Ga naar inhoud

slijm keutels


Sientje81

Aanbevolen berichten

Fijn dat het goed verlopen is en je nu de juiste medicatie hebt.

Moet je behandelen tegen coc omdat de weerstand minder is en het risico van een uitbraak bestaat, of is Billy echt van de coc ziek?

Wat was er volgens de DA dan de oorzaak zijn dat die 2 andere ook ziek zijn geweest? Was er bij hen gewoon al minder coc door de behandeling? Of was er toch nog wat anders aan de hand?

Hoe zag de DA het verloop? Hoe snel verwacht hij een volledig herstel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 262
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

We zijn ruim een half uur binnen geweest als het niet langer was hahaha...

Ze hebben echt alledrie de diertjes uitgebreid bekeken..

Het is idd zo dat ze wel alledrie occysten in de ontlasting hadden, maar niet in dusdanige mate dat er sprake is van een ernstige besmetting.

Er word nu vijftien dagen bactrimel gegeven ivm een bijkomden darmslijmvlies ontsteking.

Teven krijgen ze vijf dagen baycox, dan vijf dagen stop en vervolgens nog eens vijf dagen baycox.

Dit omdat de occysten een cyclus in de ontwikkeling doorlopen en er mogelijk wel meer zijn dan ze nu heeft kunnen zien én om te zorgen dat ze allemaal aangepakt worden..

Omdat ze nog niet geregeld poepen(ze poepen wel maar nog niet mooi in vorm en niet in 1 lijn) krijgen ze ook nog primperid...

De buiken voelden idd een stuk beter dan afgelopen zaterdag.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De DA denkt dat billy en bo een verstopping hebben gehad in eerste instantie.... dat dat gezorgd heeft voor een ontsteking in de darmen waardoor de coc protozoen vrij spel kregen....

Als ik t goed onthouden heb...

De buiken voelden echt heel anders aan dan afgelopen zaterdag...

Josine bedankt voor de mooie bos bloemen! Nogmaals... was niet nodig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben ze net de spuiten gegeven. Ieder 4 spuitjes, poeh... Het ging best wel goed, alleen Floor laat zich echt niet pakken. Net alsof ze denkt: ik ben niet ziek, pak die andere 2!!

Nog ff vraagje:de metocloral is toch een darmstimulerend middel he (net zoals ik eerst de ciseral had)? Tot wanneer moet ik deze geven? En heeft Floor dit wel nodig aangezien haar keutels normaal zijn??? Als jullie het niet weten, zal ik morgen de DA even bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poept Floor echt volledig normaal? Dus geregeld mooie ronde keutels?

Ik zou hier mee doorgaan tot je bij ze alledrie mooie, ronde en goed gekleurde keutels vind. en tevens moet er een mooie lijn in het poepen zitten...

Dus niet nu een keuteltje... over twee uur weer eentje....

Ze moeten weer poepen als een "normaal"konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je behandeld nu iig alles wat je kan Sientje.

Hopelijk blijven ze in een stijgende lijn doorgaan.

Leuke foto's ook, fijn om ze weer zo bezig te zien, hopelijk zijn ze vlug weer de oude :yes:

Ik vind het verder wel erg intressant om mee te lezen, en ik hoop iig nooit meer een konijn met coc te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo is vandaag erg slap. Hij is lusteloos en heeft alleen wat enkele sprietjs hooi op en een heel klein stukje wortel. Hij heeft niets gedronken (die andere 2 ook nog steeds niet). Ik heb hem net nog metacloral en pijnstiller gegeven.

Zou ik hem nu vanavond moeten gaan dwangvoeren/vocht geven? Hij poept echt miniscule (wel redleijk goede) keuteltjes. Dus daaraan zie je ook dat ie te weinig eet. Hij borrelt en klotst als een gek.

Water in het bekje spuiten is me nog niet echt goed gelukt, hij valt echt de spuit aan. En als ik er dan wat in gespoten krijg, laat ie het zo eruit druppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat betreft het dwangvoeren als hij zelf niet eet...

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de darmen gaan stilvallen.

Er is geen blokkage want hij keutelt…. Maar er is wel gas. Nu is de vraag of het gas in de maag of in de darmen zit…ik vermoed in de darmen (heeft de DA daar iets over gezegd?). Volgens Kelly waren de magen niet opgezet volgens de DA.

Bij gas in de maag kan je best niet dwangvoeren.

Bij gas in de darmen is het erg aangeraden om te dwangvoeren om de vertering weer goed op gang te krijgen en zo gaat het gas ook makkelijker het lichaam verlaten.

Wel bij gas zeker NOOIT Olvarit gebruiken als dwangvoer.

Als je dus zeker bent dat het gas in de darmen zit, zou ik persoonlijk dwangvoeren.

Maar dan wel echt in kleine beetjes, ongeveer 3ml per uur/anderhalfuur.

Als er wel gas in de maag zit en je kiest toch voor dwangvoer, dan wel echt minimaal en maar zo’n 1 ml per 2u…

Pesten met eten doe je waarschijnlijk al, maar dat lijkt soms ook nog te werken. Evenals erg vaak een nieuw handje hooi geven, nieuw hooi vinden ze altijd aantrekkelijker.

Hier wordt nog geduimd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

DA zei dat maag van alledrie niet opgezwollen was. Ze zei dat ze in het buikje van Billy en Bo gasborrels voelde. Bij Billy viel het wel mee, bij Bo was het erg. Tja of buikje dan darmen is?

Bo heeft wel net buiten gerend, maar lijkt snel moe. Kan hij ook duf zijn van alle medicatie?

En nog een vraag: hij vindt vers gras lekker (heb het geprobeer met enkele sprietjes en dat nam hij gulzig). Kan dat kwaad?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk zal hij ook gewoon zo snel moe zijn omdat hij de laatste dagen heel weinig energie heeft binnengekregen en veel energie nodig heeft gehad om beter te worden.

Op de rest van je vragen weet ik geen antwoord. Maar ik blijf duimen hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag dwangvoeren hoor... gas in de maag of bloath komt eigenlijk maar voor bij het eten van verkeerd groen en als er een langdurige verstopping net de maaguitgang blokeert. Meestal staat zo'n gasaanval op zich en vermits hier de darmen in beweging zijn, kan je veilig dwangvoeren normaalgezien. De kans is echt heel klein dat het gas op de maag is omdat er beweging is.

Plus een echte gasmaag geeft heel veel pijn en dan eten ze echt niets, ook geen grassprietje...

Hou je natuurlijk wel aan de veilige porties die Loes beschreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Caroline, weet jij of ik wat meer gras mag geven? Dit eet hij namelijk wel! En andijvie? Maar dat is gasbevorderend he? Bo is gewoon uitgekeken op de wortelloof, ruccola en witlof volgens mij...Had ik dat goede hooi maar alvast... Maar moet nog wachten tot volgende week. Moet het nu nog doen met brandnetelhooi en alpenweide hooi. De goedkopere (alpenweidE) vinden ze trouwens lekkerder dan dat kruidenhooi.

Ik heb net wel vocht gegeven, heb er ongeveer 10 ml ingekregen. Ging redelijk makkelijk. Hij komt echt al naar het spuitje toe, weet dat hij weer moet. En Billy haha, die wil gewoon zo veel mogelijk Bactrimel. Die likt zijn pootjes erbij af!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het duurt altijd eff voor je resultaat ziet van de medicijnen maar pijnstilling is wel belangerijk zodat hij weer gaat eten.

Bij vermoeden gas zou ik eerder naar dwang voer grijpen in bix water vorm dan wortel of appel moes wat alleen maar meer gas kan veroorzaken.Ik zou eerder andijvi geven dan gras een nhd is heel gevoelig op gras....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...eet hij vaak gras? Als hij dat gewend is en hij heeft er vroeger geen problemen mee gehad, is het ok...om hem nu gras te geven als hij er niet aan gewend is, lijkt me geen goed idee.

JIJ kent je konijn het beste natuurlijk...

In principe krijgen ze ook alleen gas als de darmen vertraagd werken...en om dat te vermijden moeten ze net vezels plus vocht binnen hebben...moeilijk hoor...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden. Ik liet ze vaker op het gras lopen in de tuin en dan aten ze natuurlijk ook een hoop. Ik zal het met kleine porties geven. Ik heb nu wat grassprietjes in het bakje water gelegd. Bo probeerde ze eruit te halen en kreeg zo ook wat water binnen natuurlijk. Floor hield ik ook het bakje water voor met gras en ze werd nieuwsgierig. Ze zat met haar snuit in het bakje en toen begon ze toch te drinken!! Ze hield gewoon niet meer op. Terwijl ik zeker weet dat ze afgelopen dagen niet gedronken heeft. Kunnen ze dat drinken soms verleren ofzo? Ik had echt het idee dat ze het weer opnieuw moest uitvinden. Zal Bo dan dadelijk wat andijvie geven, dat vindt ie ook heerlijk. De rest van de groenten is ie gewoon zat.

Gisteren en vanmorgen een bikspapje gegeven, dat ging er wel goed in. Beide keren ongeveer 3 ml. Hij borrelt nog altijd goed. Welke medicatie is nu eigenlijk tegen het borrelen? De metacloral?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De metacloral is om de darmen op gang te houden. Door de darmperistaltiek zullen de gas bellen afgevoerd worden en dat zal je horen borrelen...

Naat die medicijnen moet je vooral bij Bo ook goed blijven masseren!

Super dat ze weer drinken... het zoiu goed kunnen dat ze het door alle consternatie weer even opnieuw door moeten krijgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, dan laat die borrels er maar uit komen. Net andijvie gegeven, heerlijk vond ie het. Jammer dat ie nu eignelijk net de verkeerde groentes graag heeft. Voor dit alles gaf ik ook altijd veel andijvie, dus hopelijk zijn die darmen er wat aan gewend.

Billy en Floor samen gaat weer steeds beter. Billy mag ook weer op de bovenetage komen. Ze lagen net zelfs tegen elkaar aan, waarbij Billy gelikt werd door Floor. Zou Floor zich hebben overgegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal straks nog lolo rosso sla of krulsla, dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. FF kijken of ik het kan vinden,want dat heb ik nog nooit gekocht. En morgen weer naar de markt voor mijn lieve beestjes.

aangepast door Sientje81
Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvi mag ie gerust hebben.

Koolsoorten staan erom bekend snel gas te kunnen veroorzaken, andijvi is wat dat aangaat best een veilige groente.

Je zou ook eens rucola kunnen proberen. Vinden ze meestal ook heerlijk, ruikt kruidig en is heel veilig.

Kruiden doen het ook altijd goed!

Fijn dat Floor en Billy elkaar weer beter accepteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, effe een update. Gisteren heeft Bo hooi gegeten, ik heb 'm betrapt op minutenlang hooi eten! Op dat moment kreeg ik echt weer hoop.

Vanmorgen ging ik het bakje met SS vullen en stormde Bo erop af en at 5 brokjes. Dat is toch een goed begin. Hij heeft verder ook nog een blaadje andijvie gehad. Misschien heeft ie nog meer gegeten, maar dat heb ik niet gezien. De keuteltjes worden ook al iets groter, ze zijn wel heel licht bruin, beige meer.

Op dit moment rennen ze alledrie buiten. Ik heb weer drie vrolijke konijnen! Alleen drinken ze nog steeds niet! Alleen Floor heb ik kunnen verleiden door het bakje onder haar kop te zetten. Billy eet heeeeeeeeeeel veel groen, dus kan me voorstellen dat ie daarmee genoeg binnen krijgt. Bo geef ik bij de medicijnen wat vocht bij.

Het gaat dus de goede kant op!

Ik houd jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .