Ga naar inhoud

De tanden van Luci


Evee

Aanbevolen berichten

Luci, mijn gele vlaamse reuzendame heeft olifantstanden. De dierenarts heeft ze vandaag bijgewerkt. In het begin toen ik haar net had heb ik, en ook de dierenarts, goed haar gebit bekeken en niets gezien. Nu staan echter haar onder en boventanden een klein beetje van elkaar af. Het kan erfelijk zijn, maar het kan ook zijn dat ze zich gestoten heeft, geen idee!

Omdat de tanden nu dus niet meer netjes recht staan slijten ze niet meer voldoende af door het eten van brokjes en hooi en blijven ze groeien.

Over twee maanden wil ik Luci en Lela (mijn zwarte vlaamse reuzendame) allebei laten castreren, dan worden ook de voortanden van Luci verwijderd. Zonder voortanden kan ze prima leven!

Tja, zo heb je jaren dat je nauwelijks bij de dierenarts komt, nu komen we er eens in de twee weken lijkt wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiesjes heeft ze nog niet goed kunnen bekijken omdat ze nu niet onder narcose is geweest, over 2 maanden krijgt ze gewoon een heel grondig gebitsonderzoek en wordt het netjes bijgewerkt. Ze eet nog goed, zelfs met te lange tanden at ze nog prima, haar gewicht is ook gewoon goed. Wat dat betreft maak ik me dus niet echt zorgen. We wachten gewoon nog eventjes af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een konijn met een slecht gebit gehad

een keer waren alle 2 de voortanden gebroken

moest er heel aan wennen geen voortanden te zien

(zijn alleen natuurlijk bij mijn konijn weer aan gegroeid)

maar het konijn zelf had er geen last van, het hooi ging er gewoon tussen door en de kiezen maalde het het hooi.

horen we hoe het gegaan is tegen die tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de dames gaat het prima! Asha jaagt nog wel wat op ze, is nogal bazig. Vroeger was zwartje een buffer, maar met hem gaat het niet zo heel goed heb ik het idee. Er is niets mis, maar hij is niet zoals altijd. Nu de temperatuur weer wat hoger is gaat het op zich wel weer wat beter dan met de kou, maar helemaal goed zit het niet. Maar behalve wat gejaag zitten ze ook regelmatig lekker bij elkaar te wassen en slapen, dus dat zit wel goed.

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Vandaag merkte ik dat ze weer wat minder goed kon eten. Ze wil wel, groenvoer gaat ook nog wel, maar brokjes gaan dit keer wat minder goed. De senior SS die ik hier heb staan (voor tobias en binky, luci is natuurlijk alles behalve senior) pakt ze wel aan, maar de normale krijgt ze niet goed weg.

Deze week weer een bezoekje aan de dierenarts brengen dus, nog 1x bij laten slijpen dan maar en misschien de afspraak voor de castraties maar gewoon alvast maken... Dat het over 2 weken (dan heb ik namelijk een lang weekend vrij) alvast maar gaat gebeuren. Dan richt ik een ruimte in voor de dames in de keuken, dan doe ik de verwarming daar op een niet te hoge temperatuur aan de eerste dag, daarna weer uit. Daar kunnen ze dan een paar dagen verblijven tot ze weer goed hersteld zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draakje heeft ook sinds een aantal maanden dat haar voortanden ineens doorgroeien. Ik heb ze niet laten verwijderen, eerst aankijken hoe het gaat met slijpen. Ik merk dat ik steeds minder vaak terug hoef te komen en dat de tanden steeds beter gaan staan. Ook heel grappig, bij haar onder tanden is 1 tand die goed afslijt maar de ander niet :')

Maar wel heel vervelend, olifantstanden. Je kan ze er inderdaad uit laten halen, dan hoef je ook niet constant terug naar de dierenarts en het kan mooi tegelijkertijd gedaan worden tijdens de castratie! Dan zou ik ze er ook uit laten halen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze bij 1 van mijn konijntjes ook moeten laten verwijderen. Het eten lukt prima als de groenten in kleine stukjes zijn!

Alleen heb ik ook pech dat er 1 tandje weer teruggroeit... Het is al enkele malen getrokken, maar zijn tandjes zijn zo rot (vondelingetje - wie weet welke suikers en andere troep hij vroeger niet gekregen heeft) dat die supermakkelijk afbreken, en waarschijnlijk is er elke keer een heel klein stukje van de wortel blijven zitten. Hieruit groeit dus de nieuwe tand, en die is elke keer weer even 'rot'.

Ook nu laatste keer dat hij getrokken is, denkt de DA dat er nog een heel klein stukje wortel zit waar ze niet bij kon. (is al verschillende malen door verschillende DA's getrokken hoor, het is niet dat mijn DA onkundig is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag merkte ik dat ze weer wat minder goed kon eten. Ze wil wel, groenvoer gaat ook nog wel, maar brokjes gaan dit keer wat minder goed. De senior SS die ik hier heb staan (voor tobias en binky, luci is natuurlijk alles behalve senior) pakt ze wel aan, maar de normale krijgt ze niet goed weg.

Deze week weer een bezoekje aan de dierenarts brengen dus, nog 1x bij laten slijpen dan maar en misschien de afspraak voor de castraties maar gewoon alvast maken... Dat het over 2 weken (dan heb ik namelijk een lang weekend vrij) alvast maar gaat gebeuren. Dan richt ik een ruimte in voor de dames in de keuken, dan doe ik de verwarming daar op een niet te hoge temperatuur aan de eerste dag, daarna weer uit. Daar kunnen ze dan een paar dagen verblijven tot ze weer goed hersteld zijn.

Misschien dat SS Junior ook een optie is? Eet nog makkelijker.

Maar jij gaat de castraties nu doen? (Laten doen dan..) Doe je de dames daarna weer naar buiten? Mijn meiske moet ook nog, is nu ruim zes maanden, maar eigenlijk komt het dit jaar slecht uit. (Ivm school enzo.) De voorjaarsvakantie is ook niet zo praktisch, maar mijn grootste bezwaar is toch de temperatuur. Met een kaalgeschoren buikje enzo vind ik dat toch wat eng.. Twijfel er nog enorm over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen hier zolang het noodzakelijk is in de keuken wonen. We hebben best een ruime keuken en ik was van plan een leuke opstelling te maken (met de AE ren denk ik) Zodat ze daar samen in kunnen wonen. Misschien moet ik dan wel weer opnieuw koppelen met Zwartje en Binky, maar het is niet anders.

De temperatuur was voor mij ook het bezwaar. Maar in de keuken kan ik de temperatuur gewoon goed regelen. De dag van de operatie kan ik de verwarming er aan doen omdat ze dan zelf moeite hebben de temperatuur te regelen, de dag erna kan die gewoon weer uit. Er kunnen ook ramen open mocht het nodig zijn. En als het niet anders is mogen ze er ook wel blijven tot het weer voorjaar is.

Ik ga kijken of ik nog langer kan wachten, maar als het beter is voor luci om de tanden nu verwijderd te hebben, dan moet het maar alvast.

Het haar groeit best snel weer aan hoor, daar maak ik me niet zo druk om! Anders brei ik wel een truitje voor ze ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Feline moesten we zoeken naar de hechtingen toen die er uitm oesten, zo veel haar zat er al weer. Maar bijv. Mini van Wupsie, die loopt nu nog met een kale buik. (Is in juni vorig jaar geholpen..) Dus ja.. Als het nog weer gaat vriezen vind ik dat wel heel sneu!

Snap dat het voor Luci niet anders is en als ze toch onder narcose moet.. Maar ik ga er nog even goed over na denken, als het móet kan ik ze wel alledrie naar binnen halen voor zo'n tijd maar liever niet. Verschil is bij jou natuurlijk ook dat de dames elkaar hebben, als ik alleen Pip naar binnen zou halen zou ze in haar eentje zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag met Luci naar de dierenarts geweest. De hond gelijk ook maar mee, die eet niet echt goed op het moment.

Maar goed, de dierenarts vroeg of ik alleen de voortanden geslepen wilde hebben, of dat het niet slimmer was om dit keer toch eventjes iets beter te kijken en Luci een klein roesje te geven. Nouja, goed dan maar. En dat was maar goed ook...

Niet alleen haar voortanden waren scheef, ook haar kiezen hadden haakjes en één van haar voortanden had in haar onderkaak wat irritatie veroorzaakt. Alles is nu netjes gevijld en geslepen.

Ik mocht er bij zijn, best interessant haha :) Maar goed, mevrouw is weer een beetje bijgekomen van de narcose en heeft al lekker gegeten, brokjes, peterselie en witlof. Ze zit nu in de keuken met een snugglesafe in haar hok. Morgen of overmorgen gaat ze weer terug bij de rest.

Gelijk ook maar een afspraak gemaakt voor de castraties van beide dames. Op 3 maart moeten ze er aan geloven. Dan worden ze allebei gecastreerd en bij Luci gaan dan de tanden er uit. Ik kan ze tussen 8 en 9 brengen.

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .