Ga naar inhoud

Behandeling gas


Cisl0oveGeryon

Aanbevolen berichten

Obstructie is een blokkade lijkt me? Iets dat in de weg staat.. Hoe ik dit stukje opvat:

Maar als er een obstructie is kan de opbouw van gas zeer snel en kan voor ernstige schade zorgen. Ook zijn darmstimulerende middelen en massage in zo'n geval levensgevaarlijk. Ik kan me voorstellen dat in een dergelijke situatie gas extractie met een naald net wat meer tijd kan geven om het probleem op een andere manier op te lossen

Je hebt dus een blokkade in de darmen en daarachter zit gas. Dat gas kan nergens heen. Masseren en alle andere standaard middeltjes enzo, zijn dan héél gevaarlijk. Dat kun je niet doen. Maar je moet iets doen. Misschien dat jouw DA 'dan maar' het gas met een naald heeft laten weglopen, zodat ze iets kon doen.. En intussen wat anders kon bedenken. Dat als ze niks deed, konijntje sowieso dood zou gaan,.

Maar misschien dat Petra het beter zelf uitlegt.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 115
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Obstructie is een blokkade lijkt me? Iets dat in de weg staat.. Hoe ik dit stukje opvat:

Je hebt dus een blokkade in de darmen en daarachter zit gas. Dat gas kan nergens heen. Masseren en alle andere standaard middeltjes enzo, zijn dan héél gevaarlijk. Dat kun je niet doen. Maar je moet iets doen. Misschien dat jouw DA 'dan maar' het gas met een naald heeft laten weglopen, zodat ze iets kon doen.. En intussen wat anders kon bedenken. Dat als ze niks deed, konijntje sowieso dood zou gaan,.

Maar misschien dat Petra het beter zelf uitlegt.. :$

Aah nu snap ik het! Dat zou dan best kunnen en ik hoop dat dat het ook is. Maar ze heeft daar niks over gezegt volgensmij. Ik hoop in ieder geval wel dat ze wist dat er een blokkade was maar niets gezegt heeft. Ze zei enkel gas.. Dit zou ik dan ook wel willen weten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, als het inderdaad door een blokkade werd veroorzaakt dan hoop ik niet dat ze ook echt darmstimulerende middelen heeft gegeven :erf:

Maar goed, we kunnen hier met zijn allen lekker gaan zitten speculeren maar het lijkt me verstandiger dat we eerst wachten wat er uit het gesprek tussen de da en Ciska's moeder komt. Wie weet liggen de zaken toch een beetje anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar enkel gas zou ook kunnen.. Daarom is het ook zo belangrijk om het aan háár te vragen. Wij waren er niet bij, terwijl zij juist die beslissing heeft genomen zo te handelen. Wij kunnen alleen maar gissen, misschien zelfs in haar nadeel, terwijl zij natuurlijk dondersgoed weet waarom ze iets gedaan heeft.

Wij kunnen helemaal niet weten of er een blokkade was. Misschien was die er helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Owja, dus ze heeft het niet goed gedaan, welke gas het ook is om het maar even bot te zeggen.. Want als er wel een blokkade was, was het weer verkeerd om die darmstimulerende middelen te geven. En als het alleen gas was, was het weer verkeerd om zo te prikken. Maar niet denken dat ik nu boos ben op de DA en haar van alles verwijt, want ik vind haar nog steeds heel aardig en ze helpt ons altijd goed met de honden en de kat! Maar het is inderdaad afwachten tot wat eruit komt, maar vandaag gaan we in ieder geval niet bellen denk ik. Denken jullie of het ook goed is om Leon te spreken? Om hem te bellen nadat we die vrouw hebben gesproken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag lijkt me ook niet meer nee.. :P

Vragen wat Leon er van vindt lijkt me geen kwaad kunnen. Wellicht dat jullie deze DA dan ook een alternatief kunnen bieden, om het maar zo te zeggen? Zo van, dit is geen goede methode maar overleg eensm et Leon, over wat wel goed is..

Denk ik??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja ik zeg maar niks meer want ik zeg eigenlijk ook maar wat.. (Ja, wel iets waar k serieus over na denk maar heb hier geen ervaring mee natuurlijk..) Straks zeg ik nog allemaal verkeerde dingen. :P Wel heel veel succes, hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd wat hier achter weg komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Dollie:P Ik hou jullie zeker op de hoogte hoor! Maar ik durf echt niet met hun om te tafel zitten en dan een heel gesprek. Zo ben ik niet, dat ik kan zeggen dat ze het fout heeft gedaan. Naja, zeggen. Ze weet dat ik vind dat ze het fout heeft gedaan, anders hebben we dat gesprek niet en dat vind k zo.. ja.. ik weet niet! O god ik weet niet of ik dat wel durf... En dan weet k zeker niks te zeggen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik zit zo te kijken bij die link die iemand gaf, en daar stond:

-gas in de darmen

-gas in de maag

en dit stond over gas in de maag:

GAS IN DE MAAG

Gas in de maag is (nog) ernstiger dan een gasophoping in de darmen. Wanneer het gas zich namelijk in de maag bevindt, is het niet of nauwelijks mogelijk om voedsel of medicatie toe te dienen, omdat de maag al overvuld is. Primperid/Primperan en pijnstiller dienen dan per injectie toegediend te worden en dit is zeker iets wat onmiddellijk gedaan moet worden. De maag, die normaal gesproken vrij plat is, loopt van links naar rechts, vlak onder de borstkas. Bij veel gas in de maag kan de maag buiten de ribben uitpuilen, deze bult is zeer duidelijk te voelen en kan enorme proporties aannemen.

Maagmassage

Een konijn kan niet boeren, daarom moet gas wat zich in de maag bevindt via de maagpoort naar de darm. Dan door de darm naar de anus en zo als (stinkende) windjes het lichaam verlaten. Dit is niet eenvoudig. Door massage kan geprobeerd worden het gas via de maagpoort richting darm te duwen. De maag wordt van linksonder naar rechtsboven gemasseerd. De beweging mag niet te zacht zijn, maar ook absoluut niet te stevig om de tere maag niet te beschadigen. Voor de massage zet je je konijn met de rug naar je toe op schoot, leg je handen om de borst. De opening van de maag naar de darmen zit rechtsboven op de rug van het konijn. Als je de vingers van de rechterhand op de maag legt en je rechterduim bovenop de rug, dan kun je met je vingers masseren en voel je (hopelijk) de luchtbellen onder je duim door naar de darmen gaan. Als het gas weg kan zal de druk op de maag afnemen. Je zult de maag steeds moeten blijven masseren opdat het gas niet weer de maag zal vullen. Tussendoor heeft het dier rustpauzes nodig. De reactie van je konijn op de massage is zeer belangrijk. Als de massage helpt, zal het dier wat gaan ontspannen. Een warmtebron onder of tegen de buik kan helpen het gas af te voeren en geeft verlichting van pijn. Wanneer er iets ruimte in de maag is, kunnen Primperan of Cisaraldrops en pijnstiller wel oraal toegediend worden.

Gas in de maag is zeer moeilijk weg te krijgen en er is kans dat de massage geen effect heeft. De dierenarts kan proberen door middel van een sonde het gas in de maag via de mond te laten ontsnappen. Verschillende dierenartsen hebben deze techniek met succes toegepast maar het lukt helaas niet altijd

Nu kan ik me best herinneren dat ze zei dat hij gas in de maag had! Maar dan had ze dus moeten masseren en geen darmstimulerende medicijn moeten geven.. En dan had ik hem niet mogen dwangvoeren

aangepast door Cisl0oveGeryon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je Nicole, Cisca? Weet je dat heel zeker?

Ik weet zeker dat Nicole niet zomaar dingen doet, ik heb haar van heel dichtbij meegemaakt, en zij zou nooit iets doen als het niet goed voor het diertje zou zijn, of als zij denkt dat het niet goed voor het diertje is... Dan zal zij dat echt op die manier geleerd hebben...

Op zich vind ik het niet eens zo'n gekke gedachte; gas weg krijgen op die manier.. Maar goed, ik weet er verder natuurlijk niets van..

En verder heeft ze je wel gewoon medicijnen meegegeven toch? En heeft hij pijnstillers en darmstimulerende medicijnen gekregen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja nicole! Ik ga voor de zekerheid nog even kijken op die site! En ik weet ook dat ze niet zomaar dingen doet. Ze helpt onze andere dieren hartstikke goed en ik denk dat ze het echt op die manier heeft geleerd maar dat is zo pijnlijk.. en ik twijfelde blijkbaar niet voor niks. maar zij kan er niets aan doen iig. Ik heb wel medicijnen meegekregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar gas in de buik is áltijd pijnlijk.. Waarom denk je dat ze zo ziek en zielig zijn...

Ook als je masseert doet het pijn, er staat een enorme druk op...

Nogmaals.. Ik vind het niet eens zo'n heel gek idee.. En dat zeg ik niet omdat het toevallig mijn DA is...

Wat voor medicijnen had je meegekregen en wat had ze gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar ik bedoel, dat beestje de hele tijd zo prikken en het gas kwam weer terug de hele tijd gelijk... ze had pijnstilling meegegeven, en een injectie (ik weet niet of dat de pijnstilling was of iets anders) en darmstimulerend iets en voor de rest weet ik niet.. ze had hem laxeermiddel gegeven ook en volgensmij kregen we dat ook mee naar huis. ik weet het allemaal niet zo goed meer. ze had ook een infuus gegeven. ze zij dat ze een röntgenfoto kon maken om te zien waar het gas zat maar ze zei dat dat geen zin om, waarom weet ik echt niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk nou zelf... Als je zou gaan masseren, zou het waarschijnlijk ook heel veel pijn doen...

Ze heeft wel pijnstillers en darmstimulerende middelen gegeven..

Tja.. Ik weet het niet.. Misschien kunnen inderdaad meer kundige mensen hier iets over zeggen.. Ik vind het, als ik er zo over nadenk, echt niet zo'n raar idee. Ze zal het ongetwijfeld zo geleerd hebben of misschien heeft ze ook wel overlegd met anderen?

Ik voel me een beetje genoodzaakt om haar te verdedigen hier.. Omdat er direct door mensen conclusies worden getrokken over een DA die ze helemaal niet kennen, en ik veel ervaring met haar heb, en zij naar mijn idee wel degelijk aardig konijnkundig is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En geen verwijten naar jou Cisca, maar je hebt nog al een enthousiaste (hier niet helemaal het goede woord, maar weet even geen beter woord) manier van vertellen en ik weet uit het verleden dat je af en toe een beetje kan overdrijven in bepaalde dingen... Dat je zeg maar dingen anders en erger omschrijft als dat het het daadwerkelijk was.. Is dat hier niet ook een beetje het geval? (nogmaals, geen verwijten hoor)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet zo'n raar idee, vandaar dat ik er ook vanuit ging dat het gewoon goed is. Maar toch had ik zo'n twijfel, aangezien hij zoveel pijn er telkens van kreeg... Maar het is echt niet minder erg dan dat ik zeg! Echt, die gil die hij gaf en wat hij deed deed mij echt pijn, daarom... En dat was zelfs nog veel erger dan dat ik zeg. het was zo erg, zo erg:( ik krijg gewoon weer de tranen in me ogen...:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het schijnt dat een konijnengil/schreeuw door merg en been gaat.. Dat dat echt heel erg is...

Ik denk dat je konijntje gewoon sowieso heel veel pijn had... Een konijn met gas heeft sowieso pijn, daarom stopt ie met eten en zijn ze zo ziek en zielig... En tandenknarsen ze... Daarom moet een konijn met gas ook altijd pijnstillers krijgen naast de behandeling...

Heb je uberhaupt gemasseerd? Ik denk dat als je was gaan masseren, hij het ook uitgeschreeuwd had van de pijn...

Maar goed... Ik vind het gewoon vervelend dat zo'n goede en dierenliefhebbende DA als Nicole hier zwart gemaakt wordt (niet door jou hoor) door mensen die haar niet eens kennen. Ik durf met zekerheid te zeggen dat Nicole niet zomaar wat gedaan heeft en uit haar perspectief echt voor het konijn heeft gedaan wat ze kon.. En dat kan ik echt met zekerheid uit eigen ervaring zeggen. Ik heb haar van héél dichtbij meegemaakt en weet hoe ze handelt...

Ik hoop dat een aantal kundigen (o.a. Zwarte Panter) hier nog eens op kunnen reageren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gemasseert toen ik er net achter kwam dat hij gas had. En toen hij thuis kwam nog gedaan. Dat was in de tijd dat we ff moesten wachten tot we naar de da konden en toen heeft hij niet gegild ofzo. Ik snap dat je het vervelend vind ik ik heb ook meerdere malen gezegt dat ik Nicole een hele lieve vrouw is die ons altijd goed helpt met de honden en de kat enzo en zoals ik al zei denk ik gewoon echt dat ze met zekerheid dit heeft gedaan omdat ze het echt geleerd heeft. Ik zag ook geen twijfel in der ogen ofoz..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wist van dit verhaal af al reeds eerder en heb dit met mijn kk da overlegd....daar ik dit echt niet vind kunnen wat er gebeurd was.

Het gebeurd vaker bij honden en katten dat dit deze methode word gebruikt! Wist ze me te melden.

Maar het mag beslist niet bij konijnen gebeuren !!!!

Reden de organen kunnen dit niet aan dat in een keer de druk weg valt en kunnen zelfs inklappen.

Dit is simpel gezegt een mishandeling geweest.....

Ongeacht welke da dit gedaan heeft.......En danielle artsen kunnen ook fouten maken ze zijn niet god he!

Het is alleen te hopen dat ze dit nooit meer een konijn aan doet.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .