Ga naar inhoud

lavendel giftig of niet giftig


anitaaa

Aanbevolen berichten

Hmmm, ik denk dat die site niet zo heel erg aan te raden is, want het is natuurlijk altijd mogelijk dat je konijnen er wél van gaan eten en er staan dingen tussen......:no:

Trouwens, als ik hier tomaat plant, of basilicum, om maar wat te noemen, weet ik wel zeker dat ik de volgende dag geen tomaten meer vind (de plant zal er nog wel staan, denk ik, het valt mij op dat ze hier eigenlijk niet eten van planten die niet goed voor ze zijn) en ook geen basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, ik weet niet wat laxerend werkt, maar heb wel een tip in geval van (vermoedelijke) vergiftiging. Niet zelf bedacht, maar op veel konijnensite tegen gekomen en ook via de 'zieke konijnen deskundige' van het konijnenasiel.

Norit geven. Maak een papje van lauw water met fijngemalen Norit (mensenproduct). Geven binnen twee uur, maar het liefst zo snel mogelijk en binnen het eerste uur na de vergiftiging. Helpt het niet, het schaadt ook niet. Na die tijd is het te laat binnen het spijsverteringssysteem van konijnen en waarschijnlijk vrij zinloos.

Twee van mijn konijnen hadden heerlijk van het snoeiafval van de clematis (giftig) gegeten. Ik had al eens het Noritverhaal gelezen. Bel met de DA: niet geven hoor, kunnen ze niet tegen. Gewoon wachten of ze ziek worden. Ja hallo.... dan gaan ze vast ook dood als ze zich ziek gaan gedragen.

Gebeld met het konijnenasiel: meteen volstoppen met Norit! Gebeld met een andere DA: Norit erin!

Afgezien van zwarte bekkies in hun witte snuitjes hebben ze er niets aan overgehouden gelukkig. Flink zwarte keutels natuurlijk, maar verder oke.

Succes met je nijn! Ik hoop van harte dat het goed komt.

Dáár ben ik niet helemaal zeker van.. Ik ben alleen vergeten wat nu het probleem was met norit.. ¬¬

(Iemand anders??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige wat ik erover kan vinden is dat Norit schadelijke stoffen bind zodat die niet meer opgenomen worden door de darmen en dus in de darmen zelf blijven. Norit kan een verstopping veroorzaken en de werking van andere medicijnen verminderen. Ik denk dus, dat als je teveel Norit geeft, er teveel stoffen in de darmen blijven en dit voor een verstopping kan zorgen?

Bij een te hoge dosis kan het verstopping veroorzaken.

aangepast door Flitzer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de Norit betreft: ik kreeg het advies om in ieder geval 10 ml aangemaakte Noritpap te dwangvoeren. Liefst twee keer met een uur er tussen. Maar meer mocht ook.

De ene heeft eerst vijf ml. binnen gekregen en daarna nog eens 3 ml. De andere heeft bijna 10 ml gehad en vond het de tweede keer zo vreselijk dat hij eigenlijk niets heeft binnengekregen. Hij was zo afhoudend dat wij het goed vonden zo.

Dus ik had beter kunnen schrijven: probeer er 10 ml in te krijgen en dan een uur later weer 'zo veel mogelijk van 10 ml' want dat was het advies in praktijk. Maar het devies van de drie personen (o.a. KK-DA) was 'zo veel mogelijk'. Ze zeiden ook: let wel op voor eventueel verstopping. Dat kan gebeuren, maar meestal niet.

Ik vond gelukkig de hele tijd door keutels die eerst steeds zwarter werden en daarna gelukkig weer normaal.

Hoe is het nu met je nijn Anitaaaa? Hopelijk is ze opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...
of voelen ze instinctoef dat het giftig is? zou ook kunnen naturlijk he. zou ook geen risico nemen. mensen kunnen de plant ook neit eten, alleen een aftreksel van de bloemen volgens mij (als thee dus) maar ik kan me vergissen

Volgens mij heb je gelijk, ik heb gelezen dat konijnen met hun bovenlip kunnen voelen of iets 'giftig' is of niet.

Maar dan zijn er blijkbaar ook konijnen die dat niet kunnen?

:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavendel verlaagt het imuumsysteem, dus als je konijn gezond is maakt het echt weinig uit. Maar mocht je konijn snel & vaak ziek zijn, dan geen lavendel laten eten. Zo werkt het trouwens met de meeste 'giftige' planten. Veel konijnen hebben een goed imuumsysteem dus kunnen ze veel hebben. Konijnen weten, ook huis & tuin konijnen, wat ze wel en niet kunnen hebben.

Norit is prima, met veel water aanmaken. Zodat ze ook genoeg water binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lavendel verlaagt het imuumsysteem, dus als je konijn gezond is maakt het echt weinig uit. Maar mocht je konijn snel & vaak ziek zijn, dan geen lavendel laten eten. Zo werkt het trouwens met de meeste 'giftige' planten. Veel konijnen hebben een goed imuumsysteem dus kunnen ze veel hebben. Konijnen weten, ook huis & tuin konijnen, wat ze wel en niet kunnen hebben.Norit is prima, met veel water aanmaken. Zodat ze ook genoeg water binnen krijgen.

Dat is helaas niet waar..

Norit wordt alleen in overleg met de da gegeven en binnen een paar uur, na 2 uur heeft het geen zin meer. Te veel norit zou ook tot verstoppingen kunnen leiden en dat wil je niet..

Te veel water/voeding in 1x inbrengen bij het konijn werkt ook niet, want dan wordt het maagje overvult.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .