Ga naar inhoud

Behandeling gas


Cisl0oveGeryon

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Mr. Jingles is overleden aan gas. Maar ik twijfel over de behandeling die mijn dierenarts heeft gedaan. De dierenarts die ik had was niet konijnkundig jammer genoeg, maar nu zorg ik er wel voor dat ik de konijnkundige dierenarts krijg die daar werkt hoor!

Ze heeft Mr. Jingles helemaal lek geprikt. En het deed hem zo een pijn. Ze pakte echt tientallen naaldjes en prikte op heel veel plaatsen in hem, en drukte dan in zijn buik om het gas weg te laten lopen. Maar het kwam steeds terug. De volgende ochtend prikte ze hem weer helemaal lek. En het deed hem zo een pijn dat hij het op een gegeven moment niet meer aankon en toen deed hij ze mond helemaal wijd open, gooide zichzelf naar achter en begon heel hard te gillen. En dat was echt pijnlijk om te zien! En toen zei ze dat we hem het beste konden laten inslapen..

Nu is mijn vraag, was het nodig dat ze zoveel in hem prikte? En was het nodig om hem na dat geschreeuw in te laten slapen? Voor de rest kreeg hij pijnstilling, een infuus en laxeermiddel en dwangvoeding en voor de rest weet ik niet meer! Toen die volgende ochtend waarop hij schreeuwde ging hij nog wel keutelen maar hij kon niet eens meer staan.

En ik vraag dit niet om de dierenarts te verwijten, maar gewoon voor in de toekomst en omdat ik me dit al heel lang afvraag. Kon ze niet gewoon 1x goed raak prikken? Of ze buikje goed maseren? Dat had ze volgnesmij niet gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat is toch gewoon pure mishandeling :surprised: En ik heb daar ook echt nog nooit van gehoord.

Als Cookie gas heeft, wat ze gelukkig al een tijd niet meer heeft gehad probeer ik het eerst alleen op te lossen met massages en haar laten lopen tussendoor, meestal is dat effectief genoeg om het probleem op te lossen.

Het vergt alleen wat tijd en geduld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al lang geleerd om niet gelijk negatief te reageren, soms lijkt iets ontzettend vreemd maar blijkt het tóch nuttig/goed te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een anti-braakmiddel bij konijnen, hoewel ze niet kunnen braken is het middel toch goed tegen misselijkheid. Maar dit is echt.... :beurk: Zelfs al zóu deze behandeling geïndiceerd zijn (er zit wel een logica achter, er zit gas in de darmen dus laat je dat via een 'ventiel' ontsnappen), dan doe je dat toch niet op zo'n manier??? Ik zou hier echt wel een klacht over hebben ingediend, desnoods bij het veterinair tuchtcollege. Want op zo'n manier een konijn martelen heeft niets meer met juist handelen te maken, het is gewoon te gek voor woorden :duivel:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lek prikken van gasbellen wordt bij runderen gedaan en ergens op de opleiding leren DA's dat hun spijsverterings gestal op dat van konijnen lijkt. Alleen scheuren de darmen van een konijn zo snel dat ze eigenlijk ten dode opgeschreven zijn met deze methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk is dit!

Ik heb hier nog nooit van gehoord bij konijnen.

Een paar maanden geleden had 1 van de mijne gas en de DA gaf alleen injecties ik kreeg medicijnen mee. En moest natuurlijk zijn buik masseren.

Sterkte met het verlies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vind k dit jammer om te horen..:( Ze gaf wel medicijnen om de darmen te stimuleren hoor! Dankjewel voor de mensen die me sterkte hebben gewenst. Ik ben blij dat ik nu eindelijk weet of het nou wel of niet goed was en als ik een konijntje met gas dat het niet zo behandeld moet worden iig..

En ja Danielle, jouw dierenarts.. die vrouw, weet haar naam eventjes niet meer. Maar voortaan heb ik leon! Ik ga geen klacht indienen aangezien ik niet wist dat het niet kon en aangezien die vrouw alsnog wel der best heeft gedaan en helemaal in de ochtend en laat in de avond naar de kliniek is gekomen speciaal voor ons (naja, het konijn dan..) Arme Mr. Jingles, ik zit hier echt met de tranen in me ogen, maar ach, zij heeft niet anders geleerd dan deze methode. Mishcien zijn ze darmen wel gescheurd en dat hij daarom zo gilde en dat het dan wel goed was hem in te laten slapen.. of neit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij gilde van de pijn zal inslapen nóóit een verkeerde keuze zijn geweest. :)

Maar denk dat je wel in gedachten moet houden.. Is het écht precies zo gebeurt als jij beschrijft? Wij waren er natuurlijk niet bij, misschien deed ze wat anders dat wel goed was.. Even heel duidelijk: Niet dat ik jou niet geloof, echt wel, maar ik heb er echt moeite mee te geloven dat iemand, zeker iemand die er voor gestudeerd heeft, zomaar zoiets doet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omg!:surprised:.. Moeten ze zoiets niet eerst een plaatselijke verdoving geven? En dan horen ze het ook in 1 keer goed te doen, als deze methode normaal is..

Ik had mijn konijn al lang weer mee genomen na de 2e foute prik.. Volgens mij wist die dierenarts niet echt waar die mee bezig was.. :shocked:

Jammer dat Mr. Jingles ingeslapen moest worden.. Veel sterkte met het verlies en ik zou inderdaad nog maar even goed uitzoeken hoe het precies zit.. Misschien dat je een klacht kunt indienen tegen die DA.. En op deze manier konijntjes kunt redden van het lek prikken.. :aww:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt zoals ik het zeg, maar ik kan begrijpen dat je het niet kan en wilt geloven... Maar zoals iemand al zei; ze heeft wel geleerd dat dat moet. toch? en ze was niet echt konijnkundig maar mij werd haar wel aangewezen. En toen ze zo een naald in hem deed en toen z'n buik indrukte, hoorde je het gas er echt uitkomen, het piepte gewoon en soms kwam er zelfs vocht uit... Ze deed zat dingen die goed waren! Ze gaf pijnstilling en een infuus en iets voor de darmen... en vast nog wel meer dingen, hoop ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze deed het steeds goed hoor! Naja, jullie snappen wat ik bedoelen. Ze stak zo een naaldje in hem, liet er gas uit gaan en wanneer er geen gas meer uit kwam haalde ze het naaldje eruit en deed een ander naaltje op een andere plek en liet daar weer gas uitkomen. Ik wil eigelijk geen klacht indienen tegen haar, want ze is gewoon heel aardig en het is ook de dierenarts die Danielle zo goed heeft geholpen met Droppie! Maar aan de ene kant kan ik dan wel andere konijntjes redden van dat prikken.. maar hoe kan ik dat doen zonder een klacht in te dienen? want dat wil ik ECHT niet.. En ik wist niks van de behandeling dus ik geloof het gewoon! Anders had ik hem echt mee genomen hoor! jammer dat ik dat niet wist.. maar ik dacht, tja een dierenarts die weet het wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is echt zoals ik het zeg, maar ik kan begrijpen dat je het niet kan en wilt geloven...

Ik bedoel eigenlijk ook niet dat ze het niet gedaan heeft, maar jij vertelt in je eerste bericht: Ze deed dit en dat, en dat deed ze omdat..

Het kan ook zijn dat ze dit en dat wel deed, maar om hele andere redenen en dat je dat zelf gewoon aangenomen hebt. Doe ik vaak wel, onbewust. Bovendien veranderen dingen algauw als je ze (vaker) na vertelt.

Wat ik wil zeggen, wij zien eigenlijk alleen jouw kant van het verhaal en daarop oordelen wij, maar dat wil niet zeggen dat dit een slechte dierenarts is ofzo. We waren er niet bij en ik heb er ook niet echt verstand van in die zin.. Kan alleen maar zeggen dat ik wat jij beschrijft echt te gruwelijk voor woorden vind, arme Mr. Jingles..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil eigelijk geen klacht indienen tegen haar, want ze is gewoon heel aardig en het is ook de dierenarts die Danielle zo goed heeft geholpen met Droppie! Maar aan de ene kant kan ik dan wel andere konijntjes redden van dat prikken.. maar hoe kan ik dat doen zonder een klacht in te dienen? want dat wil ik ECHT niet..

Een klacht indienen zou ik sowieso niet doen, je geeft zelf al aan dat je niet echt weet-wist wat een normale behandeling voor gas is en iedereen dieh ier gereageert heeft gaat af op wat jij vertelt.. En niet vervelend bedoelt maar of dat 100% de waarheid is.. Dat weten wij niet. Want we waren er nietb ij. Maar afgaande op wat wij zeggen en dan een klacht indienen.. Nee..

Wat je wel zou kunnen doen, is contact op nemen met die DA zelf en nog eens vragen wat ze precies gedaan heeft en waarom, en hoe het werkt en of het niet heeel vervelend is voor Mr. Jingles.. Info uit dit topic misschien gebruiken.. Bijv. vragen hoe het zit met scheurende darmen ofzoiets.. GEwoon tegen haar zeggen dat je het achteraf toch een erg vreemde behandeling vind.

Tenminste dat zou ik doen. Als ik iets zou doen. Denk ik.

Lastig, wat weet ik er eigenlijk ook van.. ±$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel waarom ze al die dingen deed, want dat heeft ze uitgelegd dus het is niet dat ik er zelf vanuit ga.. Ik begrijp helemaal wat je bedoeld, want jullie waren er natuurlijk niet bij! Ik wist wel wat je moest doen thuis als je konijntje gas had, zoals de buik masseren en naar binnen halen en warm houden en daarna ben ik gelijk naar de dierenarts gegaan, en die deed iets nieuws en ik ga er dan vanuit dat als je dierenarts dat doet, dat dat dan ook klopt! Als ik contact op ga nemen met die dierenarts laat ik mijn moeder dat wel doen, want dat zou ik zelf nooit durven en ik weet van mezelf dat als ze zegt dat het niet vervelend voor hem was en dat het echt de goede methode is, dat ik dan ga zeggen: Oke omdat ik gewoon neit anders durf.. dus dan gaat mijn moeder dat wel doen. Ik heb net overlegt met me moeder en die zij dat als ik wil, dat we dan contact gaan opnemen. En dan mischien ook met leon, om te kijken wat hij ermee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leon is een KK DA toch? Misschien is het geen slecht idee om bij hem na te vragen wat hij er van vindt.

Vind het wel heel goed dat je het er niet bij laat zitten, ik weet niet of ik het zou durven. Maar eigenlijk zou dat heel fout van me zijn, want dit moet toch niet weer gebeuren.

En heeel logisch dat je er van uit gaat, dat wat de DA doet goed is! Zou ik ook doen. Doet bijna iedereen. Omdat ze ook niks zouden moeten doen als ze het niet weten ofzo.. Die DA-en bedoel ik. Je gaat niet zomaar iets met een levend dier doen, dus je gaat er van uit dat ze weten wat ze doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ciska, misschien is het een idee om gewoon eens erover te praten met de dierenarts? Want dat is sowieso altijd de eerste stap. Laat haar uitleggen waarom ze deed wat ze deed, of ze een afweging heeft gemaakt tussen risico en eventueel nut van de behandeling. Misschien was het een wanhoopsactie omdat het anders sowieso niet goed zou komen? Of misschien weet zij iets dat wij niet weten? Of, wat ook kan, is dat ze een fout heeft gemaakt en daar zelf ook wel achter is. Artsen en dierenartsen maken nu eenmaal fouten, het belangrijkste is dat ze het zelf door hebben en ervan leren.

Dan nog even over het gebruiken van een naald bij gas. Ik heb zo eens een beetje zitten zoeken op het net, en kan er niet echt heel veel over vinden. Daarbij spreken de bronnen elkaar ook nog eens tegen. Wat ik wel kan zeggen is dat er een verschil is tussen 'gewoon' gas en gas die ontstaat door een blokkade in het spijsverteringskanaal. 'Gewoon' gas dient te allen tijde met medicatie, masseren en bewegen te worden behandeld. Maar als er een obstructie is kan de opbouw van gas zeer snel en kan voor ernstige schade zorgen. Ook zijn darmstimulerende middelen en massage in zo'n geval levensgevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat in een dergelijke situatie gas extractie met een naald net wat meer tijd kan geven om het probleem op een andere manier op te lossen. Aan de andere kant kun je bij gas in de maag ook een tube door de mond naar de maag brengen om zo gas te laten ontsnappen, maar dat heeft helaas ook weer zijn beperkingen en risico's. Best moeilijke stof dit, ik ga nog even verder studeren. Wellicht dat Zwarte Panter of Caroline wat meer kunnen vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Leon is konijnkundig! Maare.. ik zou dus ook niet durven:P Dus ik laat het lekker aan me moeder over en fluister in der oor wat ze moet zeggen en dan de telefoon op luidspeaker doen.. Het lijkt me ook niet dat een DA zomaar iets gaat doen terwijl die er niet zeker van is dus ik denk dat ze echt dacht dat ze het goede deed enzo. Lijkt me ook best sneu om als dierenarts, die van dieren houdt, te moeten horen dat ze al die konijntjes met gas verkeerd heeft behandeld en dat sommige daarom wel dood zijn gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm, er is al weer gereageerd terwijl ik een berichtje maakte :P

Heel verstandig om samen met je moeder toch nog te gaan praten. Dat kan veel dingen ophelderen. Zoals ik in mijn eerste reactie al schreef: ik heb inmiddels wel geleerd om niet direct negatief ergens over te zijn, soms zijn dingen gewoon anders dan je in eerste instantie denkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat hij al erg ver heen was, met al dat gas. Dat misschien die spuitjes niet meer hielpen dus dan zou dat achteruit springen en op zijn rug gaan liggen niets met het prikken te maken hebben.. al vind ik het wel een rare gang van zake. Als het echt al zo erg was, dan had ze jou op zijn minst wat meer uitleg kunnen geven dat het misschien wel eens zijn einde kon gaan worden als het niet snel genoeg opgelost zou worden..

Het lucht gaat toch eigenlijk aan 1 kant zitten waardoor je niet overal hoort te prikken?

En er zijn toch ook wel gevallen dat er bij mensen of dieren zo'n ventiel aangebracht word om te ontluchten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ciska, misschien is het een idee om gewoon eens erover te praten met de dierenarts? Want dat is sowieso altijd de eerste stap. Laat haar uitleggen waarom ze deed wat ze deed, of ze een afweging heeft gemaakt tussen risico en eventueel nut van de behandeling. Misschien was het een wanhoopsactie omdat het anders sowieso niet goed zou komen? Of misschien weet zij iets dat wij niet weten? Of, wat ook kan, is dat ze een fout heeft gemaakt en daar zelf ook wel achter is. Artsen en dierenartsen maken nu eenmaal fouten, het belangrijkste is dat ze het zelf door hebben en ervan leren.

Dan nog even over het gebruiken van een naald bij gas. Ik heb zo eens een beetje zitten zoeken op het net, en kan er niet echt heel veel over vinden. Daarbij spreken de bronnen elkaar ook nog eens tegen. Wat ik wel kan zeggen is dat er een verschil is tussen 'gewoon' gas en gas die ontstaat door een blokkade in het spijsverteringskanaal. 'Gewoon' gas dient te allen tijde met medicatie, masseren en bewegen te worden behandeld. Maar als er een obstructie is kan de opbouw van gas zeer snel en kan voor ernstige schade zorgen. Ook zijn darmstimulerende middelen en massage in zo'n geval levensgevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat in een dergelijke situatie gas extractie met een naald net wat meer tijd kan geven om het probleem op een andere manier op te lossen. Aan de andere kant kun je bij gas in de maag ook een tube door de mond naar de maag brengen om zo gas te laten ontsnappen, maar dat heeft helaas ook weer zijn beperkingen en risico's. Best moeilijke stof dit, ik ga nog even verder studeren. Wellicht dat Zwarte Panter of Caroline wat meer kunnen vertellen?

Ik zeg eerlijk dat ik sommige dingen uit je verhaal niet snap:P Obstructie, wat is dat? En natuurlijk maken ze fouten, iedereen maakt fouten. En als ze ervan leren en andere konijntjes beter behandelen hebben we allemaal onze zin. Dus ik denk dat ik (naja, me moeder) echt even ga telefoneren met haar of leon (die kan het dan ook aan haar uitleggen enzo..) Maar niet nu iig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook zijn dat hij al erg ver heen was, met al dat gas. Dat misschien die spuitjes niet meer hielpen dus dan zou dat achteruit springen en op zijn rug gaan liggen niets met het prikken te maken hebben.. al vind ik het wel een rare gang van zake. Als het echt al zo erg was, dan had ze jou op zijn minst wat meer uitleg kunnen geven dat het misschien wel eens zijn einde kon gaan worden als het niet snel genoeg opgelost zou worden..

Het lucht gaat toch eigenlijk aan 1 kant zitten waardoor je niet overal hoort te prikken?

En er zijn toch ook wel gevallen dat er bij mensen of dieren zo'n ventiel aangebracht word om te ontluchten?

Naja, op het begin deed ze al met die naaltjes. Ik weet niet hoe je ze noemt, maar soort van ventieltjes ja! Waardoor gas uit de buik werd geperst. Die dag zei ze dat het wel goed kon gaan komen, omdat het al verbeterde en in de nacht begon hij zelfs nog te gaan rennen en hij keutelde gewoon en at al wat.

Ze zei ook iets over een röntgefoto waardoor ze kan zien waar het gas zit, maar toen zei ze dat het geen zin had. Waarom weet ik echt niet meer!

En ik denk trouwens echt dat het door het prikken kwam. Want precies toen ze weer zo een naaldje erin deed, begon hij zo te gillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .