Ga naar inhoud

Is het nuttig om Lotte te castreren/steriliseren?


bench

Aanbevolen berichten

Hoi,

Zoals sommigen misschien wel weten gaat het van af het begin niet echt heel lekker tussen mijn koppel. De grootste oorzaak ligt bij Lotte, ze is bang voor alles en nog wat en valt Loesje aan, is constant schijnzwanger en rijdt heel vaak op Loesje. Ze heeft met dat soort dingen haar staart recht omhoog. (Dat betekend toch dat het door hormonen komt?) Ze is hard gezegd gewoon een klein krengetje. Ze krabt iedereen, heeft nooit rust en bijten kan ze als de beste. Ze laat gewoon niet meer los. Het kwam in mij op om Lotte te laten helpen. Daar zal ze waarschijnlijk zelf ook wel rust van krijgen.

Maar wat is nou het verschil tussen castreren/steriliseren? Ja ik weet dat bij steriliseren de eileiders er uit worden gevist en bij castreren ook de baarmoeder, maar het gaat dus nu om de hormonen, wat het beste zou helpen. En als je sterilisatie doet, kunnen ze toch ook nog steeds baarmoeder kanker krijgen?

Ik hoor graag jullie mening hier over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het met konijntjes zit, maar met honden gaat het als volgt:

steriliseren is het afbinden van de zaadleiders of de eileiders of het verwijderen van de eileiders.

Castratie is het verwijderen van eileiders én baarmoeder of teelballen.

Voordeel van steriliseren is dat er nog steeds vrouwelijke hormonen aangemaakt worden door de baarmoeder en de hormonale schommelingen minder zijn.

Nadeel ervan is dat de baarmoeder inderdaad ook nog voor problemen kan zorgen, zoals baarmoederkanker, en het is niet altijd gewenst dat er nog hormonen aangemaakt worden, aangezien het de hormonen zijn die vaak voor probleemgedrag zorgen.

In het geval van Lotte zou ik zeker en vast voor sterilisatie gaan. Schijnzwangerschap is belastend voor het lichaam, zeker als ze dat vaak heeft, dus heeft ze sowieso al baat bij de sterilisatie. En er is veel kans dat ze kalmer en liever wordt eens de hormoontjes uitgewerkt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe het met konijntjes zit, maar met honden gaat het als volgt:

steriliseren is het afbinden van de zaadleiders of de eileiders of het verwijderen van de eileiders.

Castratie is het verwijderen van eileiders én baarmoeder of teelballen.

Voordeel van steriliseren is dat er nog steeds vrouwelijke hormonen aangemaakt worden door de baarmoeder en de hormonale schommelingen minder zijn.

Nadeel ervan is dat de baarmoeder inderdaad ook nog voor problemen kan zorgen, zoals baarmoederkanker, en het is niet altijd gewenst dat er nog hormonen aangemaakt worden, aangezien het de hormonen zijn die vaak voor probleemgedrag zorgen.

In het geval van Lotte zou ik zeker en vast voor sterilisatie gaan. Schijnzwangerschap is belastend voor het lichaam, zeker als ze dat vaak heeft, dus heeft ze sowieso al baat bij de sterilisatie. En er is veel kans dat ze kalmer en liever wordt eens de hormoontjes uitgewerkt zijn.

Da's toch geen voordeel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

bovendien is het niet waar.

de baarmoeder maakt helemaal geen geslachtshormonen aan. dat doen de , bepaalde type vetcellen en een paar andere klieren zoals de hypofyse enzo.

bij sterilisatie wordt overigens NIETS verwijderd, ook geen eierstokken. Alleen de eileiders worden doorgesneden (of de zaadleiders bij mannetjesdieren), maar alles blijft gewoon zitten.

Nu ken ik geen DA's die uberhaupt konijnen steriliseren hoor, volgens mij worden altijd in ieder geval de eierstokken verwijderd, en dan heb je dus GEEN geslachtshormoonproductie meer, op die paar vetcellen en kleine hormoonklieren na, en dat wil je dus.

De baarmoeder ook laten verwijderen is nuttig omdat dat de kans op baarmoederonstekingen/-kanker wegneemt, en als je je konijn toch onder het mes laat gaan, dan kun je naar mijn mening die maar beter ook laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei: bij honden.

Bij honden is het wel degelijk zo dat de baarmoeder nog steeds hormonen aanmaakt, wel in mindere mate, maar toch. Bij honden is dit een voordeel, omdat castreren vaak vachtverandering, gewichtstoename en andere veroorzaakt. Wanneer je een teef wil die geen puppies meer kan krijgen, maar je wil de nadelen van castratie voorkomen, dan kan je de baarmoeder laten zitten, en enkel de eierstokken laten verwijderen.

En, wéér bij honden, alledrie de dierenartsen bij mij in de buurt, halen bij een teef alleen de eierstokken weg, en laten de baarmoeder zitten, ténzij er bij de operatie problemen aan de baarmoeder vastgesteld worden, dan wordt de baarmoeder uiteraard ook verwijderd. Vandaar dat ik mensen altijd de raad geef duidelijk te zeggen wat ze willen: castratie of sterilisatie. Ik raad altijd aan àlles te laten verwijderen, terwijl je toch aan het opereren bent en je hond toch openligt.

Ik weet dus niet hoe het bij konijnen werkt, want dat kan best anders zijn, en hoe andere dierenartsen werken, ik weet alleen hoe de dierenartsen hiér werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn voedsters is veel rustiger geworden na het wegnemen van de baarmoeder. Zij bleek een beginnende baarmoederontsteking te hebben, wat dus waarschijnlijk deels oorzaak was van haar gedrag. sindsdien zijn al mijn vrouwelijke konijntjes ook gecastreerd, om problemen te voorkomen.

Maar heb je 2 dames samen zitten? (Lotte en Loesje) Dan is het zeker de moeite om even na te denken over de optie om er 1 of 2 rammen bij te zetten. Dat kan het gedrag van je voedster enorm beïnvloeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dat gedrag wat ze nu heeft mag van mij helemaal weg hoor!

Pss een beetje in de lucht naar mijn hand zitten happen en vervolgens niet meer loslaten. Tss.

Er liggen ook elke dag haren in de ren, bijna wel zeker van Loesje. Want als Lotte boos is op mij, en bang, dan gaat ze ook bijten en krabben op Loes.

Tot hoe oud zouden jullie castratie aanraden?

Het is onbekend hoe oud ze is maar ik schat d'r wel jong.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei: bij honden.

Bij honden is het wel degelijk zo dat de baarmoeder nog steeds hormonen aanmaakt, wel in mindere mate, maar toch. Bij honden is dit een voordeel, omdat castreren vaak vachtverandering, gewichtstoename en andere veroorzaakt. Wanneer je een teef wil die geen puppies meer kan krijgen, maar je wil de nadelen van castratie voorkomen, dan kan je de baarmoeder laten zitten, en enkel de eierstokken laten verwijderen.

En, wéér bij honden, alledrie de dierenartsen bij mij in de buurt, halen bij een teef alleen de eierstokken weg, en laten de baarmoeder zitten, ténzij er bij de operatie problemen aan de baarmoeder vastgesteld worden, dan wordt de baarmoeder uiteraard ook verwijderd. Vandaar dat ik mensen altijd de raad geef duidelijk te zeggen wat ze willen: castratie of sterilisatie. Ik raad altijd aan àlles te laten verwijderen, terwijl je toch aan het opereren bent en je hond toch openligt.

Ik weet dus niet hoe het bij konijnen werkt, want dat kan best anders zijn, en hoe andere dierenartsen werken, ik weet alleen hoe de dierenartsen hiér werken.

Als je naar de definities van castratie/sterilisatie in het algemeen kijkt, is ook alleen het weghalen van eierstokken castratie.. Ik weet niet zo veel van "sterilisaties" bij honden dus ik wil ook absoluut niet zeggen dat je ongelijk hebt maar je verhaal klinkt mij heel onlogisch in de oren.. Sowieso, zoals Chani zegt, bij sterilisatie wordt níks weggehaalt. Enkel de eileiders worden op de één of andere manier "doorgeknipt" zodat het eitje niet meer op plek van bestemming kan komen en dus ook niet meer bevrucht kan worden. Inwendig veranderd er voor het dier (of de mens) niks, baarmoeder en/of eierstokken of ballen blijven op hun plek en aan de hormoonhuishouding veranderd ook niks.

Nu is het bij konijnen niet zo zinvol om het verschil tussen castratie en sterilisatie uit te leggen: Dierenartsen zéggen wel sterilisatie maar ik durf je wel te garanderen dat het in 99% van de gevallen om castratie gaat: Om de hormonen weg te nemen (en zo ook bepaald gedrag en de kans op baarmoederproblemen) worden vrijwel altijd de eierstokken verwijderd. Bij (échte) sterilisatie veranderd er namelijk helemaal niks aan je konijn, behalve dat ze niet meer zwanger kan worden. Loesje is gecastreerd dus er is helemaal geen reden om Lotte onvruchtbaar te willen maken eigenlijk.

Nu is het wel zo dat niet alle dierenartsen standaard de baarmoeder verwijderen. Dit maakt de operatie namelijk wel ietsje zwaarder. Het lastige is alleen dat de ene dierenarts zegt dat uit onderzoek gebleken is dat een baarmoeder die blijft zitten voor problemen kan zorgen, de andere dierenarts weet het niet, dan heb je nog dierenartsen die zeggen dat het niet uit maakt (en dat je 'm dus net zo goed kan laten zitten want dan is de ingreep minder zwaar) en van alles er tussenin.. Persoonlijk heb ik zoiets van, ze ligt daar tóch al open, ze halen er tóch al vanalles uit.. Ze heeft helaas al veel pijn als ze straks wakker wordt.. Dan ga ik niet het risico lopen dat ze over tien jaar nog een keer onder het mes moet omdat, oeps, de kans dat er zich alsnog tumoren ontwikkelen tóch wel aanwezig was.. Als ze geen baarmoeder meer heeft weet je ook zeker dat ze geen baarmoederkanker meer kan krijgen, zo simpel is het. Vraag het wel duidelijk na bij je dierenarts: Alleen eierstokken of ook baarmoeder? En bedenk wat jij liever wil.

Nu om antwoord te geven op de vraag of je Lotte ook zou moeten castreren.. Tsja.. Het kan zeker helpen tegen het gedrag dat jij beschrijft en één ding is zeker: Lotte is een voedster, voedsters hebben baarmoeders en met die baarmoeders kan van alles mis gaan. Hoe groot de kans is dat ze ziek wordt durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik durf wel met zekerheid te zeggen dat ze het zónder baarmoeder in elk geval niet wordt.

Bedenk je wel dat castratie voor een gedragsverandering kan zorgen. Het heeft in elk geval invloed op alle gedrag dat door hormonen veroorzaakt wordt. Dat kán dus heel positief zijn. Het kan helaas ook negatief uitpakken. Aan de ene kant denk ik dat het Lotte goed zal doen, rust zal geven. Aan de andere kant ben ik ook wel een beetje bang dat ze alleen maar angstiger en onzekerder zou worden. Ik denk dat ik haar zelf wel zou laten castreren, maar hou dat laatste wel in gedachte.. Het hóeft niet zo te zijn, maar het kan wel..

De optimale leeftijd zou tussen zes maanden en twee jaar liggen, en dan nog dichter bij de zes maanden dan bij de twee jaar. Maar in principe kan een oudere voedster in goede conditie ook gewoon geholpen worden. In dit geval zou ik haar eens grondig na laten kijken en het met de dierenarts overleggen. Lotte zit buiten, dus haar nu laten helpen is sowieso geen optie (of je moet haar al tot het voorjaar binnen halen) ik zou er dan zelf voor kiezen om ze in april te laten enten en het dan met de dierenarts te bespreken :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke bedankt voor je uitleg/mening.

Ik denk dat ik het op dit moment met mijn ouders ga bespreken, ze vinden het zelf een goed idee maar met de prijs moet nog gekeken worden. Ze moet sowieso even na gekeken worden want ik wil de DA even laten kijken naar haar achterpoten. Dan zou ik vragen of ze überhaupt ''echte'' castraties uitvoeren bij voedsters, en hoe vaak de DA dat doet etc.. En dan maak ik een beslissing. Ik hoop wel echt dat Lotte zelf er ook gewoon wat gelukkiger van wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zei: bij honden.

Bij honden is het wel degelijk zo dat de baarmoeder nog steeds hormonen aanmaakt, wel in mindere mate, maar toch.

welk hormoon is /welke hormonen zijn dat dan? Ik bedoel dit niet om betweterig te zijn hoor. Maar voor zover ik weet is het bij zoogdieren uberhaupt niet mogelijk dat de baarmoeder zelf, dus zonder de eierstokken, hormonen produceert, tenzij het dier/de mens zwanger is of een hormoonproducerend tumor in de baarmoeder heeft. Als dit bij honden anders is, dan vind ik dat interessant om te weten en is dat nieuw voor mij.

De gewichtstoename en haarveranderingen die jij beschrijft, komen bij alleen sterilisatie ook voor, dus ook als de baarmoeder blijft zitten. het voordeel van het laten zitten van de baarmoeder bij honden is dat de buikholte gevuld blijft, en de hond geen last krijgt van verplaatsing van de darmen, verzakking van andere organen en irritatie van het buikvlies. Maar nogmaals, ik ben absoluut geen hondenexpert, en wat ik nu schrijf, is zoals ik het geleerd heb en kan dus ook fout zijn. Maar dan zou ik dus wel graag de juiste informatie (liefst met een stukkie tekst ergens vandaan) krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik ga morgen even bellen met onze DA. We willen het nog vóór het voorjaar doen, want het wordt steeds erger en het wordt dus ook steeds moeilijker voor ons. Als ze in de ren zitten, en ze moeten terug in het hok, benaderen we haar rustig en laag. Maar ze gaat op haar achterpoten staan, en knorrend VLIEGT ze ons gewoon aan, bijten, laat niet meer los. Aan het begin deden we het nog wel eens zo met de hand op de rug, dan deed ze niks meer. Maar nu draait ze gewoon haar koppie en bijt ze.

Ze bijt, ze krabt, ze valt Loesje aan...

We weten het gewoon niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zou ik aanraden om te wachten tot het voorjaar, tot het warmer is buiten zodat ze in het hok kan blijven, maar in dit geval is het wel beter dat het zo snel mogelijk gebeurt.

Hou er wel rekening mee dat ze dan een aantal dagen binnen moet op handdoeken. Het stro zal immers in haar wond prikken.

Bij mij had de opvang en de DA aangeraden om een oude sok te nemen, daar de tenen af te knippen en dan die sok bij het konijn aandoen over het verband. Zo kan ze minder makkelijk bij de wond en is de kans dat ze de wond open bijt kleiner.

Vraag zeker of je DA de baarmoeder én beide eierstokken weghaalt

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal zou ik aanraden om te wachten tot het voorjaar, tot het warmer is buiten zodat ze in het hok kan blijven, maar in dit geval is het wel beter dat het zo snel mogelijk gebeurt.

Hou er wel rekening mee dat ze dan een aantal dagen binnen moet op handdoeken. Het stro zal immers in haar wond prikken.

Bij mij had de opvang en de DA aangeraden om een oude sok te nemen, daar de tenen af te knippen en dan die sok bij het konijn aandoen over het verband. Zo kan ze minder makkelijk bij de wond en is de kans dat ze de wond open bijt kleiner.

Vraag zeker of je DA de baarmoeder én beide eierstokken weghaalt

Dit had ik ook al gehoord ;). Ik vraag me even af wanneer ik dan kan bellen, want het kan alleen van ma-vrij tussen 13.30-14.00 En dan zit ik op school.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke - zichzelf respecterende - DA zal onder 'sterilisatie van een konijn' verstaan: het weghalen van baarmoeder en eierstokken.

Helaas zijn er nogal wat DA's die zichzelf blijkbaar niet zo respecteren (lees: te weinig verstand hebben van konijnen) dus vraag voor de zekerheid toch altijd maar wel wat ze precies gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je geen vakantie binnenkort?

Over een week zelfs, maar dan ga ik op vakantie.. Dus de dichtstbijzijnde vakantie zou dan de meivakantie zijn.

Elke - zichzelf respecterende - DA zal onder 'sterilisatie van een konijn' verstaan: het weghalen van baarmoeder en eierstokken.

Helaas zijn er nogal wat DA's die zichzelf blijkbaar niet zo respecteren (lees: te weinig verstand hebben van konijnen) dus vraag voor de zekerheid toch altijd maar wel wat ze precies gaan doen.

Dat wil ik zeker wel zeker weten inderdaad (wat een vreemde zin.. :P) Wat ik me dan afvraag: Er zijn toch zeker ook mensen die hun konijnen echt willen laten steriliseren? (Dus niet castreren, écht steriliseren) Want ik ken ook mensen die bij onze DA zitten, en die hun konijn hebben laten steriliseren. Ik neem aan dat DA's niet meer weghalen dan je ''vraagt''?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, maar ik zie het nut niet in van enkel te laten steriliseren zonder dat er iets weggehaald wordt.

Je moet immers je ram toch laten castreren om zijn hormonen te kalmeren, dus kleintjes kunnen er dan niet meer komen.

Een voedster laten steriliseren (castreren) is dus niet om kleintjes te voorkomen maar om ziektes te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .