Ga naar inhoud

Gemengd voer echt zo slecht?


Kanino

Aanbevolen berichten

Tsja Mibebe, het is in dit geval keuze's maken. Ik geef mijn konijn gewoon veel liever iedere dag een forse portie groenten, lekker hooi en zijn "saaie" biks, en zo nu en dan krijgt hij een lekker stukje fruit, wat voor hem onder snoep valt. Hij vind het ontzettend lekker en is nog altijd gezond. Verwend word hij zeker wel, maar het hoeft niet met commerciëele konijnensnoepjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 86
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zal wel een hoop commentaar krijgen maar dat neem ik op de koop toe ;)

Nu heb ik al sinds ik 5 jaar ben konijnen, met een tussenpoze van een jaar of 5. De eerste twee die ik kreeg waren al 5 toen ik ze kreeg. Deze zijn vanaf het moment dat ze vast voer aten met gemengd voer groot gebracht. De eerste dame overleed toen ze 11 was, de ander toen ze 13 was.

Mijn konijn daarna kreeg enkel biks, beestje werd niet ouder dan 4.

De konijnen die ik nu heb krijgen weer mengvoer, heel veel hooi en heel regelmatig verse groente.

Ik heb een keer per ongeluk een verkeerde zak voer gehaald, grote 20 kilo zak biks, ze aten het wel maar met tegenzin. Ze begonnen af te vallen en hun vacht glanste een stuk minder. Die zak dus weg gemikt en een zak mengvoeder gehaald, en heel snel waren ze weer op hun oude gewicht en de glans kwam terug.

Ik vraag me dus af wat er mis is met een goede mengvoeder. Tuurlijk zullen er mengvoeders zijn waar teveel rommel in zit, koop die dan niet.

Uit de supermarkt neem ik geen voer meer mee, dit is sowieso erg duur en het lijkt soms meer op vogelvoer dan konijnenvoer.

Over die likstenen kan ik inderdaad mee praten. Mijn vriendin had er een gehaald voor onze twee dames Nijntje en Snuffie. Nijntje moest er sowieso niks van hebben, Snuffie vind alles waar op geknaagd kan worden geweldig dus die zat er regelmatig aan. Ik wist toen niet dat het slecht was maar had ze ook nooit gekocht, zag er geen noodzaak in. Na een maand begon Snuffie een vieze kont te krijgen. Ik heb dit een keer weggewassen onder luid protest en er verder niet teveel achter gezocht. Een dag later was het weer mis. Ook begon ze te knorren/grommen bij bewegen. Toen bij de dierenarts geweest en wat blijkt? Blaasgruis. Ze heeft 2 nachten bij de dierenarts geslapen omdat het zoveel was dat het eruit gedrukt moest worden en haar blaas was gaan ontsteken. Gevolg: Een ziek konijn wat veel erger had kunnen worden als we er niet optijd bij waren geweest, een hoop onnodige stress doordat ze een week lang anti-biotica moest hebben, 2 maal daags en een dierenarts rekening waar je U tegen zegt(250 euro in totaal, met verblijf, meerdere röntgen foto's, infuus, etc. etc. etc.).

Geld is niet van belang voor mij als het om de gezondheid van mijn huisdieren gaat maar ik kan me met 250 euro leukere dingen voorstellen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef alleen biks aan mijn konijnen. Vroeger alleen SS, tegenwoordig meng ik het met Haevensbiks. Puur om de kosten een beetje te drukken. Aangezien biks bij mij maar een bijvoeding is. Groenten, hooi en gedroogde kruiden is hier het hoofdvoer.

Maar als ik een zak gemengd voer zou krijgen zou ik dat zeker niet zomaar weggooien. Ik zou er bijvoorbeeld alleen in de avond een klein beetje van door het voer gooien. Ook zou ik selective kijken wat er inzat en sommige dingen niet geven. Die zou ik dan weggooien.

Het zou mijn voorkeur niet hebben om het te geven. Maar het is toch maar een gratis voordeeltje. Maar zeker zou ik het niet als hoofdvoer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat mijn konijnen aanvallen op hun biks (SS). Ze genieten van hun witlof, paksoi en ruccola (en één keer per week een beetje wortel die we zelf overhouden uit de slamix.) Hooi krijg ik bijna niet aangesleept. Allemaal dingen waarvan ik weet dat het bekend staat als goede voeding voor konijnen. Waarom zou ik dan iets geven waarvan algemeen wordt aangenomen dat het niet zo goed voor ze is?

Dat vraag ik me dus ook af als ik de andere berichten lees. Ik lees diverse nadelen van gemengd voer (kleurstoffen, minder vezels, te veel eiwit, ...)

De voordelen van gemengd voer ontgaan me een beetje. Studies wijzen uit dat het in ieder geval niet gezonder is. Maakt het qua prijs uit? (Geen idee, ik kijk nooit naar de prijs van gemengd voer.)

Gemengd voer lekkerder dan biks? Volgens mij kunnen ze overal aan wennen, als je even dootzet. Konijnen kunnen bij nieuw voer soms wat achterdochtig reageren. (HELP een radijs! Wat is dat??) Maar als ze eenmaal aan de nieuwe geur en smaak gewend zijn, vinden de meeste nijnen alles prima. Als ze maar kunnen eten!

Je mag van mij zelf weten wat je je dier geeft. Maar als je dan toch per sé gemengd voer wil geven, kijk dan inderdaad eens goed op het pak wat er precies wel of niet inzit. Vergelijk verschillende soorten voer. En zorg dat ze inderdaad alles opeten!

En wat die speculaas betreft. Tja, dat heb ik mijn eerste nijn ook wel eens gegeven. Toen ik een jaar of 16 was... En volgens mij zegt dat al genoeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel voer moet je een konijn wel niet geven dat het niet in 1 keer opgaat? Hier is het bakje binnen 5 minuten leeg.

Ongeveer 20-25 gram per kilo lichaamsgewicht per dag is voldoende. Een konijn zou voornamelijk hooi moeten eten, daarnaast groenten en op de derde plek komt pas de biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het liefste mijn nijnen alleen biks willen geven.. ook omdat dan niet het ene konijn alleen maar het lekkere eet en het andere de rest. Probleem is dat ik de rest van het gezin niet kan overtuigen. Mijn ouders hebben zoiets van 'waar maak je je druk om' en 'het is zielig om dat niet te geven'. Bijkomend probleem is dat ik het voer (nog niet) niet zelf kan kopen, door wat problemen :frown:

's Avonds geef ik ze alleen biks, ook al krijg ik er vaak commentaar op. (het heet konijnenkorrels, maar dat is toch ook biks? het is een eigen merk) Een erg irritante situatie :grrrrrr:

Btw ik heb het idee dat mijn nijnen haast geen hooi eten. Van het weekend ga ik een ruif kopen, zodat het schoner blijft en ik het beter in de gaten kan houden, maar weet iemand hoe dat kan komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ setareh:

Je kunt misschien kruidenhooi kopen en dat geven? door dat smaakje van die kruiden eten veel konijnen dit wel.

anders met een plantenspuit het hooi ietsjes nat maken, dan gaat het sterkt ruiken(weet niet hoe ik het anders kan uitleggen) waardoor je konijn het eerder kan gaan eten.

Ik heb eigelijk floris altijd(8 jaar) gemengt voer gegeven, ze at alles op dus...:)

(nu geef ik ss+kasperfaunafood ofzoiets?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biks zijn alleen de bruine korrels. Een eigen merk van de dierenwinkel is niet altijd goed, er kan teveel of te weinig van bepaalde dingen inzitten..

Heb je het hooi nu op de grond liggen? Dan kan het goed zijn dat ze het niet graag eten, omdat ze er steeds overheen lopen enzo. In een ruif is indd het beste, zo blijft het hooi lekker schoon. En regelmatig verversen, zodat het aantrekkelijk blijft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm.. Ik denk dat dat één van de mindere merken is voor biks zeg maar.. Ik weet het niet zeker hoor.

Maar in een artikel hier staat hoeveel er van alles in moet zitten voor goed voer, misschien kun je daar eens naar kijken?

Edit:

Citaat uit artikel;

Er zijn veel verschillende soorten en merken op de markt, maar als je let op de samenstelling kun je zelf makkelijk een goed konijnenvoer vinden. Dit is de beste samenstelling: Eiwit 13-14% per gram voer, ruwe vetten minder dan 3% per gram voer, vezels meer dan 14% per gram voer, anorganische stof minder dan 10% per gram voer calcium minder dan 1% per gram voer.

aangepast door _Danielle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .