Ga naar inhoud

Voedster gecastreerd & enorme pijnklachten; niet eten, tanden knarsen, etc


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Misschien heb je een rennetje waarin ze een beetje los kan lopen: dat stimuleert ook een beetje de honger en dorst. Bovendien lijkt ze het te willen en een gelukkig konijntje is een konijntje dat sneller geneest...

Wat misschien ook nog een idee is om te voeren is verse basilicum, munt en rucola. Daarmee heb ik onze voedster na de sterilisatie goed op de been gekregen. Het schijnt goed te zijn voor de spijsvertering en veel konijnen vinden het heerlijk. Bovendien krijgt ze dan ook wat vocht binnen.

Beterschap!

Je hebt gelijk joh! Ik heb standaard zo'n basilicum plantje in de keuken staan (wist niet dat konijnen dat lekker vonden)... maar brokjes, peterselie, Andijvie, witlof, peer, alles gaat er nu in... wel met kleine hapjes... maar ben zo blij! Je ziet dat ze er zichtbaar beter uit ziet!

Bouw wel langzaam pijnstillers af... Gister de voorgeschreven 0,5 drop gevoerd, vandaag al 0,4... wellicht vanavond 0,3.. Iemand ervaring mee?

Ze drinkt nog niet veel of niet, maar wellicht door hoeveelheid vocht in het overige voer... Dien af en toe een ml toe..

Ik wil iedereen op dit forum bedanken... Het gaf me veel steun en de juiste informatie die ik graag wilde hebben. Uiteraard is het afhankelijk van de situatie van je konijn en het gedrag. Maar het gaf mij steun en informatie om naar te handelen...

:bunny1::heart: BEDANKT!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik bouw de pijnstiller altijd als volgt af: per stap 0,1 ml minder en dan 's ochtends beginnen en dan 's avonds nogmaals dezelfde hoeveelheid en dan pas de volgende ochtend weer 0,1 ml minder. Dit doe ik om niet te snel af te bouwen en het nadeel van 's avonds (alweer) een lagere dosering geven is dat je dan niet weet of ze de nacht goed doorkomt. Overdag kan je wel goed in de gaten houden of de dosering niet te laag is of dat ze al zonder kan (als je thuis bent).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bouw de pijnstiller altijd als volgt af: per stap 0,1 ml minder en dan 's ochtends beginnen en dan 's avonds nogmaals dezelfde hoeveelheid en dan pas de volgende ochtend weer 0,1 ml minder. Dit doe ik om niet te snel af te bouwen en het nadeel van 's avonds (alweer) een lagere dosering geven is dat je dan niet weet of ze de nacht goed doorkomt. Overdag kan je wel goed in de gaten houden of de dosering niet te laag is of dat ze al zonder kan (als je thuis bent).

Nee bedacht ik me later ook, gister 0,5 gegeven, vandaag 0,4 en gaat tot heden zeeer goed. Ze is lekker energiek (alleen geen water drinken...), dus morgen kijken of 0,3 of 0,4 kan toedienen... mocht morgen blijken dat 0,3 toch te weinig is, dan gaat er in de avond weer 0,4 in!

las op de verpakking dat je het 7 dagen max mag hanteren... dus dat zal wel goed komen dan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Momenteel eet ze een klein stukje peer (die ik had ondergedompeld in water)... ze drinkt nog niet zelfstandig en duwde demonstratief het bakje water uit mijn handen...

Ze eet best veel brok & nu ook andijvie, hooi etc... Alleen de keutels zijn nog van klein(ere) omvang dan normaal en vrij hard... Wellicht komt dat door het (gebrek aan) water?

Zo schattig, ze kauwt weer heerlijk op een hooisprietje! Zo wil ik het graag zien. (pfieewww opluchting! Vandaag was ik echt heeeeeel boos op mijn DA, waarom vertelde niemand mij van de gevolgen en dagen erna!! Hoop echt dat iemand na mij iets aan dit forum heeft!!!!)

Buikwondje is mijn inziens mooi, en loopt geen vocht meer uit oid. Lijkt goed te gaan :D

Toch ben ik wel beetje bang om haar vanacht alleen in de woonkamer te laten... maar heb nu al twee dagen op de bank gelegen met 3 uur slaap, om 5 uur slaap... dat ik vanacht echt naar mijn eigen bed moet... dan ga ik wel om de 3 - 4 uur kijken of het goed gaat.

Kruikje heeft ze niet echt meer nodig, maar vul hem toch maar, ze vindt het heerlijk om er tegen aan te gaan liggen & liefkozend te likken als vriendje!

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

wees wel voorzichtig met peer (en banaan), daar zitten veel vruchtsuikers in

Daar moet je normaal wel op letten, maar na een castratie maakt het niet uit. Het gaat er om dat het konijn iets eet, maakt niet uit wat, zodat de darmen op gang blijven.

Hier dronken ze ook niet veel, gewoon veel groenten geven dan krijgt ze wel vocht binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn voedster was gelukkig al in de opvang geholpen

Maar ik zou het ook niet erg gauw zelf doen

Of met de garantie de eerste 3 a 3 dagen bij de kkda blijven

Maar dat wordt dan wel prijzig denk ik

Absoluut: ik was 145 euro kwijt voor de castratie zelf, 25 euro voor aanvullende medicatie... Oja en nog 3 vakantiedagen haha... Best prijzig al, maar als ze voor nazorg van 3 daagjes nog extra 100 / 200 hadden gevraagd had ik dit wel gedaan... Nu moest ik zelf af en toe 'aanprutsen' en niet met de zekerheid of mijn dingen zouden helpen of werkten (blijkbaar wel :yipi:)

Leuk zo'n konijntje... Koop je voor 30 euro bij een fokker... en onder tussen is ze goud waard hahaha :P :bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf ben een groot voorstander van castratie bij voedsters. Ja je krijgt een dood ziek konijn mee terug naar huis die ook nog een tijdje ziek blijft maar ik zie voor de rest geen nadelen. (of die heb ik nog niet onder vonden) Ik laat ook zoiezo al mijn voedsters helpen (tenzij dat om een bepaalde reden niet kan). En dit komt doordat de 2 voedsters die ik al heb laten helpen kwaadaardige, begin, tumoren in hun baarmoeder hadden en dat terwijl ze nog maar 8 maanden en 6 maanden waren! Vanaf nu neem ik nooit meer het risico hierop aangezien ik dus weet dat ze er last van hadden gekregen en niet zo oud waren geworden als ik ze niet liet helpen. Maar dit is mijn mening ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Topics als deze laten bij mij de balans toch weer overslaan richting 'niet castreren'.

Je mag niet denken dat je een gezond konijn achterlaat en een dood of doodziek konijn terugkrijgt.

Ze zijn nu gezond, ik ga niet met hun gezondheid spelen.

(Maar stiekem wou ik wel dat ik de moed had mijn voedsters te laten helpen.:$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar ik denk misschien dat het een vertekend beeld is :$

Misschien gaat het in 80 procent goed

Maar die mensen open dan geen topic van ze is geholpen en het gaat goed

Maar al met al zou ik het zelf niet zo gauw aandurven :P

Topics als deze laten bij mij de balans toch weer overslaan richting 'niet castreren'.

Je mag niet denken dat je een gezond konijn achterlaat en een dood of doodziek konijn terugkrijgt.

Ze zijn nu gezond, ik ga niet met hun gezondheid spelen.

(Maar stiekem wou ik wel dat ik de moed had mijn voedsters te laten helpen.:$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En niet wijken van zijde van je nijn, want ze zijn gewoon goe ziek!

Maar net dít kan ik niet. Ik werk voltijds, en ik kan wel medicijntjes geven, maar ik kan geen ganse dagen thuis blijven. Dus het zou ofwel tijdens mijn vakantie moeten, ofwél, en dit vind ik een veel betere oplossing: ik doe ze naar de opvang, laat ze daar castreren, en ze blijven de eerste dagen daar, de meisjes van de opvang kunnen hen veel beter verzorgen dan ikke. En wanneer ze er dan door zijn, ga ik hen terughalen. Dàt zou ik wel nog durven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is de 10e gecastereerd en dat was ook een groot fiasco. Als ik het over mocht doen deed ik het ook niet nog een keer. Ze is nu weer aan de beterende hand maar heb echt gedacht dat ze dood zou gaan. Vond mezelf zo egoistisch dat ik het had laten doen!

Jij heel veel succes en sterkte. (PS: mijn topic heet: morgen wordt mijn lieve snoes gecastereerd. Staat bijna onderaan bij gezondheid. Dan kun je eens lezen wat daar allemaal gebeurt is. Zie er veel van jouw situatie in terug.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten castreren toen ik een week vakantie had, dat is echt wel handig. Het allerbelangrijkste is goede nazorg, daar gaat het vaak mis. Inlezen en zorgen dat je de juiste medicijnen en dwangvoer in huis hebt. Ik zou het zo weer laten doen, het is allemaal goed verlopen. Mijn voedsters zijn wel 1 nacht bij de DA gebleven en daar hoef ik niks extra's voor te betalen.

Het is ook erg belangrijk dat je een konijnkundige DA hebt, die weet waar hij mee bezig is en goede uitleg geeft mbt nazorg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .