Ga naar inhoud

Konijn lust geen hooi


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Mijn konijn eet geen hooi. Het ligt niet aan zijn tanden want die worden elke twee maanden gecontroleerd. Hij krijgt niet te veel biks maar 75 gram per dag. Hij krijgt 's avonds zijn biks en 's ochtends krijgt hij groente. Witlof, boontjes, broccoli, winterpeen (klein stukje). Het meeste krijgt hij witlof met een paar boontjes. Hij eet al sinds ik me kan herinneren geen hooi. Ik heb al gedroogde haver geprobeerd en een gedroogde salade voor konijnen, maar dat lust hij niet. Ik heb nu hooi met gedroogde paardebloemen erdoorheen, maar ook dat laat hij liggen. Verse planten en gras lust hij wel, heel graag zelfs.

Hij lijkt echt geen hooi te lusten, hij vind het gewoon vies. Kan dat? Kan een konijn hooi niet lekker vinden? Ik heb al veel verschillende soorten geprobeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 98
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn konijn is 2,6 kg. Das een mooi gewicht. Ik geef al een jaar sperzieboontjes. Ik las op verschillende plekken dat dat mocht. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij daar niet tegen kon. Ik heb al eens geminderd met groente en biks. Zelfs een dag helemaal geen biks of een paar dagen geen groente. Dan eet hij nog geen hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 2,6 kilo is 75 gram biks dus teveel.

Als het echt een kwestie is van niet lusten (al lusten volgens mij alle konijnen hooi?) dan kun je het beste overstappen op biks van Science Selective. Daar zitten de meeste vezels in, en deze biks kan dus als vervanging van hooi dienen. Is het trouwens niet de manier waarop je het hooi geeft? Ik heb een schitterende hooiruif, die vol zit met hooi, maar mijn konijnen eten het alleen als het op de grond of in hun plasbak ligt. Misschien moet je het eens op een andere plek leggen?

Waarom geef je sperciebonen als je weet dat dat niet goed is voor je konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat sperziebonen wel goed waren voor een konijn dat las ik op meerdere plekken, maar als dat niet goed is ga ik ze niet meer geven.

Ik heb kruidenhooi geprobeerd, weidehooi, hooi met paardenbloem, alpenhooi, zeeuws hooi (dit was echt heel vers, het rook nog naar gras) en een salade met hooi, gedroogde haver, gedroogde wortel, gedroogde peterselie.

Ik heb al eens geprobeerd om rustig over te gaan op SS, dan stopt ie met eten. Dit heb ik echt heel geleidelijk gedaan. Hij blijft altijd alleen zijn oude voer eten en anders stopt hij gewoon met eten. Geen enkel brokje van SS gaat naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een apart konijn heb je! :P

Hier eten ze altijd eerst hun biks op, en dan gaan ze pas verder met hooi. Tenzij ik het hooi "verstop". Ik doe het dan in een leeg keukenrolletje, of in een eierdoos. Dat vinden ze leuk om mee te spelen, en tegelijkertijd eten ze ook hun hooi. Misschien zou je dat eens kunnen proberen?

Je zou eventueel ook het hooi wat nat kunnen spuiten met een plantenspuit, dan geurt het wat meer, en sommige konijnen hebben dan eerder de neiging om het te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(al lusten volgens mij alle konijnen hooi?)

Uhu, alle konijnen, behalve die van mij :whistle2:

Mijn ene konijn eet nauwelijks hooi, de andere helemaal niet. Ik heb ongeveer alles en dan nog wat geprobeert.. Uiteindelijk eten ze nu wel gedroogde kruiden. Een klein beetje maar hoor, ik moet niet denken dat ze me nu mijn zin geven! Dat zou je dus kunnen proberen, weliswaar is het geen hooi, maar zijn het wel vezels.. Ook krijgt het konijn dat helemaal geen hooi heet Science Selective. Hij heeft een paar maand terug haakjes gehad en dat willen we niet weer hebben..

Maar hij lijkt het dus ook gewoon echt niet te lusten, als ik hem zo los een sprietje probeer te voeren doet hij net alsof het vergif is.. Hij gaat er ook wel graag onder zitten enzo, verplaatst het naar z'n nachthok. Heel apart.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad een heel apart konijn (maar wel ontzettend lief:love:)

Hij trapt niet in het nataken van zijn hooi. En een wcrolletje eet hij op. Ik ga vanavond minder biks geven. Hoeveel groente kan ik hem geven? Hij krijgt nu zo'n standaard konijnenvoerbakje vol (zo'n wit bakje waar konijn op staat) is dat te veel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het eigenlijk niet. Maar ik zou eerst minderen met biks en als dat geen succes heeft, met groente. Sinds ik Indy (die dus geen hooi eet) afgemeten eten geef, is hij begonnen met kruiden eten. Groente geef ik nog wel hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde net ene kleien zak ss gaan kopen om te proberen (350 gram) maar die was op. Er stonden alleen kleine zakjes voor jonge en oude konijnen, maar niet voor een volwassen konijn. Ik vroeg er naar en toen vertelde ze me dat ze nog wel gratis zakken had van 350 gram. Om te proberen dus. Die stonden alleen niet in de winkel. Dus ik kan nu gratis ss proberen :mdr:

Ik heb hem net even een biks gegeven en die vond hij wel interessant er hij probeerde er voorzichtig een piep klein stukje van. Ook de tweede keer. Ik heb dus goede hoop voor vanavond als hij zijn voer krijgt. Ik zag ook dat hij een stukje gedroogde wortel uit de salade had gegeten, dus misschien eet hij ook de gedroogde haver en hooi wel op uit die salade als hij straks minder voer krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe ik mijn berichten moet bewerken dus dan maar ff een nieuw bericht.

Mijn konijn is 2,6 kg (vanmiddag gewogen) als ik 25 gram per kg geef dan moet hij 65 gram voer. Ik zat te denken om 50 gram te geven zodat hij misschien meer hooi gaat eten. Of is 50 gram te weinig? Ik wil niet dat hij honger heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 gram lijkt me echt niet te weinig hoor. (Bij SS) misschien zelfs te veel. Ik zou ( in ieder geval bij SS) uitgaan van 15 gram per KG. Maar ik volg het zelf ook niet helemaal meer, hoeveel je nu moet geven. Daarom geef ik dus 15 gram SS en 25 gram gewone biks aan Indy die 2 kg weegt en ik zie vanzelf wel hoe hij het daar op doet en of het nog minder moet worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem gisterenavond 50 gram gegeven. 10 gram ss en 40 gram oude biks (teurlings). Als ik 65 gram ss zou geven dan is dat een volle bak voer dat lijkt me idd een beetje veel dus dat doe ik niet. Ik wil naar 50 gram ss (alleen ss dus).

Vlekkie heeft vannacht een klein beetje gedroogde salade op (hooi, haver, wortel en kruiden) dus het gaat de goede kant op. Zijn hooi heeft hij vanochtend allemaal uit zijn ruif gesleept, maar niet gegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter aanvulling: ik heb hier twee konijnen zitten van ruim 4 kg per stuk en die eten samen....tromgeroffel....een eierdopje biks per dag! Dat is 25 gram per dag voor 2 (flinke) konijnen...

Dus ik kan me aansluiten bij de overige mensen, dat je echt teveel biks geeft. Toen ik mijn nijnen meer biks gaf aten ze ook stukken minder hooi. Nu eten ze het echt veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, 75 gram is echt te veel, zeker omdat je er ook groenten bij geeft.

75 gram is dus eigenlijk al te veel voor een konijn van 2,6 kilo, en als je er groenten bij gaat geven, moet je het biks verminderen. Anders krijgen ze ineens meer voer en laten ze vaak het hooi staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet nu 30 gram ss en 20 gram oud voer. Gisteren 20 gram ss en 30 gram oud voer. Hij krijgt nu nog maar ene half bakje groente. Ik zie alleen nog wel poep liggen die wat dunner is. Geen bdk. Maar wat grotere drollen die ook wat zachter zijn. Soms eet hij deze op en soms niet en dan vind ik ze dus platgetrapt op de stenen. Ze zijn bruin/zwart net als zijn gewone keutels.

Moet ik nu nog minder groen voer geven of minder biks of even afwachten hoe het gaat met de nieuwe hoeveelheid voer. Dat is pas een paar dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hij krijgt dan echt niet te weinig. Hij krijgt nu echt teveel. Weet niet of je alle berichten hier goed gelezen hebt, maar zoals ik al eerder zei krijgen mijn konijnen (twee konijnen van ruim 4 kg per konijn) 25 gram per dag. Dus ze zijn veel zwaarder dan jouw konijn, en krijgen SAMEN de helft van wat jouw konijn krijgt! Als hij dan hooi gaat eten, krijgt hij alles binnen wat hij nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .