Ga naar inhoud

Voedster gecastreerd & enorme pijnklachten; niet eten, tanden knarsen, etc


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Zo dat gaat beter :party:

Ennuh... inmiddels pakte ze wel 2 hele brokjes aan! Jeeej!

Nu weer lekker toegedekt met een kruikje en handdoekje.... tanden knarsen begint weer lichtelijk.... straks om 18.00 uur toch maar even een pijnstiller (carprofen drops), conform verpakking mag ze die 2x per dag.... lijkt me voor haar wel zo prettig, het was immers 7.00 toen ze die kreeg toegediend... blijkbaar werkt het nu uit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tja ook ik waarschuw hier mensen op het forum hoe zwaar de operatie is en hoe fout het kan lopen in de nazorg...grootste oorzaak onkundigheid dierenartsen!

Als een konijn in deze sitatie tanden knarst is de pijnstilling simpel weg uitgewerkt!

Zal enkel zelf wat groen nemen met pijnstilling.

Ook jagen de dierenartsen je onnodig voor meer en hogere kosten doordat de nazorg zo slecht geregeld is :duivel:

Tja zelf houden ze de dieren niet tot herstel....je moet het allemaal maar zelf uitzoeken met de meest verschrikkelijke gevolgen als jij pech hebt je niet voldoende in te lezen en met haren op je tanden je dierenarts hier over aan te spreken en de juiste medicatie mee te krijgen.

Ik kan niet anders doen dan mensen waarschuwen en zonodig helpen...dat hun konintje het wel gaat redden.

Ook gaat het wel eens met mazzel goed, deze gevallen zeker niet uitgesloten!

Maar toch zien de dierenartsen de ernst van de operatie, nazorg niet in.

DE dierenartsen ???????

En dat het met mazzel wel eens goed gaat ??????????

Onzin.

De meeste castraties verlopen goed...

En ja, het is redelijk gangbaar dat er wat opstartproblemen zijn in de vorm van niet zelf willen eten of dat er een paar dagen overheen gaat voordat het keutelen weer echt goed op gang komt...

Als eigenaar moet je dus goed alert zijn.... (vrij normaal als je om je dier geeft)

Een goede voorbereiding in de vorm van; goed ingelezen, zorgen dat je wat in huis hebt én een goede dierenarts is essentieel.

Even ter verduidelijking...

Bij DE meeste dierenartsen is nazorg bij de prijs van de castratie inbegrepen.....

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ik heb het ook niet over ALLE dierenartsen... In mijn geval was er geen druppel gegeten, gedronken of gekeuteld.. Tuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid om voor haar te zorgen, maar had even aangegeven dat ik juiste medicatie mee kreeg... Dan had ik niet hals over kop midden in de nacht naar een nachtpost moeten gaan voor pijnstillers én dwangvoeding ('Ow was de dagploeg die vergeten mee te geven?').... Had ik liever dat ze voor de nazorg 200 EUR rekenen, maar dat ze onder toezicht staat van profs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ik heb het ook niet over ALLE dierenartsen... In mijn geval was er geen druppel gegeten, gedronken of gekeuteld.. Tuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid om voor haar te zorgen, maar had even aangegeven dat ik juiste medicatie mee kreeg... Dan had ik niet hals over kop midden in de nacht naar een nachtpost moeten gaan voor pijnstillers én dwangvoeding ('Ow was de dagploeg die vergeten mee te geven?').... Had ik liever dat ze voor de nazorg 200 EUR rekenen, maar dat ze onder toezicht staat van profs...

Het was n.a.v de (in mijn ogen overdreven) heftige reactie van BRC

Heb de quote er even bijgezet, om misverstanden te voorkomen.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, de grens tussen dwangvoeren enzo, wordt nu blijkbaar erg dun... gister en vanmorgen was het gewoonweg nodig, maar waar trek je de scheidingslijn? Moet ik toch nog roesje geven straks (carfropen drops)? Kan sowieso geen kwaad toch...

Ik heb nu ook gerede twijfels over de kundigheid. Uiteraard zullen ze de basisvaardigheden begrijpen & hebben meegekregen tijdens opleiding, echter... ik zal de volgende keer wel degelijk kijken naar een andere adresje in de buurt....

Zolang ze niet of nauwelijks zelfstandig eet moet je blijven dwangvoeren. Liefst vaak (bijvoorbeeld iedere twee uur) een paar ml. Maar als de buik te gevoelig is, en oppakken dus moeilijk gaat, dan minder vaak dwangvoeren en een grotere hoeveelheid per keer. Want je wil natuurlijk ook niets beschadigen.

Pijnstilling mag twee keer per etmaal, als het goed is werkt het twaalf uur. Als het vaker nodig is, zou ik even met de dierenarts overleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet het inderdaad echt AANBIEDEN, middels tegen mondje houden... Straks ook maar ff spuitje met 3 ml water geven...

beestje heeft ff geen fut, al zie ik wel verbetering tov gisteren... Schijnt nog dagennnnnn te duren (Hoop het echt niet!! ... vin het zo wel zielig genoeg geweest....)...

Ze likt de kruik liefkozend (als een soortgenootje wassen)... arme beestje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer zeg dat het zo is gelopen, terwijl het niet had gehoeven.

Er duiken de laatste tijd steeds meer topics op met mensen die geen medicatie mee naar huis krijgen, welke bijna allemaal problemen krijgen.

Mijn voedsters kregen zowel caprofen als ciseral en het is bij alle 3 prima gegaan.

Een vraagje, hoezo is er een stukje van de baarmoeder weggehaald en niet de hele baarmoeder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram de 12e laten castreren hij had veel gedronken bij de dierenarts maar niks gegeten, heb geen pijnstillers mee gekregen en na 3 uur at hij wat van zijn biks misschien net 10 kleine korreltjes, toen dacht ik laat ik dan maar klein stukje witlof geven, at hij klein stukje van, en toen dacht ik aan een cracker en dat vond hij lekker! En drinken deed hij ook gewoon, de volgende dag at hij gewoon als een gek. En nou zit hij samen met ze vrouwtje:) Bij mij is alles goed gegaan. Maar aan castratie bij een voedster daar doe ik niet aan, als de ram geholpen kan worden word het de ram dat verloopt meestal beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn ram de 12e laten castreren hij had veel gedronken bij de dierenarts maar niks gegeten, heb geen pijnstillers mee gekregen en na 3 uur at hij wat van zijn biks misschien net 10 kleine korreltjes, toen dacht ik laat ik dan maar klein stukje witlof geven, at hij klein stukje van, en toen dacht ik aan een cracker en dat vond hij lekker! En drinken deed hij ook gewoon, de volgende dag at hij gewoon als een gek. En nou zit hij samen met ze vrouwtje:) Bij mij is alles goed gegaan. Maar aan castratie bij een voedster daar doe ik niet aan, als de ram geholpen kan worden word het de ram dat verloopt meestal beter.

Het is wel een heel groot verschil in nazorg of het een castratie van een ram of van een voedster betreft dus dat kun je echt niet vergelijken.

Daarnaast moet de ram altijd gecastreerd zijn als je er een voedster bij zet. Als je alleen de voedster castreert blijft de ram op haar rijden. Het castreren van een voedster gebeurt dus ook niet uit vruchtbaarheids-overwegingen maar om baarmoederkanker te voorkomen, hormoonproblemen te verdwijnen (schijnzwangerschap) en daardoor soms gedragsverandering te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel een heel groot verschil in nazorg of het een castratie van een ram of van een voedster betreft dus dat kun je echt niet vergelijken.

Daarnaast moet de ram altijd gecastreerd zijn als je er een voedster bij zet. Als je alleen de voedster castreert blijft de ram op haar rijden. Het castreren van een voedster gebeurt dus ook niet uit vruchtbaarheids-overwegingen maar om baarmoederkanker te voorkomen, hormoonproblemen te verdwijnen (schijnzwangerschap) en daardoor soms gedragsverandering te krijgen.

Ja dat weet ik dat het verschil maakt of er een ram gecastreerd word of een voedster bij een voedster is het een grotere ingreep.

En daarom zeg ik ook dat als de ram gecastreerd kan worden laat ik de ram castreren, mijn voedster laat ik niet castreren. (en ja ik weet ook dat als je alleen je voedster laat castreren en de ram niet de ram haar steeds soort van blijft "verkrachten".

Ja ik weet dat je castratie bij een voedster is om meer baarmoederkanker te voorkomen.

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jammer zeg dat het zo is gelopen, terwijl het niet had gehoeven.

Er duiken de laatste tijd steeds meer topics op met mensen die geen medicatie mee naar huis krijgen, welke bijna allemaal problemen krijgen.

Mijn voedsters kregen zowel caprofen als ciseral en het is bij alle 3 prima gegaan.

Een vraagje, hoezo is er een stukje van de baarmoeder weggehaald en niet de hele baarmoeder?

Twee dierenartsen betrokken bij de operatie hebben dit samen besloten naar aanleiding van de aanhechting van de hormonen. Ze hebben de eierstokken en -leiders weggehaald, welke aangehecht aan de baarmoeder. (Ze hebben dus het hormoon gedeelte, wat kanker kan veroorzaken weggehaald)....

Ik vroeg het expliciet nog na, vond het ook apart ..... maar goed ;) zij zijn de kenners!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt! Het rammetje wat ik in een ver verleden heb gehad (mijn vorige bun), was binnen 2 uur up & running!

Dit is idd niet te vergelijken zoals je zelf al zegt!

Ik heb er voor gekozen omdat er tijdens de aanschaf werd verteld dat het beter zou zijn ivm kanker, maar ook omdat zij een echt binnen konijn is (> 5 uur p.d. los in de kamer huppelen) dat ik geen geurkeutels vind. Als er visite is strooit ze er een paar neer, terwijl ze voor de rest al zindelijk was (plassen en keutelen in hok).... Maar goed, dit laat maar zien in hoeverre je wil afwegen:

- operatie nu of wellicht in de toekomst aan kanker?

- wat als ze nu alsnog iets krijgt aan de aanhechtingen etc? (wat natuurlijk altijd kan....)

Leven zit vol keuzes, alleen helaas moeten wij ze nemen voor onze nijntjes :$

Update: Ze eet inmiddels zelfstandig hardvoer, snoepjes en wat hooi! Drinken gaat niet zo vlotjes, maar dat doe ik een beetje bij spuiten in bekje! Ze zit zich ook te wassen als een malle... iets wat ze hiervoor al uren niet had gedaan! Ik geef haar voor de zekerheid gewoon de pijnstiller... dan trekt het zo goed als bij! En kan ze morgen (als zo doorgaat weer alles zelfstandig: het waren de spannendste 48 uur in tijden!)

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft er zeker een week over gedaan, om weer enigszins op de been te komen.. De operatie was goed gegaan, ze was ook goed bijgekomen, maar de pijnstilling bleek niet genoeg om haar er doorheen te helpen. Ze kreeg een harde plek in haar buik, waarvan ook de dierenarts niet goed wist wat het was. Uit voorzorg heeft ze toen antibiotica gekregen.

Thuis ben ik verder gegaan met witlof, andijvie en hooi. Ook heel vochtig dwangvoer (5ml per keer) icm pijnstilling en cisaral stond op het menu. Waar ze bij mij goed op reageerde was buikmassage. En een limonadefles met heet water in een handdoek als kruik 2x per dag deed ook heel veel goed. En op handdoeken leggen natuurlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee keer een voedster laten castreren en twee keer duurde het echt een week voordat ze weer een beetje zichzelf was. De pijnstiller heb ik iets van 5 dagen gegeven. Je ziet wel aan je nijn of ze het nog nodig heeft of niet. Ik kon echt zien dat hij na 12 uur was uitgewerkt want dan werd ze weer stiller en ging slechter eten. Je kan ook langzaam steeds iets minder pijnstiller geven, maar dan nog wel 2 keer per dag, dus echt afbouwen.

Heb je het water wel in een bakje, want uit een flesje drinken gaat op de 1 of andere manier niet goed na een operatie.

En bij mij duurde het een week voordat ze weer echt biks gingen eten. Groente at ze als eerste, daarna kruidenhooi, hooi en toen pas biks dus. Peterselie wekt trouwens de eetlust op, dus dat is goed om te geven (wel met mate).

Mijn DA geeft trouwens nooit een konijn mee naar huis na een operatie als het nog niet gegeten en gekeuteld heeft. En ik kreeg meteen alle benodigde medicatie mee, dwz een pijnstiller, antibioticum en een maag-darm stimulerend middel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar tussen de 1 -2 uur gaan kijken (lichtje aan) & op bank slapen... Af en toe hoorde ik haar rommelen in hok en wat brokjes eten, dus verzette ik mijn wekker met half uurtje!

Nu net geconstateerd dat oren en lifje kouder werden & kruik wat minder warm werd en dus nieuwe gemaakt.. Daar ging ze direct tegen aan likken & liggen, daarbij constateerde ik dat ze dus meteen oogjes sloot en ging slapen. Af en toe een tanden knars!

Ik snap dat het echt een week kan duren, maar serieus: ze drinkt amper. Het water zit al in bakje omdat ze flesje niet snapt! (Haha dom).. Maar tja hoeveel spuit je dan in per uur.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ene probleem uit de wereld, volgende erin... Drinken (amper) en hoeveelheid eten, moeilijk te pijlen... Ben zoooo blij dat ik vrij ben... Anders had ik haar gewoonweg niet kunnen verzorgen op deze manier... had ik DA moeten vragen voor time being of ouders ofzo. Toch doe je het liefst zelf uiteraard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net DA gesproken (ander filiaal had nachtdient) en kon eigenlijk wachten tot morgen, maar wilde objectief antwoord van andere DA. Deze zei water geven 2 / 3 ml nu, over uurtje of 3 weer... Gaat goede kant op... Na kruikje van net s ze voor de zoveelste keer poetsen (gelukkig niet haar buikje... Joh ga weer ff voor 1,5 uur slapen.. * wrak *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thuis ben ik verder gegaan met witlof, andijvie en hooi. Ook heel vochtig dwangvoer (5ml per keer) icm pijnstilling en cisaral stond op het menu.<<<< ;)

Mijn ouders komen zo toevallig langs om wat af te leveren; andijvie, witlof, appel, peer, etc zijn in de bestelling (* ze komen toch langs de supermarkt vandaag :mdr: * )

:party::party::party: Brokjes vindt ze inmiddels weer als vanouds lekker, hooi vindt zij wat minder, maar gaat ook naar binnen! Nu drinken nog op volle sterkte!

Toen ik net water wilde inspuiten in bekje, was ze als altijd pittig... ze had echt geen zin en dacht 'okay jij zet me nu niet op de grond, dan plas ik je gewoon onder'..... (kon ik toch wel waarderen na de afgelopen dagen)...

Ze trekt ook aan de tralies dat ze door de kamer wil hobbelen en als vanouds achter de verwarming kruipt of op de bank springt... maar dat laat ik nog niet toe.. Eerst maar ff 5 dagen wachten (dat is toch de termijn?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je een rennetje waarin ze een beetje los kan lopen: dat stimuleert ook een beetje de honger en dorst. Bovendien lijkt ze het te willen en een gelukkig konijntje is een konijntje dat sneller geneest...

Wat misschien ook nog een idee is om te voeren is verse basilicum, munt en rucola. Daarmee heb ik onze voedster na de sterilisatie goed op de been gekregen. Het schijnt goed te zijn voor de spijsvertering en veel konijnen vinden het heerlijk. Bovendien krijgt ze dan ook wat vocht binnen.

Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .