Ga naar inhoud

lavendel giftig of niet giftig


anitaaa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

lavendel staat op de giftinge lijst van planten voor konijnen

maar lees ook wel dat het geen kwaad kan.

ik weet niet zo goed wat ik moet.

ik heb een lavendel plant staan in een planten bak als ze gaat staan kan ze er bij en dan eet ze ervan.

of kan ik beter iets verzinnen dat ze er niet bij kan?

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is Flipje hier aan overleden, ze was een paar dagen voor haar dood ontsnapt, en toen heeft ze de lavendel kaalgevreten... Ik zou voorzichtig zijn als ik jou was!

Een paar dagen voor haar dood? Lijkt me eigenlijk sterk dat dat dan de orzaak was..

Wat niet wegneemt dat je wel voorzichtig moet zijn :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

k heb rond al mijn planten kippengaas (ingegraven) 10 a 15 cm kippengaas de grond in, en tot een meter hoogte (vanaf de grond) uitlaten steken.

Niet zo heel charmant maar wel doeltreffend!

Gerrit had in 1 nacht tijd mijn hele passiebloem (giftiger dan giftig) op dus om herhaling te voorkomen met kippengaas in de weer gegaan.

Dit kun je kopen bij bouwmarkten op de tuinafdeling.

Gerrit heeft overigens geen last gehad van zijn schrokpartij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar dagen voor haar dood? Lijkt me eigenlijk sterk dat dat dan de orzaak was..

Wat niet wegneemt dat je wel voorzichtig moet zijn :yes:

Mijn dierenarts vertelde dat konijnen vaak niet direct dood gaan van planten die op de giftig lijst staan, maar aan de symptonen.

Veel konijnen geven geen kick. Ze krijgen soms blaasjes, worden misselijk (uit zich in de vorm van kwijlen) en krijgen opgezette slijmvliezen.

Sommige konijnen stoppen met eten als reactie hierop. Andere konijnen eten gewoon vrolijk door.

En we weten allemaal at konijnen die lang niet eten dood kunnen gaan...

Dat is vaak de oorzaak, en dus niet direct het plantje dat ze aten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verleden hebben mijn konijnen er wel eens kleine hoeveelheden van gegeten, maar niets aan overgehouden. Ik denk niet dat het ernstig giftig is. Misschien in grote hoeveelheden of op lange termijn, dat kan natuurlijk ook!

Bij bovenstaande site staan toch echt planten in de lijst waarvan ik mijn konijn niet zou willen laten eten hoor! riskante site!

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze heeft nu een verstopping namelijken weet niet zo goed waardoor het komt.

we hebben pas graszoden gedaan dus misschien komt het daar door of de lavendelwat ze erg lekker vind maar ja staat wel op de lijst van giftige planten.

we hebben nu de bloembak opgehoogd straks is even kijken of ze er niet meer bij kan.

weet iemand wat voor eten laxerend werkt bij konijnen?

heb wel een laxeermiddel gekregen maar ze poept nog steeds zo weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik weet niet wat laxerend werkt, maar heb wel een tip in geval van (vermoedelijke) vergiftiging. Niet zelf bedacht, maar op veel konijnensite tegen gekomen en ook via de 'zieke konijnen deskundige' van het konijnenasiel.

Norit geven. Maak een papje van lauw water met fijngemalen Norit (mensenproduct). Geven binnen twee uur, maar het liefst zo snel mogelijk en binnen het eerste uur na de vergiftiging. Helpt het niet, het schaadt ook niet. Na die tijd is het te laat binnen het spijsverteringssysteem van konijnen en waarschijnlijk vrij zinloos.

Twee van mijn konijnen hadden heerlijk van het snoeiafval van de clematis (giftig) gegeten. Ik had al eens het Noritverhaal gelezen. Bel met de DA: niet geven hoor, kunnen ze niet tegen. Gewoon wachten of ze ziek worden. Ja hallo.... dan gaan ze vast ook dood als ze zich ziek gaan gedragen.

Gebeld met het konijnenasiel: meteen volstoppen met Norit! Gebeld met een andere DA: Norit erin!

Afgezien van zwarte bekkies in hun witte snuitjes hebben ze er niets aan overgehouden gelukkig. Flink zwarte keutels natuurlijk, maar verder oke.

Succes met je nijn! Ik hoop van harte dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .