Liesbeth797979 Geplaatst: 14 december 2025 Geplaatst: 14 december 2025 Ik houd al 20 jaar konijnen in mijn tuin en dat gaat altijd goed. Mijn laatste mannetje heeft echter bedacht dat hij toch echt wil graven en graaft heel veel en lange holen. Nu ben ik een beetje bang dat hij zich op een dag echt uitgraaft. In de winter houd ik ze sowieso alleen op mijn ruime terras (omdat het gras anders veranderd in een modderzooi), maar in het voorjaar zou ik ze graag weer toegang tot de hele tuin willen geven. Ik dacht; misschien kan ik wel gaas in het gras leggen. Ik weet uit ervaring dat het gras het snel overgroeid waardoor het niet meer zichtbaar is. Weet iemand toevallig wat voor gaas hiervoor het beste is en wat niet te snel wegroest? Ik had verzonken en geplastificeerd gaas met een maaswijdte van 13x 13 mm gekocht en dikte van 1 mm, maar ik zie er nu al roest op zitten wat mij weinig vertrouwen geeft dat het lang goed blijft. Ik denk dat ik iets anders moet verzinnen. Ter info; ik zorg altijd dat het een gecastreerd stel is. Ze hebben naast een terras en een grasveld ook een hok waar ze ook graag in zitten en waar ze ook gevoerd worden en waar altijd vers hooi is. De meesten komen uit een asiel en dit betreffende mannetje (5 jaar bij mij nu) ook. 1 Quote
happy211 Geplaatst: 15 december 2025 Geplaatst: 15 december 2025 Ik heb geen tip voor je qua gaas, maar wil wel zeggen dat het klinkt alsof ze het heel fijn hebben bij jou. Mooi! 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 15 december 2025 Geplaatst: 15 december 2025 Wat fijn voor ze. Hier hebben ze een graaf tuin maar daar mogen ze alleen onder toezicht in. Ik heb een mandje / kuip voor laten ingraven zodat ze best wel 1 meter diep kunnen maar niet verder. Ik heb nog geen roest gezien maar ik heb tweedehands een hele dure gaas soort op de kop getikt. Die mensen gebruikten het om konijnen uit de tuin te houden en wij dus om ze binnen te houden. Ik ben op dit moment ziek, maar kan van de week ff kijken of ik het kan opmeten en of ik roest zie. 1 Quote
Evee Geplaatst: 15 december 2025 Geplaatst: 15 december 2025 Ik had tuingaas met coating ingegraven, dat was een rol, best dik. Wel te grote mazen voor gebruik als omheining (5 cm geloof ik) maar in de bodem is dat hier nooit een probleem geweest. Rondom was het wel goed afgesloten. Inmiddels ben ik alweer 2 konijnenverhuizingen verder 😅 1 Quote
To van de Veluwe Geplaatst: 15 december 2025 Geplaatst: 15 december 2025 17 uren geleden, Liesbeth797979 zei: misschien kan ik wel gaas in het gras leggen. Ik weet uit ervaring dat het gras het snel overgroeid Dat is geen goed idee. Het konijn zal proberen te graven en kan zo zijn nagels ernstig beschadigen. Het gaas ligt nl. te hoog. Er wordt altijd aangeraden het gaas dieper in de grond te 'begraven'. Kun je aan de zijkanten van je tuin geen gaas verticaal in de grond bevestigen? Dat zal minstens een meter diep moeten zijn want bij mij is er ooit nog een konijn onder een meter door gaan graven. 1 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.