Ga naar inhoud

Voedster gecastreerd & enorme pijnklachten; niet eten, tanden knarsen, etc


Fleurtje1985

Aanbevolen berichten

Mijn voedster is de 10e gecastereerd en dat was ook een groot fiasco. Als ik het over mocht doen deed ik het ook niet nog een keer. Ze is nu weer aan de beterende hand maar heb echt gedacht dat ze dood zou gaan. Vond mezelf zo egoistisch dat ik het had laten doen!

Jij heel veel succes en sterkte. (PS: mijn topic heet: morgen wordt mijn lieve snoes gecastereerd. Staat bijna onderaan bij gezondheid. Dan kun je eens lezen wat daar allemaal gebeurt is. Zie er veel van jouw situatie in terug.)

Mijn reactie kwam beetje verwarrend over
:P
maar was richting @ xxxsandra1980xxx

'" Ja toevallig had ik jouwe vooraf gelezen... Dus nacht van te voren had ik al een 'onderbuik' gevoel
:$
Maar gaat nu dus wel goed met haar?? Hier wordt al een beetje gerend
:)
Drinken lukt nog niet...
:)
maar heb goede hoop! Ben echt blij dat nu goed gaat! "

@ Amatjuh - Whaha! Gelukkig duurde het geen half jaar :D Vond 3 dagen al ERG lang :$ Maar je Ram doet het goed? In ver verleden was mijn vorige konijn (rammetje) na puur uur al weer up & running haha!

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn voedster Dribbel was afkomstig uit de opvang. Het was niet bekend hoe oud ze was.

Ik liet haar steriliseren, maar tijdens de operatie bleek er al een groot gezwel in de baarmoeder te zitten. De sterilisatie is doorgegaan, de prognose was onzeker.

Na een jaar (ze heeft het wel goed gehad, dat jaar) kreeg ze het erg benauwd. Bij de dierenarts bleek bij een röntgenfoto dat de kanker naar haar longen was uitgezaaid en heb ik haar laten inslapen.

Mijn andere voedster is al met 11 maanden geholpen.

Ik zou er na deze ervaring toch voor kiezen het wel te doen, maar het blijft natuurlijk persoonlijk voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fleurtje1985 Ik wilde je niet laten schrikken, hoor! Je weet natuurlijk nooit of een voedster baarmoederkanker krijgt, maar na het 2e jaar schijnt de kans wel toe te nemen. (Dribbel was waarschijnlijk ouder)

Jouw konijn is nu gelukkig gesteriliseerd èn flink aan het opknappen!!

Gebroken nacht # 4! Pffff, * slaap * maar gaat goed met der! Het s meer dat ik niet diep kan slapen :grrrrrr:

Je hebt gelijk, kans is aanzienlijk dat ze dat Krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook je topic aan het meevolgen om te kijken hoe je voedstertje het doet. Fijn dat het al stukken beter gaat hé!

Ik liet mijn voedsters tegelijk castreren en ze stonden op mijn slaapkamer, ik sliep ook nooit diep :P

Ik moet wel zeggen toen mijn voedsters gecastreerd werden in mei 2010 werden bij beiden grote gezwellen (tumoren) vastgesteld in de baarmoeder. Ze waren wel 5 j en 7 j. De kans was dat er uitzaaiingen waren. Om zeker te zijn zou er een baarmoederonderzoek volgen om te kijken of het goed of kwaadaardig zou zijn (met veel kans op dat laatste). Moest het kwaadaardig zijn zouden er dan longfoto's genomen worden (zoals bij swiebertje) om te kijken of er uitzaaiingen waren. Maar dit hebben we allemaal niet laten doen i.v.m. kosten.

Ondertussen zijn we januari 2011 en 1 voedster is in oktober gestorven (zij was dan bijna 8), er waren echter geen symptomen, het was plots, dus ze heeft het niet benauwd gekregen ofzo.

Het andere voedstertje leeft nog steeds en is ondertussen 6 j.

Bij mijn voedsters was de kans wel groot dat er iets mis was met de baarmoeder aangezien hun leeftijd.

Maar Swiebertje dat was pas na een jaar dat je voedster het moeilijk kreeg?? Jeetje dat maakt mij nu ook wel erg bang hoor, laat het dan maar snel mei 2011 zijn mét Wabbertje.

aangepast door W&W
Link naar reactie
Delen op andere sites

@W&W Heb het even nagekeken: Datum sterilisatie was 12/02/2009 en ik heb haar laten inslapen op 16/04/2010. Dus ruim een jaar. Ik merkte dat ze steeds minder energie had, ze haalde de plasbak niet meer, at haar biks in veel kleine porties en haalde hoorbaar adem.

Op de röntgenfoto waren haar longen grotendeels gevuld met grote gezwellen.

Ik vond het erg triest, het is een nadeel als je een voedster uit het asiel haalt waarvan je niet weet hoe oud ze is.

Toch heb ik er geen spijt van want ze heeft wel van dat jaar genoten, ze heeft onder andere mijn hele kruidentuintje kaal gegeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja toevallig had ik jouwe vooraf gelezen... Dus nacht van te voren had ik al een 'onderbuik' gevoel :$ Maar gaat nu dus wel goed met haar?? Hier wordt al een beetje gerend :) Drinken lukt nog niet... :) maar heb goede hoop! Ben echt blij dat nu goed gaat!

Bedoelde je mijn topic? Snoes is er weer goed bovenop. Eet weer en drinkt redelijk. Levendig is ze altijd geweest. Zelfs toen de wond openlag!? Binnenkort weer koppelen want helaas zijn ze geen vriendjes meer... Heel veel succes! En Snoes heeft het maar weer bewezen: alles komt goed !

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lonka: Nou idd!! haha! Ik heb voor vanavond maar flesje wijn ingeslagen en toastjes! Denk dat ik maar es lekker ga genieten.... het mag!! :angel:

@ W&W: Dat is dus idd het andere verhaal, dat je voedster pijn heeft door kanker etc... lijkt me ook heel pijnlijk om te zien hoe je kleine nijntje er onder door gaat... Inmiddels heb ik mijn beeld ook bijgesteld, nu ik zie hoe goed het gaat met Fleur... Ze is weer lekker eigenwijs en ze gromt en bromt zelfs als ik aan kom met mijn spuitje pijnstiller (haha dat vind ik zo stoer aan haar!)... voor de rest likt ze me liefkozend!

Met de wetenschap & kennis en kunde zal ik volgende keer misschien toch weer over gaan tot deze ingreep, met een goede DA, met goede voorbereiding in huis én een bak aan vrije dagen :mdr: hahaha

@ Swiebertje: Wel mooi dat je zo'n beestje een goede tijd hebt kunnen geven! Dat geeft ook voldoening! Ik kwam Fleur tegen en was liefde op eerste gezicht! Dus kocht haar via dierenwinkel, welke een x-aantal nijntjes showt van een fokker... Dus datum van nestje etc was bekend...

Toch denk ik dat ik (als ik ooit een tweede erbij neem), ik er een neem uit een opvang of iets soortgelijks. Er zijn zat beestjes die gewoon gedumpt worden enzo, die ook recht hebben op een mooi en waardig leven! ...

@ xxxsandra1980xxx: Dat van die buikwond die open was gegaan door hechtingen vond ik wel schocking! :O Check nu toch keertje extra, ookal is het bij Fleur onderhuids gehecht... Ik vind het wel opvallend overigens, is het niet standaard onderhuids (oplosbaar)? :$ Want moest je die bovenhuidse hechtingen er dan ook niet uit laten halen?

aangepast door Fleurtje1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ xxxsandra1980xxx: Dat van die buikwond die open was gegaan door hechtingen vond ik wel schocking! :O Check nu toch keertje extra, ookal is het bij Fleur onderhuids gehecht... Ik vind het wel opvallend overigens, is het niet standaard onderhuids (oplosbaar)? :$ Want moest je die bovenhuidse hechtingen er dan ook niet uit laten halen?

Ik heb hier gelezen dat een konijntje altijd onderhuids moet worden gehecht, anders kunnen ze de hechtingen er uit eten. Bij mij was het ook onderhuids en die draadjes losten gewoon vanzelf op, daarentegen bij bovenhuidse denk ik dat je die er moet laten uithalen, maar ik kan ook mis zijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb besloten; maandag ga ik bellen en aangeven aan DA hoe heftig ik het vond & de informatievoorzienig te matig! Ik ga ze wijzen op een soort van 'handboekje' waarin beschreven staat wat men te wachten staat... En hoe om te gaan met klachten en pijn etc!

Vriendin vond het stijlloos & zegt dat ik officiele klacht moet indien :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kreeg bijvoorbeeld ook van te voren thuis een brief met dingen er in waar ik op moest letten etc.

Een brief schrijven of er heen gaan zou ik wel doen, je helpt er andere voedsters weer mee die deze ingreep onder gaan.

Mijn voedsters waren onderhuids gehecht en er zat ook nog een eilandpleister over de wond heen.

Ik heb ook een klacht ingediend bij mijn vorige DA en ze hebben het heel goed opgepakt, dus ik hoop dat andere konijnen er profijt van hebben. Maar ik ga er niet meer naar terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Fleurtje1985 en W & W:

die DA zei dat de hechtingen vanzelf op zouden lossen toen ze in eerste instantie bovenhuids gehecht was. Zijn dezelfde hechtingen als er nu in zitten alleen zitten ze nu onderhuids. Snap ook niet waarom hij ze in eerste instantie bovenhuids gehecht had. Is 1+1 optellen he, een konijn is een KNAGER! Haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amatjuh: Brief thuis is inderdaad goed! Want ik had van het forum bijv. gehaald dat ik haar op handdoeken of kranten moest doen, kruik moest hebben, waterbakje ipv flesje, veel groente in huis moest hebben, eventuele klachten en gedrag, etc.... :bad:

Morgen ga ik een brief typen met deze opsomming haha! :whip2:

Ik ga voor een inenting of kleine ingrepen denk ik wel terug (als ze me nog willen hebben daarna :he:), maar voor operaties niet....

Konijnkundige DA zit alleen niet heel dicht in de buurt!

@xxxsandra1980xxx: Oja? Haha! Ja, toch een knagertje hihi!

---- GOED NIEUWSSSSS: Ze drinkt ook weer!!!!! Heb klein dansje door de kamer gedaan!!! En ff flink gekust & geknuffeld!! :heart: :yipi::bunny1::rofl:

Tijd voor een BORREL!!:drunk::cocktail:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd! Dat is uiteraard waar!

Inmiddes krijgt ze nog 0,2 drops (pijnstillers) toegediend en morgen geef ik 0,1! Gaat goed en merk dat ze het niet meer nodig heeft. Toch wil ik goed afbouwen, en is ze precies een week later (a.s. Dinsdag) 'klaar'. Ik ga ook weer over op normaal voedingspatroon met uiteraard wat extra groente. Maar ze eet nu zoveel, straks heeft ze nog obesitas! Haha!

Handdoeken in het hok gaan er inmiddels aan en kranten eet ze gewoonweg op (haha, dus weer terug naar de handdoeken na 1 uur...).

Wond ziet er goed uit. Ik wil eigenlijk dinsdag weer over op zaagsel (precies een week later).

Kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal toch eens informeren wat een goede vervanger is bij dierenwinkel waar ik altijd kom! Wist helemaal niet dat het echt als giftig wordt bestempeld (dit omdat mijn paard bijvoorbeeld ook op zaagsel staat - ja, ik weet idd dat het een heel ander dier is, maar toch...)

Heb gewoonweg nooit anders gedaan dan zaagsel :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat alles weer goed gaat met haar. Ik heb Loesje na een aantal dagen op Russell Bedding gezet, dat is fijngesneden en ontstoft stro. Dat is zacht en prikt dus niet. In het toiletje zaten toen houtkorrels met ook een klein laagje Bedding.

In het grote hok zitten ze gewoonlijk alleen op stro als het echt heel koud is, anders zitten ze op de tegels (onderin) en op zeil (bovenin). In de toiletten zitten houtkorrels met een laagje Russel Bedding en in het nachthok zit stro.

Ik kreeg trouwens inderdaad ook een brief over nazorg mee van mijn DA en ze had Loesje onderhuids gehecht en bovenhuids gelijmd. Ik ben erg blij met mijn DA. Ze geeft ook echt om konijnen en weet er veel vanaf. Sommige DA geven alleen om de grotere huisdieren zoals honden en katten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .