Ga naar inhoud

slijm keutels


Sientje81

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben ongeveer 2 weken geleden een topic begonnen over koppelen van 4 konijnen (zie gedrag en koppelen). Ik heb toen met jullie overlegd of ik mijn nieuwe ram zou terugbrengen of niet. Ik heb dit gedaan. Daarna gingen wij voor een week op vakantie en vanwege het jagen van de 2 vrouwtjes heb ik ze naar de opvang gebracht (aangezien mijn schoonmoeder alleen 1 keer per dag kwam voeren en ze dus niet in de gaten kon houden). Ik heb ervarng met deze opvang en wist dat ze goed verzorgd zouden worden.

De 3 hebben weer fijn bij elkaar gezeten. Vanmorgen heb ik ze opgehaald en vertelde de eigenaar van de opvang dat mijn vrouwtje Billy vanaf vanmorgen erg suf was. Ze keek naar het kontje en bleek wat slijmontlasting te zijn. Ze heeft aan de buik gevoeld en zei dat de darmen niet verstopt waren.

Nu zijn de 3 een uur thuis en is Billy nog erg rustig. Ze zit in een hoekje, eet niets en drinkt niets. een keer heb ik wat slijm gevonden met 2 (raar gevormde) keuteltjes erin. Ze zijn natuurlijk ook gestresst, het is warm, dus kan nu nog niets ervan zeggen denk ik? Kan ik tot morgenvroeg wachten met naar de DA te gaan?

Ik heb wel Probiotica (ze zei yakult voor konijnen) meegekregen en dit door het water gedaan.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 262
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij een konijn met slijm bij de ontlasting is altijd een DA bezoek nodig. Als het konijn daarnaast nog suf is, moet je echt ONMIDDELLIJK naar een DA.

Slijm duidt op de aanwezigheid van parasieten of slechte bacterieën in de darmen of het is een teken dat de darmen stilliggen of hebben stilgelegen.

Hoe jong is je konijntje? Coccidiose komt vaak voor bij jonge konijntjes na stress. En gaat ook gepaard met slijm. Dus laat ook zeker de keutels hierop nakijken.

Probiotica is goed, maar bij slijm zal dit niet voldoende zijn en heb je echt een DA nodig.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om 16 uur een afspraak bij de DA. Het is niet mijn eigen DA, dus hoop dat hij wat van konijnen af weet. Van de opvang moet ik het ander vrouwtje dan ook meenemen aangezien ze nu niet meer van elkaar verwijderd mogen zijn (nu het goed gaat). Dus dat wordt weer stress.

Ook mijn mannetje is anders dan gewoon: ook suf en niet eten en drinken. Bij hem heb ik echter geen slijm gezien. Hem ook maar even laten controleren dan?

Met mijn ander vrouwtje is niets aan de hand, die is weer blij dat ze thuis is!!!

Wat vervelend als je konijnen niet in orde zijn zeg, dan ben je zelf ook niet in orde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Billy heeft heel wat slijm aan zich kleven dus dat kan de DA meteen zien. En zoals je zegt, ze hebben inderdaad veel stress gehad. Ik heb er zo enorm spijt van dat ik eraan begonnen ben...

Ik hoop niet dat ik er te laat bij ben... En hoop dat die DA wat van konijnen weet (op z'n site staan alleen foto's van honden en katten, dat vind ik nooit zo'n goed teken...).

Bedankt voor je hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben net terug van de DA en ze blijken alledrie een darmiinfectie te hebben. Billy (vrouwtje) het ergste, Bo ook behoorlijk en Floor een beetje. De DA vroeg zich af of Billy het ging halen. Ik heb een potje zitten janken, niet normaal. Ik vind het heel erg.

De DA heeft Billy en Bo een spuit gegeven (een antibioticum, wat weet ik niet precies). Hij heeft me 'Cisaral' (misschien verkeerd gespeld) meegegeven wat ik 2 keer perdag moet geven. Hij zei niet zeker te weten of het besmettelijk was en adviseerde me Floor van Bo en Billy weg te houden. Weten jullie of dit goed is?

Verder vroeg ik of ik vocht moest geven en hij meende dat ze genoeg vocht binnen hebben? Billy heeft de hele dag nog niets gedronken, Floor een klein beetje en Bo een paar druppels. Help alstjeblieft, ik ben helemaal overstuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is Ciceral een darmstimulerend middel waardoor de darmen beter moeten gaan werken, heb er zelf nog geen ervaring mee.

Hou je konijntjes goed in de gaten en probeer rustig te blijven, ik weet niet wat je nog meer kan doen, maar er zijn andere forumleden die je misschien meer kunnen vertellen. Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh gelukkig dat je naar de dierenarts gegaan bent.

Ik hoop dat ze er allemaal snel bovenop komen!

Als je merkt dat ze niets drinken, kan het volgens mij geen kwaad ze eens wat water te geven met een spuitje.

Voor de rest ken ik hier helemaal niets van. Heeft je dierenarts iets gezegd ivm dwangvoeren ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Billy net wat zien drinken aan de fles, ook rook ze aan het hooi en nam een halve centimeter (en daar bleef het bij). Het ging heel langzaam, ze is echt verzwakt. Bo heeft zich verstopt in een tunnel en doet helemaal niks. Floortje is rustig en knabbelt aan het hooi.

Volgens de DA was dwangvoeren niet nodig omdat ze gisteren nog gegeten hebben. Maar eerlijk gezegd vertrouw ik hem niet zo. Maar weten jullie of ik Floor van Bo en Billy apart moet houden. Vanwege de koppelproblemen lijkt me dat toch niet verstandig. Maar als het zo besmettelijk is, zal ik het wel moeten doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren nog gegeten... Hoop dat de dierenarts weet dat konijntjes niet moeten stoppen met eten aangezien de darmen niet stil mogen liggen.

Heb je zo'n plastic spuitje?

Maak zoiezo hooithee (water koken en 2 uur laten trekken).

Geef haar groenvoer dat ze graag eet en gewend is: wortelloof, peterselie, witloof .

Maak een biks papje (waer vermengen met biks).

Het bikspapje kun je dwangvoeren met een plastic spuitje of gewoon voor haar bekkie houden.

Zet ook een waterbakje neer voor ze ipv een waterflesje.

Hou de temperatuur in de gaten, als haar nekje erg koud is leg er dan een warme kruik bij.

Had je ontlasting meegenomen voor controle op coccidiose onder de microscoop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Billy heeft weer gedronken, zowel van het bakje (met probiotica) als van de fles. Ze nam zelfs even een kijkje buiten haar hok om vervolgens weer snel plat te gaan liggen. Op advies van de opvang heb ik haar een mini stukje appel gegeven (om zo de zin in eten weer wat groter te maken). Dit nam ze gulzig!!! Een tweede mini stukje ging er ook zo in. Moet ik meer appel geven? Probleem is dat ik geen konijnveilige groenten in huis heb (gister teruggekomen van vakantie en geen enkele winkel is open!). Morgenvroeg haal ik direct groenten en verse ananas.

Bo lijkt er nu minder aan toe, zit nog steeds in zijn tunnel en wilde geen appel. Heeft net 5 druppels gedronken. Ik zal nog hooithee maken, maar moet ik dan bakje water en bakje water met probiotica weghalen???

Bedankt voor de adviezen en het meeleven. Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel belangrijk dat ze snel weer gaat keutelen.

Had de DA je nog tips en adviezen meegegeven?

Ik denk dat je de hooi thee het er het beste gewoon bij kan zetten.

Wat goed dat ze lekker van de appel snoepte de trek is er in ieder geval.

Misschien zou je bij je buren kunnen vragen of zij misschien iets konijnvriendelijks hebben.

Kan je haar keutels goed van die van floor en bo onderscheiden.

Hoe gaat het met Bo?

Floortje scheiden van de rest weet ik niet. Mischien kan daar iemand anders antwoord op geven.

Het wassen is indd een teken dat ze zich zelf in ieder geval verzorgd.

aangepast door Laura82
Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheiden lijkt mij (en de eigenaresse van de opvang) geen goed idee, dus dat doe ik niet. Floor heeft net gekeuteld, wel kleintjes maar mooi van vorm. Billy en Bo nog altijd niet... Billy heeft weer een stukje appel op, Bo weigert alles. Bo heeft wel nog gedronken. Zal ik ze vanavond nu nog dwangvoeren? (prakje van science selective). Ik geef in ieder geval om 20 uur dat darmstimulerend middel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien ze sinds gisteren niet meer gegeten hebben, zou ik persoonlijk nu beginnen dwangvoeren met geweekte SS.

En ik zou een beetje voorzichtig zijn met de appel, zeker als ze dit niet gewend zijn.

In appel zit ook nogal wat suiker en bij traagwerkende darmen kan dit sneller gaan gisten.

Heeft de DA de keutels nagekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net het darmstimulerend middel gegeven en ook wat geweekte SS. Ze hapten er allebei naar. Er ging ook een hoop naast, ik schat dat ze 20 a 30 ml van het prakje binnen hebben. Zal ik het dan straks nog een keer doen of moet ik ze met rust laten? Keutels heb ik nog altijd niet gezien. Wel is Billy met het trapje naar boven gegaan en daar gaan liggen. Ook heeft ze buiten wat gerend (maar dat was meer om mij te ontwijken). Bo heeft ook naar het prakje gehapt en leek het lekker te vinden. Is zich daarna gaan wassen en zit voor zich uit te staren, ook geen keutels. Floor is oke.

Zou het goed komen? Wat zal ik vanavond nog doen (buiten het darmstimulerend middel toedienen)?

Dankjewel alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je ze laat bewegen is ook erg belangrijk, dit stimuleerd de darmen ook.

Als ze veel stress krijgen van het oppakken voor een massage kun je indd beter achterwege laten.

Goed dat ze inieder geval wat binnen hebben.

Ik zou in ieder geval strakjes nog een keer proberen ze wat dwang voer te gevenof ze iets te laten eten.

Wat doen ze als je ze pest met hooi?

Ik zou morgenochtend zeker je eigen DA nog even bellen.

Hoe lang hebben ze niet gekeuteld?

Veel succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .