Ga naar inhoud

Welke groenten en fruit geven jullie??


Wizzeke

Aanbevolen berichten

  • Reacties 146
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hier is nu ook erg lastig aan andijvie te komen, bij ons in het dorp hebben ze het in geen enkele van de 3 supermarkten. Het schijnt met de kou te maken hebben ofzo. Dat hebben ze ons in ieder geval wijs gemaakt ;)

Dus ik haal het altijd maar in de stad, waar ik werk, daar hebben ze het volop maar het is inderdaad wel wat prijziger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat het zo duur is nu krijgen mijn konijntjes het tijdelijk ook niet.. En echt nog genoeg (evenveel dus) groentes. Dus ik zou gewoon wat anders uitkiezen.

Net even gewogen, zit op ruim 450 gram voor 2 konijnen nu. Nog in de opbouwmodus. En de komkommer was op. En er was nog maar één cherrytomaatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen de konijnen normaal altijd 1 diep bord sochtends en savonds vol met groente, ik denk dat dat voor 2 konijnen op ruim 800 gram kwam.

Nu zit Yüna alleen maar krijgt nog zoveel groente als dat twee konijntjes normaal samen aten omdat ze veel te mager nog is..

Ze krijgt zowieso elke dag: Munt, peterselie, wortelloof, witlof en basilicum.

Dan krijgen ze verder nog als afwisseling: spinazie, bleekselderij, appel, wortel, paprika, cherrytomaatjes, rucola, komkommer, boerenkool, spruitjes, broccolie en andijvie.:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil ook zo graag meer peterselie, munt, basilicum en rucola geven, maar het is zo verdomd duur... Zeker voor 8 nijntjes die het zo wegwerken...

Voor een klein bakje van 10 sprietjes peterselie ofzo betaal je al zowat een euro in de supermarkt. Op de markt gelukkig wel minder bij de kraam waar ik vorige week was; 1,20 voor een bos peterselie. Ik ben vandaag vergeten te gaan, dus volgende week dinsdag weer naar de markt om ook bij andere kraampjes te kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef zelf geen Paksoi hahahah.. Die van mij krijgen elke dag verdeeld over 5 konijnen en 2 cavia's:

1 andijvie

2-4 witlofjes

2 stukken bleekselderij

8 schijfjes komkommer

2 winterpeentjes

en als ze geluk hebben heb ik gewone worteltjes met de loof eraan dus dat krijgen ze dan ook. Dit is dan qua groenvoer. Science selective geef ik een mini handje van wat ik niet vast meet. Ik heb zelf een balans gevonden zodat ze precies genoeg krijgen. Oja, ze krijgen ook nog zo'n 2 wortelchipjes en 4 stukjes gedroogde mango per konijn. En natuurlijk onbeperkt hooi (2-3 keer per dag hooiruif bijvullen).

Ik geef juist geen broccoli, boerenkool enz.. Ik wil toch niet het risico lopen dat ze gas krijgen en naar de dierenarts moeten door iets wat ik hun gevoerd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef juist geen broccoli, boerenkool enz.. Ik wil toch niet het risico lopen dat ze gas krijgen en naar de dierenarts moeten door iets wat ik hun gevoerd heb.

Zoals je zelf aan aangeeft: Je moet zélf een balans vinden in wat ze nodig hebben, en óók in wat ze aankunnen. Mijn konijnen krijgen wel boerenkool (wat trouwens een bladgroente schijnt te zijn ;)) en broccoli (wat volgens de één wél gasgevoelig is en volgens de ander niet..) en daarnaast ook spinazie (ook zo'n twijfelgeval) en spruitjes en bloemkoolblad. Altijd maar een klein beetje (van de broccoli en boerenkool wat meer trouwens) gecombineert met véél veilige groenten en nooit problemen gehad. Zelfs Indy niet en zijn darmen waren echt rampzalig gevoelig door hetn iet hooi eten. ('Grappig' detail: De dag voor zijn overlijden heeft hij niks van bovenstaande gehad. Alleen 'veilige' groente. Maar dus wel aan een acute bloath overleden.. ;))

Kwestie van je konijnen kennen dus denk ik.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

oeii volgens mij geef ik echt veel te weinig!!

Mijn konijnen krijgen iedere dag 2x peterselie en selderij en soms een stukje wortel of heel soms appel.

De reden waarom ik niks anders durf te geven is omdat snickers heel snel last heeft van zijn darmen. Ik heb daarom ook al 3x bij de DA gezeten. maar als ik zie wat jullie geven geef ik echt heel weinig groen.

Hooi hebben ze onbeperkt en 's ochtends en 's avonds krijgen ze een handje brokken (van hope farm)

moet ik dit nu gaan opbouwen of zo houden? Het zijn twee dwergkonijnen van iets meer dan een kilo per konijntje. Ik heb ze nu al 2 en 3 jaar dus ze zijn dit wel gewend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad proberen groente op te gaan bouwen, je merkt snel genoeg wat je konijntje wel en niet kan hebben. Je begint met één soort, een klein stukje ter grootte van een postzegel, als dat goed gaat, de volgende dag een beetje meer.. En zo maar door. Blijft het aldoor goed gaan kun je er op een gegeven moment een andere groente bij doen, weer met een klein stukje beginnen etc etc etc..

Volgens mij heb ik op de vorige pagina een linkje v an Wilhelminapark gepost? Even kijken of dat hier was. Ik zou beginnen met groentes die op die lijst staan in elk geval. Witlof, andijvie, wortelloof.. Iets veiligs in elk geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben een kelder :he: daar ligt de witlof, grootste deel van de broccoli, andijvie, etc etc etc.. Wortel snijd ik gelijk in schijfjes, ligt in mijn bak in de koelkast, samen met afval van spruitjes, wortelloof (zolang de wortels ern og aan zitten ook in de kelder), bloemkoolbladeren (zolang de bloemkool er nog aan zit ook in de kelder), cherrytomaatjes gaan in de bak, broccoli snijd ik gedeeltelijk in 'geefklarebrokken' ook in de bak, komkommer ligt meestal los in de koelkast omdat mijn huisgenoten dat nog wel eens op brood doen ofzo, euhh.. Wat geef ik nog meer? Weet het zo niet.

Oh en boerenkool bewaar ik nu gewoon buiten :P mijn buurman heeft het in de tuin staan en brengt zo eens in de twee weken ongeveer een 'struik(?)' en die legt ie dan op de picknicktafel voor ons keukenraam en daar laat ik het liggen, haal er elke dag een beetje af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige hebben echt 12 soorten groenten!

waar laten jullie dat? mijn ouders vinden het nu al erg dat ik 4 groentens in de koelkast hebt:P

In een mand op de plank (groenten die niet gekoeld bewaard hoeven te worden) en de rest in de koelkast. Maarja, woon dan ook samen met mijn konijnen he :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze dagelijks:

- andijvie

- witlof

- komkommer

- wortel

- cherry tomaatjes

- 3 verschillende soorten kruiden (ligt er een beetje aan wat ze hebben in de winkel; peterselie, selderij, munt, tijm, basilicum, dille)

Soms krijgen ze er een stukje paprika of wat rucola bij, dat ligt er een beetje aan wat we voor onszelf in huis hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige hebben echt 12 soorten groenten!

waar laten jullie dat? mijn ouders vinden het nu al erg dat ik 4 groentens in de koelkast hebt:P

over 2 uurtjes krijgt ze weer groente, dan zal ik er een foto van maken..

Ik heb eigelijk 1 zo'n groentela in de koelkast voor mij, maar snij ook al wat dingen voor de komende twee dagen(4 porties: sochtends en savonds dus) dat doe ik in een bak en zet ik ergends verdekt achterin de koelkast:whistle2:verder nog wat dingen in een mandje op het aanrecht.:yes:

We hebben hier op woensdagochtend en zaterdagochtend markt, dus ik maak dan gewoon een lijstje en dan haalt mijn moeder het woensdagochtend en ik op zaterdag.

Als ik even snel wat moet hebben ga ik wel naar de supermarkt, maar daar is het wel véél duurder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .