Ga naar inhoud

Gemengd voer echt zo slecht?


Kanino

Aanbevolen berichten

Bij konijnen vind de vertering plaats in de blinde darm(heel anders dan bij mensen en dus niet te vergelijken). Daar bevinden zich goede en slechte bacterieen. Bij normale konijnenvoediing blijven deze bacterien in balans en het konijn gezond. Bij verkeerde voeding (maar ook bij stress) kunnen de slechte bacterieen de overhand nemen en raakt het konijnen darmenstelsel van de kook. Dit merk je vaak niet na 1 dag, kan enige tijd duren. Met de wetenschap dat je konijn pas laat, laat merken dat hij(buik) pijn heeft, is het vaak te laat. Voor konijnendarmen geld; hooi, hooi en hooi(en in het seizoen natuurlijk gras). Voor de vitaminen geef je een beetje (evt. gemengd, maar liever niet)bix, verder niet.(met natuurlijk als variatie :konijnen eten als: wilg of andere takken, geen gasvormende groenten, wat kruiden, als peterselie en heel af en toe een kruimeltje brood)

Veel buik ziekten bij huis/tuin konijnen komen voort uit verkeerde voeding.(veel van deze konijnen worden ook maar tot de 4 jaar)

(deze wijsheid is me verteld op een konijnen symposium op de veeartsenij school te Utrecht in oktober j.l)

aangepast door marieke63
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tabel_Rabbit-Super.gif

Tabel_Rabbit-Select.gif

Even de analyse van Rabbit Super en Rabbit Select (Hope Farms) naast elkaar gelegd.

Ze verschillen niet eens zoveel...

Als ze hier gemengd voer krijgen, krijgen ze de kans niet om wat te laten liggen. Aangezien ze 2 keer per dag een kleine hoeveelheid voer krijgen, wat ze vrijwel direct opeten. Ze laten er ook echt niks van liggen. Daarnaast flink veel hooi, wat ik zeker 2/3 keer per dag bijvul.

Zelf vind ik dat het niet zo veel uitmaakt wat je ze geeft. Overigens kan een konijn volledig zonder brok, mits hij/zij maar genoeg andere dingen ter beschikking krijgt.

Mijn cavia's lusten zelfs geen gemengd voer ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tabel_Rabbit-Super.gif

Tabel_Rabbit-Select.gif

Even de analyse van Rabbit Super en Rabbit Select (Hope Farms) naast elkaar gelegd.

Ze verschillen niet eens zoveel...

Euh....verschillen niet veel????

Sorry ,maar kijk je wel goed?

De super bevat 4,3% meer vezels en 1% minder vet en proteïnen. Bij de select staat niet eens vermeld hoeveel calcium er in zit, enkel 7.2% "mineralen" dat op zich doet mij al twijfelen... Nu ken ik deze produkten niet, geen idee wat de biks zijn en wat het gemengd is, maar qua samenstelling is het eerste duidelijk veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij eet ze toch ook?

Jij kunt ook beter een wortel eten dan een speculaasje, een konijn ook!

Ik geef zelf geen speculaas, maar ze krijgen wel eens wat lekkers, ondanks dat het niet zo gezond is als hooi en biks..

Net zoals dat ik mezelf wel eens wat lekkers geef, ondanks dat appels en wortelen gezonder zijn voor me..

Ik vind dat je je dieren ook wel mag verwennen!

En ja, heel slecht... Ze krijgen bij mij ook wel gemengd voer....

Speculaasjes zijn oorspronkelijk voor mensen gemaakt.. Gemengd voer is ook oorspronkelijk voor knaagdieren gemaakt!

Dus om ervan uit te gaan dat het echt slecht is? Dan zou het wel uit de winkel gehaald zijn.

Hoelang heeft het wel niet geduurd voordat men er achter kwam dat kaas voor ons toch net iets te vet is, hoelang duurde het voor wetenschappers om erachter te komen dat sommige stoffen kankerverwekkend zijn.

Ze doen daar bij dierenvoeding niet zulke onderzoeken naar, ze kijken naar wat hebben ze nodig en wat moeten we erin stoppen. In gemengd voer zit gewoon teveel suiker en teveel vet, je konijn wordt er dik van,

en een konijn geniet meer van vers voedsel dan van een speculaasje, je weet trouwens ook niet of sommige kruiden die in de speculaaskruiden zitten wel of niet giftig zijn. Wij kunnen voor ons zelf beslissen maar jij bent verantwoordelijk voor de gezondheid van je konijn.

dus neem die verantwoordelijkheid asjeblieft ook, ik zeg niet dat je je konijn verslonst, maar vergelijk het beestje asjeblieft ook niet met jezelf. Want ik vergiftig mijzelf niet met steenvruchten (perzikken, nectarines kersen etc.) maar ik mijn konijn wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

speculaas is hier dus een paar schuddebuikjes in de week.

Weet niet goed wat ik hier mee aan moet.Ik heb ook 2 meiden en(shokking)ze krijgen niet iedere dag "de schijf van 5 "-of van 4 tegenwoordig-dus dat zou me ook een slechte moeder maken?

Want mijn kinderen zijn mijn verantwoording......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat denk ik vanzelf wel de biks opeten, gewoon in het voerbakje laten staan. Konijnen krijgen na een tijdje vanzelf wel honger dus zal ze het ook wel opeten. Een konijn moet wel hooi binnen kunnen krijgen, je kunt eens wat andere soorten hooi proberen als kruidenhooi. Die heb je in verschillende smaken zoals rozenbottel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

speculaas is hier dus een paar schuddebuikjes in de week.

Weet niet goed wat ik hier mee aan moet.Ik heb ook 2 meiden en(shokking)ze krijgen niet iedere dag "de schijf van 5 "-of van 4 tegenwoordig-dus dat zou me ook een slechte moeder maken?

Want mijn kinderen zijn mijn verantwoording......

ik eet zelf ook niet elke dag de schijf van 4, maar ons darmstelsel kan het beter aan dan dat van een konijn. Verder zien wij aan elkaar of iemand ziek is of niet. Als je het bij een konijn ziet kan het al te laat zijn.

verder hou ik erover op, jullie moeten toch zelf bepalen wat je koopt en geeft,

het is toch mens eigen dat er eerst iets verkeerd moet gaan eer er dingen veranderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik eet zelf ook niet elke dag de schijf van 4' date=' maar ons darmstelsel kan het beter aan dan dat van een konijn. Verder zien wij aan elkaar of iemand ziek is of niet. Als je het bij een konijn ziet kan het al te laat zijn.

verder hou ik erover op, jullie moeten toch zelf bepalen wat je koopt en geeft,

het is toch mens eigen dat er eerst iets verkeerd moet gaan eer er dingen veranderen[/quote']

ja,helemaal gelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mibebe71: ik denk dat er heel veel mensen (en kinderen) zijn, die niet dagelijks alle stoffen binnen krijgen die ze nodig hebben. Wij zelf doen ons best (lukt natuurlijk niet altijd) omdat het gezonder is. Het lijkt me wel verstandig om er naar te streven, maar als het niet ELKE dag lukt, kan niemand zeggen dat jij een slechte moeder of zo bent, vind ik onzin.

En sorry voor de vergelijking: je best doen om elke dag je konijnen goed te eten te geven lijkt me een goed streven. Dit lukt bij ons aanmerkelijk vaker ;-) Maar een keer in de week wat gemengd voer in de snackbal, of wat dan ook, lijkt me niet schadelijk. Als je in je achterhoofd houdt wat gezond is, en wat niet schadelijk is, kom je denk ik een heel eind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja daar ben ik wel mee eens, las dus ook net dat die wortel die ik ze geef een dikmaker schijnt te zijn. Maar er is wel een verschil tussen snackbollen en speculaas.

in die speculaaskruiden zit namelijk:

kaneel. koriander, kruidnagel, suiker, nootmuskaat en gember.

Nu weet ik niet of er ooit onderzocht is of al deze kruiden slecht zijn,

verder gaat er in speculaas nog bloem, boter, suiker, bakpoeder, karnemelk en zout.

Niet echt gezond voor je nijn ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ook gewoon gemendvoer

helemaal geen problemen mee hij krijgt 2keer perdag 30 gram

en heeft veel hooi en elke dag vers drink water

wat mij ooit verteld is door de dierenwinkel JUMPER :

is dat je als je een keer je bakje vol giet met gemendvoer

en het dan op de midden van de dag op is je het niet MAG bij vullen

Mij is geleerd om 30 gram 2x perdag te geven zo dat ze niet te veel krijgen

zo eet hij zijn hooi en blinderdarm keutels ook

veel suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja toch zijn niet alle dierenwinkels konijnen experts,

ik zie ook weleens bakjes helemaal vol met gemengd voer, en dan moeten er daar meerdere dieren van eten. Dat vind ik dan jammer want ze gaan toch echt eerst voor het lekkere, en met een volle bak...duurt het wel even voor ze aan het gezonde beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gemengd voer wordt ook vaker verkocht, omdat het "leuker" uitziet in een voerbak dan alleen die groene brokjes van selective bijvoorbeeld. Vergelijk het met je eigen eten: als je erwtjes met worteltjes eet, vis je ook eerst de worteltjes eruit en dan pas de erwten (om maar een voorbeeld te noemen). Maar feit blijft dat je konijn dan gaat uitzoeken en de biks met de goede voedingsstoffen blijven liggen. Die kleurtjes bevatten bovendien, naast het feit dat het dikmakers zijn, veel "foute" stoffen die slecht kunnen zijn voor de gezondheid van je konijn. Ik ben in het begin gaan mengen met haar oude voer en de selective. Het was wennen voor haar, maar als ik zie hoeveel meer conditie ze heeft en hoe mooi haar vacht glanst, dan zie ik het verschil wel. Als afwisseling krijgt ze lekker groen voer, af en toe een worteltje, dat geeft dan een mooie kleur tussen die groene selective biks ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn biks zijn donkerbruin dus weet niet hoeveel verschil daarin zit (teminste, ik heb altijd aangenomen dat het biks zijn (A)) verder ben ik het met je eens dat iedereen kiest voor het lekkerste, maar niet alleen konijnen en wij doen dat, elk beestje eet wat ze het lekkerst vinden.

al heb ik zelf liever erwten dan worteltjes :P

hier krijgt ze lekker veel hooi, genoeg biks en steeds meer groen vers voer, en ze geniet er enorm van. Ze is gelukkig ook niet meer zo ontiegelijk mager als toen ik haar kocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik gaf mijn konijn eerst telkens bix (er is hier maar 1 dierenwinkel en die heeft maar 1 soort waar dan ook niet op staat wat er in zit :s ) en ik had het idee dat ze wat dun werd, toen ben ik maar bij de supermarkt gemengd voer gaan kopen, en haar vacht is weer mooi gaan glanzen en ze lijkt wat minder dun.

Het merk is 'best for your friend' premium konijnenvoer. Ik had er wel naar gekeken dat er geen mais in zit omdat ik wist dat dat niet goed is.

Er zitten de volgende stoffen in:

ruw eiwit: 15.80%

ruw vet: 2.90%

ruwe celstof: 14,75%

ruwe as: 6,60%

vocht: 10,60%

calcium: 5g

fosfor: 3g

vit. A: 14.800 IE

vit. D3: 1.900 IE

vit. E: 50 MG

vit. C: 100 MG

koper cu sulfaat: 3 MG

Zitten hier nu bepaalde dingen te veel of te weinig in? Er zitten trouwens ook stukjes hooi en gedroogde groenten door dit voer gemengd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zitten hier nu bepaalde dingen te veel of te weinig in?

Er zitten wel degelijk dingen te weinig en te veel in.

Als je het vergelijkt met de waarden die je hier in de artikels op BB vind, kan je dat merken.

Eiwit mag max 14% zijn, hier zit 15.80% in.

Ruw vet moet onder de 3% blijven, en dat is maar nipt.

Bij vezels staat minimum 14% (maar voor vezels geld, hoe meer hoe beter!), dus de vezels haal je net.

Calcium moet minder dan 1% zijn en je hebt hier 5%! (veel te veel calcium dus).

Konijnen hebben helemaal geen vitamine C nodig en ook dat is aanwezig in jouw voer.

Niet zo'n gebalanceerd voer dus...

Ik zou persoonlijk toch terug overstappen op biks. Anders eens in de dierenwinkel vragen of ze een ander merk biks kunnen bestellen.

En anders eens uitkijken naar een andere dierenwinkel in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke,jullie mogen allemaal over me heen vallen....Ik krijg het idee zelfs dat ik slecht ben voor mijn nijnen.Terwijl ik het beste voor mijn dieren voor heb!Ben zelfs met zieke muizen bij de da geweest,terwijl ik voor 4 euro een nieuwe heb.(mensen tegen wie ik het vertel verklaren me voor gek)Maar ik kan het niet hebben als een beestje pijn heeft.Ik laat mijn beestjes toch af en toe snoepen,hoe"erg"sommigen het onder jullie soms vinden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .