Ga naar inhoud

Voedster gecastreerd & enorme pijnklachten; niet eten, tanden knarsen, etc


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Mijn voedster Fleurtje van 7 maanden is gister gecastreerd, waarbij eierstokken & stukje baarmoeder zijn verwijderd.

Ik wist naar aanleiding van het Forum / Internet & Dierenarts dat het een heftige ingreep betreft. Ik bracht haar in de ochtend en kon haar in de namiddag (16.30 uur) ophalen.

Bij de dierenarts had zij nog niet gegeten, er werd mij op het hart gedrukt dat ik geen dwangvoeding mee hoefde en/of pijnstillers (Drops). Van actief konijntje bij de DA in de coufeuze, werd zij in haar hok in de woonkamer kouder en kouder. Ik had al kruiken, handdoeken, etc toegestopt. Dus rond uurtje of 19.00 uur toch even gebeld. Bleek dat dat normaal was.

Rond 23.20 uur werd het knarsen van de tanden dusdanig dat ik het niet meer hield. Je hoorde haar pijn lijden en ze wilden ook ECHT NIETS eten. Met dwang een paar slokjes water.

Vervolgens in de auto gestapt en dus voeding gaan halen in de nacht. Mij werd door de dienstdoende nacht-arts op het hart gedrukt dat ik moest zorgen dat ze ging eten + in de ochtend (7.00) pas nieuwe pijnstillers mocht hebben (doordat de oude op dag van de ingreep nog zou werken).

De keutels kwamen langszaam en gedurende de nacht op gang, goed teken! Alleen doordat ze nu natuurlijk niet veel krijgt; dwangvoer + peterselie wat ze aanpakt. Zijn de keutels momenteel piep klein & plakkerig.

Ik belde net wederom DA, en deze vertelde dat dit komt door de weinige buikinhoud. Toch maak ik me wel beetje zorgen...

Als ik het had geweten had ik wel 100000x nagedacht voor ik deze ingreep had laten doen. Ik bracht een kerngezond konijn weg, en zit echt met een dood- en doodzieke!

Vanacht had ze het zo koud en zag ik der ogen sluiten dat ik het idee had dat ze weg zou glijden en dood zou gaan. Ik ben nog nooit zo boos geweest op mezelf.

Herkennen jullie dit verhaal?

Ik druk iedereen die dit zijn voedster aan doet om ECHT pijnstillers te vragen & ABSOLUUT DWANGVOEDING in huis te halen....

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb mijn 2 voedsters ook laten steriliseren. Alles was goed gegaan. Ze hadden gepoept, gegeten en gedronken bij de dierenarts. Maar ik heb de eerste paar nachten om een puur uur moeten dwangvoeren!! En veel pijnstilling geven. Want als ze pijn hebben eten ze niet.

Succes met je nijntje..

Hoe gaat het nu met haar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster Phoebe is ook gister gecastreerd. Het scheelt dat ik zelf in de praktijk werk en erbij ben geweest...maar ook al heb ik deze operatie al vaker meegemaakt als werk, moet ik je eerlijk zeggen dat ik de nachten ervoor niet bepaald rustig heb geslapen. Want het is inderdaad een risico, zo'n operatie. Ze heeft zich er verbazend goed doorheen geslagen gister en vannacht, ze begon weer vrij snel met eten en is goed op temperatuur gebleven.

Maar hier heb jij niets aan, vind het heel erg voor je dat Fleurtje het zo zwaar heeft. Terwijl je zo te lezen zo goed voorbereid was.

Ze moet inderdaad echt pijnstilling, dwangvoeding én antibiotica hebben. Voor dwangvoeding kun je critical care of desnoods wat olvarit wortel gebruiken.

Als een konijn pijn heeft stopt ze met eten, dus het is heel belangrijk dat je pijnstilling geeft. Als ze groente gewend is geef haar dan wat ze normaal gesproken het lekkerst vindt. Als ze nu nog steeds niet op temperatuur is, is het dan een optie je da te vragen of ze een warmtelamp hebben en je die eventueel mag lenen?

Als je gaat dwangvoeren moet je het waarschijnlijk aanmengen met water, en als ze niet drinkt kun je het best met aardig wat water aanmaken. Als ze dreigt uit te drogen zou ik de dierenarts gewoon vragen haar wat onderhuids infuus te geven, dan heeft ze iig wat binnen.

Ik hoop dat het goed komt en ze zich wat beter gaat voelen, geef haar een dikke knuffel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net kruiden-paardenbloemen (hooi) gevoerd. Ging mondjes-maat naar binnen en pakte het zachtjes aan als ik het voor haar hield. Uit zichzelf drinkt of eet ze niet, ik moet het wel echt voor de neus plaatsen (duwen).... Nu wachten op een keutel! Hoe erg is dat, haha??

Ik snap ook gewoon niet dat de dierenarts haar meegeeft zonder keutels, eten of slokje water... misschien had ze daar gewoonweg ff moeten blijven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster Fleurtje van 7 maanden is gister gecastreerd, waarbij eierstokken & stukje baarmoeder zijn verwijderd.

Ik wist naar aanleiding van het Forum / Internet & Dierenarts dat het een heftige ingreep betreft. Ik bracht haar in de ochtend en kon haar in de namiddag (16.30 uur) ophalen.

Bij de dierenarts had zij nog niet gegeten, er werd mij op het hart gedrukt dat ik geen dwangvoeding mee hoefde en/of pijnstillers (Drops). Van actief konijntje bij de DA in de coufeuze, werd zij in haar hok in de woonkamer kouder en kouder. Ik had al kruiken, handdoeken, etc toegestopt. Dus rond uurtje of 19.00 uur toch even gebeld. Bleek dat dat normaal was.

Rond 23.20 uur werd het knarsen van de tanden dusdanig dat ik het niet meer hield. Je hoorde haar pijn lijden en ze wilden ook ECHT NIETS eten. Met dwang een paar slokjes water.

Vervolgens in de auto gestapt en dus voeding gaan halen in de nacht. Mij werd door de dienstdoende nacht-arts op het hart gedrukt dat ik moest zorgen dat ze ging eten + in de ochtend (7.00) pas nieuwe pijnstillers mocht hebben (doordat de oude op dag van de ingreep nog zou werken).

De keutels kwamen langszaam en gedurende de nacht op gang, goed teken! Alleen doordat ze nu natuurlijk niet veel krijgt; dwangvoer + peterselie wat ze aanpakt. Zijn de keutels momenteel piep klein & plakkerig.

Ik belde net wederom DA, en deze vertelde dat dit komt door de weinige buikinhoud. Toch maak ik me wel beetje zorgen...

Als ik het had geweten had ik wel 100000x nagedacht voor ik deze ingreep had laten doen. Ik bracht een kerngezond konijn weg, en zit echt met een dood- en doodzieke!

Vanacht had ze het zo koud en zag ik der ogen sluiten dat ik het idee had dat ze weg zou glijden en dood zou gaan. Ik ben nog nooit zo boos geweest op mezelf.

Herkennen jullie dit verhaal?

Ik druk iedereen die dit zijn voedster aan doet om ECHT pijnstillers te vragen & ABSOLUUT DWANGVOEDING in huis te halen....

Wat een enorme fout van de dierenarts om geen pijnstilling en geen dwangvoer mee tegeven na een heftige ingreep als castratie bij een voedster. Ik zou daar de dierenarts zeker op aanspreken (verzamel wat betrouwbare informatie over de nazorg bij castratie van voedsters, bijvoorbeeld van medirabbit.com en de Wilhelminaparkkliniek zodat je die kan laten zien). Hopelijk leert de dierenarts er iets van.

Pfff, ik was al chagrijning dat ik niet als vanzelfsprekend pijnstilling meekreeg toen ik een ram liet castreren!

Ik hoop dat je konijn snel opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van 2 uur geleden keiharde en piepkleine keutels, nu naar een tiental zachte en ietwat aan elkaar geplakte keutels...

Zolang er keutels uitkomen gaat het de goede kant op. Blijf haar stimuleren te eten door hooisprietjes en groenten voor haar neus te houden. Als je haar zo kunt laten eten, dan scheelt dat weer de stress van het dwangvoeren. Wat je ook kan proberen, is een dwangvoerpapje maken (Science Recovery of Oxbow Critical Care) en dat voor haar neus houden, zodat ze het van je vinger of van een schaaltje kan likken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ze normaal SUPER lekker vindt laat ze nu echt links liggen, alleen peterselie gaat er redelijk in.

Ik heb inderdaad Oxbow Critical Care in huis en dat geef ik dus nu naast alles wat ze eet (weinig dus; beetje peterselie & paar hapjes paardenbloem-hooi) 3 keer per dag. Inderdaad ben blij dat ze weer beetje helder uit oogjes kijkt.. Gisteravond kon je een bom laten afgaan, maar reageerde totaal niet; je zag aan alles dat ze het aan het opgeven was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Fleur!

Goh wat herken ik veel in je verhaal. Dat je je nijn meekrijgt zonder een keutel is heel normaal. Zodra ze goed uit de narcose zijn mogen ze naar huis. Het pijnstilling verhaal snap ik niet helemaal van je DA. Ik kreeg in eerste instantie ook geen pijnstilling mee na de ingreep van sherrifke. Hier nadrukkelijk nog eens voor gevraagd. De dag erna ben ik terug gegaan omdat ik niet het idee had dat deze pijnstilling ook maar iets deed voor het beestje. Geen eten, geen drinken.. alleen idd wat jij ook zegt, als je een blaadje peterselie voor de neus duwt.. dan wil ze eten.. ( paranoia als ik was dacht ik dat ik een placebo pijnstiller had.. :$)

Ze heeft toen weer een spuitje in haar vel gekregen tegen de pijn. Deze werkte wel. thuis ging ze met sprongen vooruit.. tot deze weer uitgewerkt was en ik op de oude pijnstilling terug viel.. Al met al heeft het een week geduurd voor ze weer een beetje erboven op kwam..

Maar wat moet dat verschrikkelijk zijn geweest toen ze zo hard aan het knarsen was van de pijn. Je voelt je zo machteloos..

Dat de keuteltjes kleiner worden is ook normaal. De inhoud van haar darmpjes is minder..

Fijn dat ze nu wel weer een beetje op temperatuur is. Hou haar goed in de gaten. Wat je zeker al doet als ik zo je verhaal lees!

Je bezorgdheid is heel normaal en o zoooo herkenbaar!!

Geef haar maar een aai over het koppie en blijf lekkere groente aanbieden en biksies..

Heel veel succes en sterkte met je nijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat ze normaal SUPER lekker vindt laat ze nu echt links liggen, alleen peterselie gaat er redelijk in.

Ik heb inderdaad Oxbow Critical Care in huis en dat geef ik dus nu naast alles wat ze eet (weinig dus; beetje peterselie & paar hapjes paardenbloem-hooi) 3 keer per dag. Inderdaad ben blij dat ze weer beetje helder uit oogjes kijkt.. Gisteravond kon je een bom laten afgaan, maar reageerde totaal niet; je zag aan alles dat ze het aan het opgeven was...

Hoeveel ml geef je haar per keer? En hoe zwaar is je konijn?

Meestal kan je beter wat vaker dwangvoeren, maar per keer maar een paar ml.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 1 spuitje met dwangvoer per keer, dat is 10 ml. Begon dus gisteravond om 23.45, daarna nog keer om 3.00, daarna om 7.00. Daarna heb ik haar gedwongen tot eten van peterselie + nu wat hoor + wat bananensnoepjes (andere dingen weigerd ze of trekt hoofd weg).

Gisteravond was ze versufd en kon ik haar alleen op schoot nemen, en dwangvoeren met spuit. Nu is dat onmogelijk, omdat ze gewoon snel weg wilt rennen. Dus moet echt ff wachten tot 17.00 tot mijn vriend thuis is. Heb wel net om 13.00 een spuit geprobeerd te geven - 5ml maar helft ging er naast.

Net bekje open gedaan met vingers en er wat brokjes (in stukjes ingeduwd), dan begint ze wel zachtjes te kauwen...

Vandaag ben ik gelukkig vrij van het werk + morgen ook, vrijdag mijn vriend (dus hoop dat het wel een beetje bij trekt!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef 1 spuitje met dwangvoer per keer, dat is 10 ml. Begon dus gisteravond om 23.45, daarna nog keer om 3.00, daarna om 7.00. Daarna heb ik haar gedwongen tot eten van peterselie + nu wat hoor + wat bananensnoepjes (andere dingen weigerd ze of trekt hoofd weg).

Gisteravond was ze versufd en kon ik haar alleen op schoot nemen, en dwangvoeren met spuit. Nu is dat onmogelijk, omdat ze gewoon snel weg wilt rennen. Dus moet echt ff wachten tot 17.00 tot mijn vriend thuis is. Heb wel net om 13.00 een spuit geprobeerd te geven - 5ml maar helft ging er naast.

Net bekje open gedaan met vingers en er wat brokjes (in stukjes ingeduwd), dan begint ze wel zachtjes te kauwen...

Vandaag ben ik gelukkig vrij van het werk + morgen ook, vrijdag mijn vriend (dus hoop dat het wel een beetje bij trekt!)

Tien ml is behoorlijk veel: ze zal daarna vol zitten en dat stimuleert niet om zelf te eten. Bovendien is drie keer per dag wat weinig, omdat het maag-darmstelsel van konijnen er op ingericht is om de hele dag door voedsel te verwerken. Als het lukt kan je haar beter meer dan drie keer per dag voeren, en dan maar een ml of vier per keer. Nadeel daarvan is weer dat je haar vaker op moet pakken, wat geen pretje is met zo'n buikwond. Soms lukt het om te dwangvoeren zonder het konijn op te pakken: door haar in een hoek van het hok te duwen bijvoorbeeld.

Het allerbeste is natuurlijk als ze snel weer zelf genoeg eet. Likt ze geen critical care van je vingers af als je het voor haar neus houdt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tien ml is behoorlijk veel: ze zal daarna vol zitten en dat stimuleert niet om zelf te eten. Bovendien is drie keer per dag wat weinig, omdat het maag-darmstelsel van konijnen er op ingericht is om de hele dag door voedsel te verwerken. Als het lukt kan je haar beter meer dan drie keer per dag voeren, en dan maar een ml of vier per keer. Nadeel daarvan is weer dat je haar vaker op moet pakken, wat geen pretje is met zo'n buikwond. Soms lukt het om te dwangvoeren zonder het konijn op te pakken: door haar in een hoek van het hok te duwen bijvoorbeeld.

Het allerbeste is natuurlijk als ze snel weer zelf genoeg eet. Likt ze geen critical care van je vingers af als je het voor haar neus houdt?

Weer wat geleerd... Ik hoorde via DA dat ik 15 ml moet geven 3 of 4 keer... nou 10 ml gaat al met moeite... maar merk wel dat ze nu wel start met wat eten omdat ze honger heeft. Ze pakte net een piepklein stuk wortel aan. Ik zal wel wat kleinere porties gaan dwangvoeren. Want heb liever dat ze te veel binnen krijgt dan te weinig, daarnaast geef ik ook nog eens in de paar uur beetje water in der bekje.

Als ik het critical care op mijn vingers voor hou dan trekt ze met een vies gezicht snel der kopje weg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je dierenarts wel konijnkundig

En ze kan beter zelf gaan eten als ze dat wil

Dan dat je ze nu vol gaat proppen met dwangvoer

Idd, de grens tussen dwangvoeren enzo, wordt nu blijkbaar erg dun... gister en vanmorgen was het gewoonweg nodig, maar waar trek je de scheidingslijn? Moet ik toch nog roesje geven straks (carfropen drops)? Kan sowieso geen kwaad toch...

Ik heb nu ook gerede twijfels over de kundigheid. Uiteraard zullen ze de basisvaardigheden begrijpen & hebben meegekregen tijdens opleiding, echter... ik zal de volgende keer wel degelijk kijken naar een andere adresje in de buurt....

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, de grens tussen dwangvoeren enzo, wordt nu blijkbaar erg dun... gister en vanmorgen was het gewoonweg nodig, maar waar trek je de scheidingslijn? Moet ik toch nog roesje geven straks (carfropen drops)? Kan sowieso geen kwaad toch...

Ik heb nu ook gerede twijfels over de kundigheid. Uiteraard zullen ze de basisvaardigheden begrijpen & hebben meegekregen tijdens opleiding, echter... ik zal de volgende keer wel degelijk kijken naar een andere adresje in de buurt....

Misschien heb je hier iets aan: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Het is op zich redelijk gangbaar dat het even duurt voor een konijn weer gaat eten/keutelen..

MAAR dit moet (en dat heb je gelukkig gedaan) goed in de gaten gehouden worden !

Doorgaans begint een konijn de tweede, hooguit derde dag weer uit zichzelf te eten..

Als je de indruk hebt dat ze nog pijn heeft, kan je haar volgens mij wel pijnstilling geven..

Ik ben niet zo goed op de hoogte wat medicatie betreft, maar geloof dat pijnstilling juist belangrijk is om te geven omdat dit ook het zelf gaan eten weer zal stimuleren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je hier iets aan: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Het is op zich redelijk gangbaar dat het even duurt voor een konijn weer gaat eten/keutelen..

MAAR dit moet (en dat heb je gelukkig gedaan) goed in de gaten gehouden worden !

Doorgaans begint een konijn de tweede, hooguit derde dag weer uit zichzelf te eten..

Als je de indruk hebt dat ze nog pijn heeft, kan je haar volgens mij wel pijnstilling geven..

Ik ben niet zo goed op de hoogte wat medicatie betreft, maar geloof dat pijnstilling juist belangrijk is om te geven omdat dit ook het zelf gaan eten weer zal stimuleren....

Super bedankt!! In vervolg ga ik daaruit selecteren om nog zo'n ervaring te voorkomen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ennuh... inmiddels pakte ze wel 2 hele brokjes aan! Jeeej!

Nu weer lekker toegedekt met een kruikje en handdoekje.... tanden knarsen begint weer lichtelijk.... straks om 18.00 uur toch maar even een pijnstiller (carprofen drops), conform verpakking mag ze die 2x per dag.... lijkt me voor haar wel zo prettig, het was immers 7.00 toen ze die kreeg toegediend... blijkbaar werkt het nu uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ook ik waarschuw hier mensen op het forum hoe zwaar de operatie is en hoe fout het kan lopen in de nazorg...grootste oorzaak onkundigheid dierenartsen!

Als een konijn in deze sitatie tanden knarst is de pijnstilling simpel weg uitgewerkt!

Zal enkel zelf wat groen nemen met pijnstilling.

Ook jagen de dierenartsen je onnodig voor meer en hogere kosten doordat de nazorg zo slecht geregeld is :duivel:

Tja zelf houden ze de dieren niet tot herstel....je moet het allemaal maar zelf uitzoeken met de meest verschrikkelijke gevolgen als jij pech hebt je niet voldoende in te lezen en met haren op je tanden je dierenarts hier over aan te spreken en de juiste medicatie mee te krijgen.

Ik kan niet anders doen dan mensen waarschuwen en zonodig helpen...dat hun konintje het wel gaat redden.

Ook gaat het wel eens met mazzel goed, deze gevallen zeker niet uitgesloten!

Maar toch zien de dierenartsen de ernst van de operatie, nazorg niet in.

Dwangvoeding zou ik op 2 ml houden per 2 uur.

Naast 2 keer daags pijnstilling,2 keer ciseral voor de darmen, groenvoer, waterbak, hooi, handdoek in de kooi .

dwangvoer kun je mengen met wortelhapje, altijd water er bij.

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja ook ik waarschuw hier mensen op het forum hoe zwaar de operatie is en hoe fout het kan lopen in de nazorg...grootste oorzaak onkundigheid dierenartsen!

Als een konijn in deze sitatie tanden knarst is de pijnstilling simpel weg uitgewerkt!

Zal enkel zelf wat groen nemen met pijnstilling.

Ook jagen de dierenartsen je onnodig voor meer en hogere kosten doordat de nazorg zo slecht geregeld is :duivel:

Tja zelf houden ze de dieren niet tot herstel....je moet het allemaal maar zelf uitzoeken met de meest verschrikkelijke gevolgen als jij pech hebt je niet voldoende in te lezen en met haren op je tanden je dierenarts hier over aan te spreken en de juiste medicatie mee te krijgen.

Ik kan niet anders doen dan mensen waarschuwen en zonodig helpen...dat hun konintje het wel gaat redden.

Ook gaat het wel eens met mazzel goed, deze gevallen zeker niet uitgesloten!

Maar toch zien de dierenartsen de ernst van de operatie, nazorg niet in.

Dwangvoeding zou ik op 2 ml houden per 2 uur.

Naast 2 keer daags pijnstilling,2 keer ciseral voor de darmen, groenvoer, waterbak, hooi, handdoek in de kooi .

dwangvoer kun je mengen met wortelhapje, altijd water er bij.

suc6

Ja het erge is ook, dat ik hiervoor dit Forum heb gelezen & bezocht en ook wist hoe risicovol het was. Daardoor vroeg ik ook nog 'Krijg ik niets mee?' Ik dacht van 'nouja, ze weten het vast'... Zelf heb ik dit konijntje 4 maanden... En jaren geleden een mannetje gehad gedurende 10 jaar, dus geen enkele ervaring met deze situatie... Dan ga je af op de kennis en kunde van een dierenarts welke aan de universiteit heeft gestudeerd....

Ik heb wel 12x gebeld, ook vanacht naar de nacht-lijn (spoedgevallen) en voelde me een regelrechte kneus & aansteller... maar ben blij dat ik elke minuut bij haar ben geweest en oprecht kan zeggen dat ik alles heb gedaan om haar nu zo te laten voelen (beter dus...)...

Morgen nog lekker een dagje vrij om bij haar te zijn, want ik laat haar geen minuut uit het oog... ze gaat me niet op zo'n wijze verlaten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .