Ga naar inhoud

Indy wordt zo dun..


Dollie

Aanbevolen berichten

  • Reacties 160
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Indy is zes. De dierenarts zegt dat hij het wel wil doen, maar dat hij niet kan garranderen dat Indy de operatie overleefd. Dat Indy veel is afgevallen en daardoor wat zwakker is speelt ook een rol, maar aangezien hij alweer aankomt zou je daarvoor nog een tijdje kunnen wachten lijkt mij. Hij gaf ook aan dat de kans groot is dat de haakjes terugkomen en daar willen we sowieso niet aan beginnen.

Ik was er zelf niet bij, maar ik denk dat deze DA zeker konijnkundig is, ondermeer omdat hij bekend is met EC en de behandeling daarvan en hij heeft tegen mijn vader gezegt dat hij een tijd in een opvang heeft gewerkt oid. Mijn vader zei dat hij verder ook wel kon merken dat deze DA iets met konijnen had.

Maar we zijn van plan om het gewoon even aan te kijken en als het toch niet wil, kunnen we altijd nog besluiten het wel te proberen, want als het niet wil zul je uiteindelijk toch moeten besluiten hem in te laten slapen, wat betekend dat hij sowieso dood is.. Ja dat klinkt een beetje raar, maar goed.

@Rian: Dat lust hij inderdaad wel graag, dat krijgen ze ook altijd als wij worteltjes eten, alleen doen we dat niet zo vaak. Ik ben meer op zoek naar groentes die ze gewoon helemaal mogen eten, zoals witlof, zodat hij niet 'afhankelijk' is van wat wij eten..

Maar bedankt voor de tip! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Andijvie, wortel, witlof, bleekselderij

Maar je zult toch die haakjes moeten verwijderen? Anders gaan ze toch verder groeien en groeien ze in de huid? En een konijn heeft daar toch wel hinder van lijkt me? Of bedoel je dat hij eerst moet aansterken en dan pas verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind/ denk ook dat je een konijn met haakjes niet hiermee kunt laten zitten.

De haakjes gaan in de wang en tong groeien waardoor hij ontzettend pijn en wondjes kan krijgen.

Op een gegeven moment zal hij dus helemaal stoppen met eten doordat het hem gewoonweg teveel pijn doet.

Haakjes weghalen geeft idd geen garantie dat het daarna wegblijft....

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft ons echt aangeraden om ze niet weg te halen, nog niet tenminste. Hij heeft wel gezegt dat ze inderdaad doorgroeien en dat we het goed in de gaten moeten houden, maar weg laten halen vindt hij niet verstandig.. Ik weet het ook verder niet, alleen wat mijn vader mij heeft vertelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me het niet voorstellen eigenlijk... Dr zitten haakjes, die prikken in de wang en tong en doen pijn.. Daarnaast, als het wonden gaat veroorzaken, doet het nog meer pijn en ben je weer verder van huis. En is het niet ook heel gevoelig voor abcessen als je het laat zitten en het open gaat in het mondje?

Het verwijderen van haakjes overleefd ie misschien niet volgens de DA, maar als ie straks nog meer pijn krijgt en stopt met eten, overleeft ie het ook niet. Of denk ik nu wel heel zwart-wit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar we zijn van plan om het gewoon even aan te kijken en als het toch niet wil, kunnen we altijd nog besluiten het wel te proberen, want als het niet wil zul je uiteindelijk toch moeten besluiten hem in te laten slapen, wat betekend dat hij sowieso dood is.. Ja dat klinkt een beetje raar, maar goed.

Dat had ik al gezegt ja.. Maar ik heb een beetje gezocht op internet, en ik zie dat jullie daar inderdaad gelijk in hebben.. Waarom zou mijn DA dan zeggen dat het best kan zo??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb echt geen idee. Maar het is inderdaad een beetje vreemd, want als je het laat zitten gaat hij sowieso dood, want uiteindelijk kan hij gewoon niet meer eten.

Dus ik snap de redenatie van de DA niet helemaal.

En garanties dat dieren operaties overleven kun je nu eenmaal nooit. Dus dat vind ik ook een beetje een vreemde uitspraak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal aan mij liggen, ik heb het hem namelijk niet horen zeggen omdat ik er niet bij was, maar ik bedoelde ermee dat het de DA gezegt heeft dat het op deze leeftijd niet verstandig is omdat ze het best vaak niet overleven.. Garanties heb je natuurlijk nooit, daar heb je gelijk in, mijn fout. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien had ie er niet aan gedacht dat die haakjes abcessen konden veroorzaken?

Mijn dierenarts spuit dat ene konijn altijd maar de helft van wat ie eigenlijk mag hebben aan narcose. Ze hoeven voor het verwijderen van haakjes ook niet helemaal weg te zijn, want het is geen echt pijnlijke ingreep... Alleen behoorlijk irritant (sommige dierenartsen doen het zonder narcose, vind ik geen optie want levert ontzettend veel stress op). We geven het konijn wel altijd een injectie met een pijnstiller als we klaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe vaak komt het voor dat een ouder konijn overlijdt aan de narcose dan Kim? Dat vraag ik meer uit nieuwsgierigheid hoor, want ik heb dus een beetje gezocht en info gelezen en foto's bekeken, ik zie ook wel in dat het waarschijnlijk toch nodig gaat zijn..

Pff, wordt weer een gezellig gesprek met m'n ouders -.-' tsja, die vinden de konijnen toch niet zo belangrijk, het scheelt dat de operatie zo'n €50/60,- gaat kosten, dat vinden ze niet te gek verder.. Ik heb hier op BB over meer dan €120,- gelezen, dat was 'm dan echt niet geworden. Voor ik iedereen over me heen krijg.. In zo'n geval zouden we het konijn echt niet laten lijden, je kunt wel zeggen, je bent verantwoordelijk voor je dieren, je weet dat je zulke kosten kunt krijgen als je een dier neemt, maar ik vind dat alleen opgaat voor mensen die zien dat hun dier ziek of gewond is en pijn heeft en niks doen. Al zou ik het er zelf zeker voor over hebben, en mochten m'n ouders het er nu niet mee eens zijn betaal ik het ook gerust zelf hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En mijn ouders zijn het er ook niet mee eens.. Mijn vader wil niet dat dit een gebed zonder end wordt, hij vindt dat ik niet in staat ben te beoordelen wanneer het genoeg is omdat ik te emotioneel ben en hij zegt dat als de kans zo groot is dat het konijn het toch niet overleefd en bovendien de haakjes waarschijnlijk toch terug komen hij hier niet aan wil beginnen..

De DA heeft het wel over de abcessen en wondjes gehad, maar hij heeft gezegt dat dat onze keuze was en dat het nog best een tijd goed kan gaan, zolang hij eet en drinkt en alles verder ook goed is..

Hier iets tegen in brengen heeft weinig zin, op zich snap ik mijn vaders standpunt wel, al denk ik dat ik ondanks dat ik gek ben op het beestje best kan beoordelen wanneer het echt genoeg is en ik denk dat we het op z'n minst één keer moeten proberen, maar ja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je het niet 1x kunnen proberen? Het wil helemaal niet zeggen dat het weer terugkomt. Zo help je hem in elk geval van de pijn af en kan hij weer fatsoenlijk eten. Wie weet komt het inderdaad niet terug en dan ben je blij dat je het gedaan hebt.

Mocht het toch weer terugkomen kun je altijd nog andere beslissingen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het de eerste keer is dat Indy haakjes heeft lijkt de kans relatief klein dat ze binnen no time weer terug zijn. Het kan wel, maar het hoeft echt geen gebed zonder einde te zijn. Ik zou Indy in ieder geval deze kans niet ontnemen, wie weet kan ze na het verwijderen van de haakjes nog jaren vooruit...

Wat ben je dan van plan anders? Haakjes zijn een vrij simpel te behandelen tandprobleem als je een DA hebt die verstand van zaken heeft, nu is Indy misschien wel wat zwakker maar dat is ieder konijn dat niet meer goed eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op de praktijk nog nooit meegemaakt dat een konijn door narcose overlijd. De dierenarts heeft het ook nog nooit meegemaakt met een konijn, dat ie de narcose niet overleefd, ze heeft pas een voedster van 5 jaar moeten steriliseren en dat is een zware ingreep. Dat konijn was binnen een week alweer helemaal de oude volgens de eigenaren. Het enige dier dat bij de dierenarts de narcose niet overleefd heeft is 1 cavia geweest die verzwakt was, maar als we niet opereerden was hij ook binnen een week vanzelf overleden en dat wilde de eigenaar niet, daarom opereerden we die nog. Dat konijn van 7 met die haakjes, die iedere 6 weken terug moet komen, die is ondertussen al 25 keer of meer onder narcose geweest. In het begin duurde het 3 maanden of langer voordat de haakjes weer gedaan moesten worden, die tijd wordt wel steeds korter. Dat konijn eet ook geen hooi, geen kruidenhooi niks van hooi, dat is ook een reden dat het zo vaak moet gebeuren bij hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zestien. Ik zou opzich zelf dat wel kunnen regelen, maar dat gaat echt tegen mijn princiepes in.. Ik zou het zelf heel vervelend vinden en mijn ouders al helemaal.. Ik snap wat jullie bedoelen, ik ben ook niet degene die hier overtuigd moet worden.. (Je bent van harte welkom om het bij m'n ouders te proberen..) Maar ik denk wel dat als mijn dierenarts, die inderdaad de abcessen genoemd heeft, zegt dat het nu redelijk gaat en dat we het gewoon goed in de gaten moeten houden, hij daar gelijk in heeft. Jullie mening en kennis wegen heel zwaar bij mij maar uiteindelijk weegt die van de dierenarts toch zwaarder. Nu zal het ook deels zo zijn dat ik dit mezelf wijs maak omdat ik geen andere keuze heb, of nou ja, een keuze uit twee dingen die ik allebei niet wil kiezen. Maar 't is niet anders..

@ Kim: Dat is hier ook het probleem, Indy eet absoluut geen hooi. Als je het bij de rest van z'n eten legt sleept hij het naar z'n nachthok en gaat hij er onder zitten. Dus leg ik het maar meteen in z'n nachthok.

Maar dieren die aan de narcose overlijden komen dus eigenlijk niet zoveel voor? Over wat voor narcose heb je het dan?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap dat jij er misschien niks aan kan doen maar je kan een konijn toch niet met haken laten lopen?

Als ik het goed begrijp laten jullie ze zitten tot hij niet meer eet en dan?

Misschien moet je hem anders maar naar de opvang brengen of kijken of je zelf iemand kan vinden voor hem.

Lijkt me zo zielig voor het beestje.

(nogmaals niet lullig bedoeld maar je moet toch wat he)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dát is in ieder geval geen optie hoor.. Ik had het net over mijn princiepes wat betreft dingen achter de rug van mijn ouders om doen, dat is één ding, maar dat doe ik duizend keer liever dan dat ik mijn dieren wegdoe terwijl ik/we die behandeling wél kunnen betalen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .