu de eerste avond in die week is dat hij niet meer gloeit 's avonds! Hopelijk een stap in de goede richting voor hem.... Al kan ik hem niet vergelijken met Joep die ondanks zijn vaccinatie toch ziek is geworden en aanzienlijk grotere kansen heeft/had natuurlijk.

Dat de bulten er bij horen weet ik nu inderdaad ook en dat zal voor mij geen reden zijn om op te geven. Soms zie ik het allemaal zo somber in en voel ik me schuldig dat het beest zo lijdt en misschien voor niks...

Ik merk het ook dat aan zijn oorbasis bulten komen (of was het nu door de haartjes die weggaan?) In elk geval voel ik nog steeds die soort van vocht'rolletjes' (lijkt wat op dikke plooien van een sharpei hond maar niet zichtbaar/kaal!) aan zijn zijkanten aan zn billetjes achteraan! en ook vooraan aan zijn pootjes! Heeft iemand daar ervaring mee ? Hoort dit ook bij de ziekte?

Ik bereid me alvast voor op week 2 en hopelijk ook 3 die zal ingaan en het ergste nog moet komen zoals jullie zeggen!

Ik hoop echt dat hij zich erg sterk houdt zoals hij nu doet... Al zal ik wel mijn voorraad medicatie moeten aanvullen tegen dan :) (Ik ben al aan het 3de tubetje terramycine oogzalf bezig!)

Misschien een domme vraag waar niemand precies op zal kunnen antwoorden, tis maar om een idee te hebben maar hoe lang hebben konijnen die het niet hebben gehaald ongeveer geleefd met behandeling? Dus maw vanaf welke periode zou hij een beetje safe® zijn? (Zo kan ik kruisjes zetten op mijn kalender!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, mijn lieve Rambo is net verzorgd voor deze ochtend.

Qua zwellingen en oogjes ziet hij er nog vrij hetzelfde uit vind ik, zijn ademhaling ook hetzelfde...

Hij voelt ietsie warmer aan als gisteren maar niet zoals de dagen daarvoor.

Jammer genoeg is hij minder actief... Zijn verzorging liet die vrij gemakkelijk doen (buiten zijn neusje afkuisen, dan liet hij zich goed gelden) en ik heb hem net zo'n 10 ml water ingespoten omdat ik sterk vermoed dat hij niet zo veel meer zelf drinkt.

Eten hou ik goed ik de gaten, zonet wou hij geen worteltjes of witloof eten na zijn verzorging! Brokjes moet ik vandaag gaan bijkopen want zoals vermeld gisteren is die zak van 700gr er van zaterdag al vandoor!

Vandaag is het dus 1 week geleden dat ik zag dat er iets mis was met Rambo. Zijn ogen waren helemaal opgezwollen.

Ik heb voor jullie een paar foto's gemaakt net van hoe hij er nu uit ziet en ik heb er ook een van 1/10, 5 dagen geleden dus!

Rambo op 1/10

DSC_1401.jpg

DSC_1402.jpg

Rambo vandaag 6/10

DSC_1403.jpg

DSC_1404.jpg

DSC_1405.jpg

DSC_1406.jpg

(En eentje toen ik hem een paar dagen had, omdat ik het niet kan laten :) )

DSC_0916.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .