Ga naar inhoud

Gemengd voer echt zo slecht?


Kanino

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraagje. Ik heb namelijk net 10 kilo gemengd konijnenvoer gekregen, normaal gebruik ik alleen de korrels omdat hier op bb staat dat gemengd voer niet zo goed is, maar ik vind het eigenlijk wel zonde om nu alles weg te gooien. Wat is er zo slecht aan dan en kan ik het niet gewoon gebruiken (het is wel van hetzelfde merk en ik weet dat je voorzichtig moet gaan opbouwen)? Alvast bedankt! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Het is slecht in de zin van minder gezond, je nijn kiest er de dingetjes uit die eigenlijk geen voedingswaarde hebben maar vaak veel stoffen bevatten die je nijn niet nodig heeft. Daar kan hij dik van worden, of de juiste stoffen niet binnen krijgen.

Ik zou het daarom niet gebruiken, maar dat is natuurlijk eigen keus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer mag wel, maar een konijn moet dan wel alles ervan opeten en niet de helft laten liggen. Dan krijgen ze namelijk tekorten.

In gemengd voer zit ook alles wat een konijn nodig heeft, net als in bix.

Maar in bix zit alles in 1 brok en bij gemengd voer is het allemaal los.

Dus als je konijn(en) alles van het gemengde voer opeten is het geen probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die biks wordt toch gebruikt voor slachtkonijnen als ik het goed heb? Om ze vet te mesten. Toen ik mijn eerste konijn ben gaan kopen werd mij aangeraden om daar niet teveel van te geven omdat dit krachtvoer is en juist slecht voor ze is, maar blijkbaar toch niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die biks wordt toch gebruikt voor slachtkonijnen als ik het goed heb? Om ze vet te mesten. Toen ik mijn eerste konijn ben gaan kopen werd mij aangeraden om daar niet teveel van te geven omdat dit krachtvoer is en juist slecht voor ze is, maar blijkbaar toch niet..

Je hebt verschillende soorten biks. Je hebt oa een sport,een hobby en een korrel voor vleeskonijnen.

De biks die in de dierenwinkel word verkocht zijn écht geen mest korrels maar een gewone gezonde, goed samengestelde konijnen korrel.

Deze korrel bevat alles wat je konijn nodig heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook al jaren gemengd voer, of nou ja, mijn ouders zijn er ooit mee begonnen en begin vorig jaar kwam ik op BB en las ik dat het niet zo goed is, heb een poging gedaan maar ze aten het niet.

Naar mijn mening is het echt niet super slecht, maar dat is al gezegt. Mijn konijnen krijgen dus alleen gemengt voer en ze zijn absoluut niet te dik. Inderdaad even opletten dat ze alles op eten, maar zoals je hierboven zegt pikken ze juist de biks eruit. Indy doet dat ook meer terwijl Fred juist wel de 'lekkere' dingen eruit pikt, die krijgt pas nieuwe als alles op is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef ook al jaren gemengd voer, of nou ja, mijn ouders zijn er ooit mee begonnen en begin vorig jaar kwam ik op BB en las ik dat het niet zo goed is, heb een poging gedaan maar ze aten het niet.

Naar mijn mening is het echt niet super slecht, maar dat is al gezegt. Mijn konijnen krijgen dus alleen gemengt voer en ze zijn absoluut niet te dik. Inderdaad even opletten dat ze alles op eten, maar zoals je hierboven zegt pikken ze juist de biks eruit. Indy doet dat ook meer terwijl Fred juist wel de 'lekkere' dingen eruit pikt, die krijgt pas nieuwe als alles op is.

uhuh,dat doe ik ook bij salinero.. ooit ergens hier gelezen, stip eet wel vaak alles op xD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen krijgen ook gemengd voer,en ze zijn inmiddels ruim een jaar,en ze doen het goed.Ik vindt een friet speciaal ook erg lekker terwijl ik weet dat het niet goed voor me is,maar eet het toch!

Mijn hond mag eigenlijk ook alleen maar droge brokken,maar het blijft toch een vleeseter!Daarom krijgt ze van mij s'avonds vlees tussen haar brokken....Laat die beestjes toch ook eens af en toe genieten.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kelly: oorspronkelijk zijn brokken wel gemaakt voor slachtkonijnen, omdat zo'n grote hoeveelheid konijnen allemaal groen te geven, iedere dag gras voor ze plukken geen doen was. Later zijn er meer merken gekomen met allemaal verschillende soorten.

Vroeger waren er helemaal geen brokken voor konijnen, toen kregen ze alleen gras.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de posts van sommige in dit topic lees, dan krijg ik bijna zin om dit in het "algemeen konijnenbelang" gewoon te sluiten...

Sorry mensen, maar lees je eerst eens deftig in over het hoe en waarom vooraleer je hier schrijft dat gemengd voer goed is, want "de konijnen doen het er goed op" of "ze eten alles op".

Mijn konijnen krijgen alleen biks en ze "genieten daar van" (als we het dan toch zo gaan spelen)

Als er iemand hier een gemengd voer kent wat in zijn totaal nog maar de juiste voedingsstoffen en niet teveel van de foute voedingsstoffen bezit, mogen ze er altijd mee komen natuurlijk...

Kanino, om op jou vraag te antwoorden: bij mij zou zo'n zak er niet inkomen. Ik zou hem dus niet aanvaard hebben. Ik ken jou situatie natuurlijk ook niet en ik ga je zeker niet zeggen dat je die zak moet weggooien. Wat ik wel zou doen is hem op zijn minst mengen met een goede biks, zodat ze half/half eten en niet enkel dat gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kelly: oorspronkelijk zijn brokken wel gemaakt voor slachtkonijnen, omdat zo'n grote hoeveelheid konijnen allemaal groen te geven, iedere dag gras voor ze plukken geen doen was. Later zijn er meer merken gekomen met allemaal verschillende soorten.

Vroeger waren er helemaal geen brokken voor konijnen, toen kregen ze alleen gras.

Dat dat oorspronkelijk zo was weet ik.

Maar ik neem niet aan dat Aurelia haar konijn tig jaar geleden gekocht heeft.

De biks brokken die nu in de dierenwinkel te koop zijn (ik neem bijvoorbeeld hopefarms en ss) zijn er niet op gemaakt je konijn vet te mesten.

Dat is wat ik bedoelde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de posts van sommige in dit topic lees, dan krijg ik bijna zin om dit in het "algemeen konijnenbelang" gewoon te sluiten...

Sorry mensen, maar lees je eerst eens deftig in over het hoe en waarom vooraleer je hier schrijft dat gemengd voer goed is, want "de konijnen doen het er goed op" of "ze eten alles op".

Als je mijn reactie bedoeld van als ze alles opeten is gemengd voer niet slecht.

Als je bedoeld dat dat niet klopt.

Dan meld dat maar bij mijn school, want die hebben me dat geleerd.

Mijn dierenarts zegt dat ook.... Die is niet voor gemengd voer, maar als ze alles opeten is het niet erg om gemengd voer te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat dat oorspronkelijk zo was weet ik.

Maar ik neem niet aan dat Aurelia haar konijn tig jaar geleden gekocht heeft.

De biks brokken die nu in de dierenwinkel te koop zijn (ik neem bijvoorbeeld hopefarms en ss) zijn er niet op gemaakt je konijn vet te mesten.

Dat is wat ik bedoelde.

Mijn konijn heb ik in 2007 gekocht, dus wel recent. Maar hier in België vindt je enkel van die biks voor slachtkonijnen en ik denk zelf niet dat ze dat in courante winkelzaken (tom & co, zoomart enzo) verkopen. Zo'n biks is toch geen compleet voer? Ik weet wel dat er zo samengeperst compleet voer bestaat zodat ze niet kieskeurig kunnen zijn van Versele Laga. Ik heb daar ooit stalen van gekregen. En dat is dan wel goed. Maar mss bedoelen jullie dat met biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn heb ik in 2007 gekocht, dus wel recent. Maar hier in België vindt je enkel van die biks voor slachtkonijnen en ik denk zelf niet dat ze dat in courante winkelzaken (tom & co, zoomart enzo) verkopen. Zo'n biks is toch geen compleet voer? Ik weet wel dat er zo samengeperst compleet voer bestaat zodat ze niet kieskeurig kunnen zijn van Versele Laga. Ik heb daar ooit stalen van gekregen. En dat is dan wel goed. Maar mss bedoelen jullie dat met biks?

Is er in de Aveve geen biks?

Bij ons in de Aveve hebben ze geen SS, maar iets wat er op lijkt,is een blauw-witte zak denk ik, van de Aveve:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

effe een vraagje hoor

jullie hebben het allemaal over goed en slecht voer,dan is biks weer slecht want het word voor slachtkonijnen gebruikt,dan is gemengd voer weer slecht want er zitten te veel suikers in of ze eten alleen de lekkere dingetjes er uit die niet zo gezond zin.

maar hoe weet je nou in gods naam wat goed voer is voor je konijn?waar staat dat waar kun je die informatie nou echt vandaan halen wat het beste is?

ik geef nu trouwens mijn konijntjes biks,maar heb vroeger een konijn gehad die 11 jaar geworden is op gemengd voer,dat beestje mankeerde nooit wat,en is door ouderdom overleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel zeker dat er in belgie ook biks te krijgen zijn. Er zijn hier zat belgische leden wie hun konijn ook enkel biks geven.

Versele laga heeft naar mijn weten idd ook een biks korrel.

Biks zijn van die geperste staafjes die allemaal even groot zijn en allemaal dezelfde samenstelling bevatten.

Het zijn van die langwerpige bruin/ groene staafjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .