Ga naar inhoud

Indy wordt zo dun..


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik snap dat jullie allemaal graag zien dat een konijntje lang en gezond leeft, maar de dierenarts heeft gezegt dat als we het goed in de gaten houden en er op tijd bij zijn als hij minder gaat eten, dat ook een optie is. En ja, dat betekend dat we hem misschien wel binnenkort moeten laten inslapen, maar dat is dan niet anders. Ik had het liever ook anders gezien, maar dit is ook een optie en als het enorme mishandeling was had mijn dierenarts dat toch niet gezegt?!

Maar ik zeg het nog maar een keer.. Jullie hoeven mij niet te overtuigen, je bent van harte welkom hier om het bij m'n ouders te proberen, mij lukt het niet.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 160
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Om nou simpel te zeggen "het is niet anders"daar kan ik me niet helemaal in vinden..... sorry.

IK vind dat je een beestje niet met pijn in zijn bekkie kunt laten lopen en als ie niet meer eet m simpel te laten inslapen.

Haken zijn een relatief makkelijk te behandelen en veel voorkomend tandprobleem.

Daarentegen snap ik ook heel goed dat het als kind moeilijk is om tegen je ouders beslssing in te gaan.

Heb je je ouders al eens over haken en de mogelijke gevolgen daarvan laten lezen? En plaatjes laten zien?

Misschien kun je dit plaatje eens laten zien?

haken1.jpg.jpg

Succes Dollie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil niet lastig doen ofzo, maar wil toch ook nog even reageren.

Dollie, je zegt dat Indy absoluut geen hooi eet. Dan is het in mijn ogen niet zo vreemd dat hij na zoveel jaar idd haakjes op zijn kiezen heeft.

Als ik het goed begrijp willen je ouders zijn haakjes niet laten weghalen, omdat ze denken dat het daar niet bij blijft. Dus haken weghalen blijft niet bij één keer of Indy gaat daarna terug achteruit. (Verbeter me als ik het fout heb hé.)

Stel, je laat Indy zijn haakjes weghalen en je verandert zijn voeding zo dat de kans dat de haken terugkomen in dit geval véél kleiner worden. Waarmee ik dus bedoel dat je een vervanger moet zoeken voor het hooi dat hij niet eet, zodat zijn tanden beter zullen afslijten en de kans op het terugkomen van de haakjes kleiner wordt.

Als vervanging van het hooi zou je gedroogde kruiden kunnen geven, dit lusten de meeste konijnen echt super graag en hun tanden slijten er ook van. Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt qua hooi, maar je kan mss verschillende soorten kruidenhooi proberen. of er gedroogde kruiden (of verse) doormengen zodat hij mss toch een beetje hooi gaat eten.

Zoals je zelf al aangaf, is het geven van meer verse groeten ook een goed idee.

Wat ik hiermee eigenlijk wil zeggen is, dat het niet hoeft dat bij indy de haakjes een wederkerend probleem moeten zijn. Het kan natuurlijk, mar volgens mij hoeft het dat niet te zijn.

Er zijn idd konijnen die haakjes krijgen desondanks dat ze hooi, groenten,... eten. Die hebben duidelijk een probleem met hun tanden, en in dat geval is het dan ook moeilijk om er door veranderde voeding voor te zorgen dat ze minder snel haken krijgen.

Maar als ik heel je verhaal lees, is Indy al 6 jaar en heeft hij nog nooit last gehad van zijn tanden. Maar is het ook zo dat hij absoluut geen hooi eet. Dus ik denk dat het in dit geval echt wel de moeite waard is op het 1 keer te proberen, zijn voeding aan te passen en te hopen dat het niet terug komt.

Misschien kan je het er nog eens met je ouders over hebben. Maar vermeld dan duidelijk dat het echt niet zo hoeft te zijn dat het telkens terugkomt. Haal mss het hooi argument ofzo aan.

Het is maar een ideetje hoor ;)

En je kan idd zelf beslissen om het wel te laten doen achter de rug van je ouders. Maar het is wel zo handig (en het voelt beter) als je toch hun goedkeuring of tenminste toestemming hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij geven injectieanesthesie, mix van ketamine en domitor.

Maar wel zo weinig, dat het konijn wel goed suf is, maar niet helemaal weg.

Kosten bij ons van haakjes verwijderen komt niet eens boven de 30 euro uit.

Meestal 20-25 euro.

En inderdaad, wat hierboven is gezegd: als hij na 6 jaar pas haakjes heeft, dan zou ik zeker de haakjes laten verwijderen.

Grote kans dat het lang duurt voor de haakjes weer terugkomen.

aangepast door kaatje-kim
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om nou simpel te zeggen "het is niet anders"daar kan ik me niet helemaal in vinden..... sorry.

Misschien kun je dit plaatje eens laten zien?

haken1.jpg.jpg

Succes Dollie!

Dat is natuurlijk een verschil van mening.. Ik kan me er ook niet in vinden, maar mijn ouders wel.

Soortgelijke plaatjes heb ik al wel laten zien..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp willen je ouders zijn haakjes niet laten weghalen, omdat ze denken dat het daar niet bij blijft. Dus haken weghalen blijft niet bij één keer of Indy gaat daarna terug achteruit. (Verbeter me als ik het fout heb hé.)

Klopt, ze hebben er geen zin in om honderden euro's uit te gaan geven aan iets dat toch terug gaat komen.

Dollie, je zegt dat Indy absoluut geen hooi eet. Dan is het in mijn ogen niet zo vreemd dat hij na zoveel jaar idd haakjes op zijn kiezen heeft.

Stel, je laat Indy zijn haakjes weghalen en je verandert zijn voeding zo dat de kans dat de haken terugkomen in dit geval véél kleiner worden. Waarmee ik dus bedoel dat je een vervanger moet zoeken voor het hooi dat hij niet eet, zodat zijn tanden beter zullen afslijten en de kans op het terugkomen van de haakjes kleiner wordt.

Als vervanging van het hooi zou je gedroogde kruiden kunnen geven, dit lusten de meeste konijnen echt super graag en hun tanden slijten er ook van. Ik weet niet wat je al geprobeerd hebt qua hooi, maar je kan mss verschillende soorten kruidenhooi proberen. of er gedroogde kruiden (of verse) doormengen zodat hij mss toch een beetje hooi gaat eten.

Zoals je zelf al aangaf, is het geven van meer verse groeten ook een goed idee.

Hij eet inderdaad absoluut geen hooi, ik heb al meerdere dingen geprobeert..

Helpen verse groenten dan ook voor het slijten??

Dus ik denk dat het in dit geval echt wel de moeite waard is op het 1 keer te proberen, zijn voeding aan te passen en te hopen dat het niet terug komt.

Misschien kan je het er nog eens met je ouders over hebben. Maar vermeld dan duidelijk dat het echt niet zo hoeft te zijn dat het telkens terugkomt. Haal mss het hooi argument ofzo aan.

Het is maar een ideetje hoor ;)

En je kan idd zelf beslissen om het wel te laten doen achter de rug van je ouders. Maar het is wel zo handig (en het voelt beter) als je toch hun goedkeuring of tenminste toestemming hebt.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, of ik nog een keer die strijd aan wil gaan.. Maar misschien dat ik het wel allemaal zelf regel en niks zeg, dan moet Indy wel met de bus en het moet een beetje uitkomen met de schooltijden, maar goed.

@ Kim: Hoe lang zijn ze er ongeveer mee bezig? Wanneer zou ik hem dan weer mee kunnen krijgen? Ik zou hem nl. op een vrijdag om half 9 af kunnen leveren en vanaf half twee weer ophalen, dan werken mijn beide ouders meestal tot een uur of vijf en zit hij weer in z'n hokje voor zij terug zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het een verschil van mening is... moeilijk hoor..

Heb je hem al eens kruidenhooi aangeboden? En ehb je het hooi al wel eens nat gemaakt of verse kruiden erdoor gemengd?

Dat zijn foefjes die nog wel eens willen helpen.

Je kunt Indy ook een biks korrel, als bijvoorbeeld SS, geven.

IN ss zitten lange vezelf waardoor ze langer op de korrel oeten kauwen.

Wilgentakken is ook goed voor zijn kauwbehoefte.

Let wel Dollie..... haakjes kúnnen terug komen... het hoéft niet!\

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat het een verschil van mening is... moeilijk hoor..

Heb je hem al eens kruidenhooi aangeboden? En ehb je het hooi al wel eens nat gemaakt of verse kruiden erdoor gemengd?

Dat zijn foefjes die nog wel eens willen helpen.

Je kunt Indy ook een biks korrel, als bijvoorbeeld SS, geven.

IN ss zitten lange vezelf waardoor ze langer op de korrel oeten kauwen.

Wilgentakken is ook goed voor zijn kauwbehoefte.

Let wel Dollie..... haakjes kúnnen terug komen... het hoéft niet!\

succes

Kruidenhooi wel, daar was hij een beetje geinteresseerd in. Maar uiteindelijk vond hij het toch leuker om er onder te gaan zitten. Mijn andere konijn, Fred, eet ook geen hooi.. Nat maken heb ik nog nooit geprobeerd. Alleen met zijn haakjes is het eten van hooi al helemaal vervelend, of niet? Dus heeft het niet zoveel zin om dat nu uit te proberen, pas als het verholpen is, toch?

SS.. Tsja, m'n ouders zien me aankomen, gewoon biks willen ze al niet op overstappen (zie eerder in dit topic) en gemengd voer is dan niet ideaal maar het is niet dodelijk of super ongezond, daar gaan ik niet meer over beginnen, we hebben daar zo'n ruzie om gehad. Overigens heb ik heel kort biks geprobeerd, de heren vertikten het. Ik heb toen niet de moeite genomen om een ander merk te proberen.

Wilgentakken kan ik nog proberen, nog nooit gedaan. Ik heb trouwens wel eens gelezen dat stro dezelfde werking heeft als hooi behalve dan dat er geen voedingsstoffen inzitten? Hij knaagt nl. wel op stro, of hij het eet weet ik niet, maar ik zie hem er wel eens mee spelen en als mijn achternichtje en neefje er zijn steken ze altijd stro door het gaas en net alsof hij aanvoelt dat ze het geweldig vinden, gaat hij er dan aan knagen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, stel ik regel zelf, achter de rug van m'n ouders, dat de haakjes weggehaalt worden, wat zouden jullie dan gaan geven om de haakjes ook weg te houden? Nog verder proberen met hooi, wilgentakken, kruiden en wat nog meer? Hij moet nu toch anders te eten krijgen omdat hij sommige dingen niet kan eten, maar mijn ouders weten ook niet precies wat hij wel en niet kan eten omdati k dat soort dingen allemaal uitzoek, dus ik kan zonder te laten weten dat er geen haakjes meer zijn z'n voeding aanpassen terwijl mijn ouders dat wel weten. Al voelt dat wel erg laag zeg. Pff.. Maar goed.

En dan nog zijn gewicht, hij is natuurlijk wel te licht en verzwakt, maar het gaat ook nog twee weken duren voor ik een vrije vrijdag heb zeg maar, want ik ga volgend weekend naar Parijs. Hem gewoon veel gevarieerde groenten en fruit geven tot die tijd, is dat genoeg? Hij is in anderhalve week al veel bijgekomen daardoor, hij ziet er ook beter uit. Tenminste, vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel droogvoer je hem per dag geeft, maar ik zou proberen dat wat te minderen en juist meer hooi te geven. En dan elke dag 3 handjes vers hooi, want ik merk hier ook dat de nijnen zojuist gegeven hooi wel eten waar ze hooi van een halve dag oud niet meer de moeite waard vinden. Ik heb ze in nederland nog nooit gezien, maar hier vlak over de grens in Duitsland verkopen ze ander kruidenhooi waar bijvoorbeeld wortelstukjes inzitten en juist dit hooi (naast de worteltjes) vinden ze lekkerder dan bijvoorbeeld hooi uit de winkel of van de boer.

Je gemengde voer zou ik omruilen voor toch alleen biks. 'Gewone' biks van bijvoorbeeld Kenner zijn goedkoop. Dan heb je voor 4 euro een behoorlijk flinke zak van 5kg. De nijnen hier eten dat als hun SS op is en hoewel ze het minder lekker vinden, halen ze hun neus er niet voor op. De bakjes zijn elke ochtend leeg, zowel SS als de gewone biks.

Verder zou ik idd ook zorgen voor stro. Ik durf niet met zekerheid te zeggen of mijn nijnen het ook echt eten, maar sommige vinden het idd leuk er aan te knagen en dat is ongetwijfeld ook alleen maar goed. Wilgentakken...tja, je kunt het proberen. 2 van de 6 nijnen hier knagen er wel enigszins aan maar niet beduidend. Toch hoor ik ook andere verhalen van nijnen die wilgentakken (of -ballen!) wel leuk vinden.

Misschien dat houten speeltjes ook helpen, omdat ze eraan knagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verwijderen van de haakjes duurt helemaal niet lang.

Ik denk 10-15 minuten. Wanneer je hem mee mag krijgen is per dierenarts verschillend.

Bij ons worden de dieren meestal tussen half 10 en 10 gebracht en rond 3 uur mogen ze naar huis, als ze eerder bij zijn van de narcose mogen ze eerder naar huis. Bij sommige dierenartsen mogen de dieren pas savonds weer naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje dollie, wat moeilijk!

Ik zou het persoonlijk niet achter hun rug om doen. Als je het zelf wilt betalen, vinden ze dat dan ook een probleem? Dit laat zien dat je de verantwoordelijkheid voor je konijnen kunt dragen, misschien dat dat ook belangrijk is voor je ouders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Snoef: Ik ga niet omruilen van voer. Ten eerste omdat het toch niet helpt, ze gaan er echt niet meer hooi door eten.. En ten tweede omdat ik die discussie niet weer aanga, dat eindigt toch met ruzie, bovendien kan ik ze niet helemaal ongelijk geven: Zij vinden dat de konijnen gewoon gemiddeld zijn, en gemiddeld te eten krijgen en dat gemiddeld ook goed en zeker niet slecht is. Als ik vind dat iemand totaal verkeerd zit dan hou ik niet snel op maar kom op, gemengd voer is geen mishandeling..

@ Sabbie: Ik doe het liever ook niet achter hun rug om, maar ik vind het wel heel moeilijk om wéér hierover te beginnen.. Ze respecteren mijn mening ook altijd wel, alleen wat betreft dit.. Tsja, ik weet het niet, sta er zelf ook een beetje van te kijken.

@ Kim: Okay, nou ja ik kan het ook wel vragen als ik bel voor een afspraak.. Maakt ook niet zo heel veel uit, m'n ouders letten daar toch niet op eerlijk gezegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk trouwens dat ze niet meteen gaan instemmen als ik er over begin, maar uiteindelijk is dat wel hun punt, want ik had gezegt dat we ze net zo goed weg konden laten halen als we van plan waren om 'm in te laten slapen, als hij dan dood ging nou ja, dat was toch al de bedoeling (natuurlijk denk ik daar niet zo makkelijk over als het er staat maar je snapt wat ik bedoel) en anders is ie van z'n haakjes af, probleem opgelost! Kost zo'n 50/60 euro, inslapen ben je volgens mij ook wel €40,- voor kwijt. Maar toen zei m'n vader: Ja maar als die haakjes terug komen dan wil je ze zeker weer weg laten halen. Zeg ik: 'Nee, ik vind dat hij tenminste één kans verdient, maar ik zie ook wel in dat het dan wél een gebed zonder end wordt' zegt hij: 'En dan laten we hem uiteindelijk toch inslapen, hebben we weer een heleboel uitgegeven voor niets'.. Ja, Joy zit nog vers in hun geheugen, eigenlijk was hij in het begin waarschijnlijk al te slecht, ook als het een oorontsteking/hersenbloeding was (e cuniculi, verkeerde diagnose) en daarna ook nog met Panacur behandeld, hielp allemaal niks..

Alleen vind ik het zo vervelend om er weer over te beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jeetje, dollie wat moeilijk zeg, je hebt zo het beste voor met je konijntje!

Zou het inderdaad geen optie zijn om 1 keer aan te dringen en het dan zelf te betalen. Stel anders duidelijk dat je het 1 keer wilt proberen en daarna als de haakjes terugkomen een duidelijke beslissing maakt. Als je daadkrachtig overkomt zullen ze het misschien wel waarderen, op een gegeven moment zullen ook ouders moeten accepteren dat hun kinderen ooit hun eigen beslissingen gaan maken. maarja ouders zijn nooit makkelijk dat begrijp ik en herrinner ik me ook nog!

Over het voeren: Is het ook geen optie om zijn voer en beetje te stampen, zodat de brokjes een beetje poederachtig worden en hij het zeg maar wel kan oplikken/happen? en zo toch zijn benodigheden binnenkrijgt. heb je nog banaan geprobeerd, hier zitten best veel voedingsstoffen in (niet te veel natuurlijk vanwege de fruitsuikers, het geeft ook een vol gevoel)

Ook kan ik me voorstellen dat hij nu niet veel zin heeft om te knagen, vanwege de pijn, maar ALS zijn haakjes wegzijn, kan je eens kijken of je ergens een appelbomen of kersenbomen wei ziet en wat kleine takjes afbreken. De mijne vinden dit heerlijk en is heel goed voor het knagen en de sluitage van de tanden.

Zou je graag meer advies willen geven, maar helaas weet ik ook niet veel meer dan hierboven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eten is (nog) geen probleem, fruit en groente kan hij prima eten, sindsi k dat extra geeft komt hij ook weer aan. Als het zo door zou gaan was er ook niet echt een probleem, maar die haakjes groeien door en gaan op den duur wondjes veroorzaken, en dat is wel een probleem..

Maar bedankt voor de tips! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vervelend zeg, ik snap dat het een beetje een dubbel iets is. Mijn ouders vragen zich vaak genoeg af waarom ik zoveel aan mijn konijnen uitgeef maar ze snappen het wel. De meeste dingen zijn wel gezegd. Alleen even over het hooi, van vita-kraft heb je hooi met bijvoorbeeld wilde rozen en brandnetels. Dat gaat er hier beter in dan het 'normale' hooi. Misschien zou je dat kunnen proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Snoef: Ik ga niet omruilen van voer. Ten eerste omdat het toch niet helpt, ze gaan er echt niet meer hooi door eten.. En ten tweede omdat ik die discussie niet weer aanga, dat eindigt toch met ruzie, bovendien kan ik ze niet helemaal ongelijk geven: Zij vinden dat de konijnen gewoon gemiddeld zijn, en gemiddeld te eten krijgen en dat gemiddeld ook goed en zeker niet slecht is. Als ik vind dat iemand totaal verkeerd zit dan hou ik niet snel op maar kom op, gemengd voer is geen mishandeling...
ehm, ik bedoelde ook niet dat gemengd voer mishandeling is of wat dan ook...Dat moet je zelf maar weten...Ik bedoelde alleen dat biks, of dat nou van Kenner is of SS staafjes, misschien beter helpt om de haakjes te laten afslijten..Ik weet niet of dat in de praktijk zo is maar ik heb ooit eens gelezen dat groot voedsel e.d. veel kauwen vereist en daarom misschien wel beter is voor konijnen die last van haakjes hebben..Degene die dat zei, gaf dus ook SS omdat dat groot voer is...of msschien omdat er veel vezels inzitten, net zoals in hooi..Ik weet het niet, het was een theorie...

Verder neem ik aan dat gemengd voor toch zeker niet goedkoper is dan gewoon alleen maar staafjes? :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kosten voor het inslapen kun je je trouwens ook nog wel eens vreselijk vergissen...Helaas heb ik daar wel wat ervaring mee, en ik meen dat ze minstens 2 spuitjes krijgen, wat ook al snel op een euro of 80, zo niet meer, uitkomt. Dat was tenminste bij mij elke keer het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm, ik bedoelde ook niet dat gemengd voer mishandeling is of wat dan ook...Dat moet je zelf maar weten...Ik bedoelde alleen dat biks, of dat nou van Kenner is of SS staafjes, misschien beter helpt om de haakjes te laten afslijten..Ik weet niet of dat in de praktijk zo is maar ik heb ooit eens gelezen dat groot voedsel e.d. veel kauwen vereist en daarom misschien wel beter is voor konijnen die last van haakjes hebben..Degene die dat zei, gaf dus ook SS omdat dat groot voer is...of msschien omdat er veel vezels inzitten, net zoals in hooi..Ik weet het niet, het was een theorie...

Verder neem ik aan dat gemengd voor toch zeker niet goedkoper is dan gewoon alleen maar staafjes? :s

Ik bedoelde ook niet dat jij dat zei, maar meer dat ik daarom die discussie niet aanga (met mijn ouders).. Het is wel belangrijk maar vergeleken met dit natuurlijk helemaal niet, daarom wil ik er geen ruzie over maken. Bovendien zijn ze zo verwend met het gemengde voer dat ze alleen biks niet eten. Omdat ik dit al meerdere keren gezegt heb reageerde ik misschien een beetje geirriteerd, mijn excuses.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kosten voor het inslapen kun je je trouwens ook nog wel eens vreselijk vergissen...Helaas heb ik daar wel wat ervaring mee, en ik meen dat ze minstens 2 spuitjes krijgen, wat ook al snel op een euro of 80, zo niet meer, uitkomt. Dat was tenminste bij mij elke keer het geval.

Echt waar? Tsja ik vond laatst ergens een bonnetje (wat een mens al niet bewaard.. En er stond ook nog onder 'Bedankt voor uw bezoek en we hopen u nog eens terug te zien!') van de euthenasie van onze kat, in 2003, en dat was zo'n €40,- als ik me niet vergis. Dus daarom dacht ik dat, en het zal natuurlijk ook per DA verschillen. Wat veel ja!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .