Ga naar inhoud

Coquille fel vermagerd


mystique

Aanbevolen berichten

Ik had een paar weken geleden al een topic geopend over Coquille.

Toen had hij een vieze natte plakstaart en sore hocks.

Ik heb hem toen een paar weken op aubiose gehouden, omdat ik dacht dat zowel

de sore hocks als de natte staart kwamen doordat ze allevier onzindelijk zijn en op laminaat zitten,

wat dus niet absorbeert, waardoor hij in feite steeds in de plas kón lopen/zitten.

De sore hocks verergeren gelukkig niet en zijn staart is nog steeds geel maar wel mooi droog,

heb gisteren nog twee volle borstels haar uit zijn achterhand en staart gehaald,

dat zal hem ook wel helpen zijn staart netjes te houden.

Mààr toen ik hem gisteren vast had om hem te kammen, viel me op hoe mager hij was.

Coquille heeft een erg dikke wintervacht, zelfs al leven ze in huis, en het was me gewoonweg

niet opgevallen dat hij vermagerd was. Hij eet nog steeds erg goed, en is vrolijk en actief.

Maar hij is 505 gram vermagerd. Ik voelde dat hij vermagerd was, maar zovéél?

Ik heb hem gisteren, bij wijze van test, apart biks gegeven én een wortel,

en hij heeft alles netjes opgegeten. En ook hooi gaat er goed in. Hij kàn haakjes hebben, maar eet nog goed.

De andere drie zijn mooi op gewicht gebleven. Kan het zijn dat één konijn wormen heeft en de andere niet?

Ten tijde van mijn eerste post over Coquille kon ik niet meteen tot bij de DA,

en omdat het daarna goed ging met hem, is het uit mijn gedachten gegaan.

Maar ik ga straks, na deze post, een konijnkundig dierenarts zoeken en proberen

nog voor de eindejaarsfeesten met hem langs de DA te gaan.

Ik ga het andere topic ook opvissen, en dan een samenvatting maken die ik kan meenemen naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 62
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dank je wel.

Ik weet niet of je wormen in de keutels kan zien of niet, ik heb het nog nooit voorgehad.

Maar ik lees hier vaak dat wanneer konijnen vermageren, het door wormen kan komen, vandaar ...

Ik heb een KKDA gevonden, ik ga straks, want nu is het middag, bellen voor een afspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

Ik heb nog nooit wormen in hun keutels gevonden.

Ze zitten in huis, dus ik zit er met mijn neus bovenop, en ik heb nog niets vreemds gezien.

Maar anderzijds, het is niet omdat je geen wormen ziét, dat ze er niet zijn.

Dat preventief ontwormen, ik wist niet dat dat kon. Bij honden word het inderdaad aangeraden, maar eerlijk gezegd ontworm ik die maar één maal per jaar, enkele dagen na de inenting. Tot nu toe hebben we nog nooit een hond met wormen gehad. Maar honden zijn natuurlijk sterker dan konijnen, dus ik ga het de DA vragen, of zij erachter staan en wat zij ervan vinden. Dat is met Panacur, zeker, dat konijnen ontwormd worden, het zelfde middel als tegen EC? Dus in het geval van Coquille is het sowieso aan te raden?

Ik heb donderdag afspraak met de dierenarts, en zij raadde me aan om sowieso al keuteltjes mee te nemen, om te testen.

Ik ga meteen ook proberen een urinestaal mee te nemen, voor het geval dat.

Ze klonk me wel erg kundig aan de telefoon, welke vragen ze stelde, en ze klonk ook heel kordaat.

Ik weet alleszins dat de DA waar ik bij ga met de honden, niet zo zou gereageerd hebben.

Alleen slaat de schrik me om het hart, bang dat ik te laat ga zijn. Maar Coquille deed het terug goed, er was geen reden om aan te nemen dat er iets ernstigs met hem aan de hand zou zijn. Zijn staart was terug droog. En de sore hocks zijn er wel, maar het is niet heel erg. En hij at goed. Net als de anderen vloog hij op het voer af, of het nu groentes waren of biks of hooi. Ik voelde wel al zijn ruggewervels, en die botjes die onderaan de rug uitsteken, maar die voel ik bij de anderen ook. Net als de ribben. Al liggen die bij Tulli ietsjes beter in het vet dan bij de anderen, maar ik voel bij allevier de ribben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is preventief ontwormen bij konijnen niet aan te raden

Maar dat kan in Belgie anders zijn ?

Dit heb ik gevonden

Moet ik mijn konijn ontwormen?

Nee, standaard ontwormen is niet nodig, want een wormenbesmetting komt niet zo vaak bij konijnen voor. Als uw konijn diarree heeft en de dierenarts vermoedt een wormenbesmetting, dan onderzoeken we de ontlasting. Als daar inderdaad wormeieren zichtbaar zijn, dan schrijft de dierenarts een ontwormingsmiddel voor.

aangepast door jrjsieben
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wormbesmetting hoeft niet per se wormen in de keutels te veroorzaken, dus dat je geen wormen hebt gezien geeft wat dat betreft geen uitsluitsel. Maar vermagering kan veel oorzaken hebben, dus het is goed dat je hem laat onderzoeken.

Preventief ontwormen is, bij geen enkel dier, aan te raden, omdat het resistentie in de hand werkt. Door preventief ontwormen zijn er, bijvoorbeeld, voor paarden bijna geen werkzame ontwormingsmiddelen meer. Voor konijnen zijn er niet veel veilige ontwormingsmiddelen; als je dan vier keer per jaar preventief ontwormt, heb je kans dat je heel sterke, resistente wormen aan het kweken bent. En dan ben je pas écht de klos als je met een wormbesmetting zit. Dus liever alleen ontwormen als er echt een reden voor is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een wormbesmetting hoeft niet per se wormen in de keutels te veroorzaken, dus dat je geen wormen hebt gezien geeft wat dat betreft geen uitsluitsel. Maar vermagering kan veel oorzaken hebben, dus het is goed dat je hem laat onderzoeken.

Preventief ontwormen is, bij geen enkel dier, aan te raden, omdat het resistentie in de hand werkt. Door preventief ontwormen zijn er, bijvoorbeeld, voor paarden bijna geen werkzame ontwormingsmiddelen meer. Voor konijnen zijn er niet veel veilige ontwormingsmiddelen; als je dan vier keer per jaar preventief ontwormt, heb je kans dat je heel sterke, resistente wormen aan het kweken bent. En dan ben je pas écht de klos als je met een wormbesmetting zit. Dus liever alleen ontwormen als er echt een reden voor is!

Net zoals met antibiotica dus? Dat geef/neem je best ook niet als het niet écht nodig is, ivm het opbouwen van resistentie, denk maar aan MRSA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen is, bij geen enkel dier, aan te raden, omdat het resistentie in de hand werkt. Door preventief ontwormen zijn er, bijvoorbeeld, voor paarden bijna geen werkzame ontwormingsmiddelen meer. Voor konijnen zijn er niet veel veilige ontwormingsmiddelen; als je dan vier keer per jaar preventief ontwormt, heb je kans dat je heel sterke, resistente wormen aan het kweken bent. En dan ben je pas écht de klos als je met een wormbesmetting zit. Dus liever alleen ontwormen als er echt een reden voor is!

Dan zal ik dit bij het eerstvolgende bezoek aanhalen bij de dierenarts ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag afspraak bij de DA.

Ik had Coquille in een schone transportkooi gezet, omdat ik ook een urinestaal wou meenemen. Nou, dat is gelukt, toen ik hem er na een paar uur terug uit liet, was hij doorweekt van de urine. Wat had hij veel geplast, ik wist niet dat konijnen zoveel plassen. Ik heb hem dan afgespoeld en in een kooi met schone aubiose gezet, zodat hij terug kon opdrogen. Hij was duidelijk overstuur toen hij terug uit de transportkooi mocht, maar het was voor een goed doel. Nu hopen dat hij nog wat keuteltjes legt, want hoe veel hij ook geplast had, hij had nauwelijk gekeuteld.

Straks zullen we hopelijk weten wat en of er iets mis is met Coquille.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een volgende keer, je kunt een konijn in een 'kale' kooi plaatsen om urine te verzamelen. Misschien is dat minder stressvol. Je kunt de urine opzuigen met een spuitje. De DA heeft niet veel nodig. De verzamelde urine kun je het beste inde koelkast bewaren tot je naar de DA gaat.

Veel sterkte met Coquille, hij is wel erg afgevallen. Verstandig dat je naar de DA gaat voor het nieuwe jaar. ik ben benieuwd wat deze zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben gisteren dus bij de DA geweest.

De urine is gecontroleerd, ph getest, bezinksel is onderzocht, en nog wat andere dingen, en alles valt binnen de normale waarden. Hij heeft geen suikerziekte en ook zijn nieren werken goed.

De tandjes zijn gecontroleerd, de voorste tanden waren perfect, zijn kiezen waren opmerkelijk kort afgesleten. Hij had wel op een of twee tandjes het minieme begin van haakjes, maar bijlange na niet genoeg om nu al in te grijpen, en bovendien eet hij als een bouwvakker, dus de tandjes zijn het ook niet. Oren nagekeken, ogen nagekeken. Ook allemaal in orde.

De keutels zijn onderzocht, geen wormen, ook daar alles normaal. Er was enkel nog één test die gedaan moest worden, maar dat duurde langer, dus daarvan wacht ik nog op de uitslag. Er zaten wel tamelijk veel saccharo-dinges in de keutels, wat zou kunnen wijzen op malabsorptie. Dit betekent dat hij niet voldoende voedingsstoffen uit zijn voeding haalt, en er dus veel verloren gaat. Daarvoor heb ik vitamines meegekregen, waarvan hij enerzijds hoort bij te komen doordat het voor 97% uit vet bestaat, en anderzijds bevordert het de opname van voedingsstoffen. Hij heeft ook een spuit metabolica of zoiets gekregen, wat ook weer zorgt dat de energie die het lichaam binnenkomt, beter gebruikt word.

Ze heeft zijn hart en longen beluisterd en de buik afgetast, en ook daar alles in orde. Ze heeft hem laten rondlopen, en ook daar kon ze geen afwijkingen vinden. De voeding die hij krijgt is ook perfect, ze verkopen zelf SS en vinden dat het beste.

Ik heb toen gevraagd of het EC kon zijn, maar volgens haar niet. Ik vertelde haar van zijn natte staart, zijn sore hocks, zijn klunzigheid en zijn gewichtsverlies, maar EC komt volgens haar echt zelden voor. (Hoewel het hier op het forum best wel vaak voorkomt). Maar ik vertrouw haar. Ze ging nagaan hoe EC kon vastgesteld worden, en ging me daarvoor ook nog opbellen.

Ze was alleszins veel KK-er dan alle van mijn vorige dierenartsen. Het is niet omdat ze niet meteen aan EC denkt, dat ze slecht is in haar beroep. Toen ik haar vertelde wat mijn vorige dierenarts te zeggen had over inenten, castreren en steriliseren van konijnen, was ze geschokt. Zij ent tenminste, zowel tegen myxo als rhd, enkel als ik myxo wil, moet ik het op tijd laten weten, want dat moet ze bestellen, rhd heeft ze wel standaard.

Voorlopig is de diagnose dus malabsorptie, ik moet hem de komende tijd elke week wegen, hij zou nu terug moeten bijkomen. Ik vind het eigenlijk ook wel het belangrijkste dat hij terug bijkomt. Als hij binnen een paar weken nog steeds die natte staart heeft, ga ik gewoon terug en vraag om verdere onderzoeken te doen. Maar zijn gewicht komt op de eerste plaats.

Ik moet/ga hem ook steeds wat voer extra geven, apart van de rest.

Al bij al geen slecht nieuws dus. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze niet aan E. cuniculi denkt hoeft inderdaad echt geen slecht ding te zijn hoor! 't Is ook maar net wie je vraagt, of het veel voorkomt. Enerzijds denk ik wel (het schijnt ook dat de meeste konijnen de parasiet bij zich dragen) maar anderzijds is E. cuniculi iets dat in vele vormen, met veel verschillende symptomen voor kan komen. Neurologische symptomen, verlammingsverschijnselen, urinebrand, gewichtsverlies.. Konijnen kunnen er blind van worden. Persoonlijk denk ik dat je bij één van de voorgaande symptomen ook altijd wel richting EC moet denken, maar dat je ook vooral moet waken dat je het niet te snel op EC afschuift. "Scheef koppie? Zal wel EC zijn." "Urinebrand? E. cuniculi." "Konijn sleept met de achterhand? EC!" Ik denk dat je in zo'n geval het risico gaat lopen dat je een middenoorontsteking verwaarloosd, dat je pas veel later door hebt dat het om een ander blaasprobleem gaat, dat je geen foto's maakt en de rug gebroken toch blijkt..

E. cuniculi aantonen is wel lastig trouwens, er kan een bloedtest gedaan worden maar zoals gezegt dragen heel veel konijnen EC bij zich en een positieve bloedtest zegt niks anders dan dat de parasiet aanwezig is. Aanwezig is wat anders dan actief. Bloedonderzoek, behandelen en dan nog eens bloedonderzoek kan al wel betere resultaten geven omdat in geval van E. cuniculi, er na behandeling minder parasieten oid in het bloed moeten zitten. Bovendien kan met een bloedtest EC wel uitgesloten worden natuurlijk. Als er überhaupt geen parasiet aanwezig is, is het vrij simpel. Al denk ik dat het al met al misschien makkelijker is om bij twijfel vier weken te behandelen..

Maar goed, inderdaad niet zo'n slecht nieuws! Hopelijk knapt hij gauw op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel.

De reden dat ik hem in een transportbox gezet heb en niet in een kooi, was enerzijds omdat een kooi zo groot is, de urine zou in een dun laagje over de hele kooi liggen waardoor ik het niet kon verzamelen, en anderzijds, de transportkooi heeft pootjes, en waar die pootjes zitten, zijn langs de binnenkant holtes, dus de urine zou niet over de bodem lopen maar naar het laagste punt, de holtes. Waardoor het dus veel makkelijker te verzamelen was.

Maar hopelijk is het nooit meer nodig, he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, Dollie.

Bloedonderzoek heeft de DA vernoemd als mogelijkheid, mocht hij bv niet voldoende beteren, dan zou ze bloed afnemen en dat onderzoeken. Maar ze wou het nu nog niet meteen doen.

Ik denk dat ze misschien wat bang was voor de kosten, want toen ze aan het afrekenen was zei ze voortdurend: 'tja, die vitamientjes kosten zoveel. En dat onderzoek kost zoveel. Sorry dat het zo duur is maar onderzoeken zijn duur. ...'

Het was maar de eerste keer dat ik er langsging, dus ze kent me nog niet. Mocht ik binnen een paar weken toch nog twijfels hebben, ga ik gewoon terug en vraag een bloedonderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O haha dan moet je gewoon voor een second opinion langskomen met een dik dossier en een paar röntgenfoto's.. :he: Scheelde een hoop gezeur. Als onderzoek nodig is dan is het ook gewoon nodig toch! Al snap ik dat dierenartsen daar ook niet zo maar vanuit gaan, zijn natuurlijk genoeg mensen die het daar toch niet zo mee eens zijn..

Wel prettig dat deze dierenarts beter overkwam! Voelt een stuk beter hè.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .