Ga naar inhoud

Konijn eet 2x zoveel.


Laura

Aanbevolen berichten

Sins het steeds wat kouder word, merkt ik dat mijn konijnen ontzettend veel aan het zeuren zijn om eten!

Elke keer maar weer. Nou krijgen ze in de week een wortel,broodje andijvie,appel,cherry tomaatje,wortelloof,stukje druif,munt/mint,en als we het hebben, paksoi. En hun hoeveelheid biks.

Deze week krijgen ze deze week, brood, banaan, appel, winterpeen, en andijvie en natuurlijk hun hoeveelheid biks.

Altijd zeuren ze alleen in de avond tussen half 10 en kwart over 10 in.

En in de ochtend tussen 8 en half 9. Of tussen kwart voor 9 tot half 10.

Nu zeuren ze van 8 tot 10 van 15.00 tot 16.00 van 17.30 tot 20.00 en van 22.00 tot 23.00 iedere keer, en ook echt de hele tijd door zelfs mijn moeder heeft het in de gaten en zelfs bij de hond zeuren ze om eten wat best raar is.

Komt dat gewoon omdat de winter er aan komt, of omdat het gewoon hongerige beesten zijn?

(het eten word goed verdeeld tussen die 2)

:bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

P.s. Als ze zeuren hebben ze ook echt erge honger. Daarom krijgen ze in de avond en in de ochtend want dan eten ze het meest. Als ze niet zouden zeuren dan zou er iets mis zijn met ze. Maar dit slaat echt alles! Als ik langs loop willen ze het gaas zelfs door bijten om eten te krijgen.. En als ik het heb word het uit mijn handen getrokken alsof hun leven er vanaf hangt en binnen 1 a 2 minuten is het helemaal op.

Ik geef ze wel iets meer, maar of dat nou wel zo goed is?

Ze drinken, poepen,plassen alles is gewoon goed, en ze zijn ook niet mager en ook niet dik gewoon normaal van gewicht en uiterlijk.

Moet ik ze dus ook gewoon wat meer geven of niet? Ze moeten zich toch warm houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor konijnen heb je en hoeveel wegen ze? Hoeveel biks krijgen ze per dag? Eten ze ook veel hooi?

Het is normaal dat konijnen in de winter meer honger krijgen. Ze hebben ook iets meer eten nodig, omdat ze meer energie nodig hebben om warm te blijven. Als je ze regelmatig weegt kan je goed in de gaten houden of ze bijvoorbeeld afvallen. Dat zou een reden kunnen zijn om om meer eten te vragen, maar dat zou ook kunnen betekenen dat ze ziek zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij zeuren ook, en doen alsof ze in acute hongersnood verkeren, dag in dag uit. Niet aan toegeven. Als ze extra willen, geef je extra hooi, en takken waar ze lekker aan kunnen knagen. Er gaat hier nu bijna 2 kg hooi per week doorheen, die bal kan ik blijven vullen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi daar zijn ze niet dol op, maar ze hebben het wel, elke dag vers, in zo´n balletje.

Fluffie mijn FH die eet het best veel en die zeurt ook het meest, Zorro mijn rasloosje die eet bijna geen hooi maar zeurt wel heel erg.

Ze krijgen 50 gr en 150 gr biks per dag. En dan krijgen ze deze week 2 blaasjes andijvie (grote bladeren) en een stuk paksoi ook zo´n groot stengel ding. En een winterpeen en een stukje brood, en in de ochtend een 2/4 appeltje.

En dan gewoon hooi.

Gewicht is goed, weeg ze om de maand. Merk zelfs dat Zorro gelukkig ook nog wat aangekomen is. En Fluffie al erg gegroeit is.

Maar echt zeuren, alsof ze gewoon dood gaan van de honger.. zelfs gewoon mij bijten omdat ze denken dat ik eten ben. Of als ik ze wil aaien komt alleen Fluffie naar mij toe trekt de hele tijd aan mijn broek van geef me nou eten eten eten eten..

Pfff..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik weet mogen ze niet onbeperkt want in groente zitten ook weer andere dingen waar ze maar een bepaalde hoeveelheid van morgen.

Ze hebben gister weer een bak met groente/fruit gehad, met paksoi,andijvie,winterpeen,appel,druif,mint en wat brood, en binnen 2 minuter was alles helemaal leeg! :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente mogen ze inderdaad ook niet onbeperkt, kijk maar naar de topic 'calcium in groente'.

Maar je kan ze wel onbeperkt hooi geven, wanneer ze echt honger zouden hebben gaan ze hier vanzelf wel meer van eten. (is natuurlijk geen vast gegeven maar de kans zit er wel in:yes:)

Je zegt hooi te geven in zo'n bal, hoe groot is die bal?

Mijn konijntjes vinden het heerlijk om eerst te snuffelen in het hooi en dan pas te eten en natuurlijk ligt het lekkerste stukje hooi helemaal onderop:whistle2:.

Dus misschien kan je gewoon een hooibaal neerleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ons konijn krijgt savonds een flinke kom met groente elke dag

door de dag heen wat bix (maar niet meer dan mag)

hooi eet hij nog steeds niet graag

ik heb nu van zooplus een onwijs grote doos staan in de huiskamer met allerlei soorten

maar nee hoor hij heeft een pluk losliggen, een pluk in zijn ruif en in een wc rolletje

maar ik zie hem steeds maar wat sprietjes eten en het is eigenlijk nooit op hij maakt er wel een puinzooi van om op de liggen hahahaha hij doet maar

hij ziet er goed uit en weegt genoeg en poept en plast prima dus we doen het blijkbaar goed ik zou alleen graag zien dat hij meer hooi eet

maar goed we hebben nog de tijd hij is nog vrij jong hahahaha

liefs ilonka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente mogen ze inderdaad ook niet onbeperkt, kijk maar naar de topic 'calcium in groente'.

Maar je kan ze wel onbeperkt hooi geven, wanneer ze echt honger zouden hebben gaan ze hier vanzelf wel meer van eten. (is natuurlijk geen vast gegeven maar de kans zit er wel in:yes:)

Je zegt hooi te geven in zo'n bal, hoe groot is die bal?

Mijn konijntjes vinden het heerlijk om eerst te snuffelen in het hooi en dan pas te eten en natuurlijk ligt het lekkerste stukje hooi helemaal onderop:whistle2:.

Dus misschien kan je gewoon een hooibaal neerleggen.

Alsjeblieft... blijf het verschil zien tussen een gezond konijn en een konijn met blaasproblemen.

Konijnen mogen in principe zoveel groenten als ze op kunnen...zolang ze geen diarree krijgen.

Er zit idd calcium in, maar er zit veel meer calcium in de biks die mensen geven.

Daarnaast als je een beetje een gevarieerde schotel aan groeten geeft, zal dat qua calcium normaal wel meevallen. En met de hoeveelheden die de meeste mensen hier geven, moet je je al helemaal geen zorgen maken.

Een konijn met blaaszand zal een tijdje op een dieet moeten met erg weinig calcium. En dan moet je allereerst de biks schrappen en groenten gaan geven... En dan best nog even naar het calciumgehalte van de groenten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alsjeblieft... blijf het verschil zien tussen een gezond konijn en een konijn met blaasproblemen.

Een gezond konijn kan wel een konijn worden met blaasproblemen!

Konijnen mogen in principe zoveel groenten als ze op kunnen...zolang ze geen diarree krijgen.

Er zit idd calcium in, maar er zit veel meer calcium in de biks die mensen geven.

Ik zeg toch niet dat je helemaal geen groente mag geven en de info bij de topic calcium in groente is helemaal niet verkeerd. Vindt je van wel dan?

Daarnaast als je een beetje een gevarieerde schotel aan groeten geeft, zal dat qua calcium normaal wel meevallen.

Daarom verwijs ik naar die andere topic!

Een konijn met blaaszand zal een tijdje op een dieet moeten met erg weinig calcium.

Mijn konijntje is uiteindelijk aan de blaaszand overleden, vandaar dat ik voorzichtig ben met het onderwerp calcium en nogmaals verwijs naar de topic calcium in groente, ook hier staat alles over de biks!

Beter teveel aan informatie hierover dan te weinig lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Zwarte Panter meer bedoelt dat we op moeten letten dat niet in elk topic waar het groente betreft gezegd moet worden dat hier te veel calcium in zit. Er zijn mensen die niet doorklikken naar het andere topic en daardoor niet snappen waar het omgaat en dan hun konijn geen groente meer geven. Terwijl groente wel een heel erg belangrijk onderdeel is en blijft van het dagelijks voedsel van hun konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Zwarte Panter meer bedoelt dat we op moeten letten dat niet in elk topic waar het groente betreft gezegd moet worden dat hier te veel calcium in zit. Er zijn mensen die niet doorklikken naar het andere topic en daardoor niet snappen waar het omgaat en dan hun konijn geen groente meer geven. Terwijl groente wel een heel erg belangrijk onderdeel is en blijft van het dagelijks voedsel van hun konijn.

Ooh, nou....eerlijk gezegd ging ik er een beetje vanuit dat iemand dan wel kijkt naar de verwijzing.

Het is zeker niet mijn bedoeling om mensen af te schrikken wat betreft het geven van groente natuurlijk.

Ik weet dat groente belangrijk is en dat niet alleen, ze vinden het ook superlekker!

Ik zal er de volgende keer rekening mee houden dat er niet verder wordt gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, geeft Laura maar 1X in de week groenten. Ikzelf geef elke dag een bord vol groenten per konijn. Geef ik dan teveel?

Nee, ik geef elke dag groente, alleen bijv standaart anderhalve week andijvie en bijv appel een druifje enz, en dan een week weer verder weer wat ander soort van groente, op die manier bedoel ik het.;)

Dus variëren per week met groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente mogen ze inderdaad ook niet onbeperkt, kijk maar naar de topic 'calcium in groente'.

Ja dat heb ik ook wel een beetje gevold die topic.;)

Maar je kan ze wel onbeperkt hooi geven, wanneer ze echt honger zouden hebben gaan ze hier vanzelf wel meer van eten. (is natuurlijk geen vast gegeven maar de kans zit er wel in:yes:)

Ik heb gewoon een normaal balletje en ik zorg altijd dat het er allemaal uit hangt zodat ze er ook gewoon aan kunnen eten zonder te pielen, boven in het hok ligt gewoon een hand vol hooi zodat als ze boven in zitten het ook kunnen eten.

Je zegt hooi te geven in zo'n bal, hoe groot is die bal?

Mijn konijntjes vinden het heerlijk om eerst te snuffelen in het hooi en dan pas te eten en natuurlijk ligt het lekkerste stukje hooi helemaal onderop:whistle2:.

Dus misschien kan je gewoon een hooibaal neerleggen.

Ik heb gewoon normaal hooi, eerst gaf ik ze liever zelf van ons eigen gras hooi dat gras liet ik toen drogen maar helaas hebben we geen gras meer wat ik ontzettend jammer vond want ze konden bij mij onbeperkt gras eten maar nu helaas niet meer..

Als ik een ander soort hooi zou halen kost dat 5 euro voor maar net wat hooi waar je misschien net 4 van die kleine balletjes mee kan vullen en dat is wel erg duur en dat red ik niet met mijn 10 euro per week aan voer, hooi, stroo en zaagsel en dan nog mijn benzine en mijn slechte gewoonte roken.

Ze hebben hier ook niet echt een goede dierenwinkel of iets anders waar ze goedkope goede hooi verkopen, anders was ik wel over gestapt op ander soort hooi dat ze lekkerder zouden vinden maar dat is hier allemaal boven de 5 euro en ook nog is voor maar een klein beetje waar je niet eens een week mee kan doen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .