Ga naar inhoud

Welke groenten en fruit geven jullie??


Wizzeke

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje.. ik weet niet of ik mijn konijntjes nu wel gezond te eten geef..

en ik wil ook graag eens horen wat jullie aan jullie konijnen geven.

ik geef (per konijn):

elke morgend en avond: een halve wortel, een blad witloof een stuk appel en een hand biks en dan een dikke pluk hooi.

sorry als dit forum hier al ergens zou staan.. ik had efjes gezocht maar ik vond het niet.. dus sorry als het al bestaat.. geef me dan gewoon een linkje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 146
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zijn inderdaad genoeg topics over, al weet ik niet of dat alleen over groente gaat.

Over wat jij geeft: Appel en wortel is niet iets dat je in een grote hoeveelheid en liever ook niet dagelijks moet geven, ivm de hoeveelheid suiker. Verder vind ik een pluk hooi niet erg veel, hooi moeten ze sowieso onbeperkt hebben en liever ook wel wat meer van eten dan een pluk.. Een handje biks.. Tsja, hoeveel gram is dat en hoe zwaar is het konijn?? En wat voor biks?

Wat ik geef aan groente (voor twee konijnen): Anderhalve witlof ongeveer, een blad boerenkool, een stuk broccoli, een stuk komkommer van zo'n 2 cm, een schijfje wortel (halve cm dik? Van zo'n winterwortel hè), twee cherrytomaatjes, wortelloof van twee/drie wortels, een klein handje spruitjes 'blaadjes', een bloemkoolblad.. Komt uiteindelijk op een halve kg dacht ik zo.

Dit is in de winter, in de zomer vervang ik de boerenkool door paardenbloembladeren en krijgen ze bovendien zevenblad en diverse kruiden.

Hierbij krijgen ze nog gedroogde kruiden, verschillende soorten hooi en 50 gram Science Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze broccoli, andijvie, witlof, wortelloof, spinazie, bleekselderij, wortel, peterselie. Hier krijgen ze aardig wat van, wortel met mate.

Ik wil ze nog gaan laten wennen aan (ben net aan het opbouwen met nieuwe groentesoorten) paprika, tomaat, boerenkool, paksoi, radijs enz.

Ik zou ze ook graag munt, basilicum, tijm, dille, rucola en veldsla willen geven, maar ik moet nog even goed zoeken waar ik dat een beetje voor een normale prijs kan krijgen (met 8 konijnen wordt dat namelijk erg duur). Ben nu op de markt aan het rondsnuffelen, morgen is er weer markt, dus ga ik eens even bij alle kraampjes kijken, vorige keer was ik te laat en was er veel groenten al weg.

Qua fruit krijgen ze appel, banaan en druiven, ook met mate uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze broccoli, andijvie, witlof, wortelloof, spinazie, bleekselderij, wortel, peterselie. Hier krijgen ze aardig wat van, wortel met mate.

Ik wil ze nog gaan laten wennen aan (ben net aan het opbouwen met nieuwe groentesoorten) paprika, tomaat, boerenkool, paksoi, radijs enz.

Ik zou ze ook graag munt, basilicum, tijm, dille, rucola en veldsla willen geven, maar ik moet nog even goed zoeken waar ik dat een beetje voor een normale prijs kan krijgen (met 8 konijnen wordt dat namelijk erg duur). Ben nu op de markt aan het rondsnuffelen, morgen is er weer markt, dus ga ik eens even bij alle kraampjes kijken, vorige keer was ik te laat en was er veel groenten al weg.

Qua fruit krijgen ze appel, banaan en druiven, ook met mate uiteraard.

ik dacht dat veldsla niet zo goed was ? ik geef aventoe eens wat blaadjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef elke ochtend na Winnies ontbijt blaadjes basilicum.

's avonds krijgt ze nog een stukje wortel (maar ik heb net besloten dat niet meer elke dag te gaan doen) en een schijfje/stukje appel.

Dit hebben we dus altijd voor Winnie in huis.

Verder geef ik wat we hebben aan groenten in huis, wat we gaan eten: paprika, tomaat, komkommer, sinaasappel(klein schijfje), peterselie o.a.

Verder weet ik eigenlijk niet welke groente ze elke dag zou kunnen krijgen...Ik zie wel veel soorten hierboven staan, maar welke echt goed is weet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn inderdaad genoeg topics over, al weet ik niet of dat alleen over groente gaat.

Over wat jij geeft: Appel en wortel is niet iets dat je in een grote hoeveelheid en liever ook niet dagelijks moet geven, ivm de hoeveelheid suiker. Verder vind ik een pluk hooi niet erg veel, hooi moeten ze sowieso onbeperkt hebben en liever ook wel wat meer van eten dan een pluk..

Hoeveel hooi geeft jij dan?? medere keren per dag? maar als ik school heb kan ik bijvoorbeeld tussen de middag geen extra hooi geven..

Een handje biks.. Tsja, hoeveel gram is dat en hoe zwaar is het konijn?? En wat voor biks? ik zal eens gaan kijken naar het merk ^^

Wat ik geef aan groente (voor twee konijnen): Anderhalve witlof ongeveer, een blad boerenkool, een stuk broccoli, een stuk komkommer van zo'n 2 cm, een schijfje wortel (halve cm dik? Van zo'n winterwortel hè), twee cherrytomaatjes, wortelloof van twee/drie wortels, een klein handje spruitjes 'blaadjes', een bloemkoolblad.. Komt uiteindelijk op een halve kg dacht ik zo.

Dit is in de winter, in de zomer vervang ik de boerenkool door paardenbloembladeren en krijgen ze bovendien zevenblad en diverse kruiden.

Hierbij krijgen ze nog gedroogde kruiden, verschillende soorten hooi en 50 gram Science Selective.

..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Huh ik lees hier dat een van jullie hun konijnen broccoli geeft? Mag dat?

En spruitjes.. ik dacht dat dit helemaal niet mocht

Ik geef de mijne per koppel(2 dwergjes)

2 witloven

ongeveer 8 á 10 blaadjes andijvie

en dan wat we in huis hebben, dat is de ene keer een beetje appel, andere keer wortel, basilicum, peterselie, rucola, paprika, komkommer, enzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze mogen broccoli. Vinden ze heerlijk!

Ze mogen echt een heleboel groenten, maar je moet wel rekening houden met een aantal dingen. Ten eerste met je konijn, dat hij/zij wel tegen (zoveel) groenten kan, en het kan zijn dat een konijn een bepaald soort groente niet kan verdragen. Ten tweede moet je al het nieuwe groenvoer altijd opbouwen, dus nooit ineens heel veel geven.

Daarnaast moet je inderdaad uitkijken voor kool, sla e.d., groenten waarvan ze gas kunnen krijgen. Dat moet je met mate geven. Maar het ene konijn krijgt heel snel gas, en het andere konijn kan wel de 'gasgevoelige groenten' heel goed verdragen. Dat ligt dus ook weer aan je konijn.

Het is belangrijk om een gevarieerde groenteschotel aan te bieden. Dus het liefst min. 3 soorten groenten per keer. Samen met hooi, is groenvoer het hoofdvoer van een konijn.

@ Vinnie; je dacht dat veldsla niet zo goed was, maar je geeft het zelf ook? Veldsla mogen ze hebben hoor. Net als rucola. (geloof romaansa sla ook, maar dat weet ik niet zeker) 'Gewone' en andere sla liever niet (maar ook dit ligt weer grotendeels aan je konijn, of hij/zij het kan verdragen).

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel hooi ze nu eten eigenlijk.. (Net 'n nieuwe dame er bij..) 's Ochtends vul ik hun hooiruifje bij, maar ik heb in totaal vier hooiballen (2klein,2groot) in m'n hok hangen: MEer dan genoeg hooi aanwezig dus. Ik weet ook niet hoeveel 'een pluk' is, maar mijn plukken zijn niet zo groot.. Hooi is echt héél belangrijk.

@ Romy16: Ik geef inderdaad spruitjes, maar heel weinig, met héél veel andere dingen. En ik wéét dat mijn konijnen het kunnen hebben. Dus echt heel voorzichtig mee doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .