Ga naar inhoud

Knaagstenen...


Dollie

Aanbevolen berichten

Zucht!! Was vandaag in de dierenwinkel, één van de gedroogde kruiden mixen is bijna op, ze eten het nu een stuk beter, jippie! Maaar ik zag het zo niet echt staan, dus ik vraag het even, leg uit dat ze geen hooi eten dus gedroogde kruiden krijgen... Ze kijkt met me mee en komt tot de conclusie dat ze niet echt zoiets verkopen. 'Maar, we hebben wel mineraalstenen, is ook goed!'

Aargh! Ik heb maar netjes gezegt dat ik die nou niet echt aan te raden vind, toen mompelde ze maar wat.. Echt schandalig, dat zulke dingen verkocht worden.

Maar goed, dit was dus niet de eerste en zal zeker ook niet de laatste keer zijn dat iemand me dit aanraadt voor mijn slechte hooieters (ik kom in heel wat dierenwinkels nl..) en eigenlijk sta ik elke keer een beetje met m'n mond vol tanden, ik weet wel dat het slecht is en ongeveer waarom.. (Nierstenen, blaasgruis?) Maar ik kom toch liever aan met feiten dan met 'Euh, ja.. Die hoef ik niet want die zijn heel slecht voor je konijn en veroorzaakt euhh blaasgruis ofzoiets..' (Al lijkt het me echt heel sterk dat iemand die dagelijks met dieren en diervoeding bezig is, er over leest (lijkt me) en dergelijke, zoiets niet weet.. Het is nou niet bepaald een groot geheim.)

Dus, waarom is knaagsteen nou precies zo slecht??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

In de knaagstenen zit een absurde hoge concentratie calcium dat door de nieren word uitgescheiden. In de blaas slaat dit neer met oxalaten tot calciumoxalaat, dit zijn naaldachtige kristallen die samen gaan klonten. Calciumoxalaat is het hoofdbestanddeel van blaasstenen en nierstenen. Ook is calciumoxalaat bij orale inname erg giftig.

Dollie... heb je trouwens al het hooi van Bunny Nature op Zooplus al eens geprobeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nop.. Ik denk nl. dat de kans groot is dat ze het alsnog niet eten (ze zijn geen slechte hooi eters, ze eten echt helemaal NIKS, ze zien het niet eens als voedsel. Welke soort dan ook. Niet eens één sprietje..) en bovendien is het nogal prijzig, ik betaal alles betreft de konijnen zelf en op de lange termijn is het te duur, dan heb ik misschien een tijdelijke oplossing (of ik heb nóg een baal hooi in de schuur staan die ze niet lusten) maar daar heb ik uiteindelijk dus niks aan. Helaas!

En bedankt voor de uitleg!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

ik ben laatst in een dierenwinkel in Aken geweest en ik moet zeggen dat ik zelden z'on mooie dierenwinkel heb gezien waarbij de dieren er netjes bijzaten.....ze verkopen de konijntjes per 2, niet echt goedkoop nl 60 euro!!!! en de medewerkster loopt met je mee voor goed voer, geen knaagsteen, adviseerde speelgoed en in het doosje werd zelfs eerst stro gedaan terwijl we Bikkel zo in een kaal doosje meekregen...

De nijntjes zitten er met meerdere samen met een veel stro, hooi, water en huisjes en speelgoed. Verder zijn het geen gesloten hokken maar een soort ren van boven open en hoog zodat de mensen de dieren niet kunnen aanraken. Tuurlijk horen konijntjes niet verkocht te worden in een winkel maar als het dan toch gebeurd dan liever zo!!!

6e2dd4849b4919dc24e4287259fb091c_278_278.jpg

hier een foto van hun site met een van de rennen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de knaagstenen zit een absurde hoge concentratie calcium dat door de nieren word uitgescheiden. In de blaas slaat dit neer met oxalaten tot calciumoxalaat, dit zijn naaldachtige kristallen die samen gaan klonten. Calciumoxalaat is het hoofdbestanddeel van blaasstenen en nierstenen. Ook is calciumoxalaat bij orale inname erg giftig.

Hahaha! Nou Dollie, als je dit stukje uit je hoofd leert en opboert in een DW, maak je zéker indruk!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

:lol:

Dat heb ik ook al eens gedaan...levert best grappige situaties op :whistle2:

Ik kreeg dit weekend 2 'cadeautjes' in de DW: een knaagsteentje en wilgentakjes.

Dus ik heb even duidelijk én vriendelijk uitgelegd wat knaagstenen veroorzaken en hoe ze het veroorzaken :$

Maar heb de knaagsteen wél aangenomen...dan is er toch tenminste een onwetend baasje minder die hem kan krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordeweeks loop ik stage en in de weekenden en vakanties werk ik in een dierenwinkel... Er kwam een moment dat ik tegen mijn baas over die knaagstenen begon en dus zei dat het heel slecht is en waarom. Mijn baas zei dus: ''Ja, dat kan,'' of terwijl 'net of mij het iets kan schelen, als ik er maar geld mee verdien!' Nu kreeg ik vorige week dus te horen dat hij meer aan mijn collega had dan aan mij, want zij verkocht klanten veel meer! Nou sorry, maar ik heb de opleiding dierenverzorging gevolgd en ik sta daar om er voor te zorgen dat die dieren een goed leven krijgen en niet om de klanten weet ik veel wat mee te geven terwijl ik heel goed weet dat het slecht is voor die dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha! Nou Dollie, als je dit stukje uit je hoofd leert en opboert in een DW, maak je zéker indruk!! :D

Hahaha :P

En dan ook nog even aanvullen met koliekpijnen bij blaasstenen, pijn bij het uitplassen (konijn met veel pijn=slecht tot niet meer eten=stil gaan liggen van darmen!), schuilplaats voor bacteriën met als gevolg recidiverende urineweginfecties en verstopping van het afvoersysteem als gevolg kun je ze nog verder onder de tafel l*llen. Weg met die knaagstenen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit m'n hoofd leren nog net niet, maar dan weet ik tenminste waar ik het over heb! :P

Blijf het belachelijk vinden... En die mensen die het kopen denken ook nog dat ze hun nijnen er blij mee maken.. Arme beestjes!

Zijn knaagstenen trouwens ook slecht voor ratten? (En andere knaagdieren? Ratten in het bijzonder, beste vriendje van m'n broertje is kind aan huis hier, was net hun kittens bekijken en zag bij zijn rat ook al zo'n knaagsteen liggen..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nop.. Ik denk nl. dat de kans groot is dat ze het alsnog niet eten (ze zijn geen slechte hooi eters, ze eten echt helemaal NIKS, ze zien het niet eens als voedsel. Welke soort dan ook. Niet eens één sprietje..) en bovendien is het nogal prijzig, ik betaal alles betreft de konijnen zelf en op de lange termijn is het te duur, dan heb ik misschien een tijdelijke oplossing (of ik heb nóg een baal hooi in de schuur staan die ze niet lusten) maar daar heb ik uiteindelijk dus niks aan. Helaas!

En bedankt voor de uitleg!!

Hoi Dollie, weet niet welke discussie hier helemaal bij hoort, maar als je toevallig boeren in de buurt hebt en je het uitlegt zullen ze je zeker een zakje gratis meegeven om uit te proberen voor je het grote geschud aanschaft. Dan kun je het tenminste eerst uitproberen. Met de hoop op een boer waarvan jouw konijn wel wil eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordeweeks loop ik stage en in de weekenden en vakanties werk ik in een dierenwinkel... Er kwam een moment dat ik tegen mijn baas over die knaagstenen begon en dus zei dat het heel slecht is en waarom. Mijn baas zei dus: ''Ja, dat kan,'' of terwijl 'net of mij het iets kan schelen, als ik er maar geld mee verdien!' Nu kreeg ik vorige week dus te horen dat hij meer aan mijn collega had dan aan mij, want zij verkocht klanten veel meer! Nou sorry, maar ik heb de opleiding dierenverzorging gevolgd en ik sta daar om er voor te zorgen dat die dieren een goed leven krijgen en niet om de klanten weet ik veel wat mee te geven terwijl ik heel goed weet dat het slecht is voor die dieren.

Voor jouw dierenarts is het dus 2x handel. 1x bij de verkoop van die rommel én 1x bij het helpen van het gevolg van die rotdingen. Hij vergeet alleen een ding en dat is het welzijn van het dier.

Ik zou hem voor geen goud als mijn dierenarts willen hebben. :tussor:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie, weet niet welke discussie hier helemaal bij hoort, maar als je toevallig boeren in de buurt hebt en je het uitlegt zullen ze je zeker een zakje gratis meegeven om uit te proberen voor je het grote geschud aanschaft. Dan kun je het tenminste eerst uitproberen. Met de hoop op een boer waarvan jouw konijn wel wil eten...

Dat zou ik inderdaad nog eens uit kunnen proberen!! Thanks!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor jouw dierenarts is het dus 2x handel. 1x bij de verkoop van die rommel én 1x bij het helpen van het gevolg van die rotdingen. Hij vergeet alleen een ding en dat is het welzijn van het dier.

Ik zou hem voor geen goud als mijn dierenarts willen hebben. :tussor:

Misschien dat je het niet helemaal goed gelezen hebt, want het is geen dierenarts ;) !

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de knaagstenen zit een absurde hoge concentratie calcium dat door de nieren word uitgescheiden. In de blaas slaat dit neer met oxalaten tot calciumoxalaat, dit zijn naaldachtige kristallen die samen gaan klonten. Calciumoxalaat is het hoofdbestanddeel van blaasstenen en nierstenen. Ook is calciumoxalaat bij orale inname erg giftig.

Dollie... heb je trouwens al het hooi van Bunny Nature op Zooplus al eens geprobeerd?

haha als ik dat in een keer zo mn mond uit krijg in mn lunchpauze ben ik best trots op mezelf :he:

Oh en dat hooi is zeker aan te raden hoor. Mijn nijnen zijn er dol op (lees het topic maar even over de hooitip). Beau keek eerder het hooi niet eens aan, snuffelde er niet eens aan. Maar nu.. voemmmm komt ie aangestormd.

Heb gister weer 2 zakken besteld voor die grote hooieters :P

Maar waar woon je dan? Wie weet woon je vlakbij een BBer en mag je een beetje "lenen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha als ik dat in een keer zo mn mond uit krijg in mn lunchpauze ben ik best trots op mezelf :he:

Maar waar woon je dan? Wie weet woon je vlakbij een BBer en mag je een beetje "lenen".

Ik heb al een super aanbod van Marielle gehad, moet haar alleen nog even een berichtje sturen!! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .