Ga naar inhoud

Is het nuttig om Lotte te castreren/steriliseren?


bench

Aanbevolen berichten

Ik durf wel te stellen dat het aantal honden, katten en konijnen dat daadwerkelijk gesteriliseert wordt héél erg laag ligt. Als je het heel letterlijk bekijkt, neemt een DA dus wél meer weg dan jij vraagt. Navragen of alleen de eierstokken weg worden gehaalt of ook de baarmoeder zou ik zeker doen maar in principe is het sowieso een castratie (=wegnemen van de eierstokken) daar ben ik vrij zeker van hoor. Ik bedoel, hoeveel mensen met gesteriliseerde katten ken je? Vast heel veel. En hoeveel van die katten worden nog krols? Waarschijnlijk geen één. Dat zou bij een sterilisatie wel degelijk het geval zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, maar ik zie het nut niet in van enkel te laten steriliseren zonder dat er iets weggehaald wordt.

Je moet immers je ram toch laten castreren om zijn hormonen te kalmeren, dus kleintjes kunnen er dan niet meer komen.

Een voedster laten steriliseren (castreren) is dus niet om kleintjes te voorkomen maar om ziektes te voorkomen.

Het nut? Geen idee. Ik kende wel iemand die zijn voedster alleen steriliseerde zodat die niet meer in huis zou plassen, maar ik geloof dat het geen invloed heeft.. :P

Ik heb even een ''Ja en Nee'' schema opgesteld voor mijn moeder, die gaat van de week even bellen. Bij een goede DA zou je toch pijnstillers en dwangvoeding moeten meekrijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het nut? Geen idee. Ik kende wel iemand die zijn voedster alleen steriliseerde zodat die niet meer in huis zou plassen, maar ik geloof dat het geen invloed heeft.. :P

Ik heb even een ''Ja en Nee'' schema opgesteld voor mijn moeder, die gaat van de week even bellen. Bij een goede DA zou je toch pijnstillers en dwangvoeding moeten meekrijgen?

Maar diegene zal ongetwijfeld wel een castratie bedoelen.. ;) wat ik al zei net, mensen laten hun katten ook allemaal "steriliseren", maar dan gaat het echt niet om het doorsnijden van eileiders maar om het wegnemen van eierstokken, het klopt technisch gezien dus niet maar zo wordt het gewoon genoemd.

Ja, je moet inderdaad pijnstilling mee krijgen, dwangvoeding, op zich is Ciseral of andere darmstimulerende medicatie ook aan te raden, al doet niet elke DA dat. En soms krijgen ze ook een AB kuur mee. Maar andere DA kiezen weer voor een langwerkene injectie gelijk na de ingreep..

Belangrijkste is of óók ed baarmoeder eruit gaat, of je pijnstilling mee krijgt en welke narcose gebruikt wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Narcose is idd goed, dat hebben we al na gevraagd toen het voor Loesje zo ver was. Ik denk dat het dan toch maar moet gebeuren in het weekend, anders moet het nog tot de Meivakantie wachten, en dat gaat echt niet. Dan heb ik nog één vraagje... Ik ga ook aan de DA vragen hoe vaak hij de ingreep doet per jaar/hoe vaak dat mis gaat... Wat zou ong. redelijk zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel vragen of ze er ervaring mee hebben en het regelmatig doen, maar als ze het maar twee keer per maand doen dan zegt dat nog niet alles.. Hier in het Noorden doen de meeste dierenartsen het ook niet heel vaak, simpelweg omdat er niet veel mensen zijn die het láten doen, er is weinig vraag naar. Dus ik ga zelf niet zo op exacte aantallen af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder heeft vandaag even gebeld, maar er kon op dat moment geen DA aan de telefoon komen. Wel wist diegene het verschil tussen castratie en sterilisatie te vertellen, castratie zou de eierstokken weghalen zijn. Ze bedoelen vast ook de baarmoeder, maar daar gaat mijn moeder morgen nog even over terug bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag dus weer even gebeld. De baarmoeder halen ze alleen weg als hij onrustig zou zijn, maar we hebben erbij gezegd dat we dat ding er gewoon uit willen hebben, onrustig of niet. En dat kon. Ze doen het erg vaak, dus dat is goed. Het kost 120 euro + 10 euro aan pijnstillers. Het kan alleen 's ochtends door de weeks, maar dat is geen probleem lijkt me. Ik ga nog even met m'n ouders bespreken wanneer we het inplannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vreemd dat ze dat niet automatisch doen gezien het risico op baarmoederproblemen bij voedsters...

De meningen zijn er over verdeeld, sommige dierenartsen zeggen dat die tumoren onder de invloed van hormonen ontstaan, die hormonen neem je weg, dus dan zou het klaar moeten zijn. Je zou er de ingreep onnodig zwaarder mee maken. Volgens mij geldt dit voor katten, maar is het bij konijnen (nog) niet bewezen.

Ik hoor ook verhalen waarin beweerd wordt dat het kleinste stukje weefsel nog voor problemen kan zorgen later, dus ik ga het risico persoonlijk niet nemen.. En ik weet ook niet in hoeverre die baarmoeder helemaal goed te bekijken is zolang ie er nog in zit, ze zullen maar net een ieniemini plekje missen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .