Ga naar inhoud

slijm keutels


Sientje81

Aanbevolen berichten

Ik zal je trouwens een foto laten zien van het klotsen......hoe het er uit ziet bij sectie. dit was van een konijntje die het had en toch dwang voer kreeg jammer genoeg.Haar maag was ge exsplodeerd..Dan kun je meer begrijpen wat ik bedoel en hoe het er uit ziet.Mensen met een zwakke maag maar eff niet kijken.

http://i250.photobucket.com/albums/gg255/yvetmulder/dikkebuikenziekte2.jpg

aangepast door Lieke175
Niet zo'n prettige foto
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 262
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bo en Billy hebben gisterenmorgen vocht via het infuus gekregen. Sinds die tijd hebben ze niet meer gedronken. Floor heeft ook niet meer gedronken. Wel hebben ze veel groenten op (die ik extra nat heb gemaakt). Ik heb Bo net met een spuitje vocht proberen toe te dienen Maar het is echt een gevecht wat hij gewonnen heeft.....Ze moeten toch echt vocht krijgen! ze maken op dit momente alledrie een fitte indruk.

Ik geef ze zo weer een bakje groenvoer en dan hoop ik dat ze snel gaan keutelen. Vanaf 16 uur kan ik bij de DA terech met de poep om te contorleren op coc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, fijne gezamelijke actie hier afgelopen dagen, super!!!!

Het is voor mij even onduidelijk hoe oud de konijntjes zijn... Als ze ouder zijn dan 4 maanden is de kans op coc kleiner...zijn de bv een jaar oud is de kans op coc bijna onbestaande tenzij onder de vorm van levercoc.

Elk konijn heeft coc in zich, maar met het ouder worden, bouwen ze een weerstand op en kan dit geen ziekte meer veroorzaken.

Overleg je even met je DA de mogelijkheden van parasieten? Eventueel panacur bijgeven? Ik zoek nog even het één en ander op over coc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...gewone coc kan je dan echt wel vergeten...ofwel gaat het om de lever ofwel een andere parasiet wat mij het meest logisch lijkt gezien de situatie...

Kelly, ik heb een beetje teveel last van mijn jetlag en het is hier feest van de buren wat ik nog moet voorbereiden. Heb jij de nergie die 2 artikels een goed door te lezen en hier het belangrijkste te vermelden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben terug van de DA. De ontlasting van alledrie de konijnen is onderzocht. Alleen bij Billy (1 jaar) is coccidiose aangetroffen. Op de ontlasting van Bo en Floor (beiden 1,5 jaar) niet. De DA zegt echter dat het niet altijd te zien is en gaat ervan uit dat zij ook besmet zijn.

Verschrikkelijk.

Ik heb met haar overlegd over de ab-kuur. Ze heeft ook Baycox maar wil dit nu nog niet geven ivm de zwakte van de beestjes. Ze adviseert mij Bactrimel te gebruiken tot en met morgen. Wanneer het niet beter is, moet ik donderdag weer terug.

We zijn net begonnen en hadden het redelijk snel gepiept. Alleen Floortje was er nog niet aan gewend dus zij vond het wat minder. Aangezien ze zo lang niets gedronken hebben, heb ik ze ook water gegeven. Ik hoop dat het genoeg is. Met de protexin ga ik nog door.

Billy en Floor hebben vandaag heel goed gegeten. Veel groen, hooi en SS.

Bo heeft alleen beetje groen en een paar brokken gegeten. Hij maakt ook de meest zieke indruk. Hij knarsetandt niet en maakt ook geen andere indrukken van pijn. Aangezien hij zo weinig eet (en niet/nauwelijks keutelt), zal ik hem dan vananvond pijnstiller geven? Vanmorgen heeft ie ook pijnstiller gehad omdat ik m zo rustig vond.

Boh, ik ben er echt helemaal kapot van. Toen ik het hoorde, dacht ik: ik kan dit niet meer aan. Ik ben zo moe, voel me zo slap. Ik hoop dat ik ze nu eindelijk goed ga behandelen. En hoop ook dat ze blijven eten en poepen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm...kelly...kijk jij even behandeling na? In artikel staat duidelijk dat behandeling moet beginnen binnen de 5-6 dagen om succes te hebben... ik zou dus wel ONMIDDELLIJK met de baycox beginnen, maar ben niet helder genoeg om op te maken of bactrimel nu wel of niet kan werken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het hier wel al eerder is geschreven, maar alle konijntjes hebben Eimeria (wat coccidiose veroorzaakt) in hun darmen zitten. Ik studeer diergeneeskunde en er wordt bij ons echt heel hard benadrukt dat je enkel van coccidiose kan spreken als er enorm veel eimeria is teruggevonden in de feces EN als het dier symptomen vertoont. Jou diertjes zijn al zo oud, dat het volgens mij geen coccidiose kan zijn (zoals hier ook al vermeld is).

Trouwens ik heb ook ergens gelezen (maar weet helemaal niet waar), dat konijnen ook een normale darmbacterie bezitten die sterk lijkt op eimeria. Deze bacterie kan ook massaal in de feces aanwezig zijn en dat de dierenarts daarom vaak cocc diagnosticeert wanneer het niet zo is.

Ik snap trouwens het bactrimel-verhaal niet goed. Ik ben geen antibiotica expert (heb er gisteren examen van gehad en het ging niet al te best), maar waarom worden deze dan gegeven? Helpen ze ook tegen coc, denk van niet.

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik twijfel een beetje aan de kunde van je dierenarts, toch wat betreft dit geval (en dat van bella). Ik vond het raar dat de dierenarts bella's darmen helemaal openhaalde om dan vast te stellen dat het cocc was (kan men trouwens niet gewoon zien aan de darmen volgens mij), terwijl dit even goed kan gedetecteerd worden aan de hand van een feces onderzoek, wat ze nog niet gedaan had. En zo'n feces onderzoek duurt echt maar een half uurtje hoor, kost niet veel moeite en geld. Bij darmproblemen is eigelijk een van de eerste dingen die moeten gebeuren feces-onderzoek.

Ik hoop dat mijn post niet te negatief wordt bekeken. Ik vind het super hoe jij met je konijntje begaan bent!! Daarom wil ik graag mn steente bijdragen en mijn gedachten delen. Ik vind dat het nu een beetje lang aansleept en krijg er een beetje een wrang gevoel bij (zeker nu bella overleden is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm...kelly...kijk jij even behandeling na? In artikel staat duidelijk dat behandeling moet beginnen binnen de 5-6 dagen om succes te hebben... ik zou dus wel ONMIDDELLIJK met de baycox beginnen, maar ben niet helder genoeg om op te maken of bactrimel nu wel of niet kan werken...

Bactrimel bevat trimethoprim en sulfamethoxazol. Allebei antibiotica dus helpen niet tegen coc. Wordt wel gebruikt tegen bacteriele darminfecties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fecesonderzoek is de makkelijkste manier om Coc te kunnen ontdekken máár dan moet er wel ontlasting zijn natuurlijk.

Bij Bella is niet coc geconstateerd door dat de darmen zijn leegehaald maar in eerste instantie zijn de darmen en de maag leeggehaald omdat deze zo vol zaten dat men dacht aan een ernstige verstopping.

Aan de hand van wat ze daarin gevonden hebben is coc vastgesteld..

Bactrimel is een sulfa ab en sulfa's worden toch ook wel bij coc gegeven.

Wat ik van Loes begreep doen dierenartsen dit ook wel eens als men niet helemaal zeker is van een echte coc besmetting dan geven ze bactrimel omdat t breedspectrum ab is.

Ik ben ook geen ab expert ...maar dit lijstje van medicijnen staat er op medirabbit als zijnde goed voor Coccidiose behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sulfanomide en trimethoprim zijn effectief gebeleken als geneesmiddel bij coccidiose.

Ze moeten echter ook enkel als geneesmiddel gebruikt worden en nooit preventief.

Het meest effectieve medicijn is sulphadimethoxine(0.5 tot 0.7 gr/ liter water).

Andere sulfa geneesmiddelen zijn:

- Sulphaquinoxaline: 1gr / liter drinkwater

- Suplhadimerazine: 2gr/liter drinkwater

- Salinomycine (bio-cox)

- Diclazuril (clinicox)

- Toltrazuril (baycox)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het hier wel al eerder is geschreven, maar alle konijntjes hebben Eimeria (wat coccidiose veroorzaakt) in hun darmen zitten. Ik studeer diergeneeskunde en er wordt bij ons echt heel hard benadrukt dat je enkel van coccidiose kan spreken als er enorm veel eimeria is teruggevonden in de feces EN als het dier symptomen vertoont. Jou diertjes zijn al zo oud, dat het volgens mij geen coccidiose kan zijn (zoals hier ook al vermeld is).

Trouwens ik heb ook ergens gelezen (maar weet helemaal niet waar), dat konijnen ook een normale darmbacterie bezitten die sterk lijkt op eimeria. Deze bacterie kan ook massaal in de feces aanwezig zijn en dat de dierenarts daarom vaak cocc diagnosticeert wanneer het niet zo is.

Dan vul ik dat even aan...

Is idd zo, namelijk Cyniclomyces guttulatulus. Een bacterie die dus deel uitmaakt van de gezonde darmflora van een konijn.

Dierenartsen die weinig ervaring hebben met konijnen kunnen deze makkelijk met elkaar verwarren. Dit kan 2 gevolgen hebben. Of men spreekt ten onrechte van coccidiose. Of men ontkent cocciodiose terwijl dit wel aanwezig is.

Spijtig genoeg zou dit laatste vaker voorkomen.

Over het gebruik van een trimethoprim-sulfa zijn de meningen idd nogal verdeeld...

Ik weet dat Inge Thas ook een trimethoprim-sulfa aanraad als er een vermoeden is van coc. maar er op de een of andere manier geen onderzoek van de keutels gedaan kan worden (en dan kiest men voor dit breedspectrum AB).

Ik heb hier zelf ook een trimethoprim-sulfa gebruikt en met het gewenste resultaat.

Ik weet wel dat mijn KKDA die ik nu heb, aanraad om wel Baycox te gebruiken bij coc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een fecesonderzoek is de makkelijkste manier om Coc te kunnen ontdekken máár dan moet er wel ontlasting zijn natuurlijk.

Bij Bella is niet coc geconstateerd door dat de darmen zijn leegehaald maar in eerste instantie zijn de darmen en de maag leeggehaald omdat deze zo vol zaten dat men dacht aan een ernstige verstopping.

Aan de hand van wat ze daarin gevonden hebben is coc vastgesteld..

Ok, dankje, dit had ik dus niet helemaal begrepen.

Het is inderdaad een breed-spectrum antibiotica, maar eimeria is helemaal geen bacterie.

Ik heb hier trouwens nog iets over gevonden:

Medicatie

Geen enkel antibioticum is in staat om de coccidiën zelf te doden. Dus ook het coccidiostaticum dat aan het voer toegevoegd is niet! Via uitscheiding van oöcysten wordt de besmetting verspreid. De medicijnen worden uitsluitend gegeven om bepaalde stadia van de cyclus te stoppen, zodat er onder andere geen eitjes meer komen.

Over het algemeen worden Toltrazuril, ESB3 of Baycox ingezet tegen coccidiose. De werkzame stof van Baycox is ook toltrazuril. Toltrazuril heeft het voordeel dat het een vroeger stadium stopt dan ESB3. Zo remt Totrazuril de coccidiën al af voordat ze zich splitsen in mannelijke en vrouwelijke exemplaren. Hierdoor ze zich niet kunnen gaan voortplanten. Waardoor er dus ook geen eitjes komen en de besmettingscyclus onderbroken wordt. Ook levercoccidiose (veroorzaakt door Eimeria stiedae) kan met toltrazuril behandeld worden. ESB3 pakt de Eimeria stiedae niet voldoende aan en is met name nuttig bij darmcoccidiose.

Bactrimel sprookje

Wanneer er sprake is van een zeer ernstige coccidiën besmetting kan de darmwand beschadigd raken. Hierdoor krijgen pathogene bacteriën vrij spel en ontstaat darmslijm-vliesontsteking. Hier kun je dan ook vloeibare diarree zien. Dit is een zeer ernstige toestand die fataal kan verlopen. In dit geval kan het nodig zijn om, naast het anticoccidiosemiddel, een sulfa-antibioticum (trimethoprim-sulfonamide) in te zetten. Dit doodt de bacteriën. Voor dit doel wordt vaak Bactrimel gekozen. Daarmee is bij veel dierenartsen het sprookje ontstaan dat coccidiose te genezen zou zijn met Bactrimel. Dat is dus niet zo. Het is ondersteunende medicatie bij coccidiose, in die gevallen dat dat noodzakelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vul ik dat even aan...

Is idd zo, namelijk Cyniclomyces guttulatulus. Een bacterie die dus deel uitmaakt van de gezonde darmflora van een konijn.

Dierenartsen die weinig ervaring hebben met konijnen kunnen deze makkelijk met elkaar verwarren. Dit kan 2 gevolgen hebben. Of men spreekt ten onrechte van coccidiose. Of men ontkent cocciodiose terwijl dit wel aanwezig is.

Spijtig genoeg zou dit laatste vaker voorkomen.

Dankje, dacht dat het meer omgereerd voorkwam, omdat je natuurlijk opzoek gaat naar coc en niet naar die bact, dus dat als je dan iets ziet je denkt dat het coc is.

Over het gebruik van een trimethoprim-sulfa zijn de meningen idd nogal verdeeld...

Ik weet dat Inge Thas ook een trimethoprim-sulfa aanraad als er een vermoeden is van coc. maar er op de een of andere manier geen onderzoek van de keutels gedaan kan worden (en dan kiest men voor dit breedspectrum AB).

Ik heb hier zelf ook een trimethoprim-sulfa gebruikt en met het gewenste resultaat.

Ik weet wel dat mijn KKDA die ik nu heb, aanraad om wel Baycox te gebruiken bij coc.

Ach ja het zal dus verschillen van de ene bron tot de andere. Het zal zowiezo wel helpen voor bact infecties bovenop die coc te doen verdwijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, ik lees nu even dit stukje over bactrimel...ik moet nl Bikkel 14 dgn preventief antibiotica geven....is dit dan wel nodig?

Het is nl een gezond konijn en ik heb geen zin om dadelijk Bikkel ook ziek te hebben door iets wat hij misschien niet nodig heeft....

Vooral het spuitje is stressen, gelukkig eet hij het wel als ik het tussen 2 schijfjes banaan spuit dus nu geen stress meer met dwangmedicatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stukje dat Katrien net schreef is ook wat ik weet over de behandeling van coc.

Ik heb zelf 2 konijnen gehad met coc en die zijn beide ook behandeld met Baycox.

Fuz had coc toen hij jong was (een maand of 3/4) en hij was daarbij ook nog eens doodziek.

Maar nog even over wat Caroline zei over coc bij oudere dieren, dat moet ik uit ervaring toch tegenspreken.

Na de koppeling van Elmo en Lucky kreeg Lucky ook coc.

Lucky hadden wij toen al ruim een jaar en toen we haar op straat vonden was het ook geen piepjong konijntje meer (ze woog toen 900 gram en nu ong 1 kilo). Ook oudere dieren kunnen het dus wel krijgen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn bij hem de keutels nageken op coc.....

Ook oudere dieren kunnen coc krijgen als ze verzwakt zijn en kunnen overlijden hier aan.

Zoals ik reeds eerder heb aangegeven is baycox/toltrazuril voor het behandelen van coc.Bactrimel is puur voor darm infectie ter bestrijding bacterien.

Om nog even antwoord te geven op de gestelde vraag niet eten is pijnstilling geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ik twijfel een beetje aan de kunde van je dierenarts, toch wat betreft dit geval (en dat van bella). Ik vond het raar dat de dierenarts bella's darmen helemaal openhaalde om dan vast te stellen dat het cocc was (kan men trouwens niet gewoon zien aan de darmen volgens mij), terwijl dit even goed kan gedetecteerd worden aan de hand van een feces onderzoek, wat ze nog niet gedaan had. En zo'n feces onderzoek duurt echt maar een half uurtje hoor, kost niet veel moeite en geld. Bij darmproblemen is eigelijk een van de eerste dingen die moeten gebeuren feces-onderzoek.

Als je goed leest had dit bewuste konijntje een haarbal verstopping in de maag en darmen.....

Dus vind ik zeker geen onkunde van de arts......Ze hadden 2 bakjes haarballen verwijderd....dus een flink beetje.

Daar boven op kwam de coc.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bactrimel sprookje

Wanneer er sprake is van een zeer ernstige coccidiën besmetting kan de darmwand beschadigd raken. Hierdoor krijgen pathogene bacteriën vrij spel en ontstaat darmslijm-vliesontsteking. Hier kun je dan ook vloeibare diarree zien. Dit is een zeer ernstige toestand die fataal kan verlopen. In dit geval kan het nodig zijn om, naast het anticoccidiosemiddel, een sulfa-antibioticum (trimethoprim-sulfonamide) in te zetten. Dit doodt de bacteriën. Voor dit doel wordt vaak Bactrimel gekozen. Daarmee is bij veel dierenartsen het sprookje ontstaan dat coccidiose te genezen zou zijn met Bactrimel. Dat is dus niet zo. Het is ondersteunende medicatie bij coccidiose, in die gevallen dat dat noodzakelijk is.

Dit lijkt me duidelijk.....

Bij een darm infectie wat ze hebben behandel je met bactrimel

Daar naast baycox of toltrazuril om de coc aan te pakken.

dit samen komt prakties heel veel voor is ook lochies konijn is zwak.

Dan slaat het toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .