Ga naar inhoud

Coquille fel vermagerd


mystique

Aanbevolen berichten

@Dollie, ja, bij deze dierenarts voel ik me veel meer op mijn gemak. Ik moet niet zelf aan dingen denken en er alle informatie uitsleuren, of het risico lopen uitgelachen te worden. Ik ga nu met mijn hondjes ook bij deze dierenarts gaan. Ik heb mijn vorige dierenarts als noodgeval bij de hand, want hij woont maar iets verderop, maar voor de rest ga ik bij mijn nieuwe dierenarts.

@meloen, de gewone keutels zijn onderzocht. Kan je met BDK ook ziektes opsporen? Dat wist ik niet.

Ik heb trouwens nog nooit BDK gevonden, ik zou niet weten hoe ik eraan moet raken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit verhaal herken ik heel erg goed. Ik had een konijn Jannes, 2 jaar geleden ofzo. Hij begon ineens heel, maar nog ook heeeel erg veel te drinken, en at ook meer. Toch werd hij dunner. We zijn toen naar de dierenarts gegaan (het was geen goede.. maar dat weten we nu wel) Hij zei dat het iets met de nieren was, die werkte niet goed meer. Toen zei die dat ik hem wel weer meer mocht nemen maar hij dan vanzelf dood ging omdat zijn nieren niet meer goed werkte... Maar nu denk ik steeds dat hij EC had, misschien was het wel te genezen geweest... Het verhaal van jouw lijkt echt precies op die van Jannes, ben benieuwd wat de uitslag is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is preventief ontwormen bij konijnen niet aan te raden

Maar dat kan in Belgie anders zijn ?

Dit heb ik gevonden

Moet ik mijn konijn ontwormen?

Nee, standaard ontwormen is niet nodig, want een wormenbesmetting komt niet zo vaak bij konijnen voor. Als uw konijn diarree heeft en de dierenarts vermoedt een wormenbesmetting, dan onderzoeken we de ontlasting. Als daar inderdaad wormeieren zichtbaar zijn, dan schrijft de dierenarts een ontwormingsmiddel voor.

Als ik hier even op mag reageren....

Een da onder zoekt keutels van een te mager konijn met jongen...vind geen eitjes ontwormd het konijn niet...

Voedster gaat dood, de jongen flessen we ze doen het niet goed en we ontwormen ze met een druppel panacur...wat denk je er komen wormen uit!

Die al verstopping maakte in de darmen van de 10 dagen oude jongen.

Wat was de les niet op elke keutel zitten wormen eitjes!

In zulke gevallen kun je beter preventief aan de slag gaan, om het uit te sluiten.

Dus de da heeft niet altijd gelijk, levende wormen komen er weinig uit en leven maar 5 minuten dan zie je ze niet meer zijn ingedroogd dan. Dode wormen komen vaak na 16 uur na behandelen via de blinde darm keutels er uit...merkwaardig genoeg laten konijnen deze bd keutels vaak liggen.

Er zijn net zo veel konijnen die wormen hebben als honden en katten.....vergis je hier niet in!

Besmetting, groen voer, hooi andere dieren en mensen, zand en slakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat was de les niet op elke keutel zitten wormen eitjes!

In zulke gevallen kun je beter preventief aan de slag gaan, om het uit te sluiten.

Dus de da heeft niet altijd gelijk, levende wormen komen er weinig uit en leven maar 5 minuten dan zie je ze niet meer zijn ingedroogd dan. Dode wormen komen vaak na 16 uur na behandelen via de blinde darm keutels er uit...merkwaardig genoeg laten konijnen deze bd keutels vaak liggen.

Er zijn net zo veel konijnen die wormen hebben als honden en katten.....vergis je hier niet in!

Besmetting, groen voer, hooi andere dieren en mensen, zand en slakken.

Als je dan preventief gaat ontwormen zoals in dat geval, is er dan geen risico zoals Pechkonijn zei, dat je resistente wormen gaat kweken?

Een wormbesmetting hoeft niet per se wormen in de keutels te veroorzaken, dus dat je geen wormen hebt gezien geeft wat dat betreft geen uitsluitsel. Maar vermagering kan veel oorzaken hebben, dus het is goed dat je hem laat onderzoeken.

Preventief ontwormen is, bij geen enkel dier, aan te raden, omdat het resistentie in de hand werkt. Door preventief ontwormen zijn er, bijvoorbeeld, voor paarden bijna geen werkzame ontwormingsmiddelen meer. Voor konijnen zijn er niet veel veilige ontwormingsmiddelen; als je dan vier keer per jaar preventief ontwormt, heb je kans dat je heel sterke, resistente wormen aan het kweken bent. En dan ben je pas écht de klos als je met een wormbesmetting zit. Dus liever alleen ontwormen als er echt een reden voor is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja ik denk dat er wel een wezenlijk verschil is tussen standaard preventief ontwormen, of "preventief" ontwormen als er symptomen zijn die op wormen kunnen wijzen. In hoeverre is het nog preventief dan hè. Sowieso is het wel wat anders dan vier keer per jaar een kuur geven.

Mijn konijn is momenteel ook wat afgevallen, ik heb hem nu een week bijgevoerd, ik verwacht wel dat hij morgen dus enigzins is aangekomen. Is er niks bijgekomen of zelfs wat af, dan krijgt hij twee weekjes Panacur. Maar dat vind ik niet hetzelfde als preventief ontwormen. (Al vraag ik me af of ik de dames ook mee moet doen dan..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik niet. Aan de ene kant heeft Pechkonijn zeker een punt, aan de andere kant ga jij geloof ik niet naar de eerste de beste dierenarts, die weet ook wel waar ze het over heeft.. Ik zou het zelf niet vier keer per jaar doen maar misschien eens in het jaar wel.. Ik doe het nu zelf alleen omdat er (wellicht) symptomen zijn. Persoonlijk zou ik dan in dat geval niet de keuteltjes laten odnerzoeken maar gewoon 14 dagen Panacur doen tenzij er echt ernstige klachten zijn.. (Zoals bij Coquille op zich wel het geval is natuurlijk.)

Maar dat is ook maar mijn persoonlijke voorkeur en wat ik zelf doe hoor.. Ik heb er ook nie voor gestudeerd dus ja..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts zei dat de kans op EC klein was en er zaten geen wormen in de gewone keutels.

Ik wil haar niet tegenspreken, want ze lijkt me wel bekwaam,

maar anderzijds: hier op de site zitten toch best wel vaak konijnen met EC.

En Coquille's gewichtsverlies kàn door wormen komen.

Zou ik dan niet beter op eigen houtje Panacur bestellen en hem het vier weken geven?

Voor de zekerheid. Voor het geval het toch EC of wormen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je absoluut niet vertellen wat je moet doen, zoals ik net al zei, heb er ook niet bepaald voor gestudeerd.. Maar beide keren dat ik getwijfeld heb over of het EC konijn of niet, heb ik het zelf wél gedaan. De tweede keer voornamelijk omdat ik de eerste keer gelijk had.. (Tweede keer dus niet, maar toen hebben we het tenminste uit kunnen sluiten.) Ik heb zelf ook altijd Panacur in huis.

Maar je moet op een bepaald punt denk ik ook gewoon dat hele gezeik met wel konijnkundig of niet konijnkundig en whatever uit je hoofd zetten en vertrouwen in je dierenarts hebben. Met de dierenarts die ik nu heb, zou ik niet gauw op eigen houtje gaan behandelen. Bij (één van) de vorige dierenarts heb ik dat, gelukkig, wel gedaan.. En gelijk had ik..

Op je eigen gevoel vertrouwen dus.. Als je twijfelt, wel doen want dan blijf je twijfelen, als je niet twijfelt moet je ons ook lekker negeren wat dat aangaat.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, ik ben lekker aan het typen. Ik bedoelde in mijn bovenstaande bericht natuurlijk of het EC kon zijn en niet EC konijn. :P

Persoonlijk zou ik dan in dat geval niet de keuteltjes laten odnerzoeken maar gewoon 14 dagen Panacur doen tenzij er echt ernstige klachten zijn.. (Zoals bij Coquille op zich wel het geval is natuurlijk.)

En ik bedoelde hiermee voornamelijk dat ik, als mijn konijn zulke klachten had als Coquille, ik net als jij onderzoek zou laten doen in plaats van eens gaan kijken of 14 dagen Panacur soms helpt. Als je konijn gewoon een beetje is afgevallen en goed eet, verkeer je over het algemeen nog wel in de "luxe positie" om dat uit te proberen maar bij een konijn dat 500 gram is afgevallen en ook wel andere klachten heeft absoluut niet.. Als je dan eerst nog gaat ontwormen en dat af gaat wachten en het blijkt zoals bij Coquille dat het (waarschijnlijk) wat anders is, breng je je konijn misschien onnodig in gevaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na jullie reacties te lezen, is het inderdaad het beste dat ik niet zelf aan het dokteren ga.

Ik ben naar de dierenartsenpraktijk De Keersmaecker-Van Steen, in Ternat, geweest.

Zij is dierenarts voor kleine huisdieren, haar echtgenoot werkt in de paardenkliniek De Morette, welke wereldvermaard is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu een week verder. Ik heb Coquille nog niet gewogen, ga ik vanavond doen, eens kijken of hij bijgekomen is, maar hij doet het niet slecht. Hij eet goed, drinkt goed.

Er zijn me wel een paar dingen opgevallen, de laatste week.

Ten eerste zit Coquille vaak in zijn kooi. Die staat open, dus hij kan zelf kiezen wat hij doet, maar hij zit dus erg vaak in zijn kooi. Ik denk dat dit komt door de dikke laag aubiose, dat zal aangenaam zijn aan zijn voetjes. Hij heeft sore hocks, de DA heeft er naar gekeken en zei dat het idd sore hocks zijn, maar erg miniem en maar aan één pootje. Maar toch, ik denk dat dat de reden is, en niet dat het komt doordat hij zich niet goed voelt of zo.

Want anderzijds, wanneer hij niét in zijn kooi zit, haalt hij de dolste dingen uit. Zo was hij eens ontsnapt, en heb ik hem in de gaten gehouden. Hij springt dus vanuit zijn kooi op de bovenkant van zijn kooi, dan op de bovenkant van de kooi ernaast, en zo over het hek. dat zou hij vroeger nooooit gedaan hebben.

Zou het kunnen dat het dat metabo-dinges is dat hij heeft ingespoten gekregen, en door zijn vitamientjes, die er beide voor zorgen dat hij meer energie uit zijn eten kan opnemen? Hij voelt zich alvast goed. Meer konijn dan ervoor. Ondeugender.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je.

Nee, dé oorzaak is nog niet gekend. De laatste onderzoeken zijn ook gebeurd en ook daar is niets uitgekomen, geen parasieten ed gevonden.

Voorlopig is het symptomen aanpakken, zonder eigenlijk te weten wat die symptomen veroorzaakt.

Een beetje dweilen met de kraan open, maar ja, we doen verder.

De dierenartsen gingen nog eens overleggen en me op de hoogte houden, voorlopig moet ik verder doen met wat ik nu doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond met Coquille naar de DA, de behandeling voor EC gaat in gang gezet worden. In feite wordt er eerst een bloedafname gedaan, maar die moet dan naar Nederland, wachten op het resultaat duurt minstens een week. Dus in plaats daarvan gaan we gewoon meteen met de behandeling beginnen. Ik ben echt blij. Ik vind het raar om er blij over te zijn, maar ik heb het gevoel dat het de juiste beslissing is en dat er eindelijk een oplossing gaat komen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is naar alle waarschijnlijkheid EC. Ik heb voor 28 dagen Panacur meegekregen. Ik moet hem heel regelmatig wegen en ook goed noteren hoeveel hij drinkt, om te zien of hij zoveel drinkt door de EC. Binnen twee weken moet er opmerkelijk verschil zijn. Als hij weer vermagert, moet ik terug. Hij was nu trouwens 250 gram bijgekomen, is dat goed of wat? :D Ik vroeg dan aan de DA hoe het kan dat Coquille al zo lang symptomen heeft van EC, maar dat het toch niet ernstig is als je hem vergelijkt met typische EC-konijnen. Maar dat is volgens haar afhankelijk van konijn tot konijn. Gelukkig is Coquille bij de gelukkigen.

Spijtig genoeg betekent de EC ook dat ik Coquille en Diamantje niet kan koppelen. Zeker niet de eerste vier weken, maar ook nadien was het niet aan te raden, omdat EC besmettelijk is. Ik vraag me af wat ze daarmee bedoelen: dat Coquille nooit meer bij andere konijnen mag? Voorlopig moet hij afgezonderd worden van de anderen, zowel van zijn groepsgenoten, als van Diamantje. Nu zitten er dus drie in de slaapkamer, eentje in de living en ik weet nog niet waar ik Coquille kan zetten. Ik moest opletten dat geen van de anderen in contact komt met zijn urine. Dat is makkelijk op te lossen door Coquille in zijn kooi te houden. Maar hij moet toch ook eens lopen? Stel dat hij plast maar het is opgedroogd voor ik het zie en ik loop er met mijn schoenen door? Of hij plast op een kussen en ik zie het niet, en vervolgens loopt Diamantje over hetzelfde kussen? Is EC echt zo besmettelijk? Ik heb het gevoel dat ik het hele appartement in het bleekwater moet stoppen. En mag Coquille nooit meer bij andere konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .