Ga naar inhoud

Knaagstenen...


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

haha als ik dat in een keer zo mn mond uit krijg in mn lunchpauze ben ik best trots op mezelf :he:

Tsja ik ben een pathologie-weirdo denk ik... heb stage gelopen op een lab waar een van de pathologen een uitgebreide collectie nier,blaas en galstenen op zijn kamer had. Is weer eens wat anders dan gewone stenen.... :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kom net terug van de dierenwinkel waar 2 vrouwen druk zoekende waren naar snoepjes/broodjes/knaagstenen etc. voor hun konijnen. Ik ben er naast gaan staan, zogenaamd om naar eten te zoeken, maar toen ik zag dat ze besloten een knaagsteen mee te nemen heb ik met bonzend hart (want wie ben ik!?!?!) gevraagd of ik me er even mee mocht bemoeien. Zonder het hele technische verhaal van hierboven heb ik ze ervan kunnen overtuigen dat het heel slecht is voor o.a. de nieren van hun konijnen. Eén had daar al eerder van gehoord (??) en in no-time werd de steen teruggelegd. Nog even gesproken over wilgentakken etc. en toen maar mijn eigen spullen gaan afrekenen. Hopelijk heb ik met deze 'daad' minimaal 2 konijntjes van een knaagsteen gered.

aangepast door Bugs en Bunny
Link naar reactie
Delen op andere sites

haha dit is me zaterdag ook gebeurd in duitsland in dierenwinkel...ik kan heel slecht duits, ik weet t, woon dicht bij de grens....op de een of andere manier schieten er telkens engels woorden door mn hoofd dus heb het duits opgegeven MAAR zaterdag had ik t even nodig om iemand idd van een steen af te helpen haha en ja het is gelukt.....hooi is voor de tandjes en geen steentjes! Vraag me niet hoe ik het gezegd heb, het is in ieder geval aangekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger ook zo'n steen meegekregen uit de dierenwinkel hier. Heb ze het toen ook gegeven, maar ze hebben er nooit van gegeten :(. Daarom heb ik het niet meer gekocht, moesten ze er aan geknaagd hebben zou ik er in no time een nieuwe gaan halen zijn (voor ik hier over las natuurlijk). Ik weet ook pas van hier dat ze zéér slecht zijn, en daarom koop ik zeker geen meer, en raad ik het iedereen ook af... Wat de dierenwinkels ook zeggen en doen; ze zullen nooit een product dat zij verkopen afraden! Ook al weten ze dat die dingen misschien "een beetje" slecht zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik ben een pathologie-weirdo denk ik... heb stage gelopen op een lab waar een van de pathologen een uitgebreide collectie nier,blaas en galstenen op zijn kamer had. Is weer eens wat anders dan gewone stenen.... :whistle2:

Haha yep... sommige galstenen zien eruit als japanse nootjes, of als kleine toffeetjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag ze vandaag nog in de dierenwinkel liggen. Met allemaal vreemde kleurtjes ook. (.... die kleurstof kan toch ook nooit goed zijn voor een nijn? >:/)

Weet iemand eigenlijk hoe dat zit met die zoute lik stenen? Zijn die ook zo slecht? o.o

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is toch vooral het vervelendste dat je als onwetend baasje denkt dat een dierenwinkel je de juiste info verteld... totdat ik dit forum ontdekte.... ik lees al een hele tijd mee en heb hier veel geleerd... tot de tijd dat het ooit verboden gaat worden om dieren in de dierenwinkel te verkopen en je daar bij 'gratis' advies krijgt over snoepjes, likstenen en dat een knaagsteen écht onmisbaar is voor het slijten van tandjes... zullen er waarschijnlijk veel baasje goed denken te doen om die rommel te kopen.. heb het zelf ook met alle goede bedoelingen jaren gedaan voor mijn vorige konijn....

maar nu weet ik gelukkig beter en komt die troep er bij mij niet meer in! en iedereen die het horen wil vertel ik het...

nou, da's toch een mooie missie?...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vroeger ook zo'n steen meegekregen uit de dierenwinkel hier. Heb ze het toen ook gegeven, maar ze hebben er nooit van gegeten :(. Daarom heb ik het niet meer gekocht, moesten ze er aan geknaagd hebben zou ik er in no time een nieuwe gaan halen zijn (voor ik hier over las natuurlijk). Ik weet ook pas van hier dat ze zéér slecht zijn, en daarom koop ik zeker geen meer, en raad ik het iedereen ook af... Wat de dierenwinkels ook zeggen en doen; ze zullen nooit een product dat zij verkopen afraden! Ook al weten ze dat die dingen misschien "een beetje" slecht zijn...

hier ben ik het neit mee eens

ik werk in een dierenwinkel ( welkoop) en wij raden het mense wel degelijk af om knaagstenen, gemengd voer en al die andere rommel te veel te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie raden af om het te veel te geven? Maar jullie raden het dus niet helemaal af?

dat teveel sloeg op de snacks

het gemengd voer raden we af als hoofdvoer en de knaagstenen helemaal.

de snacks leggen we uit dat het ongezond is en dat ze er snel te dik van worden, maar dat een enkele keer niet heel veel kwaad kan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over de knaagstenen en het calciummetabolisme. De meeste zoogdieren, waaronder de mens bijvoorbeeld, nemen calcium op uit hun voeding als ze het nodig hebben. Het teveel aan calcium wordt niet opgenomen en via de darmen uitgescheiden (uitgescheten dus :P). Cavia's en konijnen hebben een afwijkend mechanisme, zij nemen alle aangeboden calcium op en het teveel wordt via de nieren met de urine uitgescheiden. Daardoor krijg je dus de problemen zoals die door Lianne al prachtig uitgelegd zijn.

In hoeverre bovenstaande ook voor andere knaagdieren geldt weet ik niet precies. Bij hamsters vermoed ik dat ze ook zo met calcium omgaan omdat je bij hamsters dezelfde vervelende kalkplekken in de plashoek krijgt als bij konijnen. Van ratten en muizen vermoed ik dat ze een 'gewoon' calciummetabolisme hebben, een knaagsteen zal bij hun waarschijnlijk weinig kwaad kunnen maar echt nuttig is het denk ik ook niet. Ik ken geen enkele muis die er iets mee doet iig.

Chinchilla's hebben AB-SO-LUUT een knaagsteen nodig!!! En dan liefst zo'n hele harde en niet zo'n zacht gipsblokje. Chinchilla's hebben namelijk een normaal calciummetabolisme en calcium leidt bij hen dus niet tot nier- en blaasproblemen. Een tekort aan calcium leidt wél tot gebitsproblemen. Bij Chinnie vermoedt ik ook dat zijn gebitsproblemen worden veroorzaakt door een calciumdeficiëntie waarvoor ik hem nu een calciumsupplement geef. Daarnaast is het knagen aan een knaagsteen goed voor de tanden, leuk tijdverdrijf en het is goed voor de levensduur van het hok ook :P Ik zou alleen wel iedere chinchilla-eigenaar afraden om een knaagsteen in de dierenwinkel te kopen. Voor de prijs van zo'n piepklein blokje van 5x5 cm heb je in de bouwmarkt een hele Ytong blok (cellenbeton, gasbeton) en dat is precies waar de hardere knaagstenen van gemaakt zijn. Afzetterij dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okay, duidelijke uitleg Petra! Dankje! Niet dat ik al die informatie (en dan heb ik het ook over de info van Lianne) ooit nog weer op kan hoesten op een nuttig moment, maar ik weet tenminste wel waar ik het over heb, niet iets 'dat ik ooit gelezen heb'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk zelf in een tuincentrum en heb een eigen dierenafdeling. Ook wij verkopen de knaagstenen. Bij aankoop van een konijn wordt meeverkocht (indien nodig) een kooi, bodembedekking, hooi als hoofdvoedsel, brokken, voerbak en drinkfles, een speeltje en kammetje/borstel. Ook ik krijg dan weleens de vraag of ze dan ook nog een knaagsteen nodig en vertel dan altijd dat ze dat niet nodig hebben. Zolang ze voldoende hooi e.d. eten hoeft dat helemaal niet. Mochten ze iets willen om te knagen kun je de konijnen prima wilgentakken geven of takken van een fruitboom (in dat gewoon wel even invriezen/uitkoken.) Wordt er daarna door gevraagd over het hoe en waarom, dan leg ik altijd uit dat als ze het krijgen het niet heel slecht is, maar teveel is wel slecht (om alle boven genoemde redenen). Als voorbeeld neem ik altijd eigen dieren erbij bij wie ik het ook in de hokken heb gehad en vertel dan dat ze er niet veel mee deden. Als ze die dingen echter binnen korte tijd opeten (binnen het leven van een konijn, dus de nodige jaren) dan is het schadelijk....

Konijnen verkopen wij op een minimale leeftijd van 8 weken en wordt niet geent. Omdat 8 weken te jong is voor beide entingen en de stress van enting en verhuizing het konijntje fataal kunnen worden. Konijntjes blijven altijd minimaal 3 dagen voordat ze verkocht worden en wordt standaard ontwormt met panacur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .