Ga naar inhoud

Hooi, hoeveel eten jouw konijnen?


Lirazel

Aanbevolen berichten

Ik weet dat hier op het forum vooral wordt geroepen dat hoe meer hooi hoe beter het is en dat klopt natuurlijk ook helemaal. Maar toch wil ik eens proberen een beter beeld te krijgen hoeveel hooi er gegeten wordt.

Het is een vraag die al wat langer in mijn hoofd zat, maar deze week erg actueel is geworden voor mij. Muts bleek namelijk wat haakjes te hebben. Ik was er gelukkig zeer op tijd bij dus het gaat ondertussen al weer helemaal prima met haar. Maar het maakt wel dat ik me afvraag of mijn idee dat mijn konijnen redelijk goed hooi eten welk klopt. Zijn het misschien toch wel erg matige hooieters? Of kan ik wel andere soorten hooi gaan kopen maar zullen ze toch niet veel meer gaan eten dan ze nu al doen?

Het is natuurlijk niet precies uit te drukken in grammen per dag, maar hoeveel dagen je ongeveer met een pak hooi van een bepaald gewicht doet geeft denk ik wel een voldoende beeld, in combinatie met het aantal konijnen en hoe groot die ongeveer zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het net even uitgerekend, er gaat hier per maand 3 kilo bergweidehooi, half kilo kruidenhooi en half kilo timothyhooi door. Dus 130 gram per dag voor 2 konijnen, dan nog een half kilo groente. Het hooi gaat hier vrijwel tot ieder sprietje helemaal op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er een beetje aan. Ik denk dat als ik ze meer aanbied, ze ook wel meer eten, maar ik ben nog even aan het puzzelen met een goede plek voor een 2e hooiruif.

Afijn. Hier eten ze ca. 4 hooiruifen per dag leeg, en ik heb 4 konijnen tussen de 1,5 en 2 kg. Heb eerlijk gezegt geen idee hoeveel gram dat is, ik gooi het hooi altijd in een grote jutezak, en van de zak weer in een kleiner plastic bakje van 6 lt.

Daar gaan er 2 van in een week door heen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2 konijnen eten echt veel hooi. Ze eten per week zeker 2 kilo. Eerst had ik van die 2.5 kg pakken en die gingen vaak in 1 week op. Nu heb ik hooi van de boer. Ik heb 3 hooiruiven die ik 3 x per dag moet vullen. Ze krijgen afgewogen SS. Groente krijgen ze op dit moment niet. Ik twijfel nog altijd of daar nog mee ga beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan het ook niet in grammen uitdrukken. Ik heb een 5 kilozak, omdat zo'n kleine te snel leeg is. Ik geef 2 keer daags een flinke pluk hooi. Daar beginnen ze dan meestal meteen aan te eten, maar na een tijdje is het niet lekker meer (hebben ze erin gelegen e.d.) en gaat er af en toe een sprietje in. Zodra ik nieuwe bij geef gaan ze daar weer van eten. Ze eten dus niet alles op en het hooi stapeld zich in een paar dagen wel op, maar ik heb wel het idee dat ze voldoende hooi eten.

aangepast door FemkeS
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een eigenwijs en die eet gewoon geen hooi.

Heb al van alles geprobeert maar helaas.

Nu komt hij niets te kort want hij eet al het gras, takjes en blaadjes op uit de tuin en aangezien hij de hele dag losloopt heeft hij daar wel wat werk aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou niet weten hoeveel het precies is, ik heb zo'n grote zak van de boer.. Dat doe ik in een kleinere bak en die moet ik elke week bijvullen. Hun hooiruifje vul ik elke dag twee à drie keer bij, hun hooiballen boven (één kleine en twee grote) één keer in de twee dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat onslow altijd zijn pootjes in de ruif zetten en het geen zin meer had om het hooi daarin te doen heb ik een hooibal aangeschaft. die moet ik toch wel 2 keer per dag helemaal vol proppen, maar er ligt dan ook wel veel onder, wat ze ook wel opeten. dat is dan voor twee konijntjes. al eet onslow wel meer hooi dan happy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohw, dat vergeet ik nog, ze krijgen 's avonds voor ik op bed ga, zo'n (eetbaar) mandje van THE met kruiden of timothy hooi.. Die is 's ochtends altijd leeg en het mandje ook altijd weer wat minder mand.. :he:

Daarnaast krijgen ze tussen dem iddag nog een bakje gedroogde kruiden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eten ze met zijn drieen ongeveer een zak van 1 kilo weg.

Ik heb gewoon hooi van de supermarkt. De ene dag smaakt het ze heel goed en eten ze wel 4 ruifjes leeg. De andere dag doen ze de hele dag over 2 ruifjes.

Maar ze eten volgens mij wel goed hooi. Eerst (toen ik nog maar 1 konijn had) deed hij een maand over 1 kilo en dan had ik eigenlijk nog over.

Nu eet hij gelukkig wel met de dames mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .