Ga naar inhoud

heeft max toch blaasprobleempjes?


wupsie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 194
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

dus als jij er nooit van gehoord hebt bestaat het niet? er worden bij konijnen domweg bijna nooit foto's gemaakt, laat staan dat deze problemen snel opgemerkt worden en worden ze opgemerkt moet je nog een dierenarts treffen die verder durft te kijken dan de gebruikelijke dingen bij konijen. Bij honden en katten is de afwijking wel bekend, konijnen niet of nauwelijks inderdaad.

Hij is nu niet meer nat geweest van onderen. Dit was hij ook niet constant,vandaar dat er ook verder is gekeken dan ec of blaasontsteking. bij die laatste 2 zou hij constant nat moeten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afwijking mee geboren? nog nooit van rugletsel gehoord als erfelijke afwijking wel van een trauma op latere leeftijd.

Maar eh hoe plast ie nu is ie nu dan droog van onder?

Een aangeboren afwijking is toch niet hetzelfde als een erfelijke afwijking?

Ik heb de foto's inmiddels gezien en ik heb er natuurlijk nauwelijks verstand van, maar ik vraag mij af wat voor ongelukje oid dit inhemels naam kan veroorzaken. Daarbij heeft de dierenarts ook aangegeven dat het waarschijnlijk aangeboren is en we mogen dan met z'n allen op dit forum boeken kunnen vullen met negatieve ervaringen: Dit ís een goede dierenarts. Zo simpel is dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe het heet geen idee. ben ik vergeten te vragen. en of het erfelijk is weet ik ook niet. dat weet kim inmiddels waarschijnlijk.......hoorde van mijn dierenarts dat ze gebeld had. MAar ik heb ook nergens iets over erfelijkhed gezegd hoor. alleen maar dat het waarschijnlijk aangeboren is. en Iris heeft idd gelijk. een erfelijke aandoening is aangeboren, maar en aangeboren afwijking hoeft geen erfelijke andoening te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij kim had hij een gelijk vloers hok, of hij liep in de ren die ook gelijk vloers is.

Wij gebruiken nooit trapjes omdat ze best wel gevaarlijk zijn om een trauma op te lopen.

Ze kunnen op hun neus vallen en op hun zijde er van af kunnen vallen.

Konijnen krijgen ook hier bij een verhooging een of 2 vierkante stoep tegels. Zodat ze met er op springen er in kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat was dus ook mijn vermoeden ;) vandaar dat we op zoek zijn naar een oplossing voor het hok (zie toppic ontwerp voor gelijkvloers hok bij huisvesting) of hij bij Kim helemaal geen last had weet ik niet, maar het zal in ieder geval minder zijn geweest waardoor het niet opgevallen is. het is dat hij zich begon nat te plassen, anders hadden wij het ook niet geweten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verschil tussen aangeboren en erfelijk is niet zo moeilijk hoor. Aangeboren betekent dat het probleem er al was bij/voor de geboorte. Zo mist een nichtje van een vriendin van mij een handje. Ze werd gewoon zonder dat handje geboren. Is in de baarmoeder gewoon niet aangelegd. Maar het komt in geen van beide families van de ouders voor. Dus dit is waarschijnlijk aangeboren maar niet erfelijk.

Een erfelijke aandoening is iets waar je mee geboren wordt (of wat zich later manifesteert) OMDAT het zo in je gencode (DNA) staat. Die genen geeft je weer door aan je kinderen, en die hebben dan een grote kans dat ze het ook krijgen/hebben.

Als de aandoening van dat nichtje erfelijk is, dan staat er dus in haar genencode iets wat alle cellen die zich aan het delen zijn om de foetus te creeëren, vertelt: 'de linkerhand niet aanleggen', maar als het niet erfelijk is, dan is er gewoon een celdelingsfoutje of een omgevingsfactor in de baarmoeder geweest waardoor dat handje niet is aangelegd.

Dus in beide gevallen is het probleem al aanwezig bij de geboorte (maar kan het zich pas later in het leven manifesteren, zoals een ernstige ziekte bijv.) maar als het erfelijk is staat het ook in je gencode en kun je het dus ook doorgeven aan je nakomelingen. In het geval van alleen aangeboren, geef je het dus niet door aan je kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb contact gehad met dierenarts Evert-Jan de Boer van Dierenkliniek Wilhelminapark, om te vragen in hoeverre erfelijke afwijkingen bij konijnen voorkomen en of dit erfelijk, aangeboren of verkregen was.

Voor zover Evert-Jan de boer weet is/bestaat er bij konijnen géén erfelijke rugafwijking.

Hij heeft de foto's gezien en zegt dat de tussenwervel ruimtes door een verkeerde val van de belichting op de botten al verkeerd op de foto kunnen staan, ook als de rug niet 100% recht wordt gehouden kun je zo'n afwijking al zien.

Nu denk ik zelf wel dat Max daar een probleem heeft zitten, het klinkt in ieder geval wel logisch als je alles bij elkaar optelt. Waarschijnlijk kan Max dus niet tegen het trapje en doen ze er goed aan, wat ze nu doen, een gelijkvloers hok maken voor hem (omdat hij er bij mij ook geen last van heeft gehad, met een gelijkvloershok).

Evert-Jan de Boer had me nog wat vragen gesteld om het duidelijker te krijgen, heb hem geantwoord al een week geleden, maar geen reactie meer gehad. Mocht ik nog antwoord krijgen, laat ik het hier weten.

Maar hoe gaat het nu met Max? Is hij al van de pijnstilling af, of zijn de 2 weken nog niet voorbij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanag de eerste dag zonder pijnstilling. Hij gaat lekker zn gangetje. ook Iris, die hier vanmiddag was, vond hem er niet uitzien als een konijn met pijn. hij ging zelfs nieuwsgierig op zn achterpootjes staan. Dit had is hem niet zien doen toen ze bij haar logeerden.

wel denk ik dat hij weer haken heeft. Hij eet super goed, maar ik hoor hem knarsen tijdens het hooieten. dit hoor ik bij mini niet en bij max ook niet altijd.

Gisteren max nog een keer gewassen. hij stinkt nog steeds namelijk en hij had wat knopen naast zn geslacht. toen ik hem daarna wilde kammen om de knoopjes eruit te krijgen merkte ik dat er rond zn staartje nog veel meer dikke knopen zitten. ook dicht op de huid. wegknippen of kammen wil dus niet. Heb vanmorgen dus toch maar de DA gebeld om hem te laten scheren. Helaas kan ik volgende week pas terecht.

De assistente denkt dat max ervoor onder narcose moet. Dus dan wil ik ook dat ze naar zn gebitje kijken. en daarvoor moet hij bij dr van de weijde dus kan het pas volgende week donderdag. Nou denk ik dat hij niet onder narcose hoeft. dit hoede met de echo niet (waarbij hij ook is geschoren) en met de rontgenfoto's ook niet en daar was de assistente ook overtuigd dat hij onder narcose moet. maar max is gewoon een sulletje die alles best vind hihi.

gister na het wasse heeft hij een hele tijd in de honcho bij mij op schoot gezeten echt heel schattig :love:

bij Frank

29082010098.jpg

29082010099.jpg

en bij mij

29082010100.jpg

29082010101.jpg

29082010103.jpg

meneer wilde alleen op mn buik liggen.... kan je melden: dat msnt en bb-t niet makkelijk..........

alleen nu is de vacht rond zn staart nog steeds nattig. vanmiddag al een fohn gehaald, maar die wind op zn kont vindtie maar niks:p hij gaat er steeds vandoor haha nou ja hij zit binnen, dus zoveel kwaad kan het niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het vandaag goed gaat met hem, zonder de pijnstilling.

Vervelend dat hij klitten heeft en misschien haakjes.

Max is inderdaad een ''sulletje'' een echte goedzak, die bijna alles toelaat. Denk ook niet dat hij voor het scheren onder narcose hoeft.

Maar als zijn haakjes gedaan moeten worden, kunnen ze eerst de haakjes doen en daarna als hij nog zo suf is, scheren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, hij eet nog gewoon he, dus wil hem nog niet gelijk aan haakjes laten helpen. hij eet niet eens langzamer. dus als hij voor het scheren niet onder narcose hoeft, hoeven ze zijn kiezen ook nog neit te doen. het is meer zo van, als hij nou toch onder narcose moet doe het dan maar gelijk, anders moet hij binnenkort weer en hij heeft er altijd al zoveel last van. Hoop dus gewoon dat het niet nodig is. als hij smorgens al geholpen wordt wil ik hem zelf nog wel meehelpen vast houden. heb wel gezegd dat hij zo vroeg mogelijk moest zodat hij niet een nacht hoeft te blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahh zo, oke.

Denk niet dat hij voor het scheren onder narcose hoeft, op de praktijk waar ik stage heb gelopen, kwam een konijn regelmatig om het achterwerk te scheren. Dit konijn is nog nooit onder narcose geweest daarvoor (kwam uit de opvang en was veel te dik (lees minimaal dubbel zoveel in gewicht dan ze mocht wegen en was al heel wat afgevallen bij de nieuwe eigenaar)), ze kon haar achterwerk niet zelf schoon houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

gisteren max (en mini) weggebracht naar de DA om te laten scheren. kom ik daar. hebben ze hem gekamt. was toen dus al heel flauw. kammen kan ik zelf ook wel en ik had duidelijk gezegd dat hij geschoren moest worden. Toen hebben ze hem uiteindelijk toch nog geschoren."we hebben het niet helemaal kort geschoren omdat de huid wat geirriteerd was van het kammen" nou ja prima. kom ik thuis, kijk ik onder zn kontje, heeft hij allemaal rode plekken op de plek waar hij op zit!! ook op zn kont allemaal kale plekken en zelfs een "gat"! ze hebben die klitten er gewoon allemaal uitgetrokken! daarnaast hebben ze net niks geschoren! zn zitvlak en een stukje buik. rond zn staart niet, zn poten niet. wat denken ze dat hij natplast? niet zn buik. juist zn staart en zn poten. En daar betaal je dan 46 euro voor! kan het nu nog zelf afmaken. Ben echt goed pissig op die assistente. Alsof max nog niet genoeg ellende heeft. Lekker als hij zich nu weer onderplast met die geirriteerde huid. heb daarom gister avond calendula emulsie opgehaald zodat het wat verzacht en het wat sneller geneesd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .