Ga naar inhoud

konijn met abses


wenerlover

Aanbevolen berichten

Dat iets erfelijk is hoeft het zeker niet te betekenen dat het bij alle andere dieren ook aanwezig is. Zelfs in de meest simpele situaties waarbij iets wordt veroorzaakt door een enkel gen is er zeker niet altijd sprake van 100% kans. Ingewikkelder wordt het als er meerdere genen bij betrokken zijn en er dus meer mogelijkheden zijn.

En dan kan je de situatie hebben dat er bepaalde genen ongunstig zijn, maar dat je daar niks van merkt omdat ze gecompenseerd worden door andere genen. Maar als je dan ineens een dier hebt waarbij die ongunstige eigenschappen zichtbaar zijn dan weet je dat die genen er toch zijn.

Bovendien is er ook nog iets als risicofactoren, in dit geval zou het dan bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat het de combinatie is van de genen en een te kort afgebroken navelstreng die samen voor dit probleem hebben gezorgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De toon die men maakt..........

Een te kort afgebeten navel streng is te kort afgebeten niet anders.....

erfelijk is als de opening van binnen zit en de navel normaal is......

Ik kom niet op voor een fokker maar om gelijk volgens de boeken te slingeren met erfelijke afwijkingen......terwijl dit niet het geval is in deze situatie word ik wel eens moe van.....Dat is mijn ervaring met al reeds 23 jaar konijnen fokken.

Dan weet je percies wat wel en niet erfelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De toon die men maakt..........

Een te kort afgebeten navel streng is te kort afgebeten niet anders.....

erfelijk is als de opening van binnen zit en de navel normaal is......

Ik kom niet op voor een fokker maar om gelijk volgens de boeken te slingeren met erfelijke afwijkingen......terwijl dit niet het geval is in deze situatie word ik wel eens moe van.....Dat is mijn ervaring met al reeds 23 jaar konijnen fokken.

Dan weet je percies wat wel en niet erfelijk is.

Misschien is het wel eens een goed idee om van achterhaalde info af te stappen en iets aan te nemen van iemand die literatuur bezit die up to date is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zelf ben het nog steeds niet eens met die erfelijke afwijking

mijn dieren komen uit een hele goede lijn ik doen ook niet aan inteelt en lijnteelt

ik ken de fokker heel goed waar deze dieren weg komen en die heeft ook nog nooit een navelbreuk gehad bij een wener van hem

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha:whistle2: strakke opmerking.....laat mij de ervaring maar hebben.....

gelukkig gaat het weer goed met haar ( erfelijke afwijking)

Nou nou, het zit je behoorlijk dwars geloof ik dat je nu eenmaal niet alles weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou nou, het zit je behoorlijk dwars geloof ik dat je nu eenmaal niet alles weet.

Het gaat niet om alles weten het gaat om deze situatie....

moeder bijt de navel te kort af komt geen erfelijk trekje bij kijken.

Dus wener lover wij weten als fokkers wel beter in deze situatie.

Wil je in andere toppic normaal reageren op mij rian.....dit is een dicussie.Blijf er niet in hangen he!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet om alles weten het gaat om deze situatie....

moeder bijt de navel te kort af komt geen erfelijk trekje bij kijken.

Dus wener lover wij weten als fokkers wel beter in deze situatie.

Stel je niet zo autoritair op, daar word ik een beetje misselijk van. Je vindt het heel wat allemaal, dat fokker zijn. Je bent gewoon een mens, net als iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ja, het is Wenerlovers topic dat gaat over een konijn met een navelbreuk, het lijkt me dat dat nog niet helemaal is opgelost en dat Wenerlover daar wellicht iets over kwijt wil, dus een slotje lijkt me ook niet zo'n goed plan. Je kunt natuurlijk ook gewoon niet reageren.

Gaat het nog steeds goed met mijn naamgenootje, eet en keutelt ze goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In meerdere cursussen, boeken, … staat dat een navelbreuk bij dieren een erfelijke afwijking kan zijn. Als jij mijn info kan tegen spreken en ook zeggen waarom, sta ik daar absoluut open voor.

om de discussie toch nog even door te zetten daar het zeer intresant is....

Ik en mijn mede fokkers hebben even als de keurmeesters nog nooit gehoord dat bij een konijn een navel breuk erfelijk kan, zou zijn.

Ook komt dit onder fokkers op de fokkers forums na vragen zelden tot zeer weinig voor.Het word ook niet aangedragen als een erfelijk gebrek.

Kun je mij meer info verschaffen dat het een erfelijk gebrek is wat betreft een navel breuk.

bij wener lover was het geen? wel navel breuk maar was onstaan door schade buiten af.Wat wij fokkers dus heel zelden zien maar wel de oorzaak van weten door moeders die het te kort af bijten.

cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn oom had het ook nog nooit gehad bij 1 van zijn konijnen

dus stel het is toch erfelijk dat zouden toch veel meer konijnen het hebben

lijkt mij. in mijn 6 jaar dat ik fok met konijnen is dit ook de 1x dat ik een konijn met een navelbreuk heb dus gek dat er niet meer mensen last van hebben

als je meer dan 60 jaar ervaring hebt met konijnen en dan vooral met 1 ras

dan kan naar mijn mening geen boek tegen op!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .