Ga naar inhoud

konijn met abses


wenerlover

Aanbevolen berichten

Ik sluit mij aan bij bovenstaande.

Een navelbreuk (hernia umbilicalis) is een uitstulping van het peritoneum (buikvlies) door de navelring. Hierbij zie je echt geen darmen...

Als er echt een stukje darm te zien was, heb je zoals Rian zegt te maken met een fistel. Maar ik zou het wel vreemd vinden als een DA het verschil niet ziet tussen een navelbreuk en een fistel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 119
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oh ja, daarnaast hangt bij dieren het behandelplan nog af van de 'ernst' van de navelbreuk en wordt er heus niet altijd geopteerd voor een operatie.

Als er al geoppereerd wordt probeert men meestal (in de mate van het mogelijke) te wachten tot het dier in kwestie een bepaalde leeftijd heeft en een narcose minder risico's inhoud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm...volgens mij wordt er bij dieren toch ook geopeereerd als er geen inklemming is.

Een navelbreuk kan namelijk in sommige gevallen een fistel tot gevolg hebben en dat wilt men voor zijn. Als er toch een inklemming plaatsvind en deze niet tijdig wordt opgemerkt, kan er een stukje darmwand afsterven waardoor er een fistel ontstaat.

Er wordt dus in sommige gevallen wel degelijk gekozen om te opereren om dit risico op voorhand te vermijden.

In de meeste gevallen wordt er op jonge leeftijd wel nog geopteerd om af te wachten en eerst de inhoud van de navelbreuk een paar keer per dag terug te duwen.

Als de navelbreuk na een bepaalde leeftijd nog aanwezig is en 'groot' is dan wordt er meestal geopteerd voor een operatie.

Maar ik heb geen idee over welke leeftijd dit gaat bij konijnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Raar verhaal. Maar het zal dan wel, dierengeneeskunde is dan toch ietsje anders geloof ik....

Het slaat eigenlijk nergens op, je gaat toch ook niet alvast appendix eruit halen omdat deze mogelijk ontstoken kan raken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Euhm nog even ter info...

Wenerlover, ik hoop dat je weet of dat je DA je verteld heeft dat een navelbreuk vaak een aangeboren afwijking is. Een aangeboren afwijking met een mogelijke erfelijke achtergrond...

Dat het dus absoluut af te raden is om nakomelingen van deze dieren te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk te zien zo op de foto.

Als het echt een navelbreuk is, zou ik, zoals zwarte panter al zei, er toch niet mee verder fokken. Want vaak is ee navelbreuk wel erfelijk.

Een navelbreuk tgv het te kort afbreken van de navelstreng, kan volgens mij niet. Wel door het heel bruut afbreken van de navelstreng, zodat door de grote kracht ook het buikvlies wordt beschadigd en er een scheurtje in komt, maar deze breuk is normaal heel klein en geneest meestal vanzelf.

Wat mij wel mogelijk lijkt is dat de navel ontstoken is en dat deze ontsteking ook het buikvlies aantast, waardoor die navelring niet tegoei kan toegroeien en je dus een navelbreuk krijgt. Het lijkt mij wel dat je dan vooral de onsteking moet behandelen, alvorens te opereren (als het dan nog nodig is).

Ik hoop dat je wat aan onze info hebt en vandaag bij de dierenarts toch wat meer vragen gaat stellen. Zo'n operatie op zich is niet zo moeilijk, maar onder narcose gaan is altijd gevaarlijk voor zo'n jong diertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben net terug van de dierenarts

het wontje op de breuk is mooi dicht

woensdag word ze toch geopereerd ze word niet met een prik onder narcose gebracht

maar met gas ik heb nog even zitten na vragen omdat zelf nieuw ben op deze kliniek

ze deden ook vaak castraties bij konijnen

ze word onder narcose gebracht met gas dit is veel minder gevaarlijk dan een narcose prik de prik is gevaarlijk omdat als de dosering te hoog is dat dan je konijn niet meer bijkomt uit de narcose

groetjes cynthia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat lijkt me een beetje een raar argument om als DA voor gas te kiezen.

Gas is inderdaad minder risicovol omdat, zodra het gas weggenomen wordt, het konijn direct ontwaakt.

Bij een narcose door injectie is de ontwaak-periode langer. Die tijd is risicovol, omdat het konijn zijn temperatuur nog niet onder controle kan houden, waardoor de kans op onderkoeling groter is.

De dosering van zo'n injectie wordt op het gewicht van het konijn aangepast. Overdosering zou dus een grove fout van de DA zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik dan vragen met welke reden de DA beslist om op zo'n jonge leeftijd te opereren.

Volgens hem is het door het te kort afbreken van de navelstreng, zoals Katrien al zegt, is het dan waarschijnlijk door een te brute kracht en is er nog de mogelijkheid dat het kan dichtgroeien.

Als de breuk wel zo groot is dat er dringend een operatie nodig is, zit je bijna altijd met een aangeboren afwijking die vaak erfelijk is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je er maar laconiek over doet. Zeven weken is wel best nog jong! Er wordt zelfs aangeraden om een konijntje van zeven weken nog bij de moeder te laten, dus het is nog gewoon een babykonijntje. Is het nu zó belangrijk dat je met haar wilt gaan fokken

(want blijkbaar is ze bijzonder vanwege haar kleur en is dat wat telt) dat dat koste wat kost moet gaan gebeuren, ondanks alle risico's?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ kiwi ik wil niet zeuren maar punt 1 ik ga met mijn dieren naar de dierenarts

veel fokkers doen dat niet eens ik geef veel om mijn dieren anders zou ik haar niet laten helpen aan die stomme navelbreuk en het kost mijn ook geld ben dik over de 45 euro kwijt maar dat heb ik wel over voor dit konijntje

als ik eerlijk mag zijn kiwi ik vind dit een hele stomme opmerking

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .