Ga naar inhoud

Konijn eet 2x zoveel.


Laura

Aanbevolen berichten

Een gezond konijn kan wel een konijn worden met blaasproblemen!

Mijn konijntje is uiteindelijk aan de blaaszand overleden, vandaar dat ik voorzichtig ben met het onderwerp calcium en nogmaals verwijs naar de topic calcium in groente, ook hier staat alles over de biks!

Beter teveel aan informatie hierover dan te weinig lijkt mij.

Klopt.

Maar er blijft een verschil zitten.

Een konijn blijft behoefte houden aan calcium.

Straks zitten er allemaal mensen met konijn met een tekort aan calcium omdat ze allemaal ‘schrik’ krijgen.

Een konijn met blaaszand moet tijdelijk een zéér verlaagde inname van calcium krijgen, dus minder dan dat een gezond konijn per dag nodig heeft.

Daarnaast blijft biks de grote boosdoener qua calcium en niet de groeten.

Stel, ik neem even een groente met een gemiddeld calciumgehalte. Andijvie 60mg/100 gram.

Een gemiddeld konijn (2.5kg) heeft een dagelijkse behoefte aan calcium van 500mg. Als je een halve kilo andijvie geeft, zit je nog maar aan 300mg. En ik denk niet dat er veel mensen zijn die een halve kilo groen per dag aan hun konijn geven. De mensen die dat wel doen, zullen volgens mij ook wel de groeten onderling bekeken hebben en idd rekening hebben gehouden met het calcium gehalte.

Oké..en voor de duidelijkheid. Ik bedoel dus niet dat mensen hun konijn nu enkel andijvie moeten gaan geven. Ik heb er gewoon even iets uitgepikt met een gemiddeld gehalte aan calcium om weer te geven dat je met groenten niet erg snel aan de adhv calcium komt.

Daarnaast is er ook nog een factor ‘aanleg’. Ondanks goede voeding, zijn er spijtig genoeg nog steeds konijnen die toch blaaszand zullen ontwikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Maar er blijft een verschil zitten.

Een konijn blijft behoefte houden aan calcium.

Dat weet ik.

Straks zitten er allemaal mensen met konijn met een tekort aan calcium omdat ze allemaal ‘schrik’ krijgen.

Dat is natuurlijk niet wat ik wil vandaar mijn link maar heb begrepen dat niet iedereen verder kijkt (ikzelf zit wel zo in elkaar vandaar:$)

Ik zal hier voortaan rekening mee houden!:yes:

Daarnaast is er ook nog een factor ‘aanleg’. Ondanks goede voeding, zijn er spijtig genoeg nog steeds konijnen die toch blaaszand zullen ontwikkelen.

Dat is dus wat mijn konijntje Boefie is overkomen!

Niet meer boos zijn nou he:bounce:?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooeh goed van je!

Ik rook al 4 jaar. Maar ook weer niet ontzettend veel, 1 a 2 pakjes per week, ligt eraan hoe het met me geld eraan toe gaat, want mijn nijnen gaan voorop.;)

Ik heb 29 jaar gerookt:grrrrrr: en ben er nu met veel pijn en moeite vanaf gekomen! (hoop ik!!)

Het is even off-topic en bedoel het echt niet vervelend maar kijk uit! voordat je het weet rook je meer dan je lief is:duivel:.

Zo, en nou hou ik erover op.:whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jij geen dingen meer zeggen die niet kloppen! :P

Moet het toch even kwijt, ik heb geen dingen gezegd die niet kloppen! Ik heb een verwijzing gedaan voor aanvullende informatie en ga er vanuit wanneer je volledige info wil hier ook op klikt.

Heb nu begrepen dat dit op BB niet vaak gedaan wordt dus dat is mijn les.

Maar de info in zijn geheel klopte wel:yes:!

Zo, dat moest ik even kwijt.:P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente mogen ze inderdaad ook niet onbeperkt, kijk maar naar de topic 'calcium in groente'.

Dat klopt toch niet.. Helemáál niet als je het combineert met wat er in dat topic staat, daar blijkt nl. toch wel dat vooral biks een boosdoener is. Zoals ik las wat jij typte, lees ik dat je je konijn niet onbeperkt groente mag geven terwijl dat wél mag (mits goed opgebouwt en geen diarree etc natuurlijk).

Dan kun je wel doen alsof Zwarte Panter boos doet, maar die zegt enkel wat wél klopt.. :whistle2::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen mogen niet meer los lopen met dit weer en vooral omdat ze zo'n honger hebben gewoon dat ze dus de blauwe regen gaan opeten! Ookal zit er iets omheen, ze krijgen het toch voor elkaar om gewoon 1,40 hoog te komen en de plant op te vreten, me ouders worden er boos om en zeg dan ze gaan weg hoor ze eten alles kaal.. Ik denk eerder aan mijn konijnen die dat niet mogen.. Echt heel iritant.

En ze mollen een andere plant waar ik niet van weet of die wel giftig is en de naam er dus ook niet van weet.

Dus ze zitten nu gewoon in hun hok, ookal vind ik dat zielig...

Wou dat ze niet zoveel honger hadden zeg, ze krijgen zat te eten..en nog doen ze zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt toch niet.. Helemáál niet als je het combineert met wat er in dat topic staat, daar blijkt nl. toch wel dat vooral biks een boosdoener is. Zoals ik las wat jij typte, lees ik dat je je konijn niet onbeperkt groente mag geven terwijl dat wél mag (mits goed opgebouwt en geen diarree etc natuurlijk).

Schijnbaar begrijpen we elkaar niet! Bovendien sta ik er nog wel steeds achter dat je niet onbeperkt mag geven alleen de kans dat iemand te veel geeft is wellicht niet vaak aan wezig dus zal mij hier verder niet over uit laten maar het ging mij om de informatie die in de andere topic stond betreft het calciumgehalte in groente en dat mensen op zijn minst bewust zijn van wat hier in zit.

Schijnbaar heb ik dit niet duidelijk omschreven maar nogmaals, ik sta wel achter wat ik zeg alleen moet je dan de info koppelen aan de link.

Mijn les in deze is alleen dat ik alles in detail moet opschrijven wat ik bedoel :mdr:.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze sins kort allebij boven in het hok gedaan, dat maar 1.58 m bij 58 cm is.

En de sloten er weer op gedaan.

Het is best krap maar het kan nu even niet anders. En ze mogen natuurlijk wel wat vaker los lopen.

Maar sins ze daar dus inzitten zeuren ze niet meer. Kan het dus aan liggen dat ze niet veel bewegen? En daar gewoon lekker warm beschut zitten?

Meestal zaten ze in de ren, (dubbelhok aan een andere dubbelhok vast gemaakt dus onder kunnen ze op de tegels heen en weer lopen) Maar die tegels zijn natuurlijk erg koud, en toch bleven ze alleen daar, ben alleen bang dat ze dus een blaasontsteking of iets zullen krijgen want als het geregent heeft komt het daar ook terecht.

Maar nou zeuren ze dus wel wat minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .