Ga naar inhoud

konijnenrecepten en meer!


Simoon_X

Aanbevolen berichten

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Op de site van konijnenopvang de hoge hoed (hetkonijn.nl) staan leuke recepten. Als voorbeeld op hun site gevonden:

Konijnenkoekjes (+/- 12 koekjes)

Ingrediënten:

- 4 peentjes

- ½ appeltje met schil

- 5 centimeter komkommer met schil

- 1 handjevol ijsbergsla

- 3 bloemkoolblaadjes

- 4 soeplepels havermout

- andere groentes die je konijn lekker vindt.

Overige benodigdheden:

- sapcentrifuge

- kan om het sap in op te vangen

- bakblik bekleed met bakpapier

- oven

- steekvormpjes (of kleivormpjes)

- mengschaal

Verwarm de oven voor op 180 graden Celsius.

Pers de groenten tezamen in de sapcentrifuge. Je zult ongeveer 3 deciliter vocht verkrijgen. Drink dit zelf op of geef het aan je konijnen als Konijnenlimonade. Vermeng de pulp, 3 soeplepels pulp op 4 soeplepels havermout, en de havermout goed met elkaar. Zorg dat het goed bindt. Het is het handigst als je het met je handen kneedt. Druk dit uit op het schone aanrecht en steek er vormpjes uit met steekvormpjes. Je kunt natuurlijk ook balletjes draaien en deze platdrukken.

Plaats de vormpjes op het bakblik en laat deze ongeveer 30 minuten bakken in de reeds voorverwarmde oven. Controleer of de bovenkant goed gedroogd is, draai ze dan om en bak ze nog 20 minuten.

Laat de koekjes buiten de oven afkoelen en serveer ze aan je konijnen!

Zolang je alleen groenten en fruit gebruikt dat bekend is voor je konijn, kun je variatie op variatie verzinnen. Houdt er wel rekening mee dat dit wordt gegeven als extraatje, dus niet dagelijks drie koekjes!

Veel bakplezier!

Wat een leuk idee. Vlekkie is donderdag jarig. Ik ga wel voor hem bakken. Kan ik ook sommige groente vervangen voor andere? En voor welke dan? Ik wil wel wel dat het nog koekjes worden. Niet dat alles straks uit elkaar valt of dat je er een ruit mee in kan gooien :P Hij heeft sommige van deze groentes namelijk nog nooit gegeten. ik neem aan dat ik ze dan eerst eens gewoon moet geven? Of is een koekje ook goed om te proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook weleens wat voor mijn konijn gemaakt, ik weet niet of je het een recept kunt noemen:

Benodigdheden: voerbakje, distels, biks, konijnensnoepjes, klein stukje appel

Voor 1 konijn: Doe nauwlijks een bodempje biks in het voerbakje, dan pak je een handje distels en legt ze creatief in het bakje neer zodat het er leuk uit komt te zien.

Dan pak je een klein stukje appel, gewoon een partje en dat snij je in stukjes en strooi je er tussen. En als finishing touch leg je er 2 konijnensnoepjes bij.

Je kunt natuurlijk ook nog andere dingen toevoegen als je dat wilt.

Bijvoorbeeld een klein beetje hooi ter extra versiering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook weleens wat voor mijn konijn gemaakt, ik weet niet of je het een recept kunt noemen:

Benodigdheden: voerbakje, distels, biks, konijnensnoepjes, klein stukje appel

Voor 1 konijn: Doe nauwlijks een bodempje biks in het voerbakje, dan pak je een handje distels en legt ze creatief in het bakje neer zodat het er leuk uit komt te zien.

Dan pak je een klein stukje appel, gewoon een partje en dat snij je in stukjes en strooi je er tussen. En als finishing touch leg je er 2 konijnensnoepjes bij.

Je kunt natuurlijk ook nog andere dingen toevoegen als je dat wilt.

Bijvoorbeeld een klein beetje hooi ter extra versiering.

mag ik die gebruiken als resecept in het 'boekje?'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met nootjes zou ik oppassen, die zijn vaak erg vet en bevatten veel eiwitten.

Edit: met wortel en appel trouwens ook (veel suikers) en ook droog brood zou ik niet dagelijks geven!

Wortel geef ik wel regelmatig, appel en brood en is 1 nootje maar 1x / week ofzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak elke dag een uitgebreide salade voor mijn konijnen: altijd witlof, andijvie, peterselie, selderij, munt, paardebloembladeren, gras. En dan afwisselend erbij: bleekselderij, dille, basilicum, rucola, venkel, wortel, wortelloof, koriander, hangt er van af wat ik verder in huis heb. Ze krijgen tegenwoordig echt een gigantische schaal, ze eten meer groenten dan wij samen! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag/vanavond moet ik heel snel weer weg, dus ik heb gisteravond de groenten alvast gesneden en in een zak in de koelkast gelegd. Ik heb het voor de gein weer eens gewogen; het was 625 gram!!!! :eek: :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is misschien ook wel een leuk idee ( weet ik niet )

Om een soort van taartje te maken ( niet te groot is te veel suikers )

met onderop een klein dun plakje appel met daarboven op een cirkeltje van kleineworteltjes en daarbinnenin ook iets meer dat moet wel heel klein vanwege vaak de vele zoete fruitstukken enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

precies op tijd gezien, kan vandaag nog wat extra lekkers maken

benodigheden: een soort kruiden/groenten die je konijn lekker vind (peterselie of wilg ofzoiets) water

kook het water, leg het kruid/de groente in het water en laat het afkoelen. als het water weer normale kraanwatertemperatuur heeft geef je het aan je konijnen. let hierbij er wel op dat ze ook nog gewoon water hebben voor als ze het niet lekker vinden. na een dag weer weghalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .