Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren om 2 konijntjes te kopen. We komen allebei uit een gezin met huisdieren (honden/ara's) en hebben een tijdje een zoet- en zoutwateraquarium gehad. Deze laatste moest helaas weg door logistieke redenen. Het voelt dus nu heel stil aan thuis en aangezien we allebei fulltime werken/studeren is een hond geen optie. We willen dat het vanaf moment 1 zo goed mogelijk is geregeld voor de beestjes, dus ik probeer zoveel mogelijk informatie te vergaren wat wel en niet te doen. Even een korte schets van onze situatie:

- Huur appartement met balkon van ongeveer 4,5 m2;

- Balkon is omringd door andere appartementen, alleen de ochtendzon

- Weinig last van regen en wind (alleen de voorkant is voor de helft open)

Omdat we gehuurd zitten kunnen en ik zoveel mogelijk schade wil voorkomen, wil ik de konijnen buiten houden. Ik zat te denken om ze in de winter volledig buiten te houden (het hele balkon als ren) en dan in de zomer een binnenren maken. Ik wil ze het liefste niet los in de woonkamer hebben, om te voorkomen dat ze meubels/kabels kapot maken. Nu is ons balkon van beton en lees ik dat de ontlasting voor veel vlekken kan zorgen. Wat kan ik het beste als ondergrond gebruiken? En hoe kan ik de verblijven het beste opbouwen? Kooi met etage of niet? Het is misschien even een puzzel, maar ik ga geen konijnen halen voordat ik zeker weet dat een zij een goed verblijf hebben en twee ons huis niet één groot konijnenverblijf is. Ik ben nogal gesteld op een schoon huis🫣

Wie kan ons helpen?

Geplaatst: (aangepast)

Hoi😊

Allereerst spreek ik nu voor "iedereen op dit forum". Niet Kopen!! Maar adopteren 😉

Er zijn veel te veel konijnen die een goed thuisje zoeken. 

Ik zou ze ook niet in de zomer naar binnen halen en in de winter buiten doen, maar juist andersom of als het kan ruimte met panelen waar ze ook in de zomer het balkon op kunnen. Is iets wat ik ook nog wil gaan doen. Maar bij ons is het balkon echt een grote sauna in de zomer en in de herfst veel te veel wind. Konijnen hebben een winterjas nodig en dat gaat niet als ze niet hun wintervacht kunnen aanmaken. Dus of het 1 of het ander maar niet en en. 

Als het balkon goed staat...dus niet volle zon en volle wind kan dat best mits je de juiste voorzorgsmaatregelen treft.

Balkon moet je roofdier proof maken maar ook dat ze er niet van af kunnen springen. Dus gaas of ander materiaal van beneden naar boven helemaal dicht maken. Geen etage kooi. Liever helemaal geen kooi. Gewoon een bak of bakken als toilet en hooi ruif. En schuilhuisjes. 

Vlekken krijg je eigenlijk altijd wel. Ene konijn doet het netjes op toilet maar een ander niet. Ik heb zelf van die koelmatten voor het toilet om zo de ergste vlekken te voorkomen maar nog is er 1 die het er dan net voor moet doen. Kleden is 1 vlekken partij....maar de Action verkoopt van die tapijt tegels en dat kan zo de was is. Minder elegant als een mooi vloerkleed maar kwa schoon maken praktischer. Anderen gebruiken weer andere ondergronden. Het is maar net wat je wilt of eigenlijk wat de nijnen willen😁

Betonnen balkon zou je eventueel van dat zijl op kunnen leggen. Maar ook dat moet je steeds schoon maken. Zelf dacht ik aan vlonders...en dan zijl eronder...maar denk dat dat ook niet handig is...kwa ongelukjes.

Omdat jullie huren zou ik dus voor panelen kiezen als je ze binnen houd. Zodat ze nergens aan plinten of muur kunnen bijten. 

Geen kooien want dat is niet konijn vriendelijk...vooral die lage kooien waar ze niet eens recht op kunnen staan.🥴

Onze jongens komen niet op laminaat bijvoorbeeld. Heel handig..hoef geen panelen te gebruiken. Maar de muur heeft wel schade. 

Lees je goed in hier op de website.  

Evee heeft heel veel interessante en belangrijke informatie/tips wat je/jullie  kunnen lezen over het starten met konijnen. Plus de ervaringen op het forum zelf. 

Konijnen zijn geweldige dieren maar ook echt heel veel werk. 

Wij zijn dagelijks druk met opruimen, eten/vers water geven, salades maken en bezorgd zijn omdat er 1 een keer niest of snot in zijn oog heeft😳

Vergeet dat ook niet....dierenarts bezoeken. 1x per jaar vaccinatie en controle. En dan de spoedjes...niet goedkoop. Spaarpotje is goed om te hebben.🤑

We hebben ook een kanarie...weinig werk en super leukkk❤️ en een dwerg hamster die eigenlijk nog meer werk en zorg nodig heeft dan de 2 konijnen en kanarie samen. 🤣

Maar het is zoooo leukkkk🥰 1 grote familie❤️

aangepast door Lappie2
  • Vind ik leuk 1
  • Mee eens! 3
Geplaatst:
Op 2-2-2026 om 15:50, jobwissink zei:

Nu is ons balkon van beton en lees ik dat de ontlasting voor veel vlekken kan zorgen.

Ik weet niet of dat een te zware belasting voor het balkon is maar je zou aan trottoirtegels kunnen denken. Die kun je vaak gratis of goedkoop krijgen maar kan dat qua zwaarte? Maar als jullie beiden de hele dag weg zijn en denk aan de winter dan zie je de konijnen amper op het balkon. Ik heb het onze zoon afgeraden en die zijn nu heel blij met twee cavia's.

Geplaatst:
Op 2-2-2026 om 21:13, Lappie2 zei:

Ik zou ze ook niet in de zomer naar binnen halen en in de winter buiten doen, maar juist andersom of als het kan ruimte met panelen waar ze ook in de zomer het balkon op kunnen. Is iets wat ik ook nog wil gaan doen. Maar bij ons is het balkon echt een grote sauna in de zomer en in de herfst veel te veel wind. Konijnen hebben een winterjas nodig en dat gaat niet als ze niet hun wintervacht kunnen aanmaken. Dus of het 1 of het ander maar niet en en. 

Als het balkon goed staat...dus niet volle zon en volle wind kan dat best mits je de juiste voorzorgsmaatregelen treft.

Het is meer dat ze 24/7 buiten zijn. In de zomer (als de temperatuur verschillen minimaal zijn) dan kunnen ze na het werk bijvoorbeeld een paar uur naar binnen. Ons balkon staat uit de zon (alleen ochtendzon) en uit de wind/regen. 

Ik zat de denken om een gaas te spannen van onder tot boven en dan een hek/paneel iets van het kozijn af zodat ze daar niet aan kunnen knagen.

Ik lees ook vaak over stalmatten of iets dergelijks, maar geen idee of dat een oplossing is. 

Als we ze dan naar binnen doen, krijgen ze een ren (soort puppyren, tenminste dat was het idee)

Grootste uitdaging is dat we dan ons hele balkon kwijt zijn aan de konijnen, iets wat mijn vriendin niet erg vindt en ik wel😂

Geplaatst:
17 uren geleden, To van de Veluwe zei:

Maar als jullie beiden de hele dag weg zijn en denk aan de winter dan zie je de konijnen amper op het balkon

Dat weet ik, maar ze ziet zich al helemaal met een dikke trui aan op het balkon zitten tussen de konijnen🥶

Geplaatst:

Het is supergoed dat jullie op zoek gaan naar informatie, vooraf en niet achteraf zoals we ook vaak meemaken 😁 Als ik dit zo lees, weet ik eerlijk gezegd niet of konijnen een goede keuze zijn. Om te beginnen: zoals @Lappie2 al aangaf, koop ze alsjeblief niet. In asielen zitten tientallen, zo niet honderden, superleuke konijnen te wachten op een baasje. Mocht er iets niet helemaal goed gaan, dan kun je altijd terugvallen op advies en bijstand vanuit het asiel. Los daarvan: konijnen hebben ruimte en verzorging nodig, dat kost tijd en dat geeft onvermijdelijk rommel. Om die reden mogen ze niet naar binnen, maar er zullen momenten zijn waarop dat toch beter is, bijvoorbeeld met extreem weer of bij ziekte. Ze verharen, ze eten veel hooi en keutels en plas gaan hopelijk netjes in een toilet, maar die zekerheid heb je niet. En een ongelukje gebeurt ook bij konijnen wel eens. Waar laten jullie alle spullen? Er zal altijd een voorraad voer en hooi aanwezig zijn. Dat kan natuurlijk ook buiten, maar dat gaat waarschijnlijk ten koste van de ruimte en je moet goed opletten dat er geen muizen bij kunnen. Je zult ook veel heen en weer moeten lopen, dus er zal echt wel eens iets mee naar binnen komen. Daar moet je toch een beetje op voorbereid zijn en dat oke vinden. Dat kunnen jullie alleen zelf beslissen. 

Wij hadden in ons vorige huis ook een (heel licht) betonnen balkon en je zag er echt alles op. Vlekken trokken er razendsnel in (ook gewoon van aarde of een bloem al), plas en poep zijn meestal een stuk hardnekkiger. De aannemer zei dat het schoon gemaakt kon worden met sop, maar dat viel tegen en vrijwel iedereen heeft van ellende vlonders geplaatst. Een coating zou beter zijn, maar dat mag waarschijnlijk niet omdat het huur is. Als konijnen zindelijk zijn zou je best een stuk tapijt of tapijttegels kunnen neerleggen, dat vinden ze ook fijn om op te lopen. Maar als ze niet zindelijk zijn, heeft dat geen zin want dat blijft niet schoon.  

Ik heb zelf (tot een paar maanden terug) altijd in een appartement gewoond en altijd vrij loslopende konijnen gehad. Ik vond de rommel echt ontzettend meevallen, juist omdat ik geen gedoe had met hokken, rennen of andere obstakels. Hooi, voer en andere spullen kunnen dan juist mooi naar buiten. Ze hadden een huisje en een mandje en een wc en verder zaten ze altijd gezellig bij ons in de kamer of onder mijn bureau als ik aan het werk was. Ze hadden genoeg te doen, dus er is eigenlijk nooit iets gesloopt. Hooguit een stofzuigerdraad, maar dat was ook onze eigen onoplettendheid. Ze waren superzindelijk, dat scheelt ook wel. In een asiel kunnen ze vaak wel inschatten welke konijnen geschikt zijn voor binnen en wat de hooligans zijn. Misschien toch iets om over na te denken? Konijnen binnen zijn echt zo ontzettend leuk! 

• Mee eens! 1
Geplaatst:
Op 4-2-2026 om 17:34, Suus1978 zei:

Als konijnen zindelijk zijn zou je best een stuk tapijt of tapijttegels kunnen neerleggen, dat vinden ze ook fijn om op te lopen.

Laat mijn konijnen in de ren nu zindelijk geweest zijn maar op dit moment een drama. Ze plassen in de ren op de tegels. De meeste keutels komen in de bak terecht maar ook hier een daar in de ren en op de loopplank ook veel. Het eerste jaar in de nieuwe ren perfect maar dat zeg ik nu niet meer.

Geplaatst:

Ik denk dat het op een balkon lastiger is dan gewoon in een tuin. In een tuin trekt het regenwater de grond in.

Zeil op een balkon kan veel regen op blijven staan volgens mij, en daarna gaan rotten en schimmelen.

Als je een konijnenren binnen goed maakt dan zie je daar na verwijderen niets meer van.

Ik laat mijn konijnen ook niet los lopen, want dan moet ik alles konijnen-proof maken, en ze vinden vast wel ergens weer iets waar ik niet aan gedacht heb. Of verdwaalde keutels en plasjes op de vloer.. nee dank je.

Ik heb ze in een ren met bouwzeil als ondervloer, en daarop tegels en hardhouten platen met profiel. Een randje tegen de renpanelen tegen opvliegend vuil, en tegen de muur ook houten platen, zodat de muur beschermd wordt. Dan zie je daar helemaal niets meer van na afbreken.

Je moet dan wel een groot stuk van je appartement opofferen. Ik heb een ren van 7m2 in de woonkamer. Ik heb mijn eetkamer tafel op moeten offeren. Mensen vinden dat raar, maar ik kijk liever naar mijn konijnen dan naar een tafel met stoelen.

• Mee eens! 1
Geplaatst:

Hoi! Ik woon ook in een appartement en laat in de winter mijn konijnen lekker binnen rondlopen. In het voorjaar en zomer hebben ze ook toegang tot mijn betonnen balkon. En ja het is een lichte kleur beton en ja het is al behoorlijk smerig door ongelukjes, poepjes, etc. Dus houdt daar rekening mee als je ervoor kiest ze op het beton te laten lopen! Voordeel van dit beton vind ik zelf dat de nageltjes er wat makkelijker op slijten, dus minder knippen. Eens per jaar moet ik echt op handen en knieen schrobben om het weer schoon te krijgen.

Maarrrr denk inderdaad goed na of konijnen wel een goede aankoop is. Ik woon alleen in een 3 kamer appartement, dus bij mij hebben ze alle ruimte en dus een eigen kamer die ik konijn proof kon maken. Daarbij heb ik ook 3 katten en ik kan je vertellen dat ik meer geld kwijt ben aan mijn twee konijnen, dan aan de drie katten samen. Niet alleen aan het (dure, maar kwalitatief goede) hooi, kruiden, groenten, maar vooral aan de dierenarts bezoekjes, medicatie, gasbuik probleempjes, enz enz.

Geplaatst:

Belangrijk is om in je huurcontract te kijken of “klein vee” toegestaan is. Konijnen worden bij “klein vee” ingedeeld en mogen meestal niet gehouden worden in een huurwoning, ook niet als huisdier. Niet erg logisch, maar ja. Als je een vervelende buur of verhuurder treft dan loop je het risico dat de konijnen weg moeten. Binnen houden, mag ook niet, maar wat niet weet wat niet deert. Tenzij men dus weet dat je de konijnen op balkon hebt gehad. 

Geplaatst: (aangepast)
Op 11-2-2026 om 18:09, JokeC zei:

Belangrijk is om in je huurcontract te kijken of “klein vee” toegestaan is. Konijnen worden bij “klein vee” ingedeeld en mogen meestal niet gehouden worden in een huurwoning, ook niet als huisdier. Niet erg logisch, maar ja. Als je een vervelende buur of verhuurder treft dan loop je het risico dat de konijnen weg moeten. Binnen houden, mag ook niet, maar wat niet weet wat niet deert. Tenzij men dus weet dat je de konijnen op balkon hebt gehad. 

Ja daar moet je bij een huurcontract goed op letten.

Daar was ik me voorheen niet bewust van. Maar toen ik een aantal jaar geleden op zoek was naar een woning is me duidelijk geworden dat veel verhuurders liever geen konijnenhouders in hun woning hebben🥶

Dan wordt je uitgekozen als kandidaat, als je dan voor de zekerheid vraagt of je een koppel dwergkonijnen mag houden, dan komen de excuses dat er een reden is dat de woning niet meer beschikbaar is.

Ik had een keer zelfs de bezichtiging al gepland met de 'vorige' bewoner, krijg je een mail dat ik de woning niet kan krijgen, reden: geen konijnen toegestaan!😲😭

Terwijl ze eerder hadden gezegd dat het wel mag mits de dieren geen overlast veroorzaken.

En dan zie je in hetzelfde complex veel mensen in en uit lopen om hun hond uit te laten.... terwijl een gemiddelde hond veel meer (geluids)overlast veroorzaakt dan een konijn.

Ik denk wel dat dit vooral een probleem is bij particuliere verhuur, of de vrije sector verhuur.

Mocht ik nog naar een huurwoning gaan en ik mijn vriendjes nog heb, dan hou ik mijn mond erover. 

aangepast door Marcovka2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .