Ga naar inhoud

Mijn zieke Vlaamse reus Rambo


ChloëC

Aanbevolen berichten

  • Reacties 582
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wel ik weet het weer niet goed!

Ik stond op deze morgend & ik hoorde Fluffy helemaal niet meer ademen (ronken/piepen/reutelen, hij leeft wel nog hoor!) en nu na zijn neusspoeling hoor ik nog steeds bijna niks alleen soms het geluid van lucht dat passeert!

Ik heb meteen naar de DA gebeld, ik mag morgen om 13.30u langskomen om hem nog eens te laten checken! (hij is nog niet bij de DA geweest wegens te veel stress)

toen ik hem verzorgd had zette ik hem weer in zijn hok (open bak gewoon aangezien hij er toch niet uitkomt) maar plots sprong hij er gewoon uit om op de fleece waar ik hem op verzorg te gaan zitten met de oortjes rechtop! Hij sprong tegen de kasten op enzo, echt vreemd om hem zo actief te zien plots!

Nu zit hij niet te eten maar te VRETEN aan zijn witloof en appeltjes... Deze nacht heeft hij ook zijn hok helemaal ondersteboven gegraven, straks weer schoonmaken aangezien alle natte stro bovenaan ligt.

Qua uiterlijk ziet hij er echt niet uit... Ik durf geen foto's meer plaatsen omdat mensen geshockeerd zouden zijn ... De verdikking aan zijn slechte oog heeft hij deze nacht helemaal kapotgekrabt waardoor zijn witte pels rond & onder zijn oog helemaal vol gedroogd bloed hing. Ook op zijn kop heeft hij mysterieuze wondjes die allemaal wel mooi dicht zijn maar geen idee van waar ze komen. Zijn myxomen rond zijn ogen bloeden ook heel snel, zelfs als ik er met een wattenschijfje zacht over ga!

De randen van zijn oren zijn de laatste 2 dagen wel ietsie verdikter maar op vele plaatsen beginnen de myxomen er zowat hard en wit eeltachtig uit te zien. Die aan zijn nek is er bijna volledig af (was zwart, hard en verdroogd, net een plek opgedroogd bloed geklit in haar ofzo)

Maar zijn oren hangen zo veel neer de laatste dagen... daar maak ik me zorgen over... & zijn ogen zijn ook steeds halfdicht.

Ik weet dus wederom niet wat ik er van moet denken en wou jullie mening even horen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, wat eten betreft klinkt het goed!!

Als een konijn zich niet lekker voelt, is dat zowat het eerste waar je het aan ziet.

Dat hij nog steeds lekker uit zichzelf eet is super.

Actief zijn (zijn hok verbouwen) is ook goed!

Dat je hem niet meer zo hoort ademhalen, zou dat kunnen zijn omdat hij weer wat vrijer ademt?

Aangezien hij nog steeds ademt...

Ik zou wel kijken of je wat met die huid kunt doen. Van Joepies verhaal weten we inmiddels dat de huid aardig aangedaan kan zijn en lang zo kan blijven. Misschien een goed idee om te proberen dat onder controle te houden. (Al lijkt smeren met zalf me ook niet handig als het zo snel bloedt.)

Ik vind het allemaal nog niet zo slecht klinken. Dat 'ie z'n oren laat hangen is ook niet raar, hij is niet gezond natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, eten is hij eigenlijk altijd wel blijven doen... De ene dag meer dan de andere wel natuurlijk...

Ik ben alleen bang dat het ergste nog moet komen... Het lijkt me zo surrealistisch dat hij nu plots de goede kant al zou op gaan en beter worden... Zeker na joepie's verhaal blijf ik met mijn beide voeten mooi op de grond.

Nu hoor ik hem soms weer een beetje meer ademen (met kleine piep) maar een enorm verschil met de voorgaande dagen is het!

Hij wast zich erg veel de laatste dagen ook heb ik gemerkt.

Ik was inderdaad morgen van plan om te vragen aan de DA wat ik kan doen om zijn huid wat te verzorgen. Heb er zelf nog niks durven opsmeren omdat ik niet weet wat kwaad kan als hij het zou oplikken!

Ook zijn teelballetje waar ik gisteren van sprak, is nog minder gezwollen.

Daarnet zat hij weer uit zijn kooi! Ik ga die deugeniet nog in het oog moeten houden !

Nu ligt hij weer wat te rusten. Je merkt het goed dat hij veel rust nodig heeft om te recupereren na een inspanning als rondlopen & eten... Arm dier toch, maar ZO flink! Hij is intussen al 19 dagen aan het vechten! Vandaag is het exact een maand geleden dat heel mijn myxomatose'avontuur' begonnen is...

Ik heb er alvast al veel uit geleerd. Zelfs de meest intensieve verzorging went !

Het is nu deel van mijn dagelijkse leven en moet mij daar sterk aan aanpassen maar het is het zo waard :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zou het fijn zijn als Fluf erdoor komt! Je bent in ieder geval goed bezig en blijkbaar heeft je ventje er ook nog zin in :) Bij The Hay Experts heb ik een speciale creme voor konijnen gezien met Tea Tree. Eventueel zou ik daarvan een pot kunnen bestellen voor je. Maar dat duurt dan natuurlijk wel een aantal dagen tot een week voordat het geleverd wordt. Maar wie weet heeft je dierenarts wel een goede tip voor je. Aan Joepie heb ik aangeraden om eens te kijken naar Aloe Vera, want volgens mij kan dat geen kwaad bij konijnen en het is een erg goede huidverzorging (voor mensen met zonnebrand werkt het ook prima!).

Beterschap en sterkte met alles! Er wordt hier voor jullie geduimd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ah ja! ik had hier thuis van die tea tree druppeltjes die ik zelf moest nemen! Zou anti-bacterieel enzo zijn! Ik heb jammer genoeg Rambo de laatste druppeltjes van dat kleine flesje gegeven en weet echt niet van waar het komt!

Weet je, ik zal eerst zien wat de DA morgen zegt en dan kom ik terug op jou lieve voorstel!

Volgens mij heeft hij jeuk aan zijn myxomen...? De dierenarts zei me aan de telefoon dat dit normaal niet jeukt maar ik heb net gezien hoe hij weer een flinke wond op zijn neus heeft gezet bij het krabben! (hij ziet er uit of hij is aangevallen door een beer of een leeuw :/ )

Heel erg dank allemaal!! Fluffy voelt jullie steun ook vast !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt over deh ele linie nu goed ook het krabben etc het lijkt dat hij zich nu beterder voelt dan voorheen dus meer eet, meer zijn hok verbouwd maar ook meer aan grooming/zelfverzorging doet. Krabt hij bewust de myomen open of gaat dat in het verzorgingsproces omdat ze in de weg zitten?

Van wt ik gehoord en gelezen heb van Myxpatientjes is dat het een opleving krijgt en daarna soms even weer een terugval lijkt te komen daar moeten ze dan doorheen. Herstel kost super veel van het konijn soms zelfs meer dan het gevecht zelf en het kan zijn dat het konijn daardoor weer wat slechter gaat ogen.

Jullie doen het zo super! Hou het vol. Wat ene bikkel die fluffy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt daar zo iet, ik denk niet dat hij ze bewust openkrabt eigenlijk! Want hij heeft over gans zijn kopje die wondjes, ook waar geen bult te zien is.

Wel vreemd dat het zo snel open gaat en gaat bloeden!!

Hij zit nu weer uit zijn hok, te zitten , te snuffelen en zich te wassen. Ik zit er gewoon naar te staren want vind het heel vreemd dat hij voor het eerst in die 19 dagen zo beweeglijk lijkt! Ademhaling gaat weer hoe langer met meer geluiden... Hij ziet er slechter uit maar voelt zich veel beter met momenten blijkbaar!

Voor die terugval waar je van schreef, Saf, ben ik heel bang voor, echt.

Vandaar dat ik echt niet blij durf te zijn dat hij 'lijkt vooruit te gaan'. Ben heel benieuwd wat de DA morgen zal zeggen...

Ik ga haar ook vragen of het zin heeft om nog met Baytil te beginnen in plaats van Bactrim (2de flesje is nu ook bijna op), verandering van AB kan alleen maar meer helpen denk ik zo aangezien het lichaam er aan went. Ook zijn er vele mensen die mij Baytril sterk aanraden tegen infecties op luchtwegen.

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet van wondjes waar een korstje op zit dat ze wel gaan jeuken als ze aan het genezen zijn.

Dat schoot me net te binnen en ik denk: dat is positief, dus dat meld ik even!

Maar goed, of dat het echt is weet ik ook niet natuurlijk. Hij kan ook gewoon de behoefte hebben om te krabben en ze daarbij per ongeluk open krabben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hihi ja heb ik ook meteen aan gedacht ^^

Jammer genoeg krabt hij meestal zijn mooie velletje open zonder dat er een korstje op zit...

Dus ofwel heeft hij plots jeuk overal (en verklaart dat mee het plots veelvuldig wassen en krabben) en ofwel voelt hij zich beter en wil hij zichzelf een beetje proberen oplappen & proper maken... Jammer dat hij niet kan praten vind ik, dat zou het me een stuk makkelijker maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Calendulazalf van vsm is ook bij mij favoriet voor wondjes.

Ik hoor verder lovende verhalen van de konijnenopvang over honingzalf: wondgenezing stimulerend, jeukstillend, anti-bacterieel, niet schadelijk bij oplikken. Hiervan bestaat een versie voor dieren (ook geschikt voor mensen). Misschien heeft je dierenarts het in huis. De DA heeft ongetwijfeld een middeltje om de jeuk voor Fluffy te verminderen.

Zou het zinvol zijn een bacteriekweek te laten maken ivm de keuze van anti-biotica?

Heel veel sterkte hoor, meid. Dapper hoe je de verzorging van Fluffy blijft volhouden, zo vlak na het verliezen van twee nijnen aan dezelfde rotziekte. Fluffy en jij zijn kanjers!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvast bedankt voor de tips! Ik zal het allemaal voorleggen aan de DA morgen ! (Ken ondertussen al meer van myxomatose & de behandelingen dan zij denk ik...)

Die bacteriekweek heb ik inderdaad ook overwogen al van in het begin.. Enige probleem daarbij is dat het kostelijk zou zijn en ik alles zelf moet zien te financieren terwijl ik nog naar school ga. Ook weet ik niet hoe lang het duurt voor je de uitslag van zo een kweek hebt, als het een week duurt, een konijn met myx gaat soms heel snel achteruit heb ik zelf al ervaren en dan is zo een kweek nu misschien te laat als ik daar op moet wachten...

Heb ook nog overwogen om hem naar een dierenkliniek te brengen maar dan verlies ik alle controle over de situatie.

Ik ben me zelfs al zorgen aan het maken dat de trip naar de DA morgen te stressvol zou zijn voor hem (ookal is het maar 2 straten verder) en nefaste gevolgen zou hebben op het verdere verloop van zijn ziekte... Ik wil écht geen fouten maken nu.

Bedankt aan allen, nogmaals ! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed hoor hoe je het doet! Ik lees me eigen doorzettingsvermogen in jou posten....je wilt zo graag dit overwinnen. Ik zou wel naar de da gaan hoor, joep ging elke week 1 keer!

En het zijn inderdaad vele kosten.....maar je heb veel voor je beestje over! Zou zooo super zijn als deze het wel mag overleven!!

Ik duim har dvoor je mee...!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ons bezoek naar de DA is weer gebeurd! was een heel hectische dag vandaag, moest nog om een verjaardagscadeau voor een jarige vriendin, moet naar haar feestje vanavond terwijl ik zelf nog niet volledig genezen ben maar bon, back to business: Fluffy.

Om 13.30u had ik dus een afspraak met de da.

Fluffy was, zoals ik vreesde, erg gestresst... Maar al bij al viel het nogal mee ze de da. Ze schrok in eerste instantie erg toen ze Fluffy zag! Zo veel myxomen zei ze, dat heb ik enkel nog maar gezien bij dieren die al overleden waren, zo een groot aantal maken niet veel konijnen levend mee! Goed, ik was al ongerust natuurlijk !

Ik deed haar de uitleg van de myxomen die mij leken te verdrogen/ af te vallen, wit eeltig worden enzo, zij beaamde dit!

Ze beginnen echt een voor een te verdrogen!

Dan... De reden waarvoor ik gegaan was: Zijn longen/ademhaling... na te luisteren met de stethoscoop zei de da me: Zijn longen zijn perfect! zeker geen longonsteking (meer) of slijmen er in. Als er nog slijmen zijn dan zitten ze in zijn keel aangezien zijn neus ook vrij is!

Ik mag dus stoppen met zijn neusje te spoelen 2x daags!

Ze zei me wel dat hij wat vermagerd was, maar niet alarmerend, uitgedroogd is hij helemaal al niet.

Ze heeft dan in zijn bekje gekeken of hij nog goed in staat was om te eten , jawel hoor ondanks al die gemene bulten!

Ik heb haar dan de hele uitleg gegeven van hoe ik hem verzorg, met welke producten en wat hij dagelijks allemaal te eten krijgt, ze had hier niks aan toe te voegen en zei dat ik dat al heel goed heb gedaan !

Dan ging ze zijn koorts meten... iets wat nog nooit iemand gedaan had bij hem. De thermometer zat nog niet eens in zijn poepje of hij schreeuwde gans de praktijk bij elkaar! (Ik wist helemaal niet dat konijnen ZO'N kabaal konden produceren dus ik schrok me rot :D ) Hij was gewoon ZO boos dat hij begon te schreeuwen zei de DA me want pijn kon hij niet hebben als de thermometer er ng niet in zat!

Uiteindelijk na 4 pogingen is het gelukt: hij heeft geen koorts (meer)!

De DA zei tenslotte dat ze dacht dat het er vrij goed uit ziet voor Fluffy! Het kon altijd nog wel de verkeerde kant opgaan (ben ik me ook bewust van) maar het is duidelijk dat hij momenteel de ziekte aan het bestrijden is ,met resultaat zei ze! Ze zei ook 'Veel geluk heb je dat hij zo een groot sterk konijn is hoor, een dwergkonijn had hier al lang niet meer zo gezeten!'

Ook heeft ze me gezegd dat hij binnen 14dagen er heel veel beter zou moeten gaan uitzien als hij verder evolueert zoals nu! Ze heeft me gevraagd, als het zo verder gaat, of ze binnen 14 dagen Fluffy eens in slaap mag doen om er een overblijvende myxoom af te halen en te laten onderzoeken in het labo! (wou ze nu nog niet doen omdat hij toch verzwakt is en narcose bij verzwakte dieren is niet aan te raden) Ik heb hier best een dubbel gevoel bij, stel je voor dat hij er in blijft in die narcose!!

Ik heb haar ook gevraagd of het zin had om nu nog een nieuwe antibioticakuur te beginnen (Baytril bijvoorbeeld), ze zei dat deze antibiotica nu duidelijk effect begint te hebben dus dat het best is gewoon verder te gaan met deze kuur Bactrim...

Dusja, ik denk dat we nu, 20 dagen later eens mogen zeggen dat we eens GOED nieuws te melden hebben!

(Al loop ik niet te hard van stapel natuurlijk, de kans is nog steeds klein dat hij geneest natuurlijk maar nu al ietsie groter in mijn ogen :) )

Dank aan jullie allemaal! Zonder jullie hulp was Fluffy er waarschijnlijk al lang niet meer geweest!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow! dat lees ik heel graag. Chloe heel veel respect meid. Dat geeft weer hoop. Die ziekte kost super veel energie dus het vermageren is erg verklaarbaar, geef maarflink wat te eten eventueel SS junior ofzo. Dat hij wat reserve heeft.

Ben super trots op jullie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje! Ooh ik ben zo blij vanbinnen stiekem maar ik probeer mezelf toch wel wat in te tomen!

Ik heb nu een zakje cuni pro van versele-laga meegebracht omdat ze de cuni complete die ik de laatste weken geef, niet hadden! (hij eet die cuni complete erg graag! Het zijn ook niet te harde brokjes voor zijn mondje... ) Is dat goed voer eigenlijk? Ken er niks van!

Ik weet niet wat SS junior is en waar ik dat moet halen bij ons?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cuni Complete is zeker een goed voer. Redelijk vergelijkbaar met SS. We hebben het in de opvang ook een tijd gevoerd. Het is ook best lekker voer. SS junior is eenvariant vande sceince selective die eigenlijk voor jonge konijnen bedoelt is, ik geef het vaak aan zieke konijnen omdat ze er vaak erg goedvan eten en er schijnen net wat meer stoffen in te zitten die helpen bij het opbouwen van de weerstand etc.

maar als hij het op de Cuni Complete super doet zou ik denk ik niet eens switchen van voer. Niet te veel onnodige risico'sn emen nu hij zo op de goede weg lijkt te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke oef! Ben nu alleen een beetje ongerust dat hij van dat cuni pro niet zo gek is als van cuni complete... Had echt geen tijd meer om naar een andere dierenwinkel te rijden vandaag dus ik zal nu nog maar eens de tuin in duiken om vers gras, blaadjes en wortelen, citroenmelisse dat hij toch tot morgen iets lekkers te knabbelen heeft tot ik om zijn cuni complete voer weer ga!

Dat science selective voer hebben ze alleen in een dierenwinkel hier vrij ver vandaan, vandaar ik op cuni complete ben gegaan omdat dat dichterbij te vinden was en ik dacht gelezen te hebben dat het niet slecht zou zijn!

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn om te lezen dat er hoop is!

Ik vind het ook bijzonder dat 'ie nog zelf eet. Hij lijkt er helemaal voor te gaan. En jij ook, super!

Dat van die myxoom eraf halen zou ik denk ik niet doen.

Het is voor Fluffy niet van belang, hij wordt er niet beter van, maar misschien wel slechter.

Ik snap dat ze het willen onderzoeken, maar misschien kan dat ook anders? Als er wat af komt, kun je dat misschien aan de DA geven ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .