Ga naar inhoud

heeft max toch blaasprobleempjes?


wupsie

Aanbevolen berichten

ja zijn kont is nat, zoals op de foto:p ze krijgen hier al heel weinig ss brokjes. ook omdat max 2 keer heel kort achter elkaar haken heeft gehad. ik kan niet zoveel groentes geven dat ze daar alle voeding uitkunnen halen. DAn moet je zoveel varieren.

maar zou dat een goed idee zijn om max zn kontje onder de douche af te spoelen? en daarna goed afdrogen natuurlijk. dan ruikt hij ook niet meer naar plas,(minder aantrekkelijk voor vliegen?) en kan ik zien of hij nog zo vies plast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 194
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Komen de vliegen ook op urine af dan? Ik dacht voornamelijk op poep? Zorg dat je overal horren hebt en dat je eventuele vliegen die toch binnen geraken plat mept. Verder hou je zijn kontje goed in de gaten dus dan lijkt me de kans heel erg klein dat je maden krijgt.

Afspoelen onder de douche: ik weet het niet, maar ik ben er dan ook nog niet achter waarom je konijn niet nat mag worden. Misschien kan iemand anders daar meer over zeggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt dat het kontje nat is? Ja dat kan je dan wel steeds schoonmaken denk ik. Vreemd dat de DA zegt dat alle konijntjes blaasgruis (want dat is die sludge toch?) hebben. Maar als hij/zij er veel van weet dan zal dat wel.

Maar ik denk dat als je konijn er last van heeft dat het dan niet meer normaal is en dat het dan een ziekte van het metabolisme is. Het beestje scheidt dan teveel calcium uit en krijgt blaasstenen of gruis. Dat is wat ik er van weet (maar mijn konijn had het 6 1/2 jaar geleden, dus weet niet wat er sindsdien voor kennis is bijgekomen)

Ik weet niet helemaal of je het ook een ziekte kunt noemen, het heeft te maken met een te veel aan calcium dat in de blaas neerslaat. Alle konijnen plassen de calcium die ze te veel binnen krijgen uit, naar mijn weten. Dit is normaal. Het is niet normaal dat de calcium in de blaas neerslaat, maar het is ook niet normaal (nou ja, zoals jij al schrijft, de "gewone" biks in de DW bevat veel te veel calcium en zo langzamerhand is het dus wel normaal, maar je snapt wat ik bedoel, dat zou het niet moeten zijn) dat een konijn te veel calcium binnen krijgt natuurlijk..

Met groente (een paar groentes uitgezonderd, broccoli bijv.) zul je sowieso niet gauw te veel calcium geven. Het gaat echt om de biks (en in dit geval ook om de gedroogde kruiden, ik weet dat Max die krijgt) waar veel calcium in zit. Als je alleen groentes gaat geven zul je op moeten letten dat ie ook niet te weinig calcium binnen krijgt, want dat is evengoed heel slecht.

Denk dat hem wassen wel een goed idee is :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Ollie toen gewoon met zijn kontje in de gootsteen gezet en hem schoomgespoeld ;hij vond het heerlijk en liktte de hele tijd aan mijn oor.Daarna goed afgedroogd en hem lekker de hele dag binnen laten huppen....beter een natte vacht dan een plaskont in dit geval want volgens mij maakt een vlieg geen onderscheid tussen urine en poep....

Link naar reactie
Delen op andere sites

nouja ben dus niet van plan om hem steeds te wassen als hij nat is. echt leuk vind hij het niet. maar volgens mij is de vaxht ook helemaal gaan knopen en vilten. denk dat de DA het er toch maar af moet halen. kan daar niet eens meer bij de huid komen. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet helemaal of je het ook een ziekte kunt noemen, het heeft te maken met een te veel aan calcium dat in de blaas neerslaat.

Ik weet of niet of Max dat heeft, maar mijn konijntje had dat wel, want die had een paar maanden na met spoed geopereerd te zijn voor blaasstenen alweer nieuwe blaasstenen. En die bleef ze aanmaken zelfs als ik haar op een bijna calcium-vrij dieet zette.. Dus dat was echt wel een ziekte.

Gelukkig dat ik dus die alternatieve medicijnen vond, want anders had ik haar in moeten laten slapen met 5 1/2 en ze is nu 11 1/2 geworden! Ze heeft trouwens nooit echt symptomen van calciumgebrek gehad. Was ik wel bang voor omdat ze zo veel calcium uitscheidde via de blaas, maar dat viel dus wel mee.

Bij Max valt het misschien mee en is het inderdaad gewoon een overdosis calcium in de voeding die het veroorzaakt. Dus misschien is het al voldoende om de kruiden en de calciumrijke voeding (goedkope brokjes of bepaalde groenten) er uit te doen. Ik weet dat broccoli en peterselie echt helemaal uit den boze waren, andere groentes vallen misschien mee, maar ik moest dus echt op zoek naar bijna calciumloze voeding.

Ik zou dat eens proberen met Max, want het kan geen kwaad om die kruiden weg te laten en betere brokjes te kopen (tenzij hij die al krijgt) en misschien is het wel de oplossing!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja zijn kont is nat, zoals op de foto:p ze krijgen hier al heel weinig ss brokjes. ook omdat max 2 keer heel kort achter elkaar haken heeft gehad. ik kan niet zoveel groentes geven dat ze daar alle voeding uitkunnen halen. DAn moet je zoveel varieren.

maar zou dat een goed idee zijn om max zn kontje onder de douche af te spoelen? en daarna goed afdrogen natuurlijk. dan ruikt hij ook niet meer naar plas,(minder aantrekkelijk voor vliegen?) en kan ik zien of hij nog zo vies plast.

:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

net toch maar even gewoon gebeld. ik moet nu urine opvangen. Max is het er niet mee eens dat hij alleen in die kooi zit, dus de kans dat hij meewerkt voor ik vertrek naar school is erg klein ben ik bang:p (moet om 10 uur op school wezen:p)

Link naar reactie
Delen op andere sites

max is een dikke klier!!! haha in het hok piest meneer overal, maar als ik urine van meneer moet hebben kan hij het ineens niet meer op kale bodem!. net een hoektoiletje met stro in de kooi gezet en hij rende er nog net niet heen, maar hij ging er gelijk op zitten en je hoorde hem bijna zuchten van verlichting. haha maar ik heb dus mijn plasje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ivm de pHwaarde volgens mij toch liever lactacyd.. ;-) Anders even aan Loes (Zwarte Panter) vragen of dat Neutral spul ook mag.. Babyshampoo mag bijv. ook niet. Dat heeft niks te maken met stoffen die er in zitten, maar met de pHwaarde, als ik het goed begrepen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .